Honda Civic CRX Coupé 1.6i (1989)

autoreview

Honda Civic CRX Coupé 1.6i (1989)

Signalement

UitvoeringCivic CRX Coupé 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf231.000 km
KM-stand laatst230.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Crx 1.6 '89

  • 230.000 km

Ik vond de CRX altijd een leuke auto. Hij is niet duur in aanschaf, licht, redelijk snel en relatief zuinig. Ook zitten er, als hij goed onderhouden is, niet veel onderhoudskosten aan.

Ik zocht er een die origineel was, ik moet niets van die uitbouw bumpers etc. En liefst eentje die roestvrij is, al wist ik dat dit een vrijwel onmogelijke opgave was. Uiteindelijk vond ik deze. Motorblok zo'n 20.000km geleden gereviseerd, de rest zag er nog goed uit. Niet geheel origineel, maar dat waren maar kleine dingen die ik voor het grootste deel gemakkelijk kon vervangen.

Ik heb er een tijd plezier van gehad, maar al snel begonnen de eerste problemen. Al met al kreeg ik het idee dat hij toch niet zo goed was onderhouden. Onderaan heb ik een lijst gemaakt met dingen die ik mij nog herinner, al weet ik zeker dat er meer dingen waren. Ik had veel moeite de auto door de APK te krijgen vanwege verkeerde waarden bij de 4-gas meting. Gelukkig had ik een aantal erg behulpzame (en meer technisch kundige) vrienden die mij wilden helpen met alle reparaties.

Ondanks de problemen heb ik veel plezier van de CRX gehad. Het is een snelle en sportieve auto voor vrij weinig geld. Een goed onderhouden exemplaar vraagt dan ook weinig meer dan het reguliere onderhoud. Wat mij vooral erg beviel was de snelheidsbeleving en de communicatie. Je voelt precies wat de auto doet of gaat doen. Al komt hij vooral voor een onervaren bestuurder nog wel eens tricky uit de hoek, zoals onderstuur maar ook overstuur (bij abrupt gas loslaten in een bocht bijvoorbeeld). Verder is hij erg direct, zowel bij het sturen als bij het gas geven en remmen. Bij veel 'moderne' auto's mis ik die directheid.

Qua comfort hoef je niet veel te verwachten. Het onderstel is vrij hard, vooral aangezien de meeste CRXen verlaagd zijn. De stoelen geven ook weinig mee. Maar daar koop je zo'n auto ook niet voor. Wel is er nog vrij veel bagageruimte, zeker als je de achterbank neerklapt. Ik had de CRX om z'n sportieve karakter gekocht en ben daarin zeker niet teleurgesteld.

Ik twijfel of ik nog eens zo'n CRX zou kopen. Een goed exemplaar is lastig te vinden en vraagt veel aandacht. Enige technische vaardigheid zou ook handig zijn.

Problemen/mankementen:
- Krukaspoulie liet spontaan los
- Dynamo versleten
- Koppakking was lek
- Remmen achter hebben 2x vastgezeten
- Roest uiteraard
- Problemen met 4-gas meting
- Scheur in draagbalk chassis (APK afkeur)
- Meerdere malen koelingsproblemen

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.