Mercedes-Benz 380 SEC (1982)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 380 SEC |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 267.000 km |
ERVARINGEN
- 213.000 km
Ik heb de auto gekocht van een particulier in 2008 en direct een aankoopkeuring door de ANWB laten uitvoeren. In eerste instantie kwamen hierbij aardig wat gebreken naar voren. Deze blijken gelukkig achteraf mee te vallen; wellicht is de ANWB te kritisch als het gaat om klassieke auto’s.
De eerste onderhoudsbeurt heb ik nog door een officiele mercedes dealer laten uitvoeren. Men zei namelijk ook verstand en ervaring te hebben met klassieke modellen. Dit bleek achteraf behoorlijk tegen te vallen (alleen 1:1 onderdelen vervangen en door een hoog uurtarief (90,- euro per uur !) ook nog eens duur. Inmiddels heb ik een aantal ’echte’ sleuteraars gevonden. Naast een meer schappelijk uurtarief (35 a 40,- per uur), deinzen zij er ook niet voor terug om zelf onderdelen te repareren en/of tweedehands onderdelen te verwerken. Al met al worden de onderhoudskosten hiermee een stuk dragelijker.
De overige kosten vallen beduiden lager;
- hoewel het verbruik van 1:6 a 1:7 hoog is, vallen de brandstofkosten door LPG er mee,
- uiteraard geen wegenbelasting (meer dan 25 jaar oud),
- goedkope (klassieker) verzekering (max. 20.000 km. per jaar),
- (waarschijnlijk) geen afschrijving.
Het eerste jaar heb ik de kosten goed bijgehouden en kom ik uit op zo’n 26 cent per km.
Hiernaast heb ik de beschikking over een grote, (zeer) comfortabele auto met behoorlijk wat vermogen (209 pk); resulterend in een top van ca. 230 km. per uur (op de teller). Omdat het een mercedes S-klasse is, is deze ook van de nodige veiligheidsvoorzieningen voorzien; ABS, airbag (!) en een veiligheidskooi. Nadelen zijn;
- het hoge gewicht (meer dan 1600 kg.)
- lengte (incl. trekhaak: 5,0 meter),
- 1,90 meter breed met twee grote openslaande deuren.
update 24-06-2010 (213.000 km.);
Ik heb inmiddels gekeken of het mogelijk is om een compressor er op te schroeven. Dit is inderdaad mogelijk, maar door alle bijkomende werkzaamheden (afstelling, etc.) wel erg duur. Wellicht een betere oplossing is om t.z.t. het motorblok van een 560 er in te laten zetten of zelfs een van een nog jongere serie. Technisch doet de auto het nog steeds uitmunted. Deze maanden hoop ik nog wat (kleine) plekjes op de carroserie bij te werken om vervolgens als 'lappendeken' een paar maanden rond te rijden. Als alles goed blijft, dan laat ik hem volgend jaar overspuiten. Ik loop nu te denken aan een paar tinten lichter; een kleur welke o.a. is toegepast op de 420 SEC.
UPDATE 07-07-2012 (246.000 km.);
Afgelopen winter heb ik achter elkaar een aantal technische problemen gehad (zie PROBLEMEN). Na diverse reparaties lijkt dit inmiddels weer verleden tijd te zijn. Omdat ik hiermee toch behoorlijk wat euro's heb moeten investeren, ben ik maar gelijk een stap verder gegaan. De complete carroserie is bijgewerkt (bij Klasse Klassiek in Nieuwegein). Nu ga ik een aantal spuiterijen langs om offerte om te vragen voor het aanbrengen van een nieuwe toplaag. Ik ga (waarschijnlijk) kiezen voor de kleur "rookzilver".
PROBLEMEN
- 213.000 km
- lichte roestvorming (klein laswerk en een anti-roest behandeling),
- ABS werkte aanvankelijk niet (relais vervangen),
- condensvorming in de achterruit (vervangen door een tweedehands exemplaar),
- ’sport’-wielen (vervangen door een set originelen),
- windgeluiden bij hogere snelheden (deur-en raamrubbers nog te vervangen),
- hemelbekleding hangt los (inmiddels nieuw aangebracht),
- motor loopt onregelmatig stationair (inmiddels niet originele bougiekabels vervangen door tweede hands maar wel originele kabels).
stoppen of doorgaan
- 246.000 km
Afgelopen winter heb ik kort achter elkaar een aantal problemen gehad. Achteraf gezien is een lekke koppakking wellicht de oorzaak geweest. Dit zorgt ervoor dat de LPG-installatie geregeld een backfire geeft, waarbij o.a. de zgn. stappenmotor van het blok is "afgevuurd". Ook bleek de waterpomp te zijn gaan lekken. Het water werdt door het vliegwiel omhoog geslingerd, o.a. tegen de verdeelkap. De ene backfire kort na de anderen en ook een aantal kastjes in het electrische systeem bleken (hierdoor ?) kapot gegaan te zijn.
In totaal drie keer was hulp van de ANWB nodig (incl. het afslepen) en één keer heb ik de auto zelf nog (net) naar de garage kunnen rijden. Wat nu: stoppen of doorgaan?
Omdat de reparaties stap voor stap zijn gegaan, kon ik het niet over mijn hard krijgen om op te geven (financieel gezien had ik dat wellicht al bij de eerste keer wel moeten doen). Omdat er nu toch al zo veel euro's in de auto zijn geinvesteerd, pak ik het maar gelijk goed aan.
In de afgelopen weken is de gehele carroserie bijgewerkt (bij Klasse Klassiek in Nieuwegein). De komende weken bezoek ik een aantal spuiterijen om offerte te vragen voor een nieuwe toplaag. Hierbij ga ik (waarschijnlijk) voor de kleur "rookzilver".
Zakelijk of privé ?
- 267.000 km
Het overspuiten is er nog niet van gekomen. Wel beide deuren en de motorkap vervangen door z.g.a.n. exemplaren, waardoor overspuiten ook nog niet direct hoeft.
Ondertussen ook de radiateur ( lekte), de startmotor vervangen (bleef hangen) en de eindoverbrenging. Voor deze laatste heb ik nu het exemplaar van een 500 sec waardoor het toerental iets lager is geworden. Het verbruik is na afgenomen tot rond de 1:8 op LPG !
Nu nog even afwachten wat de regering definitief gaat doet met de wegenbelasting, wellicht ga ik de auto wel zakelijk rijden. Dan kan ik hem wellicht ook "op kosten van de zaak" verder laten opknappen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.