Subaru Impreza 2.0 WRX AWD (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 2.0 WRX AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 69.000 km |
Subaru Impreza WRX Prodrive
- 69.000 km
Wat er aan voraf ging
Na jaren oude barrels en simpele auto's te hebben gereden wilde ik ook eens een keer iets leuks. Omdat ik veel autosport volg en met name de auto rally’s moest het een dergelijke vierwiel aangedreven auto zijn met voldoende vermogen. De keuze was toen tussen een Lancia Delta turbo HF Integrale en jawel een Subaru Impreza GT turbo. Beiden succesvolle rallyauto’. Keuze viel op een Impreza, want kofferbak = ook handig en natuurlijk een veeeeeeel betrouwbaardere reputatie.
Ervaring
In 2001 mijn eerste Impreza gekocht particulier gekocht uit Barendracht. Dit was een rode GTT uit 1997. Hiermee 6 jaar en 80k km gereden. Fijne vlotte gezinsauto met 211 pk, auto was niet getuned. Zeer goede rijeigenschappen. Brandstofverbruik ca. 1:9 gemiddeld. In de winter met een setje winterbanden ben je helemaal in het voordeel in combinatie met awd. Auto laat zich makkelijk sturen en bespelen.
Als nadeel kan ik eigelijk opnoemen het sponzige remgedrag. Of het interieur, dat was top in…. 1980 ja.
Bij de 100k km remmerij rondom vervangen door EBC geput en gegroefd met Greenstuf blokjes. Beter maar niet wauw!
Problemen
Oliekering van de krukas vervangen wegens lekken.
Remklauwen voor gereviseerd.
Ervaring
Omdat er toch steeds meer gereden werd en mijn vrouw eens weer een Italiaan wilde toch in 2007 mijn auto ingeruild op een Alfa 147 uit 2002 op gas. Mooie gelijnde auto met alle elektronica aanboord die je kunt wensen. Ook goed weggedrag trouwens. Het interieur was 30 jaar vooruit. Lachen bij de pomp bij Є20,00 lpg. De prestaties waren helaas met bijna 100 pk ook een stuk minder.
Na wisseling van baan en daarom minder autokilometers gaat het toch weer jeuken. Eind 2010 op zoek naar een WRX. Wel één vanaf 2005 vanwege de standaard climate control en geen airco on/off schakelaar. Aantal auto’s bekeken en uiteindelijk in maart 2010 een WRX uit september 2005 gekocht in Zaltbommel. Auto is van de dealer af uitgerust met het Prodrive Performance Packet. Auto heeft 265 pk in plaats van 225 pk en 350 Nm (300). Volgens de prodrive brochure moet de auto in 4,8 seconden naar de 100 km/u schieten. (Ja er stond voorheen 4.6s) En inderdaad de auto is redelijk vlot te noemen, en ook niet onbelangrijk, de auto is niet eens heel erg onzuinig. Gemiddeld 1:10. Nu ben ik wel een “rustige rijder”. Op vakantie met dakkoffer en 140 km/h op de teller ca. 1:11,5.
Wat wel opvalt, is dat het lijkt of het turbogat groter is dan standaard. Remkracht is beter dan de GTT maar nog steeds niet wow. Afwerking en interieur is netjes te noemen. Kofferbak is zelfs groter dan GTT, dit is belangrijk voor huisvaders.
Verder is de auto een bijzonder fijne rijdersauto die, als het kan ook even verder gaat waar andere auto’s aan de limiet zitten.
Voorlopige conclusie
++ best wel snel
++ netjes afgewerkt
++ geen rammeltjes
++ complete uitrusting
++ brandstofverbruik
++ betrouwbaar
++ comfortabel voor dit type auto
--brandstofverbruik
--géén neerklapbare achterbank
--remmen niet super
--helt toch meer over dan GTT, waarschijnlijk om het onderstuurkarakter te waarborgen.
Kosten
In januari grote beurt gehad plus remklauwrevisie (ook al?!) €500,--
Zit wel remmerij aan te komen, dwz voorzijde schijven en blokken zijn af. Deze zal ik binnen afzienbare tijd vervangen voor aftermarket set. Geschatte kosten ca. €400-500.
Wanneer dit is gebeurd zal ik dat hier melden in een update.
Omdat ik niet veel snelweg km maak en toch wel eens een keer echt wil gassen heb ik in september 2010 met de auto op Assen gereden tijdens het Japanse Auto Festival. Dit kan ik iedereen met een sportieve auto en/of rechtervoet aanbevelen. Het is echt kicken om op een circuit je auto te leren kennen zonder dat je bang hoeft te zijn voor camera’s of andere weggebruikers.
Zie mijn onboard fimpje:
http://www.youtube.com/watch?v=2V2OIM-NBy8
Dit doen we dus echt nog een keer!
Tot zover.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++Update juni 2011 72000 km.
Knoop doorgehakt en gegaan voor DBA400SLR series voor en standaard wrx schijf achter. In combinatie met de Hawk HP+ remblokken.
Gisteren hele spul er op gezet en de eerste ervaringen zijn positief.
In de wetenschap dat ik de hele remmerij nog moet inremmen kan ik al wel zeggen dat dit een sterke verbetering is.
Het pedaal is eindelijk hard en als ik even over het rempedaal aai is er meteen een vertragende werking.
Na de inremperiode zal ik nog even een update geven over de remcapaciteiten.
En als ik het niet vergeet een update over 50k km om een beeld te geven van de levensduur van deze set (schijven dan, blokjes zullen dan waarschijnlijk al vervangen zijn).
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Update 20-11-2011
Het kan aan mij liggen maar ik heb de indruk dat sinds de groet beurt in januari of na de remmen-upgrade het brandstof verbruik is gestegen tot 1:9,5 tot 1:10. Voor mij niet duidelijk wat de oorzaak is. Rijstijl is gelijk.
Iemand een suggestie?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++Update maart 2016 152000 km.
We zijn zijn sinds de laatste update alweer een stuk vooruit in de tijd en 80d km verder.
Ik had in juni 2011 nog beloofd een update te geven over de DBA 4000 serie remschijven en Hawk HP+ remblokken. In het kort: zeer goede investering. Schijven zijn slijtvast en blokken hebben zeer goede rijmeigenschappen. Wel veel remstof........
Auto is sinds 2013 verlaagd met een Eibach verlagingsset. Voor is dat ±30 mm en achter ±25 mm. Lijkt niet alleen strakker. Auto rijdt ook strakker. Ongeveer een half jaar na dato steeds een klonk ergers uit de achterkant van de auto. Heel irritant. Dit bleken uiteindelijk de achterschokbrekers te zijn die, doordat ze in een ander werkgebied moesten opereren kennelijk over een sleets randje in het inwendige bewogen met een klonk als gevolg.
Schokbrekers rondom vervanger door Koni Sport (geel instelbaar). Dit is wel degelijk een sterke verbetering voor het rijgedrag, comfort en dynamiek voor de auto.
Begin 2015 liep het brandstofverbruik naar mijn idee op. 1:8 i.p.v. 1:10. Dit kon (is uit te leggen) te maken hebben met een defecte lambdasonde. Enige tijd later brandde het oranje motormanagementlampje. OBD reader er aangehad met als resultaat voorste luchtmassameter defect. Online originele lambdasone gekocht en geplaatst. Top. Verbruik weer 1:10 of beter bij normaal rijgedrag.
Maart 2016:
De DBA's hebben het 80d km volgehouden. Is netjes inclusief af en toe een circuitdag. In de week dat het is vervangen waren de blokken wel zo af dat ijzer op ijzer ook remt., schijven waren ooit gegroefd maar nu niet meer.......
Voorste remschijven en blokken dus vervangen. Ben nu gegaan voor de Tarox F2000 en voor de derde keer de Hawk HP+. Remolie vervangen voor Motul 600 remvloeistof. Gaat de DOT5.1 specificaties voorbij en is niet hygroscopisch en heeft hoger kookpunt. Dit is vooral interessant voor een circuitdag. Op de openbare weg heeft dit m.i. weinig meerwaarde.
Is dat dan alles......nee. Heb nu nog een gaatje in de uitlaat voor de einddemper en een klein beetje oliezweterij bij het kleppendeksel. Dit heeft tot gevolg dat er soms een drupje op het hete spruitstuk valt. Is niet echt een probleem en kunnen we rustig honderd mee worden. Gaan we wel bij het volgende onderhoud laten repareren
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.