Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 179.990 km |
KM-stand laatst | 412.383 km |
Downsizing ;)
- 182.000 km
Redenen om deze auto te kopen: de torenhoge belastingen, zowel op brandstof als via de wegenbelasting. (En mijn verlangen naar een nieuwere en minder onderhoudsgevoelige auto).
De Prius III was meer dan twee maal zo duur tweede hands (volgens gaspedaal.nl), deze Honda Civic Hybrid (HCH) is dacht ik sowieso minder duur als gebruikte auto dan een Prius?
(Terwijl Honda ook erg goed bekend staat als het op ontwerp/afwerking en betrouwbaarheid aankomt).
Mijn HCH gekocht in de laatste week van 2010, bij een officieel Honda dealer, van de eerste eigenaar, schadevrij, voor 8000 euro.
Ik durfde het aan, mede omdat dit al de derde generatie hybride is van Honda (na de eerste insight en de vorige handgeschakelde generatie Civic Hybrid). Het merk heeft dus een flinke praktijkervaring met het bouwen van hybrides.
Inmiddels 2000 km met de auto gereden, ik vul de 50 liter tank nauwkeurig, na eerste tankbeurt een verbruik uitgerekend van 1 op 19,2 en na de tweede vulling 1 op 19 (euro 95).
De airco staat uit, ik zet hem zoals de handleiding adviseert, eens per week aan.
Opvallend nauwkeurige bc trouwens.
Auto werkt perfect, maar wil je zuinig rijden moet je daarvoor wel je best doen: anticiperen, vaak naar je verbruiksmeter kijken, en rustig rijden op snelweg en autoweg. En zoveel mogelijk elektrisch in de bebouwde kom.
Ik rijd niet harder dan 110 km/h, wie alsmaar 130 rijdt is beter af met een diesel denk ik.
Wie erg veel in de stad rijdt (ik rij 90% van mijn kilometers op de provinciale weg en autoweg) kan misschien beter kiezen voor een volhybride, maar die maakt Honda helaas niet.
De techniek stelt je in staat om even zuinig te rijden als een benzine Aygo/Twingo/i10/Picanto/Fox/107/Alto of Ka, maar dan met een volwaardige auto. Technisch heeft Honda dat mogelijk gemaakt, de keus is daarna aan de bestuurder of hij/zij ook van die mogelijkheid gebruik maakt.
De verkoper vertelde mij (na een vraag daarover mijnerzijds) dat een nieuw accupakket 2000 euro kost, inclusief btw en arbeidsloon. Kan iemand dit bevestigen?
Van de Honda dealer heb ik een uitdraai gekregen van het onderhoudsverleden van mijn auto, hier wat kosten:
(HCH heeft om de 20.000 een onderhoudsbeurt nodig, elke 40.000 km nieuwe vloeistof voor de CVT transmissie).
Nieuwe voorbumper kost 411 euro ex arbeid;
Nieuwe voorruit kost iets van 650 euro (ben verzekerd tegen glasschade gelukkig);
Nieuwe accu (de gewone, naast de motor) bij 131.000 km, 105 euro;
Remblokken (voor of achter): 100 euro ex arbeid;
Twee nieuwe ruitenwissers: ongeveer 80 euro!
Of bovenstaande bedragen inclusief btw zijn is mij niet duidelijk, ik vrees van niet....
De remschijven zijn blijkbaar nog nooit vervangen.
Banden:
bij tests en gegevens vind je vaak 195/65 R15 85H
Die laatste toevoeging, 85H voor draagkracht en snelheidscategorie, zie je zelden. Een sticker in de deurpost geeft 91H aan (er zitten dus 195/65 R15 91H Dunlops onder mijn HCH), die maat kun je wel gemakkelijk vinden op een betrouwbare en voordelige site als autobandenmarkt.nl
(Ik heb de bandenspanning nu op 2,2 bar rondom, de thuiskomer op meer dan 4, helaas geen volwaardig reservewiel dus).
Voordelen van deze HCH:
Mooi en ruim interieur, prima ergonomie ondanks het wat futuristische dashboard;
Complete uitrusting;
Goede stoelen met dito hoofdsteunen, en meer dan voldoende zijdelings ondersteuning (belangrijk want er zit leren bekleding in. Zonder goede lendensteun glijd je dan alle kanten op).
De wegligging is sportiever dan je op basis van het wat conservatieve uiterlijk zou verwachten.
Veel bergruimte in het interieur;
Rijbereik (ongeveer 950 km);
Weinig zijwindgevoelig (dat punt van kritiek las ik in sommige reviews hier, ik vind het erg meevallen).
Emissieloos kunnen rijden: weliswaar tot ongeveer 45 km/h en maximaal iets van een kilometer ver. En je moet je rechtervoet erg secuur stilhouden. Versnellen is lastig zonder dat de verbrandingsmotor bijspringt, maar het puur elektrisch rijden kan en ik vind het indrukwekkend.
(Toerenteller blijft dan 1100 toeren aanwijzen ook al rijd je elektrisch, de elektronica schijnt dat zo te regelen).
Motor is echt uit, ondanks toerental.
Felle en duidelijke knipperlichten.
Nadelen:
Te weinig geluidsisolatie in de voorste wielkasten, daardoor onnodig veel afrolgeluiden van de banden (Dunlop);
Auto is erg lastig te overzien, zowel voor als achterkant. Parkeerradar achter werd na de facelift standaard, ik heb het helaas niet.
Rugleuning achterbank is niet neerklapbaar wegens het accupakket dat tussen rugleuning en kofferruimte zit.
Wat ik mis vergeleken met mijn oude BMW:
een automatisch dimmende binnenspiegel (is wel leverbaar als accessoire, maar vind ik te duur).
En een actief koolstoffilter, wat luchtvervuiling en stank automatisch buiten houdt.
Ben tot nu toe zeer tevreden met mijn eerste Japanse auto (is ook mijn eerste hybride en eerste CVT). Ik geloof niet in waterstof als toekomstige energiebron voor auto's, kost veel energie om het te fabriceren, moeilijk op te slaan, en er is geen enkele infrastructuur. Dit itt elektriciteit, dat is/ligt al overal, thuis/werk/benzinestations/in de openbare ruimte, en in alle landen, dus na hybride en plug-in hybride of range extender voertuigen lijkt mij een volledig elektrisch aangedreven wagenpark de meest kosteneffectieve en makkelijkste oplossing.
(Als alle CO2 verhalen en voorspellingen kloppen....)
(Wel jammer dat die energie voor dat toekomstige wagenpark vaak uit vervuilende kolencentrales komt ipv CO2 vrije kerncentrales, maar daar kunnen de autofabrikanten niks aan doen. Dat is het falen van onze politici).
Even afgezien van alle klimaat gedoe:
Volgens een milieuclub levert een kolencentrale evenveel CO2 emissie als twee miljoen auto's. Stel iedereen rijdt vanaf morgen in een Opel ampera/Nissan Leaf/Fisker Karma/Chevy Volt, dan zou je kunnen zeggen dat je de uitstoot slechts verplaatst, van auto naar centrale. Zo dacht ik eerst ook, maar wanneer ik in het weekend ga fietsen heb ik van zo'n kolencentrale geen last...van de uitstoot van alle zwaar vervuilende trucks, oude auto's, roetende diesels, brommers e.d. des te meer...
Opmerking over het accupakket van hybrides: moest ik ook aan wennen, maar: in iedere auto zit een accu, daar schrikt niemand van.
En: thuis heb ik een gsm, smartphone, digitale camera, zaklamp, boormachine, en laptop, allemaal met oplaadbare accu.
Is iedereen aan gewend, vindt niemand gek.
Dus waarom niet in je auto?
----------------------------------------
VERNIEUWING april 2011, 193.200 km:
Honda dealer bezocht ter kennismaking. Ook offerte meegekregen voor een paar dingen. Erg vriendelijke en professionele mensen, maar ik laat de officiele Honda dealers links liggen. Paar redenen:
de hoge prijzen voor een band en kleine onderhoudsbeurt (100 en 270 euro)
Mijn auto blijkt de beruchte software update nog niet te hebben gehad. Duurt anderhalf uur, en Honda dealers zijn verplicht hem te updaten. Ik lees er veel gemengde berichten over, ook uit de USA:
http://money.cnn.com/2011/03/01/autos/honda_civic_hybrid_battery_problems/index.htm?iid=MPM
Aangezien mijn auto vlekkeloos functioneert, laat ik die update niet uitvoeren.
Verbruik was gemiddeld 1 op 19,5 (gemeten), trip B gaf na 9999 km (dan springt hij weer op nul) 5,2 liter per 100 km aan.
Nu met het warmere weer is het verbruik op de bc gezakt tot 5,0 liter per 100 km.
(Als het vulpistool afslaat, krijg ik er nog ruim een liter in met zorgvuldig bijvullen).
Hoe kom ik aan zo'n laag verbruik:
90% van mijn kilometers zijn op de provinciale weg of autoweg;
Bij accelereren liefst niet meer dan 2000 toeren maken;
Elektrisch rijden als dat kan (zonder iemand te hinderen);
Ik rijd nooit harder dan 110 km/u, en liefst niet sneller dan 90km/u;
Airco gebruik ik zelden;
Inhalen doe ik zeer zelden;
Veelvuldig de cruise control gebruiken;
Goed anticiperen en de auto indien er niemand achter me zit laten uitrollen, etc etc.
(Ik lees hier wel eens reviews van bijvoorbeeld een Insight waar mensen stellen moeiteloos een verbruik te realiseren dat met een 4 begint..en waarbij ze ook nog lekker doorrijden op de snelweg..zulke auteurs werken bij een Honda dealer vermoed ik :)
Motor heeft trouwens een distibutieketting, scheelt weer in onderhoud. Ondanks de voorwielaandrijving gaat het nemen van drempels moeiteloos. Rotondes kan hij sneller nemen dan mijn BMW, die duwde altijd erg over de voorwielen naar de buitenkant, doet de Honda veel minder. Komt door het lagere gewicht?
Motortje (sommige zitmaaiers hebben meer motorinhoud ;) draait weinig toeren:
80 km/h: 1500 toeren
100 km/h: 1900 toeren
Kosten tot nu toe: bij 185.000 km twee nieuwe voorbanden via autobandenmarkt.nl:
51 euro per stuk, inclusief btw en verzend.
190.500 km:
kleine onderhoudsbeurt bij een Bosch Car Service garage: 130 euro inclusief btw en arbeidsloon.
Linker mistlamp zat vol water, lampje ook onder water, deed het nog perfect gek genoeg. Garage heeft er vanaf de onderkant een gaatje in geboord, water is er nu uit.
(Nieuwe mistlamp (complete eenheid) kost volgens de Honda dealer 250 euro!) Ex arbeidsloon..
Zodra er twee ton op staat vernieuw ik de review! (Ik zag via gaspedaal.nl een HCH in Utrecht te koop staan (bij dealer) met 213.000 km op de teller, ik moet doorrijden wil ik die inhalen ;)
VERNIEUWING 24 juli 2011:
Km stand nu 202.160
Naast de benzine, afschrijving, all risk verzekering en renteverlies erg weinig kosten, alleen 45 euro voor de APK (auto is in augustus vier jaar oud, eerste apk keuring dus).
Binnenkort nieuwe achterbanden nodig, heb ze gekocht via banden-pneus-online.nl, die zijn soms nog voordeliger dan autobandenmarkt.nl heb ik gemerkt.
Problemen met de auto tot nu toe:
defecte sigarettenaansteker. Ik rook niet, maar dat ding is handig als navi/gsm oplader etc. Gerepareerd door de Honda dealer onder garantie, duurde 20 minuten.
Verder nog geen lampje hoeven vervangen! Moest bij mijn oude BMW elke maand, piekspanningen in het boordnet vermoed ik.
Ook geen olieverbruik. Heb nog ladingen olie op voorraad, mijn Germaanse Touring zoop 1 liter per 2500 km. (Okay, die had een ton meer gelopen, maar toch).
Hoogste door mij gemeten (na ruim 800 km) verbruik: 1 op 18,3
Laagste gemeten verbruik: 1 op 21,4
Gemiddeld nu 1 op 20,2 (Euro 95)
BC geeft 4,9 of 5,0 liter per 100 aan.
Dat je met een in Japan gebouwde Honda probleemloos twee ton kunt rijden vind ik geen nieuws. Enige interessante aan mijn review lijkt me hoe de hybride componenten (CVT, accu pakket, electronica etc) zich houden.
Ik had me er nooit in verdiept, maar Honda is een apart bedrijf: in hun thuisland en de USA doen ze het goed. In Europa loopt het niet erg. Erg tevreden klanten, dat wel. Maar volhybrides hebben ze helaas niet (die zou ik graag willen hebben). Iets met range extender ook niet. Volledig elektrische auto ook niet, Midi MPV: nope. Kleinere modellen zoals een Aygo of Yaris zijn eveneens niet verkrijgbaar.
Als ze alle miljarden die ze in de saaie formule 1 hebben gestort nou eens hadden aangewend om een complete lijn van volhybrides te ontwikkelen...daar heb ik als klant veel meer aan vind ik.
Slecht management wat mij betreft, flink wat ruimte voor verbetering! :)
TOEVOEGING november 2011 (215.160 km):
205.000 km: twee nieuwe achterbanden, Uniroyal, 54 euro per stuk, plus 35 euro montage en balanceren = 143 euro
210.931 km: grote onderhoudsbeurt (inclusief het vervangen van de automaat/CVT olie):
375 euro
Verbruik nu ietsje hoger, volgens de bc over de afgelopen 8000 km 5,3 liter per 100 km = 1 op 18,8
Reden: ik rijd minder langzaam :)
Apart: hij heeft tot mijn verbazing geen lampje wat gaat branden als je ruitensproeiervloeistof op is. (Reservoir is gelukkig groot genoeg)
Tweedehands zijn Honda's vaak kostbaar. De HCH lijkt een uitzondering. Ik kan hem aanbevelen. Er kraakt wat kunststof aan de passagierskant in het interieur. Vind ik niet storend, hij functioneert vlekkeloos. Rijplezier is ook een auto die daadwerkelijk rijdt!
(Geen gezeik, geen problemen, geen reparaties, zuinig, biedt meer rijplezier dan veel mensen verwachten, top ergonomie, prima auto).
Nieuw nu trouwens te koop voor 19.495 euro, compleet uitgerust:
www.civichybridkortingsactie.nl
____________________________________________
Vernieuwing maart 2012, nu 232.600 km
225.000 km: nieuwe voorbanden laten monteren. Oude hadden het 40.000 km uitgehouden, kosten 100 euro voor de twee banden plus 35 euro voor balanceren en monteren.
231.000 km: kleine onderhoudsbeurt: 137 euro
Bijzonderheden/problemen: de afgelopen 20.000 km zijn er drie lampjes doorgebrand. Garage heeft ze bij de kleine beurt vervangen. Dat een stadslichtje aan de voorkant het niet meer deed had ik gezien. Dat er ook een achterlicht en remlichtje defect waren wist ik niet. Blijkbaar zit er geen waarschuwingsmelding voor een defecte gloeilamp op dit model Honda? Misschien (hopelijk!) hebben ze dat bij de facelift opgelost, weet iemand dat?
Ik vind het nogal een veiligheidsmisser van het merk.
Sinds een poosje houd ik ook een verbruiksmonitor bij op deze site, erg leuke software!
Een opmerking over dat benzineverbruik: bij twee tankbeurten was het bijna 6 liter per 100 km. Dat kwam door de dagenlange harde ZW wind. In theorie zou je op de heenweg zeg wind tegen kunnen hebben, en dan terug wind mee. In de praktijk is het meestal van (schuin) opzij. Blijkbaar zorgt dat voor een meerverbruik van zo'n 10%.
Woon je in vlak en een windarm gedeelte van Nederland, dan zul je een lager verbruik kunnen halen dan dat ik bereik.
Als ik zou willen dan zou ik mijn verbruikscijfer nog iets van 0,2 liter kunnen drukken door te stoppen met tanken zodra het vulpistool voor de eerste keer afslaat. Maar ik probeer het zo zorgvuldig en zuiver mogelijk te doen. Na dat eerste afslaan krijg er gemiddeld nog ongeveer 1,5 liter bij. Ik weet niet of andere eigenaren dat doen? Scheelt uiteraard bij het berekenen van 't verbruikscijfer.
Technisch vind ik Honda's mild hybride systeem overtuigen, maar ik denk dat het tevens een doodlopende weg is: de nieuwe Toyota Yaris Vol Hybride is goedkoper dan de Jazz Hybrid. En de Auris Hybrid kost ongeveer hetzelfde als de Honda Insight.
De volhybrides van Toyota kunnen emissievrij wegrijden, en veel langer en vaker elektrisch onderweg zijn. Daarnaast verbruiken ze minder. Erg jammer dat Honda nooit een echte volhybride heeft willen ontwikkelen.
____________________________________________
Aanvulling half november 2012 (260.772 km):
251400 km:
vier nieuwe banden, Bridgestone, 62 euro per stuk plus montage etc = 328 euro
251118 km:
grote onderhoudsbeurt: 367 euro
258226 km:
bougies acht stuks vervangen (moet elke 120.000 km) en CVT olie vervangen (Moet elke 40.000 km)= 415 euro
Airco laten reinigen/controleren/bijvullen: 110 euro
Problemen in de afgelopen 30.000 kilometer:
De CD speler is geblokkeerd: nauwelijks gebruikt, maar rode lampje van de audio knipperde en display vermeldde "busy". Hij speelt geen cd meer, en spuugt ze ook niet uit en slikt ze ook niet meer in. Garage heeft er naar gekeken, rode lampje knippert niet meer, maar de rest helaas niet verholpen. Moet er nog een keer naar laten kijken;
Ruitenwissers zijn wat ongehoorzaam: interval stand werkt niet meer, normaal en extra snel wissen wel, maar als ik ze stop zet dan wissen ze nog tien keer door en stoppen dan op een willekeurige plek op de voorruit. Moet er nog naar laten kijken.
Nieuwe ruitenwisserbladen gekocht in Duitsland: bij www.scheiberwischer.com
24 euro plus 6 euro verzend.
Bosch aerotwin A 392 S, 700 mm en 575 mm
Had ze er al even op gezet, ze zijn een paar cm langer dan mijn huidige wisserbladen, maar werken prima. Ze daarna weer in de doos gedaan aangezien de oude wisserbladen nog goed genoeg zijn.
Prettig idee om ze op voorraad te hebben vind ik.
AW verbruiksmonitor nu 4,95 liter per 100 km (45 tankbeurten, ruim 38.000 km)
Toevoeging
- 282.360 km
Inmiddels ruim 100.000 km met de HCH gereden,
problemen sinds de laatste review vernieuwing:
de verwarming van de linker buitenspiegel is defect. Zag 't pas tijdens een sneeuwstorm in januari. Geen punt, ik laat het niet repareren.
De CD wisselaar weigerde dienst: voor 70 euro laten uit- en weer inbouwen, een nieuwe blijkt 1900 euro te kosten! Tweedehands iets van 650 euro, die komen van Honda dealers die ze vervangen door een groot beeld navi (lijkt mij niet slim ivm diefstal...)
Zes weken later nog eens geprobeerd of hij een CD wilde accepteren, en plots werkte het weer normaal. Geen idee wat de oorzaak is geweest. Mazzel dat ik het niet heb laten vervangen. (Had ik sowieso niet gedaan wegens de exorbitante kosten)
Kosten de afgelopen tijd:
281.000 km: kleine onderhoudsbeurt: 220 euro
CD wisselaar laten nakijken: 70 euro
Verbruik:
op de AW verbruiksmonitor nu 73 tankbeurten, ruim 60.000 km, gemiddeld 5,1 liter per 100 km.
(1 op 19,8)
Minpuntjes van de auto:
een koplamp (dimlicht) vervangen gaat lastig, moet via de wielkast, is model HB4, online gekocht voor 12 euro per stuk.
De knipperlichten in de zijspiegels kun je zelf niet eens vervangen, maar gelukkig gaan ze lang mee. (Dimlicht ook meer dan 100.000 km)
Als je de zonneklepppen naar de zijkant klapt, dan blijft er een handbrede ruimte tussen de B-stijl en die klep, en heb je zon van opzij in je gezicht. Een uitschuifbaar stukje was handig geweest.
Een groen band in de voorruit ook.
Wat meer informatie over de accupaketten en de verschillende bouwjaren van het Amerikaanse Consumer Reports:
http://autos.yahoo.com/news/honda-civic-hybrid--battery-unreliable--consumer-reports-says-175349961.html
Volgend bericht bij een km stand > 3 ton
Boven de drie ton
- 303.292 km
Verslag van de afgelopen 21.000 kilometers:
Km stand 288.800: APK en vier nieuwe banden laten monteren: 95 euro
Banden: 4 x 58 euro = 231 euro
(Goodyear Excellence, waren de stilste (66 db) die ze bij Autobandenmarkt hadden. Maakt helaas qua afrolgeluiden weinig uit vind ik)
Km stand 301.600:
grote onderhoudsbeurt: 440 euro
Bijzonderheden:
auto staat nog steeds op de eerste remschijven. De storing in de ruitenwissers (na uitzetten bleven ze nog een aantal malen doorwissen) is spontaan verdwenen.
Tip: als het niet echt storend of belangrijk is, niet te snel iets laten repareren. Het kan een half jaar of langer duren, maar al twee keer is een storing vanzelf weer overgegaan tot mijn verbazing.
Verbruik nu iets gedaald naar 4,98 liter per 100 km. Gemeten over ruim 80.000 kilometer:
www.autoweek.nl/verbruik/5000/honda-civic-13-dsi-i-vtec-hybrid-2007
Olieverbruik is gering: tussen de laatste twee onderhoudsbeurten heb ik niks hoeven bijvullen.
Het accupakket lijkt nog in goede staat: een maand geleden onder ideale omstandigheden ruim 1500 meter elektrisch gereden (windstil en vlakke weg). Mijn langste elektra-afstand tot nu toe.
Deze 300.000 kilometer duurtest viel me op:
www.autobild.de/artikel/mercedes-c-klasse-dauertest-4425496.html
Ook een sedan, ook uit 2007 en ook een relatief kleine benzinemotor.
Het Autobild team was erg onder de indruk van hun duurtest-mercedes. Ik wat minder:
zij hadden bijna 3000 euro reparatiekosten tussen de 2 en 3 ton. Ik maar 70 euro.
Het olieverbruik van die C klasse is fors: 1 liter elke 3000 kilometer.
Zij rijden door naar de 400.000, ik waarschijnlijk ook :-)
200,000 miles
- 321.650 km
Even een korte update. Binnenkort een kleine beurt en wellicht nieuwe banden. Km stand nu bijna 322.000, ik heb een nieuwe foto van de kilometerteller toegevoegd.
Met het bijhouden van de AW verbruiks monitor ben ik gestopt: ik merkte dat ik te langzaam ging rijden om mijn gemiddelde maar onder de 5 liter te houden :-)
Nu weer sneller en redelijk vaak inhalen: verbruik maximaal 5,2 liter gemiddeld, oftewel 1 op 19, keurig.
Auto werkt vlekkeloos, heb alleen spijt dat ik destijds een donkere kleur heb gekocht. Wegens de opwarming door de zon zou ik nu voor een witte of zilveren gaan.
Bij Milano.nl zag ik flink wat scherp geprijsde exemplaren staan:
http://www.milano.nl/html/occasions_hybride.asp
Zullen wel ex-lease auto's zijn, maar wel een goede prijs-kwaliteit verhouding vind ik.
Tesla
- 331.604 km
Helaas geen Tesla gekocht maar wel een proefrit gemaakt. Ze bezochten ook mijn provincie in het kader van hun "Fully Charged Model S Tour 2014". Ik had geen afspraak gemaakt, het leek mij gewoon leuk er te gaan kijken en wat foto's te maken. Maar door het niet op komen dagen van enkele mensen die zich wel hadden ingeschreven kon ik er toch een kwartier mee rijden. Snelste versie, 416 pk, een witte.
Eerst de auto uitgebreid bekeken, echt fantastisch om te zien hoe andere proefrijders geluidloos op pad gingen!
Geen perfecte auto, zeer weinig bergruimte in het interieur, en te lage rugleuningen en hoofdsteunen. Aan beide tekortkomingen wordt gewerkt hoorde ik. Ook is er geen reservewiel, maar dat kan in een van beide laadruimtes worden ondergebracht.
Het rijden: op 19 inch toch erg comfortabel, en zoals ik al had gelezen bijzonder snel. Je voelt geen vertraging bij accelereren, maar schiet direct vooruit. Heel bijzonder en erg leuk om te doen :-)
Zodra ik het kan betalen wil ik er eentje!
Groot compliment voor de Tesla medewerkers en de manier waarop het bedrijf alle communicatie aanpakt, helemaal goed!
Nu even terug naar de Civic:
Tijd voor een update ivm de uitgevoerde kleine onderhoudsbeurt en het monteren van 4 nieuwe banden (Weer relatief stille Goodyear Excellence voor Euro 253 via autobandenmarkt.nl)
Kleine beurt was 330 euro, inclusief monteren en balanceren van die banden.
Iets wat ik pas eergisteren ontdekte: je kunt de motorkap bijna vertikaal open zetten door de houder in de onderste uitsparing te plaatsen!
Superhandig, had ik het maar eerder gezien :-)
Eindelijk een probleem!
- 350.218 km
Hehe, de review begint eindelijk interessant te worden: bij km stand 349.500 ging het gele IMA (= hybride) waarschuwingslampje branden. (Eerste keer sinds ik de auto in bezit heb). De maand ervoor had ik al aan paar keer gemerkt dat het systeem wat kuren had: elektrisch rijden ging maar een paar seconden, dan kwam de motor er weer bij. En onderweg 2 x dat er geen elektro hulpkracht meer was. Resultaat: tijdens die storingen langzamere acceleratie en hoger verbruik, zoals de handleiding al voorspelde.
Na 200 km ging het IMA lichtje weer uit, en nog eens 100 km later ook het symbooltje er onder. Al eerder had ik bij deze auto gemerkt dat wanneer iets niet dringend is, de storing vaak vanzelf weer weggaat. Zo ook deze keer.
Ik vermoed dat je zonder het hybride systeem gewoon door kunt rijden, misschien wishfull thinking, maar ik las dit op Jalopnik:
http://carbuying.jalopnik.com/how-to-own-the-cheapest-and-most-reliable-70-mpg-hybri-1676294912/+pgeorge
De elektro spullen zijn immers niet noodzakelijk om de auto te laten rijden.
Nu dus ruim 3,5 ton gelopen. Is dat veel voor een hybride? Ik denk het niet, deze taxi Prius II, ook uit 2007, heeft al meer dan 1 miljoen kilometers gereden:
www.carscoops.com/2013/12/toyota-prius-hybrid-taxi-clocks-1.html
(Waarschijnlijk met meerdere chauffeurs)
Nog wat dingen die ik vergeten was:
wegenbelasting! Moet ik sinds begin 2014 weer betalen. Is voor mij 40 euro per maand, wat de belastingdienst automatisch afschrijft. Dus 480 euro per jaar. Weinig? In Duitsland betaal je als ik goed heb gekeken aan Kfz Steuer 95 euro per jaar voor een Civic Hybrid (Of zelfs 28 euro na de CO2 herziening)
En zijn de wegen daar nou veel slechter?
Als je in Nederland een hybride rijdt krijg je automatisch 125 kilogram in korting voordat de houderschapsbelasting wordt berekend. De HCH weegt leeg 1268 kilo. Minus 125 kilo wordt dat 1143 kg. En daarover betaal je dan die 480 euro per jaar.
In Duitsland wordt trouwens de huidige Civic sedan wel geleverd:
www.honda.de/automobile/modelle_civic_limousine.php
Nog iets wat mij te binnen schoot over elektronica: ik lees regelmatig berichten van mensen die alle elektronica maar niks vinden, en de puur mechanische systemen van vroeger betrouwbaarder waren.
Ben ik het niet mee eens. Het ligt niet aan die elektronica maar aan de fabrikant denk ik. Die Prius komt uit vrijwel ieder onderzoek naar voren als een van de meest bedrijfszekere auto's. Toch zit daar bovengemiddeld veel elektronica in. Maar blijkbaar ontwerpt, test en assembleert Toyota erg zorgvuldig. De ene fabrikant beheerst het, de andere (nog) niet.
Bij 360.000 km weer een grote onderhoudsbeurt, dan meld ik mij weer!
(Benzineverbruik was de afgelopen 4000 km 5,2 liter per 100 km, dus 1 op 19. Olie ongeveer 0,5 liter elke 15.000 km)
Weer Een Half Jaar Verder
- 370.399 km
Even een nieuwe aanvulling:
356.415 km:
grote onderhoudsbeurt inclusief het vervangen van de 8 bougies (Moet elke 120K), CVT olie, en preventief een nieuwe accu onder de motorkap
(Ik heb geen zin in startproblemen de komende winter. De Huaysa accu zat er in sinds km stand 131.000): 810 euro
361.000 km:
nieuwe remschijven en blokken voor en nieuwe APK: 430 euro
De schijven waren nog origineel, de blokken door de eerste eigenaar bij 84K, 151K en nu dus door mij bij 360K vervangen.
Schijven achter zijn nog origineel, de blokken daar zijn door de 1e eigenaar vervangen bij 170K
Aantekening bij de APK:
"Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1mm"
366.000 km:
er zit al iets van twee jaar een metaal achtige rammel onder de auto. Klinkt alsof er een hitte schild wat los zit. Niet bij stationair of meer gas geven, alleen bij rustig versnellen en een vaste snelheid rijden.
Hitteschild vastgelast, maar rammel is gebleven: 35 euro
Andere garage naar laten kijken maar die kon niks vinden. Wel op mijn verzoek preventief een verroeste klem van de koelwaterslang laten vervangen
Bij volgende beurt nog eens naar die rammel laten kijken
Wat roest betreft weinig klachten. Komt misschien ook doordat ik de auto het hele jaar door met de tuinslang minimaal maandelijks van aanslag ontdoe (Naast het door een wasstraat rijden)
Dit jaar zowel in juni, juli als augustus zomerstormen gehad. Rijd dan met WK 7 en hoog water over bijvoorbeeld de Oosterscheldekering en de hele auto zit onder de zoute spray.
Slijtage: het interieur plastic kraakt wat en de linker wang van de bestuurdersstoel oogt wat minder. Gezien de km stand lijkt mij dit normaal
IMA Lampjes
- 382.408 km
Sinds iets van 11000 km geleden branden de twee geel-oranje lampjes van het IMA hybride systeem continue (Zie vierde foto). Terecht, het accupakket wordt minder. Onder ideale omstandigheden kan ik nog maar 500 meter elektrisch rijden. Vorig jaar nog drie maal zo ver.
Door de verminderde elektro hulp is het verbruik nu gestegen van 5,2 naar 5,7 liter per 100 km. Oftewel 1 op 17,5
375.300 km:
Lekke band rechts achter. Nog maar 1,4 bar druk. Spijker aan zijkant loopvlak. Was aan de buitenkant niet te zien dat hij al 1 bar druk was kwijtgeraakt, ook niet te voelen aan de auto.
Reparatie niet mogelijk, en omdat er nog maar iets van 3,5mm profiel op de meeste banden zat vier nieuwe laten monteren bij Kwikfit. Pirelli, 324 Euro alles bij elkaar.
Was inclusief 13 euro voor het vullen met stikstof. Ik realiseerde me later pas dat de lucht om ons heen al voor 78 procent uit stikstof bestaat, en het vullen met 100 pc lijkt mij wat onzinnig
Er zit een thuiskomer in de auto, maar een lekke band komt meestal ongelegen. Erg jammer dat er geen volwaardig reservewiel in zit
381.200 km:
Kleine onderhoudsbeurt bij de lokale dorpsgarage: 174 Euro
Via Marktplaats zag ik dat er in Den Bosch een bedrijf zit dat tweede hands IMA accu paketten aanbiedt, vanaf 475 euro:
http://www.marktplaats.nl/verkopers/22661391.html
(Voorlopig laat ik het nog niet vervangen, alles doet het nog alleen minder. Geld gaat naar normaal onderhoud)
Volgende update rond de 406.000 km
Vier ton - 400.000 km - 250,000 miles
- 400.980 km
Even een kort tussendoor ervarings verslag:
391.000 km: nieuwe APK bij dorpsgarage: 88 euro
393.400 km: schakelaar in bestuurdersportier voor het raam aan de passagierskant door dorpsgarage gerepareerd (gesoldeerd): 53 euro
Airco doet het niet meer: waarschijnlijk omdat ik hem al jaren niet meer heb laten onderhouden / bijvullen
(Daarom gebruik ik de raamschakelaars bovengemiddeld vaak)
397.000 km: bij stoplicht van achter aangetikt door Ford Transit in Rotterdam: beide auto's aan de kant gezet. Alleen cosmetische schade aan plastic achterbumper
Nederlandse Transit bestuurder gefeliciteerd: mijn eerste aanrijding in de kwart eeuw dat ik mijn rijbewijs heb! :-)
Bumper deed wat hij moest doen: de tik opvangen. Ford bestuurder bood het aan, maar ik vond het niet nodig om een schadeformulier in te vullen
Benzine verbruik nu weer gedaald naar 5,1 liter per 100 km (Dus 1 op 19,6)
Hogere buitentemperaturen = motor sneller warm en accupakketje werkt dan ook een klein stukje beter
Olieverbruik vind ik te gering om bij te houden. Elke zoveel duizend km ongeveer een halve liter erbij
Badstof Freelanes stoelhoezen online gekocht voor 30 euro ivm het plakkerige Japanse nep-leer op de stoelen. Helpt behoorlijk vind ik
Privacy shades zonwering online gekocht en zelf gemonteerd: 100 euro, auto interieur blijft zo koeler. En ze zijn ook weer makkelijk te demonteren. Oogt onopvallend van de buitenkant
Auto nu 9,5 jaar jong. Gemiddeld 42.200 km per jaar gereden
Misschien over een paar jaar op een 2de hands elektrische auto overstappen?
Cross Climate
- 412.383 km
Even een snelle update: deze winter voor het eerst geen spannende zomerbanden. Omdat ze erg goed uit tests van AutoBild en AutoZeitung komen vier Michelin Cross Climate all season banden laten monteren. Zeer tevreden over!
http://www.autobild.de/artikel/ganzjahresreifen-test-2016-205-55-r-16-10865877.html
Waren 82 E per stuk = 328 Euro
Prijzen varieren nogal op Autobandenmarkt, zo ongeveer tussen de 68 en 84 E
Hogere snelheids of laadindex kopen kan ook
Nieuwe foto bij deze review: afgelopen zomer off road gereden met de HCH! :-)
In Zeeland ten zuiden van de stad Goes liggen de zogenaamde Bloemendijken.
Hier mag je rustig overheen rijden, veelal grind of geen verharding. Wel overhangende takken. Zo lang die de spiegels of antenne niet afbreken vind ik het best :-)
Had wel geregend, dus meer plassen en modder dan verwacht, maar ging prima met 10 km/uur!
(Moet wel bekennen dat ik altijd sleepkabel, laarzen, extra kleding, handschoenen, hesjes, etc etc in de kofferbak heb liggen)
Handig op de ANWB site:
http://www.anwb.nl/auto/koerslijst#/kenteken
Alles ingevuld voor mijn auto:
Inruilwaarde: 1000 E
Verkoop aan particulier: 1400 E
Autodealer die de auto te koop zet met garantie: 3050 E
Meeneemprijs bij autobedrijf: 1950 E
Onderhoud in de afgelopen tijd:
408.000 km: grote beurt inclusief montage vier All Season banden en nieuwe transmissie olie: 530 E
Unaniem een belachelijk betrouwbare auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.