Renault Mégane Coupé 2.0 16V T 250 RS (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Coupé 2.0 16V T 250 RS |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 16.131 km |
Dag van aflevering
- 1 km
Mijn Megane Coupe 3 RS 250T is vandaag (10 november 2010) afgeleverd. Vanochtend mocht ik de auto al even uitproberen. Snel gewend, ondanks het slechte weer met wind en regen. Eerste opmerking: Hij voelt comfortabeler aan als mijn vorige auto, een Honda Civic.
Ik heb niet voor de cupversie gekozen. Deze is dan wel wat sportiever door strakkere afvering e.d., maar voor het dagelijkse verkeer is de gewone versie voldoende sportief uitgevoerd. De cup versie is meer voor het gooi- en smijtwerk, het circuit. Elke versie heeft weer andere velgen. De combinatie van donkergrijze kleur en de heldere lichtmetalen velgen sprak me ook het meeste aan.
Als opties koos ik:
- metallic lak: gris cassiopée
- bixenonverlichting met bochtenfunctie
- led dagrijverlichting
- elektrisch inklapbare buitenspiegels
- privacy glass
- handsfree card voor open, sluiten en starten
- automatische (dual-zone) airco
- licht- en regensensor
- automatisch dimmende binnenspiegel
- upgrade radio 3D Arkamys
- sportmonitor
Ik hou de komende weken de liefhebbers van deze Megane 3 versie op de hoogte van mijn ervaringen. Ook ervaringen op het gebied van tuning komen wellicht aan bod. Maar allereerst: waarom de keuze van deze auto en andere wetenswaardigheden over deze hothatch. Het gaat dan wel gepaard met aardig wat acceleratie!
Ik kom binnenkort met de eerste indrukken, maar nu eerst de auto leren kennen!
De eerste indrukken
- 1.108 km
Zo.. de eerste 1000 km zitten erop. Nu dan ook tijd om mijn indrukken op een rij te zetten.
Waarom een RS
Vraag: Waarom kiezen voor deze auto? Tja: omdat de Megane coupe RS 250 bij een eerste blik in een showroom me meteen aansprak. Het design van de coupe had me twee jaar ervoor ook al behaagd. Niet wetende dat twee jaar erna de Renault Sport versie zou komen. Ik koos destijds voor de Honda Civic met 140pk. Ik moet zeggen: die auto heeft me nooit in de steek gelaten. Een heerlijke auto. Ging toen ook voor de betrouwbaarheid van Honda. Renault heeft nog stevig last gehad van allerlei (elektronische) problemen en betrouwbaaarheid op allerlei punten. Maar: de eerste tests en reviews van de RS waren erg positief (Martin dank!). Op Youtube stonden heerlijke video’s van de autobladen testers: allemaal vol lof voor deze Megane! En: Renault heeft van de betrouwbaarheid de afgelopen jaren een speerpunt gemaakt. Dus ik durfde in juli dit jaar die wat te vroege stap te doen (de Honda was nog maar twee jaar oud..) en te kiezen voor de RS.
Algemeen
De auto is een genot om mee te rijden. Ik heb het druk met de auto zelf, dus zie de goedkeurende en nieuwsgierige blikken bijna nooit. Maar hoor dan van een collega dat hij me met de RS gezien heeft en het een prachtige dikke auto vindt. Dank u! De auto valt heel wat meer op dan een doorsnee Golf of 308 GTI. De auto is een zeldzaamheid in het autolandschap van Nederland. Schatting is dat er tussen de 100 en 150 nu door het land rijden.
Navigatie: ik had al een Navigon en die zit nu tussen de ronde metertjes en de monitor. Dat is de beste plek: je hoeft je ogen nauwelijks van de weg te halen. Is beter dan de Tom Tom die als optie kan worden besteld. Die zit te veel naar rechts en is niet gericht op de bestuurder.
Alles klopt aan deze auto. Alles is in balans als het gaat om design, uitvoering, comfort en ingetogen kracht. Een sensatie! Je weet altijd waar je aan toe bent. Ik heb wel opnieuw moeten leren rijden, want als je de invoegstrook van de snelweg oprijdt, dan zit je na een luttele 5 seconden van 60 op de 120km. Je ziet auto’s netjes naar de tweede rijstrook gaan, zodat je kan invoegen, maar zien dan al dat die manoeuvre geen zin heeft. Ik gebruik de cruise control om niet boven de 123km te komen. De Navigon geeft duidelijk aan “Let op!” als ik maar 5km te hard rij! In Duitsland even naar de 200km en geen moment dat je het gevoel van de weg onder je verliest.
Tuning: naar ongeveer 300pk, 410Nm en nog een half litertje minder aan benzine. Tja.. ik begrijp niet dat die motor zo algemeen wordt afgesteld dat de tuners met wat parametertjes wijzigen de motor naar veel meer vermogen kunnen tunen en toch zuiniger loopt. Eerst naar de 3000km en dan zien we wel.
Slurpt de RS veel? Wel meer dan mijn Honda. Tijdens het inrijden kwamen de meters tot 1:11,5. Na 1000km is dat al gezakt tot 1:10,2. Je kan er ook 1:16 mee rijden. Het is dus afhankelijk of je je rechtervoet wilt bedwingen tijdens een zondags ritje op de Veluwe of in de IJsselvallei. Maar daar is de RS niet voor gemaakt!
De opties
Nu even de opties onder de loupe en hoe ze bevallen.
De kleur: De keuze aan kleuren zijn beperkt. Geel, rood, wit en zwart als non- metallic en als metallic: blauw, licht grijs en donker grijs (gris cassiopée). Koos voor metallic: gris cassiopée. Je valt minder op in het verkeer, is een chique kleur. Als de geel metallic er was geweest.. tja..
Verlichting: zit in het visibilité pakket bixenon met bochtenfunctie. De lampen worden elke keer weer bij het starten van de motor automatisch op de goede hoogte gezet. Prima verlichting. Verder zit in het pakket de dagrijverlichting (2x3, totaal 6 leds in de F1 spoiler), die op de snelweg snel in de achteruitkijkspiegel worden opgemerkt.
De automatisch dimmende binnenspiegel is een optie die je niet meer kwijt wilt. Als je de keuzehendel voor de verlichting op auto hebt staan hoef je je niet te bekommeren om de verlichting. De lichtsensor regelt de verlichting onder alle omstandigheden net als de de regensensor automatisch de ruitenwissers bedient.
De handsfree card is een gemak met openen, sluiten en het starten van de auto. Het was even wennen dat je je sleutels gewoon bij je draagt en dat die functies als vanzelfsprekend werken. Geen omkijken naar.
Verder: elektrisch inklapbare buitenspiegels (uitklappen bij starten motor en inklappen bij het stopzetten van de motor), privacy glass achterruitjes en achterklep, die de coupe vorm versterkt, de warmte beter buiten de auto houdt en de inkijk vermindert.
Fijn dat met de dualzone airco de dame naast je de temperatuur op 21 kan zetten, terwijl je zelf je werktemperatuur op 19 kan zetten. Ideaal!
Ook gekozen voor de radio 3D Arkamys. Deze krijgt van sommige RS reviewers ervan langs. Ik heb er geen klachten over. Prima! De lage tonen kan je zowel instellen met loudness en met meer trebble en bass nog wat meer diepte geven. Uiteraard kan een subwoofer nog meer diepte geven, maar het is niet echt nodig.
En dan de kers op de taart: de sportmonitor. Daar heb ik al veel gebruik van gemaakt. Met name in de inrijperiode eerst de temperatuur monitoren dat deze in de buurt van de 80 graden kwam. Dan pas wat meer vergen van die ongelooflijke fijne 2 liter motor met 250pk en 340Nm. Ook de instellingen van het pedaal kwam vooral met de laatste dagen van gladheid goed van pas. Met de instelling van ‘snow’ was het best te doen. De instelling ‘extreem’ maakt de auto nerveus. Een klein tikje op het pedaal en de ‘getergde ratelslang’ bijt meteen in het asfalt. Met al die explosieve krachten is het goed te weten dat de Brembo remmen de 1362 kilo meteen tot stilstand brengen. De testcijfers in de reviews geven dat ook aan. De monitor geeft o.a. olietemperatuur, turbodruk, inlaattemperatuur, 0-100km acceleratie, remdruk, vermogen en koppel, g-krachten, instelling pedaal en schakelmoment, etc.
Ik heb niet voor het Cup-pakket gekozen: het Sport-chassis met sportstoelen is net iets comfortabeler voor lange autoritten en dagelijks gebruik. De steun in de bochten is prima. Ik kom niet op het circuit. Het geld voor de hardcore RS heb ik voor de andere opties gebruikt.
Binnenkort nog wat aanvullingen over andere dingen die me opvallen. Zoals de zitpositie voorin, de ruimte voor passagiers achterin, de kofferbak, details dashbord, bediening, etc.
De Monitor (1)
- 1.698 km
Ik heb veel pelzier en nut van de monitor. Met de gladde omstandigheden van de laatste weken stond de pedaalinstelling meestal op 'snow' zodat de wielen op sneeuw en ijs niet meteen begonnen te spinnen. Maar door de brede (zomer)banden is het wegglijden in de bochten bijna niet te voorkomen. Voorzichtig aan dus. De temperatuur van de olie hou ik na de start ook in de gaten voordat ik meer vermogen van de motor vraag.
Een ander ding is de turbodruk. Het lijkt erop dat RS-en van eerdere productiedata (die van mij is in oktober geproduceerd) een andere instelling op de monitor weergeven. Die geven 200 tot >1300mbar aan.
Ik kwam tot de volgende cijfers op 2 januari:
Stationaire motor (koud of warm maakte niet uit): -650mbar
Remmen op de motor: -800 tot -850mbar
Cruisesnelheid van 110 km/u (koppel 160Nm): 50mbar
Acceleratie met max vermogen (250Pk/340Nm): 1100mbar
De vraag is dus wat goed moet zijn bij deze verschillende weergaven van de monitor van eerdere en latere productiemodellen.
Later meer over de monitor. Vooral enkele professionele testers hebben of de monitor niet eens kunnen instellen of gewoon niet gebruikt. De monitor is niet alleen een gadget, maar een van de meest bruikbare instrumenten aan boord van de RS!
Het tweede streepje (2000 km)
- 2.018 km
Lekkere motor
De RS mag weer wat meer op z'n donder hebben van mij. Na de sneeuw en ijs mag hij weer asfalt proeven. Gaat hem goed af! De bochten neem ik nog wat met terughoudendheid bij nat wegdek, maar als de motor eenmaal op temperatuur is (de monitor geeft dan olietemperatuur 85 graden C aan) kan ik de RS snel op de maximaal toegestane snelheid van 120 km/uur brengen. Soms er even voorbij. Tja.. je moet zo opletten heh? De acceleratie is fenominaal te noemen. De versnellingsbak jast snel door de versnellingen heen, waarbij je de paardekrachten het beste kan oproepen door precies op het goede moment (net even boven het toerental van de volgende versnelling) de koppeling in de volgende versnelling te laten vallen. Hierdoor kan je voluit blijven accelereren. Je krijgt een duw in de rug! De motor op toeren houden, tussen de 3000 en 6500 toeren, en de motor en turbo hun werk laten doen.
De motor voelt na 2000 km een stuk soepeler aan. Nog een 1000 km te gaan om te beslissen of de tuner zich nog even met de ECU mag bemoeien. De 250 pk zijn al heel wat, maar naast meer vermogen (meer dan 300 Pk en 410 Nm koppel)) trekt me het zuiniger omgaan met de V-power ook wel. Benzineverbruik: Met de wat pittiger rijstijl kom ik nu in de buurt van de 10,8 l100km.
Remmen
Het voordeel om ook snel te kunnen remmen met de Brembo's heeft ook zo zijn nadeel: het achteropkomende verkeer weet niet dat de auto vrij snel tot een lagere snelheid komt als ik rem. Ik probeer een schrikreactie achter me dan ook te voorkomen door meer afstand te houden, tot zowel de voorliggers als achterliggers. Even de alarmlichten aan (een seconde) en de notoire plakkende achterliggers begrijpen het wel.. meestal.. Hiermee heb ik dan meer speelruimte in het geval dat ik vol in de remmen moet.
Verlichting
De verlichting wordt automatisch ingeschakeld (Staat op stand 'auto', altijd zo laten..). De Xenon stelt zich automatisch in op de juiste hoogte, draait mee in de bochten. de lichtopbrengst is prima. De sensor geeft opdracht om van dagrijverlichting naar dimlicht te schakelen. De dagrijverlichting (de 6 leds) merken de voorliggers snel op. Ze gaan sneller naar rechts toe. DE RS leds zijn heel wat prettiger in design dan de Audi leds die zich overdadig in allerlei kronkels wringen. Qua stijl kunnen ze zich niet meten met de RS leds: simpel, recht als een streep en doeltreffend!
Handsfree card
Nog een automatische en handige functie. De card hou je in je broekzak. De auto ontgrendelt op het moment dat je zelf of passagier de handgreep aanraakt (of de achterklep wilt openen). Starten van de motor gaat d.m.v. de startknop. De auto uit? Niks handmatig afsluiten. De sensor weet dat je de deuren hebt gesloten.. Op een meter of twee zegt ie 'tot de volgende keer' met z'n knipperlichten en piepjes. Je kan met een instelling van de buitenspiegels deze ook automatisch laten inklappen.
3D Arkamys audio
Hoewel er nogal wat mensen zijn die wat bassen missen heb ik de instellingen nog eens goed bekeken en ingesteld. Je kan met loudness al heel wat meer laag uit de speakers halen. Met wat meer bass en trebble in een andere instelling kwam ik toch uit op voldoende 'diepte' over het hele frequentiegbied. Ik gebruik de USB aansluiting om de mp3 bestanden weer te geven. Bij een stick heeft ie wel eens moeite en vindt de aansluiting de stick niet. Nog een keer erin stoppen wil dan wel helpen. Een andere stick (Sandisk) gaf geen aansluitingsproblemen.
Exterieur (Help mijn lak!)
De buurtkatten hebben de nare gewoonte mijn auto te bespringen/beklimmen (en mijn tuin als kattenbak te misbruiken, maar dat terzijde). Zandpootjes op de motorkap en het dak vormen een 'kras'probleem. Dus toch maar ultrasoon werkend verjagertje gekocht. Hoop dat gaat helpen. Maar verder: de RS is zelf een katje die met een felle spurt over het asfalt wil rennen.
De RS wordt door andere verkeersdeelnemers opgemerkt. Op parkeerplaatsen word ik wel eens aangesproken. Soms door heren die over de aanschaf van zo'n RS denken. "Doen" zeg ik dan..;)
Banden
De Dunlop SP Sport maxx TT doen na hun slechte prestaties op gladde wegen hun werk weer naar behoren: grip! Heb de bandenspanning wel wat verhoogd (naar 2,9 voor en achter 2,6 bar). Daarmee wordt het sturen iets lichter en gaat het verbruik wat naar beneden. Op slecht wegdek stuitert hij wat meer, maar dat neem ik voor lief. De bandenspanningsmeter (optie) is een uitkomst om de bandenspanning in de gaten te houden. Na een flinke rit stijgt de spanning een 0,1 - 0,2 bar.
Al problemen met de RS?
Geen!
Case-RS
To tune or not to tune...
- 3.824 km
Er valt weinig te melden over de RS dan dat deze auto de beste is als het gaat om luxe, vermogen en sportieve rijeigenschappen die ik ooit heb gereden. De auto nodigt uit om elke keer weer met plezier ergens naar toe te rijden. Maar hoe zit het nu met die motor? Is dit alles?
Ik gaf eerder al aan dat je je niet kan voorstellen hoe je het vermogen van de motor goed op de weg moet zien te krijgen. Dat is een kwestie van uittesten hoe de voorwielen de grip krijgen op het wegdek. Heb de boel nu onder controle na een paar duizend kilometer. En soms moet ik me inhouden om mijn medeweggebruikers niet al na een paar seconden alleen maar in de achteruitkijkspiegel te zien.
To tune or not to tune...
Toch maar besloten om de Franse Gendarmerie (die 70 RSen heeft besteld en nu afgeleverd krijgt) de ogen uit te steken en de RS nog wat van meer PK's en koppel te voorzien. Geintje..;) Via de RTC (Renault Tuning Club) Dynodag krijgt de motor een ECO tuning richting de 300PK en 400NM. Een precieze tuning geeft de motor ook een zuiniger verbruik. Ergens tegenstrijdig en zal dan ook aan de tuner (Fastchip) ook vragen hoe dat nu zit: meeer vermogen, maar ook tot een half litertje minder V-power per 100 km?
Enfin.. 26 maart een ritje naar Goes Om de RS testen op het standaard vermogen en na de tuning nog een test om te zien wat de Renault Sport 2 liter motor werkelijk in zijn mars heeft.
P.s.: de bandenspanning is wel een item dat aandacht vraagt. Ik heb de bandenspanning nu wat hoger staan als aanbevolen (2,9 voor en 2,6 achter). Daarmee is de rolweerstand wel lager (zuiniger, nu een verbruik van gemiddeld 9,5/100km, nog steeds dalende), maar op slecht wegdek wordt het stuurgevoel wat rommelig. Ik las ergens dat op het circuit 2,2 en 2,0 wordt aanbevolen. Grip beter en de banden beklijven beter op het wegdek. Kan me voorstellen dat als er 300PK op de voorbandjes staat dat ik de bandenspanning ook omlaag moet brengen, zodat het rubber netter tussen de kiezels van het asfalt slaat.
Na de tuning meer over hoe de RS dan reageert. Via de monitor zijn de pedaalinstellingen in ieder geval nog te regelen, zodat de acceleratie met meer gevoel is te beheersen. Zal over de operatie van 26 maart nog berichten. Tot een volgende update dus.
Groet Case_RS
RS getuned...
- 5.315 km
Renault Tuning Club had op zaterdag 26 maart in Goes bij Tovami (Dynojet) een Dynodag georganiseerd. Je kan de auto op de rollenbank zetten en de motor ook laten remappen(tunen). Henk Dijkstra van Fastchip heeft de RS getuned en voor en na de tuning (ECU calibratie) metingen verricht. Mijn RS blijkt 'van nature' al een 268 pk en 343 Nm koppel af te geven. Henk heeft een stage 1 remapping gedaan. De rollenbank gaf na tuning aan dat de RS nu 292 pk en 412 Nm (!) heeft.
Is het te merken? De RS heeft het blijkbaar nu pas naar zijn zin. En zijn berijder ook. Inhalen is een vlot genot. Je zit erg snel aan de grens van toegestane snelheden. Het geluid van de motor is nu ook op 'niveau' met duidelijker gebulder uit het vooronder. Op cruise is hij net zo beschaafd als voor de tuning.
Wat kan er nog beter? Het koppel is nu dermate groot dat de voorwielen wat beginnen te zoeken bij volle acceleratie. ESP werkt prima, maar Henk adviseerde om de uitlijning van de voorwielen nog iets aan te passen, zodat de banden het volle vermogen beter aankunnen. Ik begin in ieder geval met de bandenspanning nog iets te verlagen, zodat er iets meer contact met het wegdek is. Dus deze week een 0,1 - 0,2 bar lager.
Verder begreep ik dat de motor ook beter loopt met RON98 (BP Ultimate). Heb tot nu toe Shell V-power getankt. Dus moet RON98 ook maar eens goed uitproberen. Het moet wel allemaal in balans zijn!
RS of RS Trophy
- 14.500 km
De RS met een beetje meer vermogen is gewoon geweldig. Ik rij op de fiets of zit in een 295Pk 410Nm RS die alles overtreft. Tja.. je kan natuurlijk een andere voorwiel aangedreven auto kopen. Maar Renault Sport is nog steeds de auto die er toe doet. Als je hem niet hebt gereden, dan weet je niet wat het is.
De RS Trophy wordt hier niet in Nederland geimporteerd (toch wel een beetje, maar dat vertel ik later wel..). Dat is een beetje jammer, want het zou betekenen dat de liefhebbers ondanks een veel te forse BPM en daarover nog eens BTW het allemaal niet meer willen betalen. Misschien toch?
Ben het er wel mee eens. In de landen om ons heen zijn de belastingen gewoon wat realistischer. Daarom een RS Trophy in Duitsland vanaf 32.000 euro! Hier minimaal 10.000 euro meer...
Trots op Renault Sport en degenen die de beste hatchback van dit moment koesteren!
Tot het volgende review met winterbanden onder de tijger RS, de keuze, hoe lang het duurde enzovoort..
Oh ja.. een eerste bonnetje voor 4km te hard.. Zielig heh?
Trophy!
- 15.500 km
De Megane RS is gewoon een geweldige auto. Snap soms niet dat ik er niet meer van in Nederland op de weg zie!
De winterbanden zitten eronder (Michelin Alpin PA3) met Borbet LV5 velgen. Het rijdt beter en comfortabeler dan de Dunlop TT Max.
Over de Trophy: Niet omdat mijn 'grijze' RS me nu al verveelt, maar meer om de extra's die de Trophy heeft, heb ik toch besloten om er een aan te kopen in de kleur Jaune Sirius. Eigenlijk de enige kleur die een Megane RS tot een Renault Sport maakt!
Met extra zaken, zoals de Franse versie die Kerkhof en Visscher heeft, ben je verzekerd van meer pk's en koppel, het Cup Chassis, betere banden (Bridgestone Potenza) op speciale 19 inch velgen, het mechanisch sperdifferentiel en nog leuke dingen zoals zwart dak en de gele veiligheidsgordels e.d.
Mooiste hothatch van dit moment.. In 2012 wordt dit wellicht de standaard van de Renault Sport RS..
Bekijk onder de tab video een Fith Gear review van ongeveer 9 minuten over de Trophy.
Afscheid van een grandiose RS!
- 16.131 km
Op de 14e januari 2012 was het tijd om afscheid te nemen van de Megane RS T 250. Het was mijn eerste kennismaking met wat Renault Sport voor auto's maakt. En wat voor belevenis was dit al het afgelopen jaar!
De auto beviel me zo, dat toen ik wist dat er een Megane RS 265 Trophy officieel zou worden geimporteerd dat ik meteen een optie op de Trophy deed. Er kwamen er maar 3 die via de Renault Sport Dealer werden geleverd!
Vooral door de kleur al: Jaune Sirius, een metalic lak.. parelmoerglans van een wel heel expressieve kleur geel. Eigenlijke de enige kleur die een RS tot een RS maakt.
De andere opties waren ook van belang: het is een Franse uitvoering met onder andere een zwart dak, recaro's, cup chassis, een verbeterde luchttoevoer, een gewijzigd motormaganement.
De laatste foto is van de bandenwissel bij Renault Sport in Gorinchem: mijn winterbanden met Brobet LV5 en Michelin Alpin PA3 moesten eraf en overgezet worden op de Trophy en de originele lichmetalen velgen met de Dunlops er weer op. Lees binnenkort mijn eerste ervaringen met de Megane RS 265 Trophy op deze site.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.