Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 2.100 km |
Onze nieuw Fiat Punto EVO
- 2.100 km
Sinds begin september hebben wij deze Fiat Punto EVO aangeschaft.
Wij wilden een auto die qua km kosten de laagste kosten heeft.
Daar wij op zoek waren naar een auto die qua kosten het laagste zijn kwamen wij in de categorie Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, Fiat Panda en Renault Twingo. De Toyota Yaris hoorde ook tot deze categorie.
Daar wij doch enkele km per dag rijden > 100 km kwamen wij tot de slotsom dat een auto met meer body toch beter was.
Een tweede hands auto was geen thema meer daar wij in totaal in de komende jaren minimaal 120.000 km met deze auto willen maken.
Wat was dus het alternatief. Renault Clio, Corsa en Fiat Punto.
Nu had ik voor het werk een Fiat Punto gehuurd en ik werd niet vrolijk van de benzine rekening. 1: 15 op de snelweg met een normale snelheid.
De oplossing voor dit probleem was de diesel auto's die zonder BPM werden aangeboden.
De keuze was tussen de auto's uit de Volkswagen groep: Seat Ibiza, Skoda Fabia en Volkswagen Polo of de Opel Corsa en Fiat Punto.
Dat de keuze op Fiat uitviel was:
1) Fiat Punto EVO is in Italie een populair model dat al langer op de markt en een model en waarvan je verwacht dat veel kinderziektes er uit zullen zijn.
2) Fiat heeft een goede naam op het gebied van diesel motoren.
3) Skoda, Volksagen en Ibiza hebben 3-cilinders en iets minder Pk's
4) De Punto EVO is een mooi model auto.
5) Opel was te duur en heeft volgens mij de zelfde motor als de Fiat Punto EVO
6) onderhoudskosten Punto Evo relatief laag met onderhoudsbeurten om de 30.000 km
Al met al de Punto EVO
Wij hebben sinds 1 september deze auto met de nodige pakketten en metallic voor rond 16.500 Euri's.
Eerste Ervaringen
Positief bij afleveren: mooie auto.
Negatief: kleinigheidjes: geen tweede sleutel met afstandsbediening (kunt U nabestellen a 150 Euro) geen veiligheidsset met gevaren driehoek etc. Weinig opbergruimte.
Rij-eigenschappen:
de auto rijdt rustig, maakt weinig geluid,kan snel optrekken en ook bij hogere snelheden trekt hij goed door.
Maar voor het zuinig rijden moet je je een beetje beheersen om tot een zuiniger verbruik komen. Momenteel ligt het verbruik bij 1:20 wat ik aan de hoge kant vind. De auto's worden met claims van 1:27 verkocht dus verwacht je 1:22-23.
Vraag aan de garage hoe kan het zuiniger? Het antwoord was niet bevredigend. Je moet erg goed op de rijstijl letten anders haal je dit niet of nooit. Verder werd door technici van de garage duidelijk gemaakt, dat overdreven zuinig rijden niet goed voor de motor zou zijn. Hier zie je dus de spagaat tussen commercie en techniek; zuinig rijden als verkoop argument wat door de technici eerder wordt afgeraden.
Wij nemen ook deel aan het programma van Fiat Ecodrive. We zitten qua CO2 rond het gemiddelde van de Community index met 55 Ecodrive index punten. Ik vraag me af hoe je aan de Eco index van 100 kunt komen. (Auto stil laten staan.
Ik denk dat je over het uit eindelijke verbruik na 20-30.000 km meer kunt zeggen.
Verdere opmerkingen:
de deuren moeten met enige kracht worden gesloten en kunne niet zachtjes worden dicht gedaan. Dit is volgens mij een Fiat eigenschap.
Al met al een kleinen fijne auto die heerlijk rijdt en waarvan wij hopen en denken dat we met zo weinig mogelijk kosten deze zo lang als mogelijk comfortabel kunnen rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.