Volvo V40 1.9 D 102pk (2003)

autoreview

Volvo V40 1.9 D 102pk (2003)

Signalement

UitvoeringV40 1.9 D 102pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wegens gezinsuitbreiding en de ruimte die daarbij nodig is voldeed mijn trouwe Honda Civic helaas niet meer en moest er wat anders komen.

Na lang zoeken, vergelijken, voor en nadelen afwegen etc. ben ik terecht gekomen bij de Volvo V40. Niet zo zeer omdat ik Volvo zo geweldig vind, maar puur om het feit dat de V40 (1.9D) behoorlijk betrouwbaar uit de bus komt, redelijk ruim is, niet zo zwaar en ook behoorlijk luxe is voor de gemiddelde prijzen die ervoor worden gevraagd.
Gewoon veel auto voor je geld. Het is een Zwarte 1.9D 102pk phase 2 uit 2003 geworden, voorzien van vele opties affabriek, het is niet de hele luxe versie met stoelverwarming, leder etc maar dit hoefde ook niet perse van mij. Het moest wel perse een phase 2 worden gezien hier de (betrouwbare/stille) commonrail diesel (renault) in zit en de auto een facelift heeft gehad waardoor de auto er heel wat moderner uitziet als de phase 1.

Ik wilde eigenlijk een 115pk versie maar kon deze 102pk versie kopen voor een aantrekkelijke prijs. de Turbo schijnt ook betrouwbaarder te zijn gezien deze niet over variable schoepen beschikt, wat de betrouwbaarheid ten goede komt.
Qua traagheid valt het reuze mee, tussen de 1900 en 2500rpm komt de wagen heel goed mee.
Chip tuning is niet perse noodzakelijk, wat ik in eerste instantie wel dacht, misschien doe ik het als nog wel maar het is geen noodzaak vind ik.

De Volvo rijd lekker, trekt heel soepel op (gelukkig geen hele korte 1 als bij VW/Audi) en is behoorlijk zuinig (1:18). Maar op de snelweg is deze wagen pas echt in zijn element en rijd dan ook echt fantastisch. Het schakelen, sturen etc. gaat met een beetje weerstand maar wel soepel, moest even wennen maar nu vind ik het heerlijk. Het motor lawaai vind erg meevallen, je hoort wel dat het een diesel is maar dat mag vind ik. Het stoort me niet.

De auto schreeuwt wel om een (subtiele) verlaging gezien het bochten gedrag. Het is niet slecht maar kan/moet zeker beter.
af en toe heb ik een beetje een zwabber gevoel in bocht.maar ik ben dan ook de sportieve wegligging van Honda gewend. het is teveel op comfort gericht naar mijn mening. De scherpte mist een beetje.

Update bochtengedrag: Auto is inmiddels 35mm verlaagd en rijd veel beter. absolute aanrader. stuurt ontzettend straks door de bochten, en de demping is sportief/comfortabel.

Het exterieur vind ik erg mooi en tijdloos, deze V40 is voorzien v/d 16’’ BBS velgen en sportieve blokjes grill. Ook de roofrails zitten erop.
Het interieur vind ik minder mooi als de buitenkant, ook zeker niet lelijk maar toch wel behoorlijk saai en grijs, een beetje té zakelijk eigenlijk, weinig spannends.
Mijn V40 heeft helaas de sierstrips op de deurpanelen en op het dashboard kastje niet, dit zou het interieur wat ophalen.
Verder is het binnenin wel heel overzichtelijk,degelijk en makkelijk in gebruik. De radio zit wel wat aan de lage kant, maar ja daar was geen ander plekje meer voor denk ik. wel dubbel DIN mogelijkheid, dat is wel mooi.De bekleding van de stoelen is erg netjes, mijn V40 is voorzien van het donkere interieur met half leer.

nu komt het echte minpunt voor mij.
De stoelen zijn niet heel best. ik zit er echt voor geen meter in. en ik ben echt niet groot (1.85). Je kan ze wel op 1001 manieren instellen maar dat helpt niks bij mij. Het valt me erg tegen gezien iedereen de Volvo stoelen aanprijst. De zitting is erg kort en vlak ook is het stuur niet in diepte verstelbaar, dit had de zitpositie wel verbeterd denk ik. hoop dat het nog verbeterd in de toekomst, anders heeft de Volvo geen lang leven bij mij ben ik bang.

update stoelen: het gaat inmiddels beter in de stoelen. heb eindelijk een stand gevonden waarbij het uit te houden is. het heeft lang geduurd maar het zitcomfort is nu wel ok.

De achterbank is ruim genoeg. al moet de voorstoel niet te ver naar achter want dan kom je in de knoop. ik denk dat als je langer als 1.90 bent dat de achterbank minder bruikbaar is. De kofferbak ik lekker ruim en voldoet ruimschoots.

De Volvo voelt luxe en degelijk aan, bv wanneer je een deur dicht gooit voelt en klinkt het erg degelijk, behalve de achterklep deze klinkt blikkerig, heb er al naar gekeken maar kan niks vreemds vinden.
De V40 zit verder echt volgepakt met veiligheid, wat toch wel een heel goed gevoel geeft als je met vrouw en dochter onderweg bent.

Problemen/Reparaties:

Tot 04/07/2014 (245.000km)

Kortsluiting in de sidemarker links voor, met hele vreemde storingen tot gevolg. Diverse waarschuwing lampjes op het dashboard gingen branden, zekeringen sprongen telkens etc. dat was wel even schrikken als je de auto net 2 weken hebt. Maar na wat speurwerk de sidemarker lamp link voor als verdachte gevonden. behuizing was gescheurd waardoor er water in kon en kortsluiting veroorzaakte. (geen kosten, zelf gedaan)

alle dashboard lampjes/instrumenten paneel lampjes overleden waarschijnlijk door de kortsluiting (even teveel spanning gehad denk ik) Zijn wel erg duur die krengen bij de dealer. De 6 mini lampjes kosten me €34,- en wat arbeid.
Maar het werk allemaal weer prima.

kraken v/d achter ophanging rechts achter, bleken de achterveren te zijn, waren beide gebroken. deze inmiddels vervangen door verlagingset. komt vaker voor bij de V40's.
(kosten: €180 Weitec set, zelf gemonteerd en laten uitlijnen €60)

Storing in kachelunit, waarschijnlijk zit het in het de elektronica van het instrumenten paneel. de blower gaat soms afwisselend harder en zachter.. even de ventilator uit ,helemaal op 0 en dan weer aan zorgt dat het stopt(nog wel.)op zich niet heel storend mits het zo blijft..in de gaten houden dus.
update: het lijkt toch steeds erger te worden. zit er nu wel echt over te denken om er een anders kachelpaneel in te zetten. schijnen wel prijzig te zijn. ik laat het nog even zo totdat ik een paneel kan vinden voor een redelijke prijs.

loszittende deurgreep vd passagierskant.
(geen kosten, zelf gedaan)

EGR klep (zwaar) vervuild waardoor de auto ging schokken op constante snelheid. bekend probleem bij diesels in het algemeen. EGR klep verwijderd en gereinigd daarna terug geplaatst maar de stekker eraf gelaten. dit zorgt dat de EGR klep niet meer werkt. dit geeft geen storingen (wellicht bij andere auto's wel) en heeft geen nadelige effecten op de werking vd motor (eerder positief) of op de prestaties.Probleem is hierdoor opgelost. update: EGR begon te lekken, de pakking sloot niet meer goed af. werd een behoorlijke smeerboel. EGR weer losgehaald en vloeibarepakking gebruikt. is nu weer dicht. (geen kosten, zelf gedaan)

bedrading in sidemarker Linksachter stuk.
bedrading hersteld. (geen kosten, zelf gedaan)

achterbanden cuppen heel snel bij deze auto. erg vervelend gehoor. ik laat de banden wel nog zitten want zit nog veel profiel op. regelmatig banden/wielen wissel van voor naar achter houd het nog enigszins binnen de perken. ik heb me voorgenomen om de wielen om het halfjaar te wisselen.
*inmiddels 4 nieuwe banden gemonteerd.
(Falken banden rondom voor €300 incl. montage)

accu vervangen, vorige eigenaar had een 50amp. accu erin gezet. waarschijnlijk vanwege te kosten maar eigenlijk is dit te weinig. 77Amp accu erin en de auto start ook in de winter weer normaal. (kosten: €95)

antenne + voet vervangen, was helemaal verweerd en antenne hing op half elf.
(kosten: ongeveer €20, zelf gemonteerd)

Raam linksvoor gaat soms niet meer dicht zonder hulp. mechaniek compleet vervangen.
van de sloop voor €45 en beetje arbeid (zelf gedaan).

Inmiddels 2x stabilisatiestangen vóór L+R vervangen ivm speling en gescheurde hoes. Ook de rubbers van de horizontale stabilisatiestang vervangen ivm rammelen. Lastig klusje. (Totale Kosten ongeveer €150 en zelf gemonteerd)

Turboslang losgeschoten, niet goed gemonteerd door garage van vorige eigenaar.
Slang nu wel goed vastgezet.

Remmenset achter compleet vervangen. (zelf gedaan, kosten nog geen €150,-)

Remblokken voor vervangen ivm slijtage. (Zelf gedaan, Kosten ongv. €75)

Startmotor stopte ermee. Nieuwe geplaatst.(zelf gedaan, kosten ongv. €150)

Stuurkogels L+R buiten vervangen ivm slijtage. (Zelf gedaan, Kosten ongv. €80)

Distributieriem, Multiriem en waterpomp vervangen. (Laten doen, Kosten ongv. €500)

Voorschermen Links en Rechts vervangen,er begon wat roest te ontstaan. Nooit eerder gezien bij andere V40's maar die van mij kreeg het. 2 gebruikte voorschermen in kleur gezocht. Kosten €75 p.s. en het was weer netjes.

voor de rest wat lampjes etc. en op tijd zijn reguliere beurten gegeven (ieder 20dzd of 1 keer per jaar).

al met al geen hele gekke zaken in bijna 100dzd km rijden en 4jaar tijd. ik ben er niet ontevreden over. prima auto tot
zover.

Update 26-10-2015: Ik heb afscheid genomen (5mnd geleden) van de V40 met 265000km op de teller. Ik heb er 5jaar en ongv. 110000 km mee gereden. Ik heb er een prima ervaring aan over gehouden. Het is gebleken dat als je deze auto goed onderhoud dat hij lang meegaat en betrouwbaar is. Ik denk dat als je alles bij de dealer laat doen dan kost het aardig wat, maar met een beetje handigheid is veel zelf te doen aan de V40. Vond het jammer om de auto weg te doen want hij reed heerlijk. Maar het werd tijd voor wat nieuwers. Vanaf heden ga ik mijn kilometers maken in (wederom) een Honda. Een Civic Hybrid om precies te zijn. Hoop er net zo'n goede ervaring aan over te houden als deze V40.

+ punten

degelijk gevoel
comfortabel (behalve de stoelen)
zuinig
uiterlijk
volle uitrusting

- punten

saai/zakelijk interieur
stoelen
te zachte vering (standaard veren)
opzich solide maar valt op sommige punten een beetje tegen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.