Review
Video

Autoreviews  |  Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)

Uitvoering3-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
Km-stand bij aanschaf12 km
Km-stand laatst92.000 km
Eerste review-invoer16-06-2010
Laatst gewijzigd01-01-2014

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoMercedes SLK
(Gemiddelde lezerswaardering 84%)

Landcruiser HZJ 78 (47.000 km)

Sinds 2 jaar ben ik de trotse eigenaar van een Landcruiser HZJ 78. Gekocht als bestelauto voor mijn bedrijf en als begeleidingswagen voor rondreizen in afrika. Na lang wikken en wegen gekozen voor de hzj 78 boven Landrover Defender vanwege de grotere binnenruimte, degelijker techniek en betere verkrijgbaarheid van onderdelen in afrika. De auto betreft een zgn afrika uitvoering, in Duitsland aangepast aan de europese wetgeving.( EURO 4)

Na twee reizen door afrika is er nog niks aan de auto kapot gegaan. Ondanks de soms zware omstandigheid geeft de auto geen krimp. Het diesel gebruik bij off-road rijden niet veel hoger dan tijdens normaal gebruik in Nederland. Het gemiddelde verbruik is tussen de 1 op 6,5 en 1 op 8 Geen super cijfer natuurlijk maar de auto heeft dan ook een 4,2 liter 6 cilinder diesel motor en is met klapdak en dakkoffer ongeveer 2,5 meter hoog. In Nederland word de auto gebruikt voor mijn bedrijf en kan met gemak met meer dan 1000 kg beladen worden.

De auto moet echt gereden worden als een terreinauto. Rustig door de bochten, kan niet snel optrekken en de topsnelheid is ongeveer 130 km. De besturing is redelijk precies, maar natuurlijk niet te vergelijken met een normale personen auto. In deze auto heb je geen haast en krijg je een rustige en defensieve rijstijl. Ondanks de enorme grootte van het voertuig en het negatieve imago van SUV`s krijg je bij deze auto nooit negatieve reakties. Juist veel complimenten, wat ik zeker niet verwacht had. ( De defender heeft de betere looks )
Omdat deze auto`s gemaakt worden voor de afrikaanse markt heb ik preventief de holle ruimtes met was laten behandelen en de bodem laten tecktileren i.v.m de roestpreventie. Ik hoop dat dat voldoende is, maar kan hier na 2 jaar gebruik nog niks zinnigs over zeggen.

kapote dieselkat (50.000 km)

Voor een nieuw reis de auto nog even een grote beurt laten geven. Er bleek een scheur in de aanhechting uitlaat pijn/ dieselkat te zitten. Het bleek een duur onderdeel te zijn. Niet af-fabriek door Toyata gemonteerd maar achteraf in Duistland om de auto aan de euro 4 norm te laten voordoel. Gelukkig was de Duitse aanpasser couland en heeft een nieuwe dieselkat opgestuurd onder voledige garantie. Aangenaam verrast!!
Ik ben zeer tevreden over de terreinband. BF goodrich All terrain. Na 50.000 km kan ik zonder problemen nog een keer naar Zuid-afrika rijden ( als alles goed gaat natuurlijk, maar er is nog genoeg profiel op de banden)

Amsterdam naar Kaapstad (72.000 km)

In drie maanden zijn we van Amsterdam naar Kaapstad gereden. Een reis van meer dan 20.000 km door zand, modder, sneeuw, heel veel stenen en dan weer door hoog water. De auto heeft bijna geen krimp gegeven. Een steentje tussen de remschijf en schijfbeschermer en een losgetrilde raambevesting waardoor het raam niet meer omhoog wilde,midden in de serengeti, waren de enige kleine ongemakken. De achterbanden heb ik na 65000 km vervangen, vooral omdat ik meer grip wilde hebben in Zambia en Botswana (regenseizoen)
Omdat je in Afrika veel rustiger rijd dan in nederland is het verbruik lager. Ondanks de soms zware terrein omstandigheden en hoge gewicht van de auto ( totaal omgeveer 3500 inclusief de extra benodigheden voor een lange reis als compressor, extra band, veel water enz enz) Het gemiddelde verbruik kwam uit op 1 op 8,7.
Onderweg is de auto in Tanzania naar de garage geweest voor smeren, nieuwe olie en dieselfilter.
Voor in Nederland is de auto niet echt ideaal. In de stad rijd de auto erg lekker omdat je een heel goed overzicht heb maar op de snelweg kom je net wat vermogen tekort. Ook word het gebruik enorm als je rond de 130 km per uur rijd.
Voor de langere stukken in Nederland heb ik daarom een volkswagen pola blue motion aangeschaft.

Van zandhapper naar stadsridder (75.900 km)

Helaas blijft het onrustig in Noord-Afrika. De ferry naar Egypte is uit de vaart genomen, Libië is niet echt een optie en voor Mali geld een negatief reisadvies. Dus het laatste jaar is de landcruiser niet gebruikt voor reisbegeleiding maar alleen als bestelbus. Soms komt de 4x4 van pas. Sommige klanten bestellen juist hun dierenbenodigheden als de staat opgebroken is en dan kan nog gewoon voor de deur parkeren. Iedere week worden er meerdere pellets kattenkorrels opgehaald in de haven maar de auto geeft geen krimp. Maar veel Km worden er niet gereden waardoor ik het laatst jaar geen enkel onderhoud aan de auto heb gehad. Gelukkig was de jaarlijkse apk geen probleem. "Het blijft spannend die roetmeting ".
Ondanks dat het een oud model auto is blijf ik het heerlijk vinden om erin te rijden. Alleen als het starten geeft al een machtig gevoel. Ook het gevoel "niks houd me tegen " en "als ik wil rijd ik naar de andere kant van de wereld" maken het gevoel alleen maar sterker : deze auto doe ik nooit meer weg!

APK (81.000 km)

Vandaag is de auto weer APK gekeurd. Iedere jaar blijken de regels weer te veranderen, Verleden jaar was een roetmeting noodzakelijk voor de APK, dit jaar volstaat het uitlezen van het euro 4 systeem
Voor de eerste keer moest er wel iets gerepareerd worden. Een massadraad van de achterverlichting had losgelaten waardoor deze niet correct werkte. Ook waren de remblokken voor aan vervanging toe, maar dat valt onder de normale slijtage. De olie moet wel vaak vervangen worden , zeker vergeleken modernere auto`s. In Afrika vervang ik de olie na ongeveer 7000 km, in Nederland na ongeveer 10.000 km. Iedere keer gaat er bijna 10 liter motorolie in.

Buiten de diesel en olie is het een zeer voordelige auto om te rijden. Na 3 keer een lange reis alleen een massadraadje kapot ( en de dieselkat onder garantie) en remblokken laten vervangen is natuurlijk te verwaarlozen. Wie wel eens reisverslagen van andere overlanders leest hoeveel er wel niet kapot kan gaan en dan mag je alleen maar erg blij zijn als die ellende je bespaard blijft. Tevens is de auto heel erg waardevast. Ik denk zelfs dat er geen enkele auto te vinden is die procentueel minder afschijft als deze.

Binnenkort is het niet meer mogelijk de auto nieuw te kopen op Nederlands kenteken . Als je nu nog een nieuwe wil hebben , koop er dan snel 1. Alleen als je er echt lange reizen meer wil maken in minder ontwikkelde gebieden, anders zijn bijna alle andere auto`s meer geschikt voor Europees gebruik. Behalve een paar maanden geleden kwam de 4x4 goed van pas. Omdat de straat voor mij winkel 6 weken opgebroken was kon ik geen zware artikelen geleverd krijgen. Gemeente beloofde rijplaten e.d. maar niks van dit alles. Gelukkig kon ik zelf de artikelen ophalen en dwars door het zand en modder mij winkel bevoorraden. Alleen probeerde o.a. de TnT en andere pakketdiensten meerdere malen hetzelfde... direct tot aan de assen vast. Soms is de binnenstad net de jungle :-)

kapot lampje (92.000 km)

Gelukkig is de auto weer gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Mijn zwager was zich aan het voorbereiden voor Le Dakar en we vonden het wel eens leuk om te kijken hoe het er tijdens een rally in Marokko aan toe gaat. Zelf hebben we een paar oude Dakar routes gereden en hebben in het bivak rondgereden tussen de “wedstrijd” deelnemers. Onderweg hebben we nog assistentie verleend aan een gestrande deelnemer.

De auto heeft ons gelukkig niet in de steek gelaten. Maar 1 keer ging het dan toch een keer iets mis wat alle andere reizen nog niet gebeurd was. Tijdens een off road rit een ben ik in een moment van onoplettendheid bovenop een niet te missen steen gereden. De auto hebben stond met de voorwielen keurig in de lucht, de steen zat vast onder een dwarsbalk van het chassis. Gelukkig konden we de auto zonder verdere schade van de steen krijgen. Met een beetje gekrengd ego en een lichte beschadiging aan de ouderkant van de auto konden we weer verder rijden.

Tijdens reizen, en zeker na een off road rit, controleer ik altijd het oliepeil, radiatorpeil en het luchtfilter. Ook hang ik soms onder de auto om te kijken of de auto geen vloeistoffen lekt en voel aan wat onderdelen of alles goed vast zit. Al vele tientallen keren doe ik hetzelfde ritueel, maar nog nooit heb ik iets kunnen ontdekken. Deze keer was er dan toch een hele kleine vervanging van een onderdeel: het remlichtje.

De auto bevalt nog steeds erg goed. De stoelen zien er simpel uit, maar ik kan het er langer volhouden dan de stoelen in mijn C klasse, het overzicht is geweldig en er rammelt nog steeds niks. Maar je merkt ook dat het een echte ouderwetse terreinauto is . Boven de 100 veel lawaai, veel last van zijwind en een niet meer van deze tijd dieselgebruik. Maar wat misschien wel het allerbelangrijkste is: Ik heb nog steeds heel veel plezier aan deze auto bezorgd me nog steeds een “big smile”
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014

Andere autoreviews van dezelfde auteur

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep