Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk S Edition (2010)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk S Edition (2010)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 TFSI 120pk S Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst23.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 1.550 km

Na 4 jaar Peugeot 206GTI en 4 jaar Golf GTI V DSG gereden te hebben heb ik afscheid genomen van mijn pk wedloop. Met name de laatste auto was na chiptuning (245pk) echt snel te noemen. Daarmee heb ik veel dikkere/duurdere auto’s doen verbazen.
Maar goed - er moest een andere auto komen die wat groter zou zijn en waarbij de nadruk wat meer op comfort zou liggen. Tja….je wordt wat ouder hè!? Fabrieksnavigatie, xenon, sportstoelen, sportonderstel, grote velgen, goede audio moesten er minimaal wel opzitten.
Als je éénmaal Duits* hebt gereden wil je eigenlijk niet snel iets anders meer - hoe leuk en compleet andere merken ook kunnen zijn.
*Daar moet ik wel een kanttekening bij zetten, misschien is het beter dat ik het discutabele woord “premium” weer eens gebruik. Persoonlijk vind ik Volvo en Lexus ook wel aardig premium en misschien Saab weer over een paar jaar. VW schurkt er in mijn beleving tegenaan.

De volgende drie auto’s stonden op mijn shortlist;
-BMW 318i/320i touring High Executive; (Beter was een 325i maar die werd met opties te duur)
Pluspunten zijn de rijeigenschappen, de zitpositie en dat deze er in de juiste uitvoering héél lekker kan uitzien. De nadelen zijn de zwakke koppelarme motoren, de ruimte en de houdbaarheidsdatum.
-Volvo XC60 2.0T Summum met voorwielaandrijving.
Ik ben geen echte SUV-fan maar voor deze auto maak ik een uitzondering.
De pluspunten waren voor mij het uiterlijk, de kwaliteits-beleving en de ruimte.
De nadelen waren de toch wel de aanzienlijk hogere prijs, de kosten aan brandstof en wegenbelasting. Als je daar qua rijgedrag wat voor terug krijgt is het nog te overwegen maar bij deze auto is het meer de rust en het comfort die de overhand hebben. Voor de rest hebben SUV’s alleen maar nadelen.
-Audi A4 Avant 1.8T Pro business Line i.c.m. S-line
Deze vond ik altijd al mooi maar veel te duur in mijn configuratie.

De laatste van deze drie is het uiteindelijk geworden.
Toen Audi begin september 2009 met een persbericht kwam over de S-Edition kon ik het bijna niet geloven. Een optiepakket waar je bij introductie ruim € 17.000,- voor moest betalen werd nu aangeboden voor € 5.000,-.

Eerste indruk 1500km:

Als de eerste kilometers in je nieuwe auto niet geweldig zijn dan is er een reële kans dat je de verkeerde auto hebt gekocht – je zit immers nog in een roes. Ik ben blij dat ik het woord “ge-wel-dig” kan zeggen. De auto voelt echt goed aan en dan heb ik het in eerste instantie over dingen als zitpositie, hoe voelt het stuur, het materiaalgebruik, hoe klinkt de deur, het befaamde dashboardkastje, de beleving is gewoon goed. Het is echt verbazingwekkend wat je allemaal kunt instellen. Er is echt over nagedacht.. Zo kun je o.a. bepalen hoe de media wegfadert bij gesproken commando’s, het achteruitrijden zodat je de piep beter kan horen, dat er bij telefoneren geen gesproken commando’s zijn. De gevoeligheid van je lichtsensor, de hardheid en frequantie van je pdc etc. Dit zijn dingen waar je niet over nadenkt bij het aanschaffen van een nieuwe auto - “lekker belangrijk” zul je denken maar als je er kennis mee maakt kun je het toch wel waarderen. Net zoals de ‘voice commando’s”. Je hoeft je handen niet meer van het stuur te halen, echt geweldig……en veilig natuurlijk. De carkit synchroniseert je telefoon perfect (Iphone) en klinkt zo goed dat men niet kan horen of je in de auto zit. Het soundsystem is onderwerp van gesprek, vanaf modeljaar 2010 hebben ze de losse eindversterker niet meer in de kofferbak zitten. Het geluid was echt zeer goed te noemen en is nu zeker nog goed te noemen maar je moet er wat meer moeite voor doen met de instellingen.
Het rijden:
Een Golf V GTI is “sportief-comfortabel” een Audi A4 S-Edition is “comfortabel-sportief”. Door de 211pk en 330Nm voelt hij niet eens zoveel langzamer aan maar de rust is er wel. Zo draait de motor maar 4000 tpm bij 200km/u. Dat is lekker cruisen naar je vakantiebestemming.
De 6 versnellingsbak is soepel met korte slagen. Ik heb af en toe wel moeite om de bak soepel in z’n 1e versnelling te krijgen, dat schijnt nieuwigheid te zijn. Verder moet ik wennen aan de hold assist. Op zich een handig systeem, de gedacht erachter is dat je ten alle tijden je voet van de rem kunt halen als je stilstaat. Je moet dan ook je voet op de rem houden totdat je stilstaat, anders gaat hij er niet vanzelf op de rem en rol je bij een stoplicht alsnog voor- of achteruit. Let dus op het groene ‘hold’ lampje op de dashboard.
De servotronic ben ik zeer tevreden over. Als je langzaam rijdt kun je met een pink je stuur draaien. Ik reed laatst weer in mijn privé auto - een BMW 1-serie en verbaasde me over hoe zwaar dat stuur gaat. Dat was me voor de Audi nooit opgevallen.
Eigenaardigheden:
Via VAGCOM moeten er nog een aantal aanpassingen worden gedaan, zo zit er op deze auto zit een olietemperatuurmeter, een needlesweep, kun je de achterlichten icm de dagrijverlichting mee laten branden, rechter spiegel kantelen bij achteruit rijden, verborgen menu vrijgave, accu weergave en ruitensproeier niveau. Ik snap niet dat dat standaard al geactiveerd is.
Verder ben ik er nu al achter dat de boardcomputer (en dan heb ik het over het verbruik) té optimistisch is, je krijgt het gevoel makkelijk 1 op 13 te rijden maar als je bij de pomp staat blijkt dat gemiddeld 1 op 11 te zijn. Op zich nog netjes maar vreemd.

Binnenkort op wintersport. Wordt vervolgd.

Wintersport

  • 3.850 km

Ik ben inmiddels weer ruim 2500km verder na mijn wintersport. Ik ben nog steeds heel tevreden over de auto maar ik heb wel een paar kritische opmerkingen.
Allereerst vind ik deze auto niet zo sportief als ik had verwacht. De vering is dan wel straf maar dat is niet genoeg om een lekkere gooi en smijt auto te zijn. De sportstoelen mogen wat mij betreft het predicaat sportstoel niet dragen, je kunt ze kantelen – het zitvlak verlengen – de bolling onder in je rug elektrisch verstellen maar er is nauwelijks zijdelinkse steun. Dit neemt niet weg dat het fijne stoelen zijn die er bovendien heel lekker uitzien.

Verder vind ik het esp veel te snel ingrijpen, even een stoplichtsprintje doen of een bocht uitknallen zorgt ervoor dat je halve vermogen wordt weg-geknepen. Laatst trok ik vol weg bij een stoplicht en bij het overschakelen naar twee had ik iets wielspin , dat zorgde ervoor dat ik de persoon naast me vrolijk zag doorscheuren. Misschien is het probleem weg als ik straks weer op m’n 255/35 x 19 zomerbanden rij.

Volgens het kenteken weegt deze auto maar 85 kilo meer dan mijn Golf V GTI die standaard 200pk en 280Nm heeft. Gezien de 211pk en 330Nm zou je dus denken dat het snelheidsverschil te verwaarlozen is. Dat is een illusie gebleken. Waarschijnlijk komt dat doordat de auto in werkelijkheid veel zwaarder is dan opgegeven of omdat de gasresponse minder is. Hij is zeker snel te noemen maar je voelt het gewicht meer. Ik ben er nog niet helemaal uit, ga binnenkort maar eens een sprintje trekken met vergelijkbare pk/kg auto’s. Qua topsnelheid zit het volgens mij wel snor – zonder al te veel problemen reed ik bepakt en bezakt naar ca.225km/u op de teller met 17" winterbanden.
Het verbruik na een snelle lange rit bedroeg gemiddeld 1 op 10,5-11 km. Dat is best netjes als je bedenkt dat je door Duitsland gemiddeld 160km/u rijdt met uitschieters naar ruim 200km/u.

Ik begin er achter te komen dat je deze auto moet rijden om de rust, de kwaliteit en de luxe en niet zozeer om te ‘hoeken’. Dat wist ik natuurlijk wel maar het wordt bevestigd.

Verder zijn er een aantal kleine dingetjes die in de praktijk goed werken. Waar de meeste clima’s al met koude motor als een idioot staan te blazen om zo snel mogelijk zeg 20 graden te bereiken gaat clima pas vol blazen na een minuut of vijf als de motor wat is opgewarmt. Daar is over nagedacht.
Boven een snelheid van 15km/u gaan automatisch de deuren dicht, dat hebben meer auto’s maar bij deze Audi hoef je niet twee keer de deurhendel naar je toe te halen als je vervolgens weer wilt uitstappen.

Twintig duizend kilometer

  • 20.500 km

De versnellingsbak ben ik niet tevreden over. De handbak schakelt in koude toestand hakerig, met name van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Op zich niet zo heel erg maar het duurt in de winter minimaal een kwartier voordat hij lekker soepel wordt. Dit is voor een km-vreter misschien niet zo erg maar ik rij voornamelijk rond de kerk.

Het verbruik ligt is de praktijk ongeveer 1 km minder dan de BC aangeeft. Dus 1 op 13 op de BC is in de praktijk 1 op 12.

Verder een positieve indruk over de auto al zou ik bij de volgende Audi navi plus bestellen omdat je op de gewone variant niet over de kaart kunt scrollen. Dit scrollen is handig als je een file tegemoet rijdt en een plaats in de omgeving zoekt om je navi om te leiden.

Autobahn rennen

  • 23.000 km

Daar gingen we dan, Arnhem richting Oberhausen, hij wilde niet harder dan 228 km/u op de digitale teller (GPS 222km/u). Nou is deze weg niet de meest ideale gebleken om je topsneheid te halen. Mij vorige auto, een 200pk Golf V GTI DSG wilde daar ook niet harder dan 221km/u op de GPS. Eerlijk gezegd was ik een beetje teleurgesteld in de prestaties (op Youtube genoeg voorbeelden gezien van dik 240km/u op de klok) maar naar een paar keer Aral Utimate 102 getankt te hebben merk je dat de auto “ los” komt. Van Nürnberg naar Munchen zonder problemen 245km/u op de teller (GPS 237km/u) gehad. Dat spul is echt een soort Redbull voor je auto, niet normaal gewoon. En je rijdt er nog zuiniger mee ook. Je haalt zo'n 1,5km meer uit een liter. Uiteindelijk heb ik 243km/u op de GPS gehaald en dat was nog niet het einde. Het was te druk voor die laatste paar kilometers maar ik denk dat je op een rustiger moment zeker de opgegeven 247 kan halen. Ik heb vanaf Nürnberg samen met een A5 3.0 TDI Quattro “opgereden” en deze zie je bij de acceleratie vanaf ca. 140km/u naar 220km/u maar een paar meter uitlopen. Hij ging er echt voor maar kwam niet bij me weg. Dat is dan toch gaaf dat je dat met je één-punt-achtje kunt bijblijven. Ook heb ik samen met een Passat CC 2.0T “opgereden”. Deze kwam steeds net iets te kort net als een A5 Sportback 2.0TFSI Quattro van een Nederlander die ik tegenkwam. Tijdens het accelereren was ik steeds net iets sneller. Het gaat hier om zeer kleine verschillen maar ze waren er wel, ik denk dat dat echt door de Aral 102 kwam. In tests met ABT gechipte 1.8T’s geven ze dan ook pas 211pk af met RON 100. Misschien had ik er met de Redbull-brandstof zo’n 220pk.
Mijn euforie werd me echter snel ontnomen toen er een BMW M5 touring invoegde. Ik probeerde “aan te haken” maar was (logisch) kansloos – wat gaat dat af zeg – niet normaal.
Al met al een goed gevoel overgehouden aan mijn Duitsland-rit. De A4 lijkt gemaakt voor de Autobahn, hij geeft veel vertrouwen in lange bochten , ook boven 200km/u. Hij “ligt” beter dan een Golf GTI. Daar merk je dat hij op hoge snelheden wat zweverig wordt, met name in bochten. Ik denk dat je met een A4 2.0T Quattro met chip het een S4 (begrensd op 250km/u) het heel lastig kunt maken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.