Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction Business Edition (2010)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction Business Edition (2010)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.6 TDI Attraction Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst12.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 300 km

Afgelopen zaterdag de opvolger van de VW Jetta afgehaald bij Heron in Purmerend. De Jetta is me prima bevallen, nooit problemen en reusachtig ruim. In 3,5 jaar zijn er 178.000 probleemloze kilometers mee afgelegd, dus het afscheid viel zwaar. Dacht ik. Tot dat ik bij de uitstekende dealer in Purmerend de sleutels kreeg van de in oktober bestelde Audi A3 Sportback 1.6tdi Attraction Pro Line Business Edition.

Allereerst de algemende kwaliteitsindruk. Het voelt beter, het ziet er beter uit en het rijdt beter. Daar waar je bij de 1.9tdi rond de 2000 toeren een schop in je rug kreeg als de turbo zijn toontje begon mee te blazen, is de 1.6tdi common rail veel stiller en gelijkmatiger in zijn opbouw. Met evenveel vermogen en koppel rijdt het in ieder geval tot plm 90 - 100 kmh fijner dan de Jetta. Echter, op de snelweg / Autobahn is het gevoel nu wel zo, dat de Jetta boven de 100 kmh steviger kon doortrekken. Maar ach, ik heb de wagen pas drie dagen in het bezit dus later meer daar over.

Ruimte is dus fors minder. Ik moet nog maar zien dat de racefiets er in past zonder het zadel er af te schroeven en beide wielen uit te nemen. De achterpassagiers zullen met weemoed aan de beenruimte uit de Jetta terugdenken maar goed, als alleenwonende koop je de wagen in eerste instantie niet met als doel de zeldzame keren dat je passagiers op de achterbank hebt een zee aan ruimte te bieden. Het zal voor de minder lange mensen best vol te houden zijn, hoop ik.

Enthousiast? Ja, zeker. Ik vind de auto een plaatje. Zwart met dakspoiler, haaievin, chromen dakrailing, verlaagd, 17" velgen. Dagrijverlichting (wat zou het me gespeten hebben als ik dat niet had gedaan...). Mooi interieur. Vanwege de beperkte ruimte heb ik wel een niet afneembare trekhaak laten monteren, met name voor de fietsendrager. Wat ik jammer vind, is dat ik niet net als bij de Jetta chromen raamomlijsting kan bestellen.

De motor is dus zoals gezegd afdoende. Zeker in en rond de stad, op de snelweg was een beetje extra vermogen welkom geweest maar dat weet je als je (vanuit milieu- en fiscaal oogpunt) kiest voor de groene (A-label, 20% bijtelling) Sportback. Het start-stop-systeem is prima, wat een rust bij de verkeerslichten.

Het navigatiesysteem is akkoord, ik ben me daar nog een beetje in aan het verdiepen. Waar ik o.a. naar op zoek ben is een knop die de stem uit kan zetten als ik bv gebeld word. Geluidskwaliteit (ik zet muziek op SD kaart) is geweldig, wat een verschil met de VW radio.

Geen op / aanmerkingen? Jawel. Ik ben redelijk lang (1.95m) en merk dat ik mijn linkerarm niet goed kwijt kan, hetzelfde geldt voor mijn rechterknie. En de handrem onder de middenarmsteun, niet echt logisch. Tot slot vind ik de opbergmogelijkheden en bekerhouders (1) ontoereikend, maar ik vergelijk dan wederom met de Jetta.

Het eerste kwartaal

  • 12.500 km

Vanmorgen de auto weggebracht naar herstelbedrijf i.v.m. kras, daar een 1.2 benzine Opel Corsa meegekregen. Dusss...ik hoop dat ik de A3 morgen weer kan ophalen want in een 1.2 benzine zit minder dan geen gang.
De eerste 12.5000 km zitten er op dus een goed moment om aan te geven hoe de eerste drie, vier maanden zijn bevallen.
Het is en blijft (naar mijn mening) een prachtige auto om te zien. De ruimte houdt niet over, maar twee racefietsen (gedemonteerd) passen er in wanneer de achterbank plat gaat.
Oh ja, dat vind ik niet helemaal passen bij een premiummerk als Audi, je hebt zomaar toegang tot het vulsel van de stoelen (schuimrubber)wanneer je de onderkant van de stoel beetpakt.
Comfort is prima. Als de auto eenmaal op gang is en dat gaat nog best vlot, dan is het prima toeven. Ook wanneer de snelheden boven de 160 kmh komen is er weinig aan de hand.
Het verbruik? Olie nog helemaal niets (was met de Jetta wel anders) en diesel, dat hangt natuurlijk van de rechtervoet af. Ik ben drie weken geleden rustig van Alkmaar naar Valkenburg (275km) gereden en had een verbruik van 4,4 L / 100km (1 : 22,7) maar toen ik zondagochtend om 07u00 terug reed en ik over deze afstand wat pittiger reed was het verbruik 6,6 L / 100km (1 : 15,2). Het overall verbruik ligt over 12.500 km op 5,7 L / 100km (1 : 17,5). De genoemde 4,2 als gemiddeld verbruik is natuurlijk een utopie.

Aanrader? Jazeker. Op een paar schoonheidsfoutjes na (het stoelvulsel, slechts een bekerhouder op een lastige plek, omslachtige navigatie) een zeer prettig rijdende auto die ondanks de kleine motorinhoud krachtig genoeg is en je in theorie op een 55L tank zo'n 1200 km ver brengt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.