Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
Nieuws!
- 1.014 km
3 oktober 2009
Hi,
Eindelijk was het zover, afgelopen maandag heb ik mijn nieuwe GTI opgehaald uit Autostadt!
Uitgebreide rijindrukken volgen nog.
Overtreft verwachtingen. Nu nog tot 1500km rustig inrijden, vervolgens Abt Power chip en leer erin!
Review tot nu toe
- 1.650 km
28 oktober 2009
Beste geïnteresseerden,
Allereerst even duidelijk, een review lezen is geheel vrijwillig, als mijn mening over de auto je niet aanstaat, klik je het toch weg?
Een aantal antwoorden op vragen:
Waarom overstap naar diesel? Ik werkte eerst in Zeist en maakte dagelijks 150 km (zie ook Asfalttijger AW42), maar momenteel werk ik dichter bij huis, totaal max 80km per dag afhankelijk van route. Ik wilde graag een GTI en dat kon dankzij C-label en dat heb ik meteen gedaan.
Ik heb overigens geen DSG genomen, ik vind dat je in een GTI gewoon lekker zelf moet schakelen, ik heb proefgereden in een DSG en ondanks dat je OOK zelf kunt schakelen, prefereer ik toch echt een handbak in een GTI.
Wat betreft het extra vermogen: Het kan, dus waarom niet. Je hoeft niet continu hard te rijden, maar het is gewoon een supergevoel dat je weet dat je tot de snelsten behoort. En ja, sommigen vinden het maar een Golf (ondanks dat ze in een peugeot rijden), maar hallo, we hebben over een hele andere prijsklasse dan AMG's en dergelijke die ik ook wel zou willen hebben, maar dat is een heel ander verhaal...Snap dan eigenlijk niet, waarom ik in de GTI wordt aangestaard door mensen die BMW's en Mercedessen rijden, blijkbaar is een GTI toch apart, gek he?!
Het ophalen in Autostadt allereerst
De afhaalbelevenis in Autostadt bestaat uit twee dagen. Op de eerste dag heb ik een rondleiding door de fabriek gehad. Ik had het geluk dat de Golf (GTI) ook daadwerkelijk in Wolfsburg wordt gemaakt, als u bijv. een Tiguan afhaalt in Wolfsburg is dat niet zo, die worden in Slovakije gemaakt en getransporteerd naar Wolfsburg, kost dus extra levertijd. Geldt ook voor andere modellen. Omdat ik zelf de auto heb opgehaald, scheelde me dat trouwens minimaal 2 weken levertijd.
Bezoekers worden in een speciaal busje door de fabriek gereden, waarbij je echt alles ziet.
Het hele dashboard wordt door 1 robot heel elegant de auto ingezet, waarbij een andere robot de motorruimte induikt om de bevestigingen te maken.
Op een gegeven moment kan je "het huwelijk" zien. Daarmee bedoelen ze de vereniging van chassis met alles erop en eraan met de carosserie, dit gebeurt in nog geen 5 seconden, van een onderverdieping komt het chassis, van bovenaf komt je carrosserie, "paar" bouten erin en klaar!
Aan het eind van het productieproces zijn er 10 parallelle afwerkstraten waarbij de auto voor het eerst wordt gestart en er verschillende testjes worden gedaan.
Er werd verteld dat er 70 km aan asfalt ligt op het VW terrein om te testen, met eigen flitskasten waardoor de eigen werknemers in de gaten worden gehouden :) VW terrein is ter grootte van Monaco by the way..
Het fabrieksgedeelte is met 1 tunnel verbonden met het aflevercentrum, auto's worden hierdoor getransporteerd en daar wordt hij klaargestoomd voor de nieuwe eigenaar.
Op Autostadt bevinden zich oa het Zeithaus museum met allerlei klassiekers en per merk een gebouw (Skoda, Lamborghini, Audi, Seat). Vooral het Zeithaus is leuk om te bezoeken. In het aflevercentrum kan je VW accessoires kopen, waaronder petjes, leuk voor sommigen ;) Verschillende restaurantjes met erg lekker eten, het is allemaal mogelijk :)
Op de tweede dag was het dan zover.
Op de eerste dag had ik mijn kentekenplaten afgegeven bij de receptie van het Ritz Carlton (erg luxe). Op je afhaalbewijs staat al een schatting aangegeven van de levertijd, voor mij was dat 11.30-11.45u. Er hangt een groot bord waar je naam op verschijnt. Nou, dat wachten was wel geduld hebben. Op een gegeven moment was het bijna 11.45, toen dacht ik nog: " Het gaat niet lukken, dacht dat Duitsers altijd zo stipt waren" . Om 11.44.59 verscheen mijn naam op het scherm en werd ik opgehaald. Gewoon dus toch op tijd, dat was echt grappig..
Ik kreeg eerst uitgebreide uitleg van een aardige Duitse man, waarna hij een foto van ons (mijn vrouw en ik) met de auto maakte. Vervolgens kwam hij met de print terug. Super aandenken!
Het inrijden, wat door velen wordt gevraagd, staat gewoon in de handleiding. Samengevat: tot 1500km niet boven 4000 toeren en 140km/h. Op de terugweg is dat erg lastig kan ik je vertellen, op de Autobahn met een snelle GTI, maar niet sneller dan 140! Ik heb het niet gedaan, scheelt olieverbruik op den duur, als je de motor eerst goed inrijdt.
Maargoed, na terugkomst had ik nog krap 2 weken voor ik op vakantie naar Dubai zou gaan. Ik had er na thuiskomst al 600km op zitten. Tijdens mijn vakantie zou de Abt chip erin komen, dus wilde in ieder geval eerst de motor ingereden hebben. Dat is gelukt. Echter, 1 dag voor mijn vakantie hoorde ik een getik onder motorkap vandaan komen. Soort geratel, vooral bij toeren vanaf 2500 toeren. Not good! Volgende dag bij dealer afgeleverd en op vakantie.
Na terugkomst (2wkn later) zit er inmiddels al leer in met rode stiksels, mijn carkit nokia CK-600 is ingebouwd en Abt chip zit er in, met logo's in grille en op achterklep, maar...
VW weet nog steeds niet waar dat geratel vandaan komt, ze hebben de hogedrukbrandstofpomp vervangen en van alles geprobeerd, maar nog niet kunnen oplossen. Maandag hoorde ik dat ze nu twijfelen aan de vacuumpomp, die is besteld en wordt vandaag ingebouwd en getest. Ik ben benieuwd. Op verschillende forums, ook hier, zijn er berichten over de wastegate, die zou ook getik veroorzaken, VW is op de hoogte daarvan etc, zou niet schadelijk zijn etc. Maar mijn dealer en ik denken niet dat dit het probleem is, het is flink geratel en duidelijk aanwezig. Voorlopig wordt ik er niet blij van. Vandaag heb ik mijn auto al een maand, maar slechts anderhalve week heb ik er van kunnen genieten, maar goed...Afwachten..Ik hou jullie op de hoogte!
Foto's komen spoedig..
Dank voor de interesse!
Vrijdag de 13de!! 1700km
Mijn auto is weer terug van weggeweest! Er zat een fabricagefout in het blok: Door onvoldoende smering van de lagerschalen zijn deze kapot gegaan. Oliekanaaltjes verstopt op de een of andere manier..Pech, maar het vertrouwen in VW is hiermee niet weg! Nu nieuw blok gekregen van VW...
Het leer met rode stiksels zit er inmiddels ook in, de carkit is ingebouwd. De Abt chip zit er in, dus dat wordt genieten! Ik zal zsm een update posten over de ervaringen met chip etc.
Eerst even het nieuwe blok inrijden!
Na het inrijden...
- 3.200 km
22 november 2009
Zoals beloofd even een update:
Vlak nadat ik mijn GTI heb teruggekregen, ben ik een weekendje naar de Ardennen geweest. Zowel op de heen- als terugreis had ik een verbruik van 1 op 14, dat vind ik netjes voor 260 pk. Natuurlijk waren dat veel snelwegkilometers, maar dan nog best knap. Het extra vermogen met de Abt chip is goed merkbaar. Al vanaf lage toeren is er meer koppel/vermogen beschikbaar, zonder dipjes (turbogat e.d.). De vermogensgrafiek (zie website Abt) is prachtig, namelijk vanaf 2000 toeren t/m 6500 is zo goed als alles beschikbaar. Blijf je onder de 2500/3000 toeren, dan is er rust en comfort, super relax cruisen, no problem. Maar breek je door die grens, dan volgt een mindblowing acceleratie met een geluidsbeleving die ik prefereer boven een concert van wie dan ook! Het is dat je moet doorschakelen na 6500-7000 toeren, maar het blok weet van geen ophouden...
Als beveiliging heb ik via de boordcomputer ingesteld dat er een signaal (ping) komt na het bereiken van 140 km/h, zodat ik niet (te vaak) te hard rij. Die ping komt sneller dan je verwacht, het is echt opletten geblazen, want je blijft anders gaan! Ping ping ping...
Het zwarte leer met rode stiksels staat de zwarte GTI uitstekend, het maakt het interieur helemaal af. Sowieso bevat het interieur al veel rode stiksels, daardoor valt alles op zijn plaats nu de stoelen die stiksels ook hebben.
Sommige mensen twijfelen over allerlei opties bij de aanschaf van een Golf VI GTI. Wel of geen DSG, wel of geen navi, leer/ geen leer. DCC of niet? Er bestaan zoveel opties dat je makkelijk een auto van 60k kunt aankruizen, die van mij was 40k. Ook op het AW forum GTI VI komt duidelijk naar voren dat sommige opties niet echt nodig zijn. DSG is een keuze die men voor zichzelf moet maken, die discussie blijft altijd bestaan. Daar brandt ik mij nu niet aan (handgeschakeld vind ik gewoon erg lekker met een GTI).
Maar DCC lijkt mij onnodig, het rijdrag standaard is zowel sportief als comfortabel, zelfs met 18 inch. In de demo GTI zat DCC, uiteindelijk zet je hem in de automatische stand, vervolgens kom je er nooit meer aan, is dat die investering dan waard?
De ingebouwde navi is erg gewild bij inbrekers, bij sommigen is deze er al meerdere malen uitgelepeld. Ik heb een (zwarte) TomTom One v5, werkt perfect en ik mis echt niets. Scheelt je weer een paar duizend euries. Xenon met adaptieve bochtenverlichting icm het Advance pakket (incl. parkeersensoren rondom) is wel een aanrader, super om te zien en je krijgt er geen spijt van. Het opbergpakket van 150 euro is handig, de laatjes onder de stoelen bieden je een extra opbergmogelijkheid. 18 inch velgen: ik ben er erg blij mee, toont net wat sportiever dan standaardvelgen..
Anyways, hopelijk heb ik zo weer wat extra informatie kunnen geven over de Golf VI GTI. Binnenkort komen er Golf R LED achterlichten op mijn GTI, weer iets op naar uit te kijken..
Still goin' strong!
- 6.500 km
9 december 2009
In korte tijd ben ik de 6000km voorbijgereden. Het is wat sneller gegaan dan verwacht. Ivm zieke collega's dus meer op pad geweest dan normaal. Het gemiddeld verbruik per tank zit rond de 7.5 tot 8 liter per 100km. Per tank rijd ik met gemak zo een 575 km.
Ook op de lange afstanden stap je er net zo fris uit als de korte ritjes naar de sportschool. Ik vind de vering niet te stug, zodat het eventueel irritant zou kunnen worden.
Wat betreft het vermogen, ja het is misschien veel, maar er valt heel makkelijk mee te rijden, kwestie van doseren. Ook dat went, je kan gewoon niet voluit wegtrekken in zijn 1 of 2. Dit moet je echt opbouwen, anders heb je te maken met wielspin. Echter, ook als ik niet voluit wegtrek, ben ik al sneller weg dan de meesten, dus het is geen handicap dat ik wat moet doseren. Het geeft juist een goed gevoel dat je nog wat reserve hebt. Op droog wegdek kan je meer vragen van de grip, maar nu met de natte dagen is het een kwestie van beheersing.
Het geluid van uitacceleren is verslavend, mijn maat met zijn Focus ST begint al te twijfelen om hierna toch maar een GTI te nemen :) Al is die vijfcilinder turbomotor natuurlijk ook niet misselijk, hij rijdt gemiddeld echter ongeveer 1 op 9, flink verschil..
Boordcomputer geeft heldere informatie, over 23500km is de eerste beurt. Dit zou al na minder km's kunnen zijn, als je rijstijl niet naar wens zou zijn van de boordcomputer (teveel slijtage bv.).
De LED-achterlichten zijn helaas nog niet binnen, hopelijk voor kerst nog wel :)
Ik heb geen olieverbruik geconstateerd, heb verder geen technische problemen ondervonden. Ondanks de moeizame start is het vertrouwen in de auto weer helemaal terug!
16 december 2009, kmstand 7000:
Net op tijd de winterbanden gemonteerd (Michelins op de 18 inch detroits). Direct de volgende ochtend lag er sneeuw, dus perfecte timing!
Het afrolgeluid is nu wat meer geworden dan de Dunlops die ik eronder had, ook is wel merkbaar dat de winterbanden wat harder rubber hebben, net iets stugger..Alles voor de veiligheid moeten we maar denken he..
Eerste 10.000 zitten erop!
- 10.000 km
5 jan'10
Al na 3 maanden heb ik er 10.000km op zitten met GTI, van die drie maanden is de GTI zelfs een maand blijven logeren bij de dealer! Drukke tijden geweest..maar door de sneeuw en gladheid ben ik met kerst niet vaak weggeweest, anders had ik er nu nog meer op zitten..
De GTI heeft nu ongeveer alle weertypen geproefd, behalve lekker zonnig lenteweer! Nog vlak voor alle sneeuwbuien gingen er Michelin winterbanden op mijn 18 inch Detroit velgen. Ik moet zeggen dat ik daar geen dag te laat mee was. Voorgaande jaren heb ik wel eens getwijfeld aan het nut van winterbanden, maar deze winter heeft het zijn nut zeker bewezen. Waar collega's zelfs met Quattro's het parkeerterrein niet op konden rijden als gevolg van de sneeuw, reed ik doodleuk het hele terrein rond. Er lag toen iets van 30 cm. Het is natuurlijk wel een kwestie van tractie en rijkundigheid, teveel gas en je zit vast! Zeker met 260 paarden moet je je goed beheersen.
Op mijn Focus uit 2007 had ik voorruitverwarming, dat mis ik nu wel erg op mijn GTI. Wat ik ook wel eens mis is de stoelverwarming. Omdat ik achteraf leer heb laten inbouwen is die optie helaas niet mogelijk geweest. Het leer voelt 's morgens vroeg wel erg koud, maar gelukkig warmt het al snel op. Voor koukleunen is het dan toch handig om een dekentje bij de hand te hebben, mij deert het op zich niet.
Er hebben zich verder geen problemen voorgedaan. De GTI bevalt nog steeds prima en trekt veel aandacht, ondanks dat de auto wel erg vies is door de pekel (hou je niet tegen met dit weer).
Een week nadat ik de 10.000km voorbij heb zien komen, volgde de 11 alweer ;)
Enjoying every meter
- 16.000 km
Inmiddels zitten er meer dan 16000 kilometers op de teller. De GTI verbruikt tot nog toe geen olie, wat natuurlijk nooit de bedoeling is, maar dergelijke zaken moeten wel in de gaten gehouden worden. Het enige wat ik erg vaak heb aangevuld is de ruitesproeiervloeistof, met het weer deze winter geen overbodigheid.
Na lang wachten komen de LEDjes er binnen een week ook op, foto's zal ik zeker op mijn profiel zetten. Ik rijd nu nog op de winterbanden, maar heb inmiddels wel een afspraak eind maart staan om ze te wisselen. Winterbanden zijn deze winter erg handig en veilig geweest, maar ze maken wel wat meer rolgeluid dan mijn Dunlops.
Begin mei zal er een GTI VI meeting zijn, ben benieuwd naar de ervaringen van mederijders.
LED-verlichting
- 18.000 km
14 mrt'10
Eindelijk zitten ze er op, de Golf R LED-achterlichten! Het is niet slechts een kwestie van montage, ook de software moest worden aangepast, maar de dealer had de software nog niet, tot afgelopen week dan..
Ze zijn echt supermooi, zeker in het donker geeft het een supergaaf effect. Ik kan helaas niet meer dan vier foto's toevoegen op mijn profiel :(
Bi-xenon
- 20.000 km
14 apr'10
Mijn update heeft even op zich laten wachten, maar dat heeft een reden: Inbraak in de GTI!
Ook niet zomaar een inbraak, maar het doelwit waren mijn koplampen. Een paar dagen nadat ik mijn LED achterlichten had, werd ik 's morgens door de buurman gewekt. Zijn auto stond naast de mijne en daar was iets flink mis mee. De hele 'neus' van de auto was gedemonteerd, met circa 30-40 schroeven op de grond voor de auto. De grille hadden ze 'netjes' voor de passagiersstoel gelegd. Bij het demonteren van de koplampen zijn ze erg voorzichtig te werk gegaan lijkt het wel. De voorbumper lag bijna helemaal los op de grond, motorkap stond open en de grille was zoals gezegd ook los. Via een ruitje in het achterportier zijn ze binnengekomen om de auto te doorzoeken en de motorkap te openen. Daarbij is ook nog eens mijn dashboardkastje gesloopt omdat die op slot zat. Doe ik dus ook nooit meer..
Politie gebeld, wilde *&*&* niet komen! Moest dus met de bumper bijna op de grond naar hun toe! Beetje provisorisch voorkomen dat de bumper zou worden beschadigd en rijden maar..Als ik onderweg was aangehouden, had ik nog een bekeuring gekregen ook!
Uiteindelijk na de aangifte (die natuurlijk dankzij 'het nieuwe systeem' drie uur in beslag nam ongeveer) liet ik de auto wegslepen voor reparatie. Ruim twee weken later had ik de auto terug.
Hopelijk gebeurt dit nooit meer, maar het is helaas niet uit te sluiten. Daarbovenop kwam nog het nieuws dat de nieuwe Golf VI veel vaker wordt gestolen dan andere auto's. Dit is niet het werk van simpele inbrekers geweest.. Ellende!
Technisch gaat het gelukkig allemaal gewoon goed. Ik heb geen olieverbruik kunnen bespeuren, het benzineverbruik is erg netjes nog steeds. Ik heb eigenlijk altijd de airco aan, daarmee haal ik normaal gesproken zo'n 600km op 1 tank (altijd premium, BP Ultimate en anders Shell V-powerrr). Op een tank van zo'n 50 liter zit ik dus gemiddeld op 1 op 12. Vanochtend zonder airco gereden en ook redelijk kalm aan, 1 op 15. Het is echter te verleidelijk om het vermogen niet te gebruiken. Niet per se om hard te rijden, maar voor het optrekken of tussensprintjes is het gewoon erg verslavend. Het geluid blijft super! Met het mooie weer gaat het raampje vaak open waardoor je nog meer kunt genieten :)
Van de zomer ga ik hoogstwaarschijnlijk met de GTI naar Italië. Ik heb er nu al zin in!
Rondje Italië met de GTI
- 34.200 km
Alweer een tijdje geleden..
Inmiddels heeft de GTI zijn eerste beurt bij 30duizend gehad, waarbij alles naar wens was. Geen onverwachte reparaties of iets aan het licht gekomen. Geen olieverbruik te bespeuren.
Vervolgens zijn we met mijn vrouw met de GTI naar Italië gereden. Onderweg nog even naar het Porsche Museum geweest, erg leuk! In Italië heb ik Ferrari, Pagani en Lamborghini bezocht, een aanrader voor echte autoliefhebbers. Zeker de moeite waard is de rit in een Ferrari 430 Spider geweest :)
Opvallende zaken tijdens de rit waren er eigenlijk nauwelijks, op een ding na: Ik reed gemiddeld meer dan 600 km op 1 tank, paar keer zelfs bijna 700km gehaald, dat is zuiniger dan dat de auto ooit heeft gereden. Verklaring de snelwegkilometers? (ging er toch snel aan toe), het warme weer, waardoor die zuiniger is?? Hoe dan ook, het was mooi meegenomen. Op een totaal van bijna 6000km ongeveer 0.125 euro per km (8 km per euro) aan benzine (super, soms super plus) verbruikt. Toch best netjes gezien de bergen, de snelheden op de Autobahn (250+) en Autostrada, het filerijden bij de Gottard tunnel.
Ik heb voor de rest geen olie hoeven aanvullen, vaak genoeg gecheckt voor het geval dat...
De airco voldoet meer dan voldoende, ook na drie dagen vol in de zon bij ruim 35 graden, was de auto na vijf minuten weer lekker koel van binnen..
Koelbox in de achterbak dankzij 12V aansluiting was ideaal, altijd koel drinken bij de hand..
De bochtige wegen met de tunneltjes enzo in Italië zijn erg leuk om te rijden met de GTI, de wegligging is gewoon goed, altijd voldoende trekkracht beschikbaar.
Dit was het voor nu, hartelijke groet!
Geen klachten
- 41.000 km
12okt2010
Na een wat moeizame start heb ik al heel wat kilometers afgelegd zonder enige klachten. De GTI is nu 41000km verder in 1 jaar, wellicht dat dat er iets meer zullen zijn dit jaar als ik de volle 12 maanden kan blijven rijden zonder problemen. De GTI vergt niet veel onderhoud, ik controleer regelmatig de olie, geen verbruik te merken tot zover.
Halve ton op de teller
- 50.825 km
Momenteel (20dec2010) ligt er weer overal een dik pak sneeuw en ook in dit weer moet de GTI zijn werk dagelijks doen. Ik heb de laatste weken flink wat ruitesproeiervloeistof moeten bijvullen omdat die smurrie (combi van pekel en sneeuw) op de voorruit maar blijft komen. Net als vorig jaar in de sneeuw ben ik ook nu weer blij met de combinatie XDS en winterbanden, het houdt me tot nog toe goed op de weg, ondanks dat velen zijn 'gesneuveld' langs de wegen.
Bij het wisselen van de zomer- naar winterbanden is gebleken dat mijn voorbanden redelijk op waren, bij de zomerwissel moeten er weer nieuwe banden op de voorkant. Ik heb zo ongeveer 25000km met de voorbanden gedaan. Dat is op zich best snel, maar aan de andere kant, er staat nogal wat kracht op de voorbanden, dus erg gek is het niet.
Ik heb verder geen opvallende zaken. Ik moet binnenkort langs de dealer voor de grote beurt (55 tot 60 duizend km), dus hopelijk komen daar geen gekke dingen aan het licht.
Bij de 60k volgt de volgende update!
Another 10k went by..
- 60.320 km
60320km 4 maart 2011
Het verbruik van de GTI is nog steeds prima, gemiddeld rond de 620 km per tank (meestal rond 50 liter zit hij weer vol). Er zijn geen opzienbarende gebeurtenissen te melden. De grote beurt is prima verlopen, geen mankementen.
Vóór de grote beurt was er wel even paniek, toen mijn temperatuur op een avond ineens omhoog schoot, meteen gestopt en gecheckt. Bleek laag koelvloeistofpeil te zijn. Dit is natuurlijk een gesloten circuit, dus de enige manier waardoor het peil was gezakt was lekkage. Volgende dag bij de garage werd er inderdaad lekkage geconstateerd. Mogelijk was er een leiding gescheurd tijdens 1 van de eerdere garagebezoeken (Kamsteeg écht een afrader guys!).
Lek was snel gefixt met een nieuwe leiding en sindsdien nooit meer gelekt, dank Auto Maasstad!
Binnenkort gaan de zomerbanden er weer onder. Er komen dan 2 nieuwe voorbanden op, weer van Dunlop. De oude waren kennelijk al snel verteerd met 260 pk (Gek he!). Ook de voorste winterbanden zijn behoorlijk afgesleten, maar kunnen er waarschijnlijk nog even onder volgend jaar. Ik heb de afspraak 2 dagen voor het begin van de lente gepland, hopelijk hebben we het tegen die tijd wel echt gehad met de kou.
Vanaf begin juni gaat de GTI dienst doen als familie-auto :) Ik krijg dan een zoontje! Het GTI kinderzitje is helaas vanaf drie jaar, dus wordt het toch gewoon een maxi cosi. Ik denk dat de GTI best als familie-auto gebruikt kan worden, tenslotte heb ik een vijfdeurs. Ben geen stationwagen type. Ik beschouw een auto als een huis, hoe groter die is, hoe meer rommel de meeste mensen continu meesjouwen. Als je alleen de hoognodige materialen meeneemt, dan moet het allemaal wel lukken met de GTI.
Het GTI kinderzitje gaat er waarschijnlijk nooit komen, omdat ik waarschijnlijk iets anders rijd, tegen de tijd dat mijn zoontje drie wordt. Morgen, zaterdag vijf maart neem ik alvast een voorproefje op 1 van de potentiële opvolgers, namelijk een Audi A6! Ik heb nog zeker een jaar voor ik concreet kan bestellen, maar als autogek is de voorpret natuurlijk erg leuk.
Ik denk momenteel dat ik de klasse van de A6, Mercedes E-klasse of de BMW 5-serie ga proberen hierna. Daarbij is de A6 toch licht favoriet, aangezien de andere 2 sneller duurder worden. Een andere optie is om toch een tree lager te gaan kijken, naar de A4, maar dan met meer opties, dikkere motor etc.
Voor het zover is, zullen er hopelijk nog vele lekkere kilometers volgen met mijn GTI. Zat zal ik hem waarschijnlijk nooit worden, het blijft een genot om er in te rijden, keer op keer. Er zal nog zeker een verre autovakantie volgen, maar concrete plannen maak ik nog even niet, aangezien ik niet kan voorspellen hoe het allemaal zal lopen met een kleine :)
Bij 70.000km zal ik mij weer melden. Groetjes!
70000
- 70.000 km
Zoals beloofd, bij 70.000km een update (01-05-2011).
Needless to say: De GTI blijft super, elke dag weer, maar..:
Een aantal weken geleden zijn de winterbanden omgewisseld met de zomerbanden. Daarna bleek dat mijn achterbanden last hadden van cuppen, wat een enorm irritant lawaai met zich meebrengt. Dit was erin geslopen blijkbaar en dat hoor je dan pas goed als je de zomerbanden weer terugkrijgt. De banden zelf waren eigenlijk nog gloednieuw, maar door de achteras zijn de banden dus gaan cuppen. Dit fenomeen schijnt vaker voor te komen, is dus niet specifiek een probleem van de Golf VI (sorry GTI haters), maar toch het kost je weer twee nieuwe banden. Er zijn ipv Dunlops nu Michelins onder gekomen die minder last zouden hebben van cuppen. De voorbanden waren al meteen bij de wissel al vernieuwd, dus er liggen nu vier nieuwe banden onder,waardoor het rijcomfort weer als nieuw is. De banden zijn trouwens ook meteen ingereden dankzij een trip naar Zuid-Frankrijk a 3000 km. Gemiddeld verbruik zo rond 1 op 11, dankzij hogere gemiddelde snelheid, maar elke tank toch ruim 600 km gereden.
Onderweg 'dankzij' steentjes een scheur in mijn voorruit opgelopen. Die was al een keer vervangen, komende week volgt mijn tweede nieuwe voorruit.
De voorkant van de auto heeft sowieso wel last sporen van steenslag. Ik weet niet of het aan de lak ligt, maar het lijkt alsof de lak wel erg zuinig is aangebracht, aangezien er na steenslag meteen een soort grondlak zichtbaar wordt. Je kan natuurlijk niet je motorkap elke 10.000km laten spuiten, maar nadat de auto net 6 maanden oud was, had ik al flink wat plekjes. De plekjes tip ik zo nu en dan bij met een lakstift, maar echt mooi is dat niet.
Komende tijd zullen de kilometers wat minder snel aantikken denk ik (zal wat vaker thuisblijven als de kleine er is).
Volgende update volgt bij 80d km!
Heading for 100.000km
- 82.750 km
01 aug2011
Net terug van een heerlijke vakantie in Turkije.
Ik ben met de GTI door verschillende landen (Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Bosnië, Servië, Bulgarije) gereden met flinke verschillen in de kwaliteit van wegen, soms zelfs noodgedwongen over stukken gereden waar niet eens asfalt lag!
Ook de kwaliteit (en prijzen) van benzine verschilt enorm. Zo is in Turkije benzine momenteel het duurst! 1 liter Euro 95 kostte bijvoorbeeld ruim 1,90 euro. Ondanks alles was het verbruik zoals gewoonlijk, ook was er geen olieverbruik te bespeuren. Eigenlijk kan ik dus kort zijn, het enige wat even spannend was, was de melding 'Please check tires' in the middle of nowhere. Gelukkig was er niets aan de hand!
In Turkije was de temperatuur steeds boven de 30 graden, zelfs een keer 45 graden gemeten. Airco voldeed gelukkig aan de verwachtingen, gelukkig ook, want we hadden onze kleine mee, dus de airco was onmisbaar.
Dit was tevens de eerste keer met zijn drieën op vakantie, alle spullen pasten prima in de kofferbak van de GTI. Een kinderwagen met reiswieg en ook nog een maxicosi, daarnaast drie sporttassen, aantal pakken luiers en babyvoeding. De hoedenplank bleef gewoon op zijn plek. Voor mij weer een bewijs dat de GTI/ Golf echt een allrounder is. Ik vind de GTI nog steeds comfortabel, ook op de lange afstand.
Deze week gaat de GTI voor een (grote) beurt weg, als daar iets naar voren komt, post ik dat nog, maar ik verwacht van niet.
Update 90.000km
- 90.000 km
Het is nu (7okt11) alweer twee jaar geleden dat ik de GTI heb opgehaald uit Autostadt. Wat een ervaring was dat! Tijd gaat snel en nu dus twee jaar verder staat er alweer 90d op de teller. Helemaal vlekkeloos zijn die niet verlopen, maar we laten ons niet zomaar uit het veld slaan. Ja, veel mankementen hadden voorkomen kunnen worden door de dealer, maar goed. Voortaan toch maar een andere dealer. Ik heb ze nog een tweede en derde kans gegeven, maar er is elke keer wel wat mis.
De GTI zelf blijft gewoon leuk, onlangs nog naar de IAA in Frankfurt geweest. Leuke rit er naar toe (265 km/h op teller) en mooie auto's gezien, de nieuwe BMW M5 is mijn grote favoriet. Maar de Volvo V60 plug in hybrid is misschien wat meer haalbaar :) 0% bijtelling schijnt, dus wie weet...Ik ben eigenlijk niet echt van de stationwagons, maarja 0% bijtelling. Diesel heeft 215 pk, daarnaast nog een hybride erbij. We'll see.
Normaliter (dus niet op de Autobahn) is het verbruik nog steeds netjes (gemiddeld 1 op 12 op een hele tank). Als ik me aan het schakelschema (indicator) houdt, dan haal ik 6.7 liter per 100 km over een afstand van 40 km. Best netjes, maar leuk is anders om zo vroeg op te schakelen. Het mooist vind ik toch dat ik betere verbruikscijfers haal met een GTI dan met een gemiddelde hybride. Onlangs werd in een rapportage van Autoweek maar weer duidelijk dat die magnetrons niet zo zuinig zijn als men denkt!
De winter komt eraan, dus binnenkort maar weer de winterbanden laten monteren. De voorbanden die er na de vorige winter nieuw onder zijn gegaan, zie ik hoogstwaarschijnlijk niet meer terug. Ze hebben dan bijna 35000km achter de kiezen. Vorig jaar deed ik met Dunlops slechts 28000km. Ik weet niet of de huidige Michelins dus zoveel beter zijn, maar er is een duidelijk verschil.
Verder nergens last van eigenlijk. Gelukkig!!
Ik meld me weer bij de ton! Dat zal hoogstwaarschijnlijk begin 2012 worden.
Tonnetje
- 100.000 km
De teller is de 100.000 km reeds voorbij (17december 2011).
Er zijn geen bijzonderheden te melden. Olieverbruik is er nog steeds niet/ nauwelijks.
Verder zijn de winterbanden sinds begin december weer gemonteerd. Overigens heb ik twee nieuwe voorbanden moeten aanschaffen, aangezien de oude niet genoeg profiel meer hadden. De norm voor winterbanden ligt wat hoger dan normaal.
Er zijn geen kraakjes of geluidjes te bespeuren vooralsnog.
Enige minpunt vind ik de gevoeligheid van de voorzijde voor steenslag. Na het wassen zijn een aantal witte plekjes op te merken. Op een zwarte lak is dat gewoon niet mooi. De gehele neus laten spuiten vind ik ook weer iets te ver gaan. Bovendien wil ik de auto ook niet kwijt voor meer dan een reguliere onderhoudsbeurt..
Al met al een korte update dit keer.
Afscheid nemen bestaat niet...??
- 110.000 km
Afgelopen week (20 maart 2012) klonk de GTI ineens heel slecht en leek hij op drie cilinders te draaien. De ochtend had hij gewoon normaal gefunctioneerd, maar na het werk toen ik naar huis wilde rijden, had hij er geen zin meer in.
Ik ben direct naar de garage gereden aan de overkant van de straat. Na analyse bleek het lagerhuis kapot te zijn. Aangezien de stukjes in het motorblok zijn terecht gekomen, heeft het onherstelbare schade tot gevolg, waardoor de VW fabriek het advies heeft gegeven het motorblok te vervangen. Dit was al het tweede motorblok, want met 1500 km op de teller was het blok ook al vervangen na een fabricagefout. Ook dit schijnt weer een fabricagefout te zijn. Gelukkig is er uitgesloten dat het een gebruikersfout is, want ik onderhoud de GTI goed. Altijd netjes olie op temperatuur (>94 graden) alvorens ik überhaupt boven de 2500 toeren kom. Aangezien ik er elke dag in rijd en de auto gewend ben, rijdt ik zeker niet op de grens van zijn kunnen. Natuurlijk rijdt ik er sportief mee, maar daar zijn ze op gemaakt. Anders kan je net zo goed een hybride kopen (ehum..).
De betrouwbaarheid zal ik nu dus bijstellen, want in plaats van vier sterren, vind ik het nog maar 1 ster waard en dan ben ik nog aardig..De GTI is een pracht van een auto en als hij rijdt dan vind ik hem geweldig rijden, maar ik heb nu te vaak problemen gehad, waardoor de relatie nu is afgekoeld. Zelfs zo erg dat ik overweeg om het leasecontract te beëindigen. Dit gaat zelfs mij even te ver.
Mocht ik de auto wel blijven rijden, dan rijdt ik dus met het derde motorblok, tweede versnellingsbak en noem maar op. Het vertrouwen is ver te zoeken. Ik ben blij dat dit niet is gebeurd terwijl ik ergens in Europa met vrouw en kind op vakantie was, want dan was de ellende nog groter geweest. Ik weet zeker dat ik de GTI enorm ga missen, dat doe ik nu al, want ik rijdt nu al een week in een Audi A5 Sportback 2.7 TDI multitronic, pracht van een auto, maar het is toch wat anders..
Het is even afwachten, maar leuk is anders..
Keep you guys posted..
Alles is weer bij het oude (gelukkig!)
- 115.000 km
Inmiddels weer wat kilometers verder. De GTI heeft zijn 115k (grote) onderhoudsbeurt gehad, waarbij de remschijven + blokken voor zijn vervangen en de auto opnieuw is gebalanceerd en uitgelijnd. Volgende week wordt mijn steenslag aangepakt. Als gevolg daarvan kan ik eigenlijk zeggen dat de auto straks weer helemaal tip top is. Na een dagje in een vervangende auto (Audi A3) ben ik echt wel weer blij met mijn eigen auto. De problemen die ik meerdere malen heb ervaren behoren tot het verleden. Vorige week heeft Autoweek in het blad de TSI-problemen uitgebreid besproken. Daar was ik dus slachtoffer van. De problemen met de nokkenas lager zijn onderwerp voor een andere keer in het blad Autoweek, ook daar kan ik (helaas) over meepraten.
Een andere auto komt er niet, ik ga mijn leasecontract zo lang mogelijk uitzitten. Belangrijkste redenen?
- De GTI doet het weer zoals het hoort en bezorgt daardoor iedere rit weer echt een vette glimlach op mijn gezicht
- Levering van een Audi A5 Proline S voor 1 juli 2012 gaat niet meer lukken
- Zo een A5 is wel leuk, maar de beleving in mijn GTI vind ik toch anders en na de GTI zal ik nooit meer zo een snelle auto kunnen leasen (alles omtrent lease wordt kariger)
- Waarschijnlijk kan ik rond 1 januari 2013 iets nieuws bestellen, maar de regels omtrent bijtelling zal allesbepalend zijn (goedkope leaser voor het werk en dikke bak ernaast of dikke lease en goedkope ernaast). Alles ist moglich!
- GTI mark VII komt in mei 2013, een GTI moet je nooit uitsluiten :)
- Een BMW 320 behoort na 1 juli tot een van de weinige leuke opties hierna, maar soms is het goed om even te wachten met gloednieuwe auto's ;) Wellicht dat de station die later komt (?) mijn mening over stations wegneemt
Al met al, ja het is klote geweest, maar welk merk heeft nou geen gezeik met kwaliteitsproblemen?? Alles is bijna van VW dus als ik zou zeggen dat ik nooit meer een VW wil, dan kan ik hierna ook al geen Bugatti of Bentley rijden, dat wil ik niet uitsluiten. BMW heeft trouwens ook problemen, voornamelijk met het 2 liter blok die veel wordt gebruikt, 3 en 5 series..Andere merken gaan steeds failliet of blijft het gaspedaal hangen ofzo :)
Groetjes maar weer...
120+ K op de teller (18jul2012)
- 122.000 km
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geschreven. Inmiddels heb ik de neus laten behandelen in verband met steenslag en een barst in de voorbumper door iemand die niet kan parkeren. De steenslag irriteerde mij al langer, dus twee vliegen in 1 klap. Sindsdien ziet de GTI er weer superstrak uit.
Er zijn geen opmerkelijke zaken, behalve dan dat ik af en toe een vreemd geluid waarneem vanuit de motorruimte. Daar is al zo vaak naar gekeken, maar het blijft bestaan. Het klinkt een beetje als een radiateurfan die blijft koelen, maar dat is het niet. Vaak bij een koude motor te horen, maar soms ook gewoon bij een warme motor bij het stoplicht. Alleen bij lage toeren dus goed te horen. Erg vreemd en vooral irritant!
Ander puntje zijn de speakers. Ik heb mijn speaker in het rechterachterportier al eens laten vervangen ivm kraken, maar het is nu weer hetzelfde portier die een nieuwe speaker nodig heeft. Echt veel last heb ik er nog niet van, dus vervanging komt wel met de volgende beurt.
Concluderend ben ik wel tevreden met de GTI, maar de historie komt soms nog al eens bovendrijven en dat verpest het geluk behoorlijk. Ik moet nog wel ff met mijn GTI, maar ik denk nu al dat ik hierna ff geen VW product wil. Ik weet dat het met alle merken wel kan gebeuren, maar ik ben ff genezen. Wellicht dat dit gevoel nog verandert. Als opvolger denk ik aan een BMW 320d, maar dat duurt nog even. Update weer bij 130k.
Update 20juli: Dat geluid is van de aircopomp. Die moet dus worden vervangen. Dit schijnt een bekend probleem te zijn van de GTI VI. Lekker dan!
Werkelijke gebruikscijfers
- 122.000 km
Ik heb een brandstofanalyse gedaan. Alle transacties die betaald zijn met de tankpas worden natuurlijk bijgehouden, dus de berekeningen zijn exact! Handig voor mensen die het gebruik van een Golf VI GTI met ABT chip willen weten!
De brandstofanalyse is gebaseerd op mijn kmstand een tijdje geleden: 120649km. Ik heb 10.600 liter Speciale benzine verbruikt (voornamelijk BP Ultimate) na 232 transacties (bijna altijd meteen volgegooid). Dan kom ik op een verbruik van 1 liter per 11.4 km.
Op een gemiddelde benzineprijs de afgelopen drie jaar van 1.70e, kom je op ruim 18.000 euro aan benzine uit!
Overigens is de afwijking van de norm (fabrieksopgave verbruik) volgens de module 19%, dat is dus 19% meer dan opgegeven door de fabriek. Dat heeft €2.843,60 extra gekost in drie jaar. Per jaar kan hier een besparing van €1.003,62 gerealiseerd worden.
Dat is natuurlijk theorie, want ten eerste is de norm een fabrieksopgave die NOOIT wordt gehaald en ten tweede is mijn auto gechipt.
130K 1 okt2009-1 okt2012
- 130.000 km
Inmiddels is de kmstand 130duizend km. Er zijn gelukkig geen bijzonderheden te melden. Afgelopen september een lekkere autovakantie gehad aan de Cote D'Azur, oa in Monaco, Nice, Cannes geweest, waar de GTI in het niet valt :) tussen alle Ferrari's en Porsches. Ondanks dat heb ik erg genoten van de GTI in de bochtige bergwegen in de buurt van Saint Tropez etc.
De GTI VII is inmiddels (vorige week) gepresenteerd. Ben toch wel benieuwd wat de prijs zal zijn, ondanks dat ik hierna eigenlijk niet meer aan de VAG wil ff-tjes.
Voordat ik een nieuwe auto bestel (ben in mei aan de beurt), wacht ik even af of er fabrikanten nog aan de CO2 uitstoot sleutelen van bepaalde auto's. Wellicht komen er leuke opties bij.
140k
- 140.000 km
Het nieuwe jaar is begonnen, allereerst de beste wensen aan iedereen!
De kmstand van mijn GTI staat nu op 140k. De afgelopen periode is alles naar wens verlopen. Winterbanden liggen er een tijdje onder (voor zover nodig) en de onderhoudsbeurt is vlekkeloos verlopen. De speaker rechtsachter in de deur is volgens mij (alweer?) vervangen/nagekeken, kraakte nogal. Alle anderen doen het gewoon goed. Verder geen opmerkelijke zaken (gelukkig!)
Opvolger komt eraan!
- 143.000 km
De opvolger van mijn GTI is besteld, levering eind maart, een van de laatste upgrade editions van de BMW 3 serie. Dit is hem geworden:
BMW 320i EDE High Executive Sportline,
kleur Alpinweis II
Interieurlijsten Aluminium 'Laengsschliff'
Accentlijsten schwarz hochglanzend
Grijs lederen bekleding,
18inch 397 velgen,
Shadow line,
Zwarte spiegelkappen,
Extra getinte achterste ramen,
Park Distance Control,
Navigatie Professional,
Automatische airco,
Neerklapbare achterbank,
Xenon verlichting,
uitgebreid lichtpakket,
regen en lichtsensor,
M- spoiler achterop,
Performance grill (helemaal zwart) Performance uitlaat, dubbelloops!
Nu nog even genieten van de GTI (260pk) die ik zeker ga missen, maar de BMW wordt zeker weten een hele mooie auto waar ik veel plezier aan hoop te beleven..
De GTI blijft overigens in de familie, mijn zwager neemt hem eind maart van mij (= eigenlijk van leasemaatschappij) over.
Het plan is natuurlijk om ook een review bij te houden met de BMW. Uiteindelijk heb ik dus (weer) niet gekozen voor een verstandige auto in de zin van hybride, 14% en dat soort geestdodende auto's, maar voor een auto waar ik elke dag van zal genieten, die me misschien grofweg 150 euro per maand meer kost dan een zogenaamd zuinige hybride of ander soort 14% auto, maar leven doe je maar 1 keer en genieten dus ook! Ik geef om auto's en ook om mijn portemonnee ;)
Eind maart post ik waarschijnlijk nog wel een korte update voor ik overga.
Reviewtechnisch gezien: De GTI heeft me wat kopzorgen gegeven wellicht, maar ik heb nooit zoveel van een auto genoten als met de GTI, al met al ben ik er dus nog steeds superblij mee. De Golf VII GTI komt te laat en ziet er niet zo heel erg anders uit, waardoor ik die optie heb laten varen.
Afscheid van de GTI (als eigenaar)
- 148.000 km
Het is tijd voor afscheid van de GTI. Het is echter geen definitief afscheid, mijn zwager neemt hem van mij over. Aanstaande zaterdag, 30 maart haal ik de opvolger van de GTI op.
Enige wat mij de laatste kilometers is opgevallen is dat de GTI VI echt de neiging heeft om de achterbanden te cuppen. Volgens de bandenboer ligt dat aan de afstelling af fabriek, maar dit lijkt mij een dure grap. Er liggen nu nog winterbanden onder. Die zijn al erg gecupt. Je hoort het (alsof je in een trein zit bij bepaalde snelheden), ziet het (profiel binnenzijde ongelijkmatig gekleurd, zeker als je door stof bent gereden) en voelt het, als je met je hand over de band gaat, is het niet egaal met duidelijke hoogteverschillen.
Ook van de BMW 320i zal ik een review proberen bij te houden. Allemaal bedankt voor jullie interesse in mijn review van de GTI! Erg leuk om de veelal leuke reacties te lezen, natuurlijk zijn er altijd mindere reacties, maar ook daar moest ik erg om lachen.
Groetjes!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.