Honda FR-V 2.0i Comfort (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | FR-V 2.0i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 152.000 km |
KM-stand laatst | 171.800 km |
Aanschaf, en daarna op vakantie
- 157.000 km
De aanschaf:
Als gezin met één kind (sinds 2004) wilde ik al jaren een auto waarin je met zijn 3en voorin zou kunnen zitten. De FR-V had meteen mijn interesse toe ie uitkwam, maar was veel te duur voor privé gebruik met weinig km's. Ik heb nog wel een proefrit in het Italiaanse origineel gemaakt, maar dat was een teleurstelling: Ik verwachtte dat de Multipla ongeveer als een 806 (eerder gehad) zou rijden, maar hij reed heel anders, voelde een beetje onrustig en niet zo stevig aan.
Zo af en toe laaide de interesse voor de FR-V weer op, zeker met de vakantie in het verschiet met één kind op de achterbank waarmee je graag alle belevenissen wilt delen onderweg. Zo kwam ik deze tegen, uit 2005 met 152.000, nog geen 4 jaar, zó uit de lease in de verkoop voor een zéér aantrekkelijk bedrag zonder garantie. Vanwege de merkreputatie (Honda) het type en de staat van de auto durfde ik dat wel aan, en na een korte proefrit meteen toegehapt. Ik kreeg de complete facturenhistorie bij aankoop van het leasebedrijf, en daaruit bleek dat in de 152.000 nog nooit iets is vervangen buiten de normale slijtage van banden/olie/filters/remblokjes. De eerste APK is uiteraard ook probleemloos verlopen, evenals de 3000km vakantie in Frankrijk.
Interieur:
Het unieke punt van de FR-V natuurlijk. Hij voelt erg ruim aan, zowel in de hoogte als natuurlijk ook in de breedte: Deze wagen geeft me het echte MPV gevoel waarvan ik altijd zin krijg in verre reizen. Voor iemand van gemiddeld tot slank postuur (1.87m, 75kg) zit ie werkelijk als gegoten, maar ook van aanzienlijk zwaardere voorpassagiers geen klachten. De auto-pers maakt vaak melding van het feit dat je dicht op het raam en portier zou zitten: Relatief gezien klopt dit wel (ten opzicht van klassegenoten als een Scenic of Touran) maar als je uit een B-segment (Fabia/Polo) komt absoluut niet: De ruimte is dus prima, er zit alleen minder lucht tussen. Het ontbreken van een middenconsole geeft aan die zijde juist meer bewegingsvrijheid voor je ledematen maar daarover hoor je niemand. Beetje eenzijdig belicht in het algemeen. Zitpositie en bereikbaarheid van bedieningsorganen zijn prima mits je de juiste positie aanneemt, licht gebogen en armen en enigszins rechtop. Opvallend is verder de interieur hoogte, het dak is helemaal niet zo hoog maar de bodem ligt echt behoorlijk laag. Met kind in het midden gaat echt perfect, inclusief de stoelverhoger welk door de iets naar achteren verschoven stoel tevens dient als elleboogsteun. Dochterlief van 5 vindt het allemaal prachtig, en dankzij de duidelijke layout van het dashboard kon ze de CD-wisselaar in no-time bedienen.
Achterin heeft Honda hetzelfde soort 'magic seats' als in de Jazz, handiger bestaat gewoon niet!. Met zijn 3-en voorin heb je een 1.60 m diep laadruim, dat ook nog breed en hoog is!
Comfort:
Prima zit, kom uitgerust uit de stoel ook na 100-en km's. Wind en vooral bandengeluid zijn zou wat minder mogen voor dit segment (ik vermoed dunne ruiten), hoewel erg afhankelijk van snelheid en wegdek natuurlijk. De premium audio set uit het lifestyle package, een genot om naar te luisteren! Het stabiele weggedrag, de vermogensreserve en attente cruisecontrol (stuurbediening) zijn pluspunten voor het comfort, evenals de climate control en het brede interieur en leuk ingerichte dashboard.
Motor:
De 2.0 i-vtec is een heerlijk smeuiige motor; soepel en zodanig krachtig dat voelt alsof er een lichte turbo opzit. De motor is heerlijk stil, heeft als het moet flink spierballen, maar beloont in combinatie met 6-bak en cruise-control ook een zuinige rijstijl: Ik kom gemiddeld uit op ongeveer 1:12 a 13. En dat met een 2-liter van 1440 kg, en een dergelijk frontaal oppervlak.
Uiterlijk/Design:
Ik raak niet uitgekeken op deze auto! Het is als een 'cajun' mix van duitse en japanse autostijlen, maar met een goed gevoel voor verhoudingen gedaan en op een klassieke manier getekend: Geen al te rare krommingen, mooi en logisch rondom doorlopend lijnenspel met leuke details. Persoonlijk vind ik dat Honda met deze 3+3 incarnatie, hoewel niet als eerste, heel goed geslaagd is door er een ook een goed gebouwde en rijdende auto van te maken, met een karakteristiek edoch niet netvliesverkrampend design.
Leuk: De achterruit, die herinneringen aan de Audi A2 oproept, zorgt indirect voor een knipoog naar de Multipla: Auto's die je in de achteruitkijkspiegel door deze ruit ziet, gaan op een multipla lijken doordat de bovenkant wordt opgerekt. Erg grappig om te zien, "de wraak van de Multipla" noem ik het. Het zicht rondom is verder niet geweldig door de hoge raamlijn, vooral aan de zijkanten, aan de achterkant vind ik het eigenlijk nog wel meevallen - de achterruit loopt verder omlaag van de onderkant van de zijruiten.
Rijden:
Zowel op snelwegen als haarspeldbochten in de bergen gewoon goed. En vooral dat laatste is beste bijzonder, zeker in aanmerking genomen dat de FR-V niet hard geveerd is. Reactie op gaspedaal en besturing ervaar ik als vlotter en directer dan mijn vorige auto, iemand noemt het ergens "Family Racing Van" en op die manier kun je hem zeker rijden. Als de passagiers er tegen kunnen...
Het is tevens een goede trekauto, door het goede koppel (200NM), en lange wielbasis en de zeer korte overhangen. Met onze coleman popup-tenttrailer aan de haak (750KG) heeft ie dan ook geen enkele moeite, hij kan er zelfs 2 hebben! (1500kg)
Kwaliteit & afwerking:
Na 157.000 (waarvan zelf 5000) is er nog niets stukgegaan. Straks is de 160.000 beurt een moment der waarheid: Blijkt ie dan nog steeds als nieuw en slijtvast, of...?? Tot nu toe ziet alles in het interieur er nog prima uit, op de lak zijn de sporen van gebruik natuurlijk wel te zien. De afwerking is gewoon goed, maar Honda besteed hier als je goed kijkt iets minder aandacht aan dan sommige anderen. Vind ik niet erg, in de wetenschap dat Honda's engineering kwaliteit gewoon top is.
Conclusie:
Lekker eigenwijs ding, rijdt goedt, ís goed. Onbekend maakt onbemind, anders zou je ze zeker meer zien. Honda doet ontzettend weinig aan marketing in vergelijking met veel andere merken, en als je het mij vraagt is dat de belangrijkste oorzaak. Ik rijd wel lekker exclusief daardoor, dat dan weer wel...
Voorbumper overgespoten
- 158.000 km
Vol geraakt op de voorbumper door achteruitparkerende buur...vandaag de FR-V weer opgehaald van een overspuitbeurt en van de gelegenheid gebruik gemaakt om foto's te maken van enkele fraai details. Echt goed gewassen hebben ze 'm niet, sorry mensen....
160.000 beurt: Nieuwe remschijven achter
- 161.654 km
Zojuist is de FR-V terug van zijn 160.000 beurt bij Tijnagel/Hensgens in Nijmegen. Dit was wel een spannend moment voor mij, omdat ik hem met 152.000 op de klok zó van de lease maatschappij heb overgenomen, zonder beurt of garantie.
Maar mét complete historie, alle facturen en een set winterbanden waar ik nu erg veel plezier van heb!
Behalve dat normale zaken voor de beurt, waren alleen de remschijven+blokken achter aan vervanging toe, voor de eerste keer overigens. De schijven voor zijn nog origineel, alleen de blokjes zijn voor en achter een keer vervangen.
Voor de rest: Niets! Een echte Honda dus.
De FR-V blijft verder heel goed bevallen, heerlijke 2.0 i-vtec motor, met een efficiente rijstijl is het gemiddeld verbruik buiten vakantie uitgekomen op 1:12,7. In de vakantie, met voor ongeveer de helft een popup-vouwwagen van 750KG erachter en snelheden daarmee tot 120km/h, ongeveer 1:11 overall. Ik ben overigens heel selectief met de airco, op 80 km wegen en in de bergen is het heerlijk met alle 4 de (elektrische) ramen open te rijden; het is veel rustiger binnen dan ik van andere auto's gewend ben. Misschien komt het door de grote vrij platte voorruit, in combinatie met de hoge en vrij kleine zijramen.
Stuivertje wisselen
- 171.800 km
De FR-V heeft ons het afgelopen jaar weer veel plezier bezorgd, en heeft ons zonder problemen door het buitenland geloodst.
Vanwege de kosten (HB wordt steeds maar duurder, en rekeningrijden is voorlopig van de baan, verbruik is goed maar niet laag, 1:12,5) heb ik gekozen hem in te ruilen. Bij mij staat de wagen de hele week voor de deur, woonwerk doe ik op de fiets. Inmiddels is mijn dochter (enig kind) ook weer wat groter, en zit inmiddels ook graag achterin. Dat unieke voordeel van de FR-V is ons zeer goed bevallen, maar is nu uitgespeeld.
Aangestoken door het Honda virus, en de enthousiaste reviews van a.o. P@tje, heb ik gekozen voor een CIVIC. Het is een 1.4DSI Sport met I-Shift geworden. Binnenkort dus een nieuwe review op deze site, van deze zeer fraaie en ontzettend zuinige auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.