Audi A4 2.0 TDI 143pk Pro Line (2008)

autoreview

Audi A4 2.0 TDI 143pk Pro Line (2008)

Signalement

UitvoeringA4 2.0 TDI 143pk Pro Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 11.000 km

Sinds mei 2008 rij ik met een Audi A4. Hij is besteld in februari en na 13 weken kon ik hem ophalen bij de dealer in Alphen aan den Rijn.

We kregen bij de dealer koffie met gebak, een Audi stormparaplu en twee DVD\'s, daarna een uitgebreide instructie. Mijn vorige auto, een Peugeot 307, liet ik met plezier achter.

Ik heb gekozen voor deze uitvoering:
- Audi A4 TDI 2.0 143 PK Lavagrijs

Met als opties:
- Airco comfort
- Parking system achter
- Audi-Soundsystem
- Radio Concert
- Directset LM velgen LM 225/50 R17 Fondmetal 7800 Black Polished
- Licht- en regensenor
- Middenarmsteun vóór
- Bluetooth telefoonvoorbereiding
- Lavagrijs pareleffect
- Sportstuurwiel driespraaks multifunctioneel in leder
- Sierlijsten blank
- Lichtpakket
- iPod aansluiting (wordt nog nageleverd)
- kleuren BIS
- Servotronic
- uitlaatsierstuk
- geen type aanduiding.

Als ik extra budget had, had ik nog gekozen voor:
- Xenon (handig maar duur)
- Sportstoelen (achteraf onmisbaar)
- inklapbare spiegels (handig)
- stoelverwarming (twijfelgeval)
- automatisch dimmende binnenspiegel (handig maar duur)
- sportonderstel
- neerklapbare achterbank
- bagageruimte pakket
- opbergpakket (had ik moeten nemen)

Maar dat had ca. € 5.700 extra gekost en nu was-ie al 47K en dat is met leasen een fikse bijtelling.

RIJGEDRAG
De A4 rijdt werkelijk fantastisch. Ik ben erg blij met de servotronic. Hierdoor is het stuur bij hoge snelheden rotsvast en rijdt hij als een speer. Bij lage snelheid is het stuur erg gevoelig en draait hij enorm soepel, een echte aanrader. De auto is ook superstil, hoewel het een diesel is hoor je dat niet. De motor is redelijk maar niet superfel. Ik heb hem daarom twee maanden geleden laten tunen en nu is het een racemonster geworden (van 143 naar 178 pk). Als je in z\'n twee boven de 2.200 toeren komt en gas geeft is alsof je naar voren wordt geschoten! Ik rij gemiddeld 1100 km op een tank van ca. 55 liter, erg zuinig! Of dit zuiniger is geworden na het tunen kan ik niet inschatten want toen had ik pas 3000 km gereden.

ELEKTRONICA
Ik ben ook erg blij met de radio met cardreader. Ik heb een paar SD-kaartjes met muziek (max. 2GB) en dat is erg handig. Nooit meer een cd nodig!
De telefoonvoorbereiding werkt ook perfect samen met de iPhone. Er hoeft geen overdracht van nummers plaats te vinden omdat er van RSIM gebruik gemaakt wordt. Daardoor heeft de Audi bij aanmelden direct beschikking over alle belgegevens. Je kan ook je iPhone via voicecommandos bedienen, maar de \'dame\' die terugpraat werkt niet al te handig.
Ik heb een losse TomTom (4000 euro voor een DVD-nav vind ik te duur) die ik 1 á 2 keer per maand gebruik en wil hiervoor nog een mooie houder inbouwen. Iemand tips? De enige optie die ik uit de Peugeot mis is een snelheidsbegrenzer, voor je het weet rij je veel te hard en word je geflitst.

MINPUNTEN
De stoelen zitten zo-zo. De testrit die ik destijds maakte was in een uitvoering met leer en ik heb er niet over nagedacht om ipv normale stoelen de sportstoelen te nemen. Wat heb ik daar spijt van want ik vind het zitcomfort onvoldoende, met name in m\'n bovenrug. Weet iemand of je de stoelen kan vervangen?
Ook had ik achteraf het opbergpakket moeten nemen, het was me onvoldoende duidelijk dat je zonder dat pakket geen opbergmogelijkheden achter en onder de stoelen hebt en dat mis ik wel.

PROBLEMEN

  • 11.000 km

De sleutel blijft regelmatig vastzitten na het afzetten van de motor. Het enige wat dan helpt is de auto opnieuw starten en stoppen en hopen dat de sleutel wel wordt vrijgegeven.
Ook had ik een poosje last van een afwijking naar rechts maar na een bandenspanningcontrole bleek dat er één band te zacht was...

Eerste onderhoudsbeurt

  • 30.900 km

In januari 09 had ik al een tussentijdse terugroepactie gehad, sinds die tijd werkte de spraakbediening van de telefoon niet meer en lijkt de airco minder goed te werken. Ook de tuning is toen door upgrade van motormanagement weer origineel gemaakt en heb dat zo gelaten.

In april bij 30.000 kilometer de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Ik kreeg een A6 met automaat mee en wist wel dat dat geen auto voor mij is.

Heb aantal zaken genoemd die niet lekker werken:
- airco werkt niet goed (te warm, te koud)
- automatische recirculatie werkt niet goed
- sleutel komt er soms niet uit
- spraakbediening telefoon werkt niet
- afgebroken houder gevarendriehoek

Ook navraag gedaan voor de aansluiting voor m'n iPhone (audio).

Eind van de dag de auto opgehaald met volgende resultaat:
- airco probleem werd niet geproduceerd
- de auto zou geen automatisch recirculatie hebben dus logisch dat die niet werkt
- spraakbediening gemaakt
- houder gevaren driehoek besteld
- voor iPhone komt een AUX aansluiting

Nadat ik de folder erbij had werd duidelijk dat er wel een automatisch recirculatie op zit en dit wordt alsnog onderzocht als ze de AUX en gevarendriehoek plaatsen.

Na een klein jaar rijden ben ik nog steeds erg tevreden met de A4. Voldoende power, mooie afwerking, luxe uitstraling!

Wat zijn nadelen:
- de kofferruimte is erg beperkt. Twee koffers passen er niet in
- standaard stoelen zijn ondermaats.

Mooi maar minder bijzonder

  • 80.000 km

Ruim anderhalf jaar na mijn vorige post een update.

De A4 bevalt nog goed, ik heb nu 80K gereden ben tevreden. Wel wordt-ie wat gewoontjes, het barst van de A4's op de weg. Alleen heb ik mijn velgen nog nooit bij een ander gezien.

Over de velgen gesproken... Door het slechte weer afgelopen winter is de laklaag aangetast door het zout en dit wordt afgewimpeld bij de dealer als: jammer maar helaas. Ik maak me er niet meer druk om.

Ook ben ik al 4 of 5 keer terug geweest ivm de 6-bak: hij schakelt niet zo prettig in z'n 1 en 2. Het is een paar keer gebeurd dat hij in z'n achteruit schoot als ik hem in z'n 1 wilde zetten. Ook blokkeerde de bak een aantal keer: ik kon hem na stilstand voor een stoplicht niet in z'n 1 krijgen en ben uiteindelijk maar in z'n 3 opgetrokken. Dit probleem wordt niet opgelost en niet (h)erkend door de dealer, jammer.

Wat ik ook jammer vond was dat er in 2008 nog een Proline S was, was een top uitvoering is dat toch! Maar ja, dat krijg je als je als eerste een A4 wilt, daar betaal je voor.

Desondanks kan ik na 2 1/2 jaar Audi rijden kan ik alleen maar concluderen dat de A4 een hele mooie auto blijft waar ik elke dag met plezier in rij.

Dag A4!

  • 110.000 km

Vanwege de overstap naar een andere werkgever moest ik de A4 inleveren. Ik had nog een kleine twee maanden voor het zover was en keek opeens met een andere blik naar de Audi: hij was toch wel héél erg mooi!

27 juli heb ik'm ingeleverd.

Nu een eindoordeel:
- heel veel plezier en bekijks gehad
- in het begin redelijk veel probleempjes, het laatste jaar niet meer
- hij reed lekker, vooral boven de 160 als een blok betond
- geluidsinstallatie was fantastisch
- ik heb nog steeds spijt dat ik geen sportstoelen had gekozen

De Audi had ik geleased via mijn werk; mijn volgende auto ga ik privé leasen. En dat is een BMW 118i geworden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.