Volvo V50 1.6 D (2008)

autoreview

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50

Signalement

UitvoeringV50 1.6 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb de wagen nu een maand, in totaal 3000 km gereden.
Dit is een leasewagen en ik kon alleen de 1.6D motor kiezen.
Het is een topline versie met automatische airco en leder.

Motor

De 1.6D motor die in de V50 zit, is goed, maar te licht voor deze wagen.
Zet deze in een kleine wagen, en je hebt een uitmuntende combinatie.
Het rijdt allemaal wel vlot, maar echt snel is ie nooit. Onder de 2000 toeren is er weinig kracht voor hernemingen, en boven de 3000 toeren wordt de motor rauw en lawaaierig. Naar de 4000 toeren is dat nog erger. Draait niet echt romig. Bovendien komen er boven de 3000 toeren hinderlijke trillingen door de schakelpook die heel de middenconsole laten trillen. Het is geen hevige trilling het zijn meer hoo- en voelbare resonanties. Hopelijk wordt dit stugge karakter van de motor wat beter naarmate er kilometers bijkomen. Normaal gezien komt zo een motor pas echt los boven de 15000 km.
Tot 150 km/h trekt de wagen redelijk vlot door, daarboven wordt het moeizaam.
Als je dynamisch met deze wagen wil rijden, moet je constant boven de 2000 toeren blijven, wat inhoud dat je veel moet schakelen tussen 5de, 4de, 3de en 2de.
Ik persoonlijk rijd op gewone wegen meestal in 3de en 4de om mooi in toeren te blijven. In 5de bij snelheden onder de 100 km/h is de wagen wat loom, omdat die dan onder de 2000 toeren komt. Dat geldt ook in de andere versnellingen. Dus een kort traag bochtje in 3de nemen om dan van onderin mooi op te trekken zit er niet in. terugschakelen naar 2de is noodzakelijk. Ik merk dat ik enorm veel moet schakelijn tussen 2de 3de en 4de. De 5de schakel ik maar in als ik boven de 110 km/h kom.
Van stilstand trekt de wagen goed op, maar hernemingen zijn te zwak.
Tjah Hubraum ist durch nichts zu ersetzen geldt helaas hier toch ook een beetje.
Ik was helaas ook altijd 2 liter turbodiesels gewoon...

BESLUIT : 90% van de kopers zullen deze wagen wel genoeg gemotoriseerd vinden, maar als je sportief wilt rijden, moet je een andere motor kiezen.

Comfort & rijgedrag

Rijcomfort en geluidsdemping zijn voorbeeldig goed. Schokken worden goed opgevangen. De wagen heeft standaard 15 duimertjes, die zeker bijdragen tot het goede comfort. Langs de andere kant voel je met deze banden snel de limiet van grip op de weg. Ik had liever 16 of 17 duims gehad, met iets bredere banden (205 in plaats van 195). Remmen zijn zeer goed, maar soms gaan automatisch de 4 knipperlichten aan, bij bruusk rem-maneuver.
Helaas worden hinderlijke trillingen van de motor boven de 3000 toeren doorgegeven aan de versnellingspook en de middenconsole.

Veiligheid

Brandblusser vooraan zit onder de pasagiersstoel en staat redelijk hinderlijk opgesteld. Het verhindert het in-en uitstappen. Als je je veiligheidsgordel niet aan doet, heb je een beeper aan je been, die NOOIT stopt. Vrij hinderlijk. Ik vind persoonlijk dat je dat zou moeten kunnen afzetten. Misschien gaat dat bij Volvo zelf.

Radio

De standaard radio heeft een aux-ingang voor de mp3 speler. Helaas kan je geen mp3-discs afspelen, wat toch had gemogen in dit mp3-tijdperk. De klank echter is ronduid héél slecht. De speakers vallen mee, maar de radio zelf klinkt als een blikken doos. Spijtig ! Vooral als je dan bovendien onmogelijk een andere radio kunt inbouwen. Het is geen DIN formaat en bovendien is het een geintegreerd systeem waarbij de display ook temperatuur en dergelijke weergeeft. Waarschijnlijk doet volvo dit bewust om hun duurdere audio-systemen te verkopen, maar de standaard radio had veel beter gekund voor zo een dure wagen...

Zetels: De lederen zetels zijn fantastisch goed! Op alle manieren in te stellen zoals de hoogte, de helling en de lendensteun. Heb jarenlang rugklachten gehad en met deze zetels is dat voorbij ...

Voorruit : De voorruit heeft een loden laagje voor thermische afscherming, helaas werkt mijn externe Garmin 760 GPS systeem niet meer met de gewone built-in antenne.

Airco : Airco is enorm goed en krachtig.

PROBLEMEN

Een van de injectoren van de motor losgekomen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.