Renault Espace 2.0 Turbo 16V Privilège (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 Turbo 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
ERVARINGEN
- 4.300 km
Bij de keuze van mijn nieuwe auto heb ik heel wat reviews hier doorgelezen en de bevindingen van berijders laten meewegen in mijn keuze. Wellicht hebben mensen na mij ook baat bij mijn omschrijving. Ik zal proberen met enige regelmaat mijn verhaal up to date te houden.
De keuze is gevallen op een Renault Espace 2.0T Privilege in de kleur Beige Angora met een aantal leuke opties. In deze uitvoering is er niet veel te wensen meer over maar we hebben gekozen voor het geintegreerde Radio/CD/Telefoon/Navigatiesysteem en het DVD entertainmentsysteem. Ook parkeersensoren voorop zijn als optie aanwezig en dat is niet overbodig.
De ruimte in de auto is enorm te noemen. Zeker na de niet zo grote Audi A4 Avant is dit een verademing. Alles kan mee, de kinderen hebben ruimte achterin de auto en door de hoge zit kijk je over veel verkeer heen. De hoge zitpositie in de prettige stoelen zorgen bij mij voor een wat rustigere rijstijl dan in het verleden.
De prestaties van de Espace zijn zeker voldoende met deze motor. Het is echter geen sportauto, dat zal niemand verbazen. De remmen wekken een betrouwbare indruk en de Michelin banden bieden onovertroffen grip en daarmee veel veiligheid. Misschien laat ik de auto binnenkort nog eens chippen bij de dealer. Renault biedt dit aan met behoud van garantie. Ik heb er in het verleden zeer positieve ervaringen mee opgedaan dat het moeilijk wordt dit te weerstaan.
De wegligging is goed voor een \"busje\". In bochten helt hij bijna niet over. Je merkt het hogere zwaartepunt maar het is zeker niet storend, op geen moment denk je dat je in de problemen komt. Ook al is de auto hoog, de wegligging is totaal onvergelijkbaar met een SUV.
De uitrusting aan boord is erg goed. De privilege uitvoering staat standaard op mooie lichtmetalen velgen, de xenon verlichting geeft een zee aan licht en schakelt automatisch in. De airco is links en rechts gescheiden en per zitplaats te regelen (of met de kinderbeveiliging uit te zetten). Een zes versnellingsbak en electrische ramen achterin waren in de Audi niet standaard, nu wel. Het keyless entry systeem werkt prettig. Kaartje in een jaszak of tas maar de deuren openen en de motor start met een druk op de knop. De kaarten schijnen persoonlijke instellingen voor de radio etc vast te houden. Ik heb dat nog niet geprobeerd, niet zo boeiend.
Dat is wel de combinatie van de radio CD speler (ook MP3), telefoon en navigatie. In het (electronische) dashboard is een mooi kleurenscherm opgenomen. Dit scherm is multifunctioneel voor het carminat systeem. De radio/CD klinkt goed maar het antennesignaal is niet bijzonder. Vergeleken met de Audi stoort de radio wat meer maar is de klank beter. Je kunt blijkbaar niet alles hebben. De telefoon werkt met Bluetooth. Verbinden is een piece of cake, een blunder van Renault is dat je nummmers moet kopieren van de telefoon (Nokia 6300) naar het geheugen van de auto (visitekaartjes per contact verzenden). Waarom leest het systeem niet, zoals in de Audi, het geheugen van de telefoon automatisch uit zodat je het volledige telefoonboek van de telefoon kunt gebruiken. Echt een miskleun.. Het geluid van de telefoon is voldoende, ook op snelheid.
Het DVD navigatiesysteem heeft een geweldige kaart en rekent snel de route en alternatieven uit. In de 3D birdview instelling geeft het een geweldig plaatje. Op de snelweg simuleert het de borden boven de weg en geeft het systeem aan welke rijbaan te volgen. De 3D kaart verdwijnt even van het scherm en de borden en rijstroken worden weergegeven bij op- en afritten die relevant zijn. Daarna schakelt het systeem terug naar 3D kaartoverzicht. Dit is een enorme vooruitgang vergeleken met de \"oude\" pictogrammen in de Audi. Het gehele systeem vereist wel wat studie. Met een aantal knoppen tussen de stoelen, zijn ongeveer 1001 instelling mogelijk. De auto kan zelfs de telefoon voor je opnemen en de beller informeren dat je in de auto zit en snel de telefoon zult opnemen. Aan het adresboek voor het navigatiesysteem kun je spraaklabels hangen voor voicecontrol. Dit werkt voor de radio/cd, telefoon en navigatie. Een druk op de knop resulteert in een piep, met de kreet \"bestemming thuis\" stuurt het systeem je direct naar huis. Je kunt zo ook nummers draaien op de telefoon of kiezen uit het adresboek etc. En het werkte nog ook (op de snelweg), meestal in ieder geval. De kwaliteit van de gebruikte materialen in de Audi was zeker beter. Over een aantal jaar verwacht ik wel dat dit verschil duidelijker zichtbaar zal worden (slijtage aan bekleding, uitstaling van de gebruikte kunststoffen etc). Het VAG concern zou daarentegen deze auto niet voor deze prijs kunnen leveren.
Al met al een positief verhaal. We staan echter pas aan het begin. De enige tegenvaller lijkt het brandstof verbruik te zijn. De eerste tank was 1 op 8, de tweede tank komt nu uit op 1 op 9. Met vooral snelwegkilometers op redelijke snelheid. Gelukkig zullen we binnenkort dat kwartje van Kok wel tergkrijgen....
Ik zal binnenkort foto\'s toevoegen.
Zoals beloofd een korte update en foto\'s. Op vakantie is de Espace redelijk kapot gegaan. Dankzij de \"geweldige\" kwaliteit van Renault producten en service van de dealerorganisatie is een slang van het koelsysteem voldoende om een Renault in Frankrijk voor een aantal weken aan de kant te houden.
Alles ging voorspoedig met de auto tot \"de bergrit\". Een welkome afwisseling van het zwembad etc zou een mooie bergetappe moeten zijn. Helaas scheurde een slang in het koelsysteem. Geen koeling meer, daar sta je dan in de bergen. Ongeveer 70 km van de bewoonde wereld en een grote plas koelvloeistof op de grond.
Via de leasemaatschappij doorverbonden met de ANWB in Lyon. Zij hebben een depannage voertuig geregeld vanuit Cannes. Het deed me denken aan routemobiel, niet aan onze eigen wegenwacht. Een grote sleepwagen en een heel klein gereedschapskoffertje. Niet echt de intentie de auto te repareren, afvoeren die bak.
Vanwege het ogenschijnlijk kleine probleem gingen we ervan uit dat de auto gerepareerd zou worden, je bent per slot van rekening in Frankrijk met je Renault. De volgende dag liet de alarmcentrale al doorschemeren dat auto\'s van toeristen in het algemeen niet door de Renault dealers worden gerepareerd. Een erg prettig vooruitzicht...
En inderdaad, de ANWB had na veel moeite een garage gevonden die de Espace accepteerde. Dat was meer een schuur dan een garage en de onderdelen waren niet op voorraad. En zouden er ook niet zijn voor de vakantie voorbij was.
De service van AA lease bestond eruit dat we 4 treinkaartjes 2e klasse naar huis konden krijgen. De ANWB wilde alles regelen met hotelovernachtingen, vliegtickets of huurauto\'s maar dat zou niet door AA vergoed worden.
Uiteindelijk is vanwege de garantiesituatie van Renault een huurauto geregeld waarmee we naar huis konden. Het is een \"beetje onhandig\" dat dit Fiat Bravo oid. is als je met een Espace vertrekt, ergens houdt je een berg bagage over die niet meer past..
Alles samen een tegenvallende ervaring. Om te beginnen met het kapotgaan van de auto, daarna de beroerde ondersteuning vanuit de leasemaatschappij en het feit dat Renault niet in staat is haar auto\'s in het buitenland gerepareerd te krijgen. Onder de garantiebepalingen krijg je max. 3 werkdagen een vervangende auto. De gedachte zal zijn dan men daarmee in staat is een auto repareren. Dat is dus duidelijk niet het geval. Als je als merk de grenzen van duurzaamheid/betrouwbaarheid opzoekt, moet je zorgen dat de ondersteuning goed is in geval dat het nodig is. Dit loopt dus niet goed en op basis van de bevindingen van de ANWB is dat de norm, niet een incident...
Ik heb dus maar een foto toegevoegd van de Espace op zijn best... achterop de sleepwagen.
\"Bezint eer gij begint\" zegt men dan...
PROBLEMEN
- 4.300 km
Door de dealer is de auto besteld met een verkeerde interieurkleur. Dat is even schrikken bij de aflevering. Het wordt nu netjes opgelost, de beige stof wordt vervangen door beige leer.
Verder heeft de Espace (uiteraard?) nog geen problemen gegeven in de eerste dagen. Ik ga ervan uit dat dit zo blijft.
Helaas dus, wel degelijk problemen zoals hierboven omschreven. Scheurende koelslangen zijn wat mij betreft van een niveau wat niet meer hoort in deze tijd. Het commentaar van de Franse ’monteur’: Oui, c’est Renault.
Het oordeel over de betrouwbaarheid is dus behoorlijk gedaald naar een onvoldoende. Vanwege de gebrekkige ondersteuning vanuit Renault (vervangend vervoer en capaciteiten om te repareren), blijf ik er in de toekomst vanaf en zal ik niemand adviseren een Renault aan te schaffen (koop een dikke Touran of heb even geduld voor de levertijden van een S Max is nu mijn advies).
Ik hoop dat ik in de toekomst mijn oordeel nog in positieve zin kan bijstellen...
Voor nu heb ik weer een Audi A4 Avant als vervangende auto, ik hoop dat de Espace nog even in Frankrijk staat te wachten op transport naar Nederland...
Na 6 maanden
- 15.000 km
Na een aantal maanden vind ik het weer eens tijd mijn review up to date te brengen.
Na bovengenoemde problemen bij 4300 km zijn er verder geen bijzonderheden meer te melden. De auto doet zijn werk zonder problemen, zo hoort dat.
De auto is inmiddels door de dealer voorzien van lederen bekleding met stoelverwarming. Dit ter compensatie van de aflevering van de verkeerde interieurkleur. Dit probleem is hiermee keurig opgelost, dat mag ook gezegd worden. Het was even moeilijk met Indumij in Dordrecht maar nu is het netjes opgelost.
Inmiddels zijn winterbanden gemonteerd. Qua rijcomfort geen verschil, in wegligging op nat en glad wegdek een enorme verbetering. Absoluut een aanrader.
De nieuwe telefoon (Samsung Omnia) werkt niet altijd goed met de carkit. Van een andere Samsung-gebruiker weet ik inmiddels dat dit in de telefoon zit, niet in de auto. Het probleem doet zich voor dat bellen vanuit het telefoonboek niet leidt tot het opbouwen van een verbinding door de telefoon. In een ander merk & type auto ontstaan vergelijkbare problemen.
Ik heb bij de dealer nog eens naar chiptuning geinformeerd. Het lijkt toch niet echt een vergelijbare situatie met Audi/Volkswagen. De prestaties van de auto zijn voldoende, voorlopig vind ik het best zo.
De blijvende tegenvaller is het brandstofverbruik. In de comments staat vermeld dat de 3,5 ltr even zuinig is als de 2.0T. Dat geloof ik toch niet helemaal. Maar het verbruik uit de boekjes is ook niet te realiseren... Het blijft ongeveer 1 op 8,5 en da's best fors..
Het positieve gevoel blijft zeker overheersen. Op naar de volgende 10000 km...
na een jaar en een vakantie verder
- 52.000 km
Het was geen goed begin met de Espace. Eerst de verkeerde interieurkleur, daarna au serieux panne in Frankrijk.
Dat is toch allemaal achter de rug. In totaal nu 52000 km gereden. Sinds de gescheurde koelslang geen problemen meer gehad. De Espace rijdt als een zonnetje. Het is iedere keer weer een plezier om lange afstanden te rijden. Ik blijf me verbazen over de stembediening van de navigatie en de telefoon. Echt briljant als je de moeite neemt het je eigen te maken.
Niet iedereen deelt mijn mening, en ik hoef daar hieronder geen bevesiging van, maar ik blijf het de mooiste People Carrier vinden op de weg vandaag. Een S-Max is ook niet verkeerd maar erg Bling-Bling van binnen naar mijn smaak. Iedere vergelijking met luxe loodgietersbusjes gaat mank naar mijn mening.
Iets te wensen?
Natuurlijk, altijd. Het zou geweldig zijn als je in het navigatiesysteem a la Google kon zoeken naar Points of Interest. Het is niet altijd direct duidelijk onder welke rubriek een bepaald adres, bijv een sporthal/cultureel centrum, is geregistreerd (of dat het er helemaal niet in staat). Een betere zoekfunctie zou welkom zijn. Ik ken geen auto/nav-systeem wat dit wel heeft: TomTom let op dus...
Daarnaast zou een hard disk bij de radio welkom zijn. Hij leest MP3 cd-s dus dat is okay. Maar toch, 150GB aan data/muziek/films etc is toch geen rocket science meer. Ik geloof dat dit in nieuwe auto's en nav systemen ook niet zo'n probleem meer is.
Daarnaast wil ik een Wireless netwerk kaartje in de auto. Kun je 's avonds de muziek of films voor de kids draadloos naar de hard disk van de auto sturen. Toch ook niet zo moeilijk lijkt me.
Als laatste zou een sim-kaartje met data verbinding in het radio-nav systeem moeten worden geintegreerd. Dan kan de auto verbinding maken met de Exchange server op het werk om de agenda uit te lezen en afspraken weer te geven op het scherm in de auto. Met een eenvoudig commando kan het nav-systeem me dan naar plaats van bestemming navigeren (met gebruik van Live file-informatie).
Dit laatste zijn geen punten van kritiek op de auto. Ik ben niet bekend met auto's die dit standaard bieden. Ik hoop dat de industrie meeleest..
Dan nog wat antwoorden op vragen hieronder. Ik heb mijn Espace niet meer getuned. Ik heb de vraag nog eens gesteld, toen de dealer nog wel open was, maar niet direct een antwoord gekregen. Ben er ook niet meer teruggekomen. Gebaseerd op de opmerkingen hier denk ik dat mijn info niet juist was. Misschien later, de wens is er niet echt meer. Hij rijdt nu ook goed.
Met telefoons heb ik niet echt een probleem. De iPhone werkt perfect, diverse Nokia's deden dat ook. Met een samsung Omnia had ik wel een probleem maar dat zat in de telefoon.
Ik zal binnenkort een waardiger foto plaatsen, dit beeld past op de sleepwagen past niet meer..
Probleemloos
- 80.000 km
De titel zegt het al. Vanaf de vorige review zijn we weer 9 maanden verder.
In die tijd weer twee vakanties en 30000km verder. En die zijn weer veilig en probleemloos voorbij gegaan.
Verder een redelijk saaie review. Alles werkt nog, niets is er onderweg vanaf gevallen, we hebben niet hoeven duwen en het wegenwacht abbo niet hoeven afsluiten.
Het incident in Frankrijk lijkt een vervelend incident op een ongelukkig moment op de verkeerde plaats te zijn geweest. Waarschijnlijk waren andere merken ook niet in staat geweest de auto tijdens feestdagen te repareren, onderdelen worden tegenwoordig bijna nergens meer op voorraad gehouden. Nu nog een wat complimenteuzere foto plaatsen....
Ik heb in de Espace een Dension Icelink gemonteerd. Dit maakt het mogelijk muziek van de iPhone via de radio af te spelen. Die Dension Icelink is een van de duurdere bedraade FM modulatoren. Leuk idee maar door Dension erg slecht uitgevoerd! De geluiskwaliteit is niet slecht maar de degelijkheid van het apparaat is beroerd. Dit is overigens een universeel apparaat, heeft geen speciale relatie met Renault oid. Off topic maar ik wilde de lezer toch even waarschuwen.
Op naar nog 70000 veilige en plezierige kilometers tot het einde van het lease contract.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.