Renault 5 GT Turbo (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 GT Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 219.000 km |
KM-stand laatst | 315.000 km |
ERVARINGEN
- 315.000 km
Mijn Renault 5 GT Turbo is van het laatste type, Bleu Sport genaamd.
Ik heb deze auto sinds 2001 en na enkele jaren alleen nog in gebruik als hobby-/plezierauto.
Ik was altijd al fan van de R5 maar deze versie is echt verslavend. Een lichte auto (iets meer dan 800 kilo) met een felle 120 pk 1.4 Turbo motor is een heerlijkheid. Mijn auto is verlaagd en op grotere 15’ inch wielen gezet (van een Clio 1 16V). Daardoor gaat hij als een skelter door de bocht.
Hij is niet echt in zijn element op de snelweg, boven de 140 km/h wordt het allemaal wel wat rumoerig en stoterig, maar ja, dan moet je maar Vel Satis gaan rijden.
UPDATE DEC 2011
Nog steeds is de GTT in mijn bezit en rij ik er alleen leuke kilometers mee. En elke keer is het weer een feest om er lekker mee te "hoeken" en te "scheuren". Dan voelt het alsof de tijd heeft stilgestaan. Geloof me, zulke leuke auto's worden er niet meer gemaakt die zo'n ongefilterde beleving van snelheid en wendbaarheid geven.
Turbo is na 10 jaar gebruik nog steeds prima bij de les. Eigenlijk de afgelopen jaren geen grote problemen gekend. Een motorsteun die aan vervanging toe was, is zo'n beetje de grootste reparatie geweest. Weinig electronica is een zegen.
Ik ben Renault elke keer weer dankbaar dat ze deze Supercinq GT Turbo ooit gemaakt hebben.
UPDATE DEC 2012
Heerlijk genoten van de GTT afgelopen jaar, zo'n 5000 kilometers erbij gereden. Het leukst was nog wel een vergelijk met een Clio Williams voor het Alpine Magazine van de Club Renault Sportives. Een mede redactielid is in het bezit van zo'n Williams en het was fantastisch om eens achter het stuur van zo'n bolide plaats te nemen. Toch een heel andere auto, veel comfortabeler en ook groter voelt hij aan, makkelijker te rijden. Maar de 5 blijft uiteindelijk wel mijn liefde voor het leven. Weinig onderhoudskosten gehad en wel heel veel plezier. Merci.
PROBLEMEN
- 315.000 km
Tot op heden niet heel veel problemen gekend. Motor (type Cleon die in heel veel oudere Renaults is te vinden) is in de basis heel robuust, als je de koeling maar goed in de gaten houdt. Ik heb ook nog steeds dezelfde Turbo als 11 jaar geleden en ik wil het gas best wel eens intrappen, maar alleen als hij goed warm is. Ook laatste minuten voor het uitzetten rustig rijden draagt bij aan een langere levensduur. Veel onderhoud doe ik er niet aan, aangezien ik nu niet heel veel kilometers meer rij. Alleen de jaarlijkse apk en een keer olie verversen/remblokken e.d. Het kan dus best een auto zijn die je niet al te veel geld kost, al zijn er natuurlijk andere verhalen bekend. Het ligt volgens mij heel erg aan het rechtervoetje van de bestuurder...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault 5
