BMW 525e (1983)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525e |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 154.300 km |
KM-stand laatst | 193.000 km |
ERVARINGEN
- 193.000 km
Ik heb na meer dan 2 en een half jaar 320 gereden hebben de overstap naar een e28 525e gemaakt. Een stap die ik maakte omdat de 320 redelijk op zn eind was. De e28 was eigelijk al vantevoren als beste kandidaat getipt, ik heb er 2 jaar geleden eens een proefrit in gemaakt. E34 was me te prijzig in belasting/onderhoud.
Over het verbruik kan ik nu nog niet iets zeggen, maar de trekkracht en de bijbehorende toerentallen zijn inderdaad enorm verschil met de hoogtoerige 2.0 van mn 320i. Ik zal wat cijfers geven:
Toerentallen bij snelheden:
320i bij 120 in 5 --> 3300 rpm
320i bij 80 in 5 --> 2500 rpm
525e bij 120 in 5 --> krap 2500
525e bij 80 in 5--> ongeveer 1900
Trekkracht: - ongeveer 170 nm bij 4000 toeren voor de 320
- ongeveer 240 nm bij 3200 toeren voor de 525e
(die eigelijk 527e zou moeten heten, 2.7 lange slag M20)
Die getallen zeggen ook wel veel over de belevenis van de beide auto s. Totaaaaal verschillend. Met de 525e kun je door de stad doodleuk met rond 1200 toeren in de 5 50 rijden. Je kan ook doortrekken, op de snelweg laat het hoge koppel zich andermaal gelden. Trek in de 525e van 100 - 140 in de 5, en doe dit met de 320i, dan zal de 320i toch echt terug naar de 4 moeten om aan te haken.
Topsnelheid en verbruik meldt ik nog wel. Wel vermeldenswaardig is dat de motor een 325i kop heeft en dus wat meer dan de opgegeven 129 pk zal hebben. Hoeveel meer, ik gok op 140 hooguit, voor veel pk s moet je vaak veel meer verbouwen, wel is bekend dat de 325i kop wat meer pk s geeft, en dat bij een inhoud van 2.7 liter dat algauw 10 pk is. Eigelijk boeit me dat niet. Belangrijkste is dat je er goed mee kan doorrijden zonder een idioot verbruik.
Update
Verbruik valt inderdaad mee, 1 op 12 is best haalbaar met 98. 95 benzine is zoals aangegeven een afrader, tijdens een e28 meeting hoorde ik van andere eta rijders dat 95 inderdaad vermogensverlies en verminderde draai eigenschappen geeft (iets wat ikzelf al had ontdekt. Ik tank dus uitsluitend 98.
Topsnelheid ligt hoger dan de 320, 214 op de teller is haalbaar, echt flat out ben ik nog niet geweest, maar dat heeft ook geen prioriteit.
Nadelen aan een e28 zijn er beslist ook:
- Je zult echt zelf een beetje bmw kennis moeten hebben voor aanschaf van een e28, er zijn veel e28 s met roest en dergelijke. Een roest gevoelige wagen dus.
- Uiterlijk is niet ieders smaak, ikzelf vind het geweldig, maar een ander kan het spuuglelijk vinden, een tussenweg is er haast niet, je moet een beetje bmw gestoord zijn denk ik.
- Het is een redelijk grote auto, dus qua belasting is het aan te bevelen om daarmee rekening te houden
- Verbruik kan bij een e28 pittig zijn bij pittige rijstijl, ikzelf rijdt behoudend dus denk dat dat wel los zal lopen, maar via internet weet ik dat ook een eta wel degelijk dorst kan hebben (in de stad vooral, maar ook bij stevig doortrekken, echter zal het nooit extreem worden zoals bij een 528i M30 of zwaarder wel mogelijk is. Het hangt dus echt van je voet af.
- Interieur is van jaren 80, dus knopjes en dergelijke zijn even wat anders dan bij een jonge bmw. Maar als je je weg weet is dat geen punt.
Prijs:
Een e28 kun je kopen vanaf 200 euro voor een 520i in slechte staat tot meer dan 10 000 euro voor een M5 met 286 pk. Een 525e doet ongeveer 1000-2500 euro schat ik, afhankelijk van staat en km stand.
Gebruikskosten:
Ik denk dat onderhoud niet het goedkoopst is, maar ook niet het duurst. Hangt van je garage af, en van wat je zelf wilt vervangen.
UPDATE
De auto wordt verkocht, gebleken is dat er toch weer veel onderhoud aan komt, en aangezien de vorige beurt al gepeperd was besloten om een 325 e36 te kopen.
PROBLEMEN
- 193.000 km
Komt nog, ik heb de auto nog niet lang genoeg. Ik verwacht dat dit mee zal vallen, aangezien ik bij een bedrijfje met bmw vrienden (die ik dus ken) deze wagen heb gekocht.
Enig zwak puntje kan een heel klein roestplekje zijn, maar dat hou ik in de gaten en desnoods pak ik het aan. Qua techniek en dergelijke ziet de auto er goed uit voor zo n oudje.
Update: een zeer grote beurt heeft de auto gehad bij 185 000 km, hierbij bleek dat er wel een en ander aan moest gebeuren. Desondanks is de auto nog steeds goed, ik ben van plan deze auto langer te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.