Opel Ascona 1.6 S De Luxe (1979)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ascona 1.6 S De Luxe |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1979 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 36.280 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Helaas was het niet mogelijk om een 1.2S uit het lijstje te kiezen!
Mijn Ascona komt dan ook oorspronkelijk uit Frankrijk (jodium koplampen!) en wel uit St. Etienne in het Loire gebied. Tijdens een Peugeot-meeting (de eerste en tevens de laatste met mijn toenmalige 204) eind maart 2003 kwam ik deze Ascona tegen. Aangezien ik sinds ik mijn rijbewijs heb al Opel rijd was ik snel verkocht! WAT een auto! Zo weinig kilometers en helemaal origineel, geen roest, geen olielekkage of andere gekke dingen. Het enige wat vervangen moest worden was de einddemper van de uitlaat, daar had een tijd lang water in gestaan en de boel was daar doorgerot, maar verder: puike wagen! Ik mocht de auto nog een tijdje laten staan want ik moest nog een aantal zaken regelen waaronder een RDW-keuring omdat de auto nog op Frans kenteken stond (6774 RW 42). Op 16 juni 2003 was het dan zover, de Ascona kon opgehaald worden uit Hoogeveen voor de keuring in Arnhem.
De keurmeester bij de RDW was erg onder de indruk van de staat waarin de auto verkeerde en er werd dan ook niets aan ontdekt waarop de auto zou kunnen worden afgekeurd, met vlag en wimpel er door dus! Daarna was het een goede week wachten op de Nederlandse kentekenplaten en toen kon het rijden beginnen! Wat *zoeft* de auto heerlijk, met name bij wat hogere toerentallen in 2 en 3, dan klinkt de 1200cc 4-cilinder alsof er 2 cilinders extra onder de kap zouden zitten. In Oktober 2003 heb ik de auto laten taxeren voor de verzekering om hem all-risk te kunnnen verzekeren. de auto was toen 24,5 jaar oud/jong en mocht toen 4500 Euro opbrengen.
Komend voorjaar mag hij opnieuw voor taxatie, inmiddels 28 jaar oud en met een kleine 50.000km op de teller... ik ben benieuwd welk bedrag hier uit voort komt.
Na aanschaf heb ik de auto laten voorzien van een startblokkering en cruise control, ook heb ik een radio/cassette/Cd-wisselaar en speakers (alleen achter) ingebouwd, de speakers van het type ’opbouw’ en deze zijn zo bevestigd dat ik niet heb hoeven zagen en boren in de auto, om alles origineel te laten!
"Update" 17 augustus 2015
De Ascona is nog altijd in mijn bezit, in 2012 op oostenrijks kenteken gezet, aangezien ik al enige jaren uit Nederland ben vertrokken. Inmiddels staat er 74.863 km op de klok en zijn buiten de normale beurtjes om geen "gekke" dingen vervangen. Setje nieuw rubber in 2006 en 2015, nieuwe accu en setje remblokjes in 2012 en dat was het wel zo'n beetje. De auto komt alleen in de zomer buiten en roest mede daardoor niet. Ik heb er nog altijd veel bekijks mee, naarmate de auto ouder wordt steeds meer!
PROBLEMEN
Het enige probleem deed zich voor eind juni 2004 toen de versnellingsbak in z’n 4 bleef staan door een afgeknapte borgpen in de versnellingsbak. Ter hoogte van de borgpen is er toen een gat geboord in de bak, nieuwe borgpen erin laten zakken, gat dichtkitten en klaar!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.