Rover 216 Si (1997) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 216 Si |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De keuze voor deze auto kwam eigenlijk door het model. Vanwege gezinsuitbreiding waren we op zoek naar een auto waar een kinderwagen achterin past. Verder moest het een compacte auto zijn die niet veel groter is dan bijvoorbeeld een opel Corsa.
Het model is de afgelopen 10 jaar nauwlijks gewijzigd. Ondanks de wijzigingen die Rover in de loop der jaren toepastte blijf ik persoonlijk de 200 serie de mooiste vinden.
Jammer genoeg is deze auto niet geschikt voor mensen met een lang bovenlichaam. Mensen boven de 1.90 meter stoten het hoofd tegen het plafond. In ruimte blinkt deze compacte auto ook niet uit. Krappe achterbak, krappe bijrijderszit en achterin hoef je als volwassene al helemaal niet plaats te nemen. Zelfs een kind in de kinderstoel zit krap en dan zit de bijrijder al met de knieen tegen het dashboard. Dan maar wat minder kofferruimte was een goede oplossing.
Het weggedrag is prima, maar een beetje vaag. Er komt weinig feedback vanuit het stuur. Het is geen sportieve auto die je even de hoek om zet. Onderstuur voel je niet aankomen, het is er, of het is er niet. Een noodstop maken met deze auto (zonder ABS) is ook spannend. Door het onstabiele karakter lijkt het of de auto de ene keer naar links wil trekken en het volgende moment naar rechts. Ook met nieuwe remmen, banden en geteste schokbrekers.
Een van de positieve punten aan de auto is de motor. Een 1600 aluminium motor uit de K-serie. Wat sloom in de lage toeren, maar boven de 3500 toeren grijpt de honda techniek in en wordt je (heerlijk) in je stoel gedrukt. Doortrekken in de twee tot 110 km/u, 150 in de drie en harder in de vier en vijf. Kijk uit met een koude motor. Een lekke koppakking door een verkeerde rijstijl met een koude motor behoort tot de grootste euvels van de K-motoren.
Grootste nadeel zijn de onderdelen deze kosten een lieve duit. Door het faillissement van Rover worden de onderdelen alleen maar duurder. Even nieuwe remmen of een uitlaat van voor naar achter loopt aardig in de papieren.
Helaas is de Rover in brand gevlogen op 13 oktober 2006. Een kleine motorbrand in waarschijnlijk het ruitenwisserrelais. Geblust met bluspoeder. Total loss verklaard door de verzekering.
PROBLEMEN
55.000 - 92.000 km lekke koppakking (regelmatig teruggeweest naar de garage, maar die konden niets vinden) uiteindelijk heeft totale reparatie €1200,- gekost
70.000 km: nieuwe v-snaar dynamo en grote beurt (400,-);
92.000 km: nieuwe distributieriem en spanrol
96.000 km nieuwe voorbanden en remmen (€ 600,-)
100.000 km nieuwe achterbanden en grote beurt (€550,-)
105.000 km nieuwe tussendemper uitlaat (200,-)
119.000 km nieuwe voorruit (verzekering);
119.000 km grote beurt (300,-)
119.000 km nieuwe uitlaat excl. tussendemper en katalysator (700,-);
122.000 km distributieriem & spanrol (defect lager spanrol) (120,-);
122.000 km multiriem (25,-)
124.000 km defecte achterruitenwisser
124.400 km motorbrand. Auto total loss.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.