Autoreviews  |  Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2006)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, sequentiŽle automaat
Bouwjaar2006
Km-stand bij aanschaf6 km
Km-stand laatst140.000 km
Eerste review-invoer20-05-2006
Laatst gewijzigd04-03-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja

Vorige autoVolvo V70 2.5T
(Gemiddelde lezerswaardering 64%)

Menigeen vroeg zich destijds af waarom ik in maart 2006 van een Volvo V70 2.5T uit 2003 de overstap heb gemaakt naar een Golf GTI DSG6. Ikzelf sinds de proefrit al niet meer. Het rijplezier heeft zich verveelvoudigd, de zucht naar zelfbeheersing met het gaspedaal trouwens ook.
Deze auto heeft vrijwel alle opties; vier deuren, middenarmsteun, tiptronicstuur, navigatie, lederen interieur, xenon verlichting, schuifkanteldak, parking-assist, telefoon, afneembare trekhaak, electr. climatronic, zonwerende voorruit, el. bedienbare zijramen v+a, aut. inklapbare buitenspiegels, garagedeuropener en zijairbags achter. Bovendien is de wagen voor aflevering ’gechipt’ door OCT-tuning naar 235 bhp en 350 Nm.

Rijden met deze auto is een waar feest. De zitpositie is goed, ook op langere ritten, al wil je na ca. twee uur wel even de benen strekken (maar dat vindt ik normaal). Het stuur is op hoogte en in diepte instelbaar voor een optimale positie. De navigatie is wat wennen met instellen maar de werking is perfect (veel beter dan Volvo) je rijdt vrijwel altijd een logische route en niet om. Het dashboard is met de blauwe/rode verlichting smaakvol en goed afleesbaar. De regensensor werkt prima (bij Volvo is dat niet altijd zo), grappig is dat de wissers na een wisbeurt ’stand-by’ blijven en zich, als het even droog blijft, dan plotseling onder de motorkap opbergen. De climatronic is eventueel gescheiden in te regelen en werkt naar behoren, de parking assist grijpt wat later in dan ik gewend was maar is voldoende hoorbaar en werkt perfect.
Achterin is de zitpositie verrassend ruim en voldoende. Twee personen zitten met 1.90 meter en zelfs meer vrij in hoofd- en knieruimte. De bagageruimte is voor deze klasse ook verrassend ruim.
En dan het rijden... Natuurlijk is dit niet de standaard GTI met zijn extra pk’s en koppel, dus enige gekleurde ervaringen komen hier wel bij, maar toch... wat lekker!
Rijden in de D geeft met DSG normaal een snel doorschakelen naar de hogere/hoogste versnelling (het nieuwe rijden) waardoor je soms het gevoel krijgt te veel in (te) lage toeren te rijden. Het spaart evenwel veel brandstof, met een tankinhoud van 55 liter is dat trouwens wel prettig op langere ritten.
De S-stand geeft onmiddelijk doortrekken in de lagere versnellingen als reactie, een stand die ik niet vaak kies. Daarvoor heb je namelijk de flippers waarmee het rijdersfeest pas echt begint. De bediening is simpel; met de linker flipper in de juiste versnelling terugschakelen (zie toerental), gas (blijven) geven en met de rechterflipper een tik om door te schakelen naar de volgende versnelling. Het effect komt in de buurt van een echte sportwagen uit de hoge segmenten, de uitlaat zorgt voor het passende racy geluid. Kijk vooral ook steeds naar je km-teller, ik vloog in een enthousiast moment binnen een aantal tellen met 220 km over de snelweg (dat gaat heel erg snel en is volkomen illegaal) en was virtueel dus auto en rijbewijs op dat moment kwijt. Voor die momenten wip ik tegenwoordig trouwens even de grens over.
De afvering van de auto is standaard strak maar niet oncomfortabel. Alleen op klinkerwegen voel je de oneffenheden stevig. Bochtenwerk laat je het gevoel van G-krachten ervaren, de GTI kleeft aan de weg en laat zich ook met hoge snelheid door een bocht sturen. Goed dat de sportstoelen zoveel steun geven.
Samengevat: deze wagen is een absolute aanrader voor de sportieve rijder! Overigens met een goede dosis zelfbeheersing, dat wel!

De lak is op waterbasis en steenslag zorgde in de eerste weken voor beschadigingen. De auto heeft daarom inmiddels een Wax-oil behandeling gehad die prima bevalt (minder vuil, goed wasbaar, minder beschadigingen).
De electr. spiegels willen soms een of beide haperen. Opnieuw in- en uitklappen doet wonderen (overigens ook bekend bij Volvo).

Verkocht (140.000 km)

Na een dikke drie jaar trouwe dienst heb ik de GTI V ingeruild.
Met 140.000 km op de teller kreeg ik mijn eerste probleem. Een vastzittend overdrukventiel in het motorcompartiment. Binnen VW niet eerder voorgekomen en dus moest de eerste diagnose zonder handboek worden vastgesteld. Dat duurde een week. Een week waarin ik ging afwegen, doorrijden of inruilen.
De keuze is op inruilen gevallen. Ik heb weer een GTI gekocht. Een nieuw GTI VI met iets mider opties.

De laatste week reed dit karretje weer als vanouds. Een ventieltje wissleen en hij ging weer als een trein. Hij heeft ook maar een week te koop gestaan en rijdt inmiddels al weer met een nieuwe eigenaar. Een gouden kar!!

NB. De nieuwe is nog strakker en nog sneller. Ik ben GTI verslaafd geraakt!!!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014

ActieAuto

Golf nu vanaf € 17.490   Volkswagen heeft nu tijdelijk een heel aantrekkelijk aanbod. Zo rijdt ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep