Mazda 6 1.8 Touring II (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 1.8 Touring II |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 68.000 km |
ERVARINGEN
- 68.000 km
Eindelijk in het begin van het jaar 2005 besloot mijn vader wijs om een eindelijk een keer echt een nieuwe auto te kopen. Aangezien wij al 15 jaar met volle tevredenheid Mazda rijden, was het vrij duidelijk wat de opvolger zou worden van de 7-jaar oude 626.
Design:
Het extrieur is zeer aantrekklijk om te zien zeker in de Blue Pacific kleur en 16 inch LM-velgen is het echt vlotte auto om te zien aldus ook vele kennissen.
Deze lijn word ook verder getrokken in interieur(de versie met de grijze velours bekleding) de rode verlichting en de titanium-kleurige middenconsole zorgen vanbinnen voor een sportieve (Alfa Romeo achtige) ambiance.
Al met al heeft Mazda deze auto heel wat ZoomZoom (hoe belachelijk het ook klinkt) meegeven dat de 626 niet had.
Comfort:
Zeker op lange afstanden is het een erg comfortabele auto, de ietwat harde stoelen bieden goede steun en op lange ritten heb je ook niet direct last van het zitvlees. Wel had de 6 qua motor geluid ietjes stiller mogen zijn.(bekende klacht, is bij de facelift flink verbeterd) Voor de rest valt op dat Cruise control erg ontspannend werkt(als je het hebt wil je eigenlijk niet meer anders.) en dat ik de stereo-installatie goed vind klinken vooral de Bass en midden-tonen geven een lekker geluid. Na de montering van Bridgestone Blizzak winterbanden op 15 inch velgen is mij wel opgevallen dat de 6 comfortabeler is geworden dan toen ie op de 16 inch LM-velgen stond met de Bridgestone Turranza, bij aanschaf van nieuwe banden dan toch maar eens kijken voor betere alternatieven.
Prestaties:
Qua weggedrag is de Mazda6 al alom geprezen en ik kan niet anders zeggen dat ik het hier 100% mee eens ben deze auto stuur echt super strak. Wel valt mij de motor-power mij wat tegen, hoewel de Mazda6 1.8 5pk meer heeft dan de 626 2.0 lijkt het me dat ie wat trager is, wat ook o.a ook wel komt door andere versnellingsbak verhoudingen de 626 kon de 100km/u in de twee halen bij de 6 moet toch echt een keer extra geschakeld worden(ervaring bij de stoplichtsprintjes) dit schakelen is overigens een genot want hij schakelt lekker italiaans stug zoals het hoort (dit i.p.v roeren in een pan soep zoals in Franse auto’s)
Verbruikt:
Met mijn ietwat stevige rijstijl een respectabele 1 op 11, als er economisch in gereden wordt is 1 op 13 goed haalbaar
Eindconclusie:
Eindelijk weer een Mazda waar ik echt enthousiast ben van geworden, die daarnaast ook goed stuurt en naar mijns inziens als je de verkoopcijfers in NL bekijkt toch wat onderschat wordt.
Hopelijk geeft de facelift hem weer die boost zoals bij de introductie.
=======Update 1-2009======
De Mazda6 rijdt nog steeds probleemloos, het enige wat wel kapot gegaan is, is een de verlichting van de airco unit.
Dit gelijk gerepareerd toen de auto dit jaar APK gekeurd werd.
APK bracht verder geen vreemde dingen, olie ververst, ashoesje vervangen.
De verlichting repareren van de airco unit was des ondanks best een dure door het hoge werkplaats tarief en de prijs van E60 voor de lampjes :(
Ik zal zelf de komende tijd niet meer zoveel rijden in deze auto, want de 6 heeft concurrentie gekregen van zijn inspirator de Alfa Romeo 156.
PROBLEMEN
- 68.000 km
Geen problemen tot nu toe kan ik alleen wat muggensiften over:
Als de aanjager hoog staat is er een klein rateltje hoorbaar(niet mee teruggeest ben ook de enige thuis die het opvalt)
Airbag-lampje brandde een keer ten onrechte.
Na de 20.000km beurt is er alleen wat olie toegevoegd, voor de rest zoals een Mazda bedoeld is: betrouwbaar.
Al reeds 50.000km op de teller en nog steeds geen problemen met de auto gehad, wel zijn reeds beide de lampjes in de dimlichten vervangen, gaan volgens mij minder lang mee dan de lampen van de 626.
Opmerkelijke gebeurtenis een maand (begin maart) geleden, alle airbags uit de auto gestolen! Schijnbaar het werk van georganiseerde bende want de dealer, autobedrijf Misker had al verscheidene Mazdarijders langs gehad waarvan ook de airbags uit de auto waren gehaald. Een erg nare streek gelukkig is het wel goed opgelost en kregen voor de verandering eens een keer een Ford Focus mee.
========Update 1-2009=======
Problemen met de airco unit lampjes op de middenconsole, links onder is er geen rode gloed meer.
Ook zit er een scheurtje in het leer van de pook, mijn vader vindt het niet nodig om te vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren