AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
HB Special prototype onthuld bij GTO
Op de stand van GTO op de AutoRai hebben de Huet Brothers samen met Gijs van Lennep hun geesteskindje, het HB Special Prototype onthuld.
Op de stand van GTO op de AutoRai hebben de Huet Brothers samen met Gijs van Lennep hun geesteskindje, het HB Special Prototype onthuld.
Het HB Special Prototype is gebaseerd op de Triumph TR6. Ook de motor uit die Engelse auto vindt zijn weg naar zijn Hollandse nazaat. Die krijgt zodoende de beschikking over een 2,5-liter zescilinder lijnmotor, die een vermogen levert van 180 pk.
'De prestaties liggen niet in de buurt van de Lotus Elise, maar eerder in de buurt van de nog sportievere Exige,' aldus Paul Huet. 'Door het gebruik van koolstofvezel hebben we het gewicht van de koets namelijk weten te beperken tot 23 kilogram. Hierdoor weegt de totale auto leeg niet meer dan 700 kilogram.'
Voor de finetuning van het chassis schakelen de Huet Brothers niemand minder dan oud-Formule 1 coureur Gijs van Lennep in. Deze is namelijk al jaren goed bevriend met de familie Huet.
Het echt goed afstemmen van het chassis zal flink wat tijd kosten, denkt Van Lennep: 'Veel factoren beïnvloeden de wegligging: de vering, de schokdemping, de stabilisatoren, de bandenspanning, de uitlijning en tenslotte ook het gewicht. Wat het laatste betreft zit het gelukkig bij dit Prototype wel goed.'
Van Lennep vervolgt: 'Er komt meer bij de afstelling kijken dan je zo op het eerste gezicht denkt. Zo moet je je afvragen welk karakter de auto moet hebben. Dit wordt een behoorlijk snelle auto, maar hij is natuurlijk vooral bedoeld om te toeren. Vandaar dat we het onderstel niet keihard af gaan stemmen. Dan wordt de auto listig.'
Voor wie enthousiast wordt bij het zien van de klassieke lijnen van de sportauto meteen maar het slechte nieuws: de auto is niet te koop. Wel worden er twaalf exemplaren gemaakt, die allen ingezet gaan worden bij klassiekertochten.
'De prestaties liggen niet in de buurt van de Lotus Elise, maar eerder in de buurt van de nog sportievere Exige,' aldus Paul Huet. 'Door het gebruik van koolstofvezel hebben we het gewicht van de koets namelijk weten te beperken tot 23 kilogram. Hierdoor weegt de totale auto leeg niet meer dan 700 kilogram.'
Voor de finetuning van het chassis schakelen de Huet Brothers niemand minder dan oud-Formule 1 coureur Gijs van Lennep in. Deze is namelijk al jaren goed bevriend met de familie Huet.
Het echt goed afstemmen van het chassis zal flink wat tijd kosten, denkt Van Lennep: 'Veel factoren beïnvloeden de wegligging: de vering, de schokdemping, de stabilisatoren, de bandenspanning, de uitlijning en tenslotte ook het gewicht. Wat het laatste betreft zit het gelukkig bij dit Prototype wel goed.'
Van Lennep vervolgt: 'Er komt meer bij de afstelling kijken dan je zo op het eerste gezicht denkt. Zo moet je je afvragen welk karakter de auto moet hebben. Dit wordt een behoorlijk snelle auto, maar hij is natuurlijk vooral bedoeld om te toeren. Vandaar dat we het onderstel niet keihard af gaan stemmen. Dan wordt de auto listig.'
Voor wie enthousiast wordt bij het zien van de klassieke lijnen van de sportauto meteen maar het slechte nieuws: de auto is niet te koop. Wel worden er twaalf exemplaren gemaakt, die allen ingezet gaan worden bij klassiekertochten.
Het HB Special Prototype is gedurende de hele AutoRai, die duurt tot en met 9 april, te zien op de GTO-stand in de Parkhal. De auto wordt op de stand geflankeerd door een Ferrari 599 GTB Fiorano, Dodge Viper, Porsche Carrera GT en een Porsche 356 Speedster.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Slimme, praktische en bijzondere Toyota nu nog slimmer
Nieuws
Ex-CEO Stellantis verwacht meer fusies van Europese autofabrikanten
Nieuws
Deze Ford Mustang Mach-E heeft meer dan een Rolls-Royce Cullinan aan downforce
Nieuws
Vanafprijs Cupra Born met duizenden euro's omlaag
Nieuws