AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hybride HDi van Citroën en Peugeot
1
Peugeot en Citroën experimenteren met diesel-hybrides. Een 307 en C4 zijn voorzien van een elektromotor gekoppeld aan een 1,6-liter HDI motor. Met een spectaculair laag verbruik als gevolg.
Peugeot en Citroën experimenteren met diesel-hybrides. Een 307 en C4 zijn voorzien van een elektromotor gekoppeld aan een 1,6-liter HDI motor. Met een spectaculair laag verbruik als gevolg.
Peugeot en Citroën zien brood in een hybride diesel. Op deze manier hopen de merken van PSA auto's neer te zetten met een extreem laag verbruik en een minimale uitstoot van CO2. PSA denkt dat de markt in Europa rijper is voor diesels gekoppeld aan een elektromotor dan benzineauto's met deze techniek. In ons werelddeel heeft de dieselmotor immers een veel vastere voet aan de grond en bovendien is de verbranding efficiënter.
PSA experimenteert met een hybrideversie van de Peugeot 307 en van de Citroën C4. Ze halen een gemiddeld verbruik van 1:29,4. Ze zijn voorzien van een 90 pk diesel gekoppeld aan een elektromotor met een constant vermogen van 16 kW en een piekvermogen van 23 kW.
De prestaties van de prototypes zijn vergelijkbaar met die van de C4 en 307 met een HDi met 110 pk. Van de hybrides verloopt de sprint van 0 naar 100 in 12,4 seconden en de topsnelheid is 181 km/u. De tussensprint van 80 naar 120 gaat in 10,6 seconden. De 110 pk HDi's gaan eveneens in 12,4 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid is 192 km/u. De tussenprint van 80 naar 120 gaat bij de reguliere diesel in 13,0 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt echter 1:21,2.
PSA claimt dat de dieselhybride een betere optie is dan een benzinehybride. Volgens hen verbruikt een vergelijkbare auto die benzine gebruikt, 25 procent meer brandstof en is de CO2-uitstoot eveneens minder. Ter vergelijk: een Toyota Prius heeft een gemiddeld verbruik van 4,7 liter op 100 km en stoot 104 gram CO2 per kilo uit. De dieselhybride van PSA stoot slechts 90 gram per kilo uit.
PRIVATE LEASE Citroën
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 1.2 PureTech Feel Edition Clima | Cruise | Trekhaak | Radio/CD
- 2016
- 133.730 km
€ 6.499

Citroën C4 SpaceTourer 1.2 PureTech Business 7 Persoons!! | Clima | Cruise | Navigatie | LM Velgen | Trekhaak | RIJKLAARPRIJS INCL 12 MAANDEN GARANTIE EN BEURT
- 2021
- 80.201 km
€ 17.995

Citroën C3 1.5 BlueHDi S&S Feel | AppleCarplay/AndroidAuto | Camera | Cruise Control | Climate Control | Navigatie |16"LMV | Isofix | Parkeersensoren |
- 2020
- 74.699 km
€ 15.925
Lees ook
Budgetbrigade 2025 – Citroën XM – Klokje rond-keuring
Vergelijkende test
Deze auto's waren hypermodern voor hun tijd - Citroën DS vs. NSU Ro 80
Budgetbrigade 2025 - Citroën XM 2.0i Turbo C.T. - Op de rollenbank
Citroën ë-C4 – 2021 – 97.302 km – Accudegradatietest
Nieuws