Bommetje: Renault Clio RS!
In tegenstelling tot de recalcitrante atmosferische tweeliter van de scheidende Clio RS, gaat de nieuwe netjes aansluiten in de stroom van moderne hete hatchbacks. De nieuwe RS krijgt een 1,6-liter viercilinder turbomotor. Die krijgt wel exact evenveel vermogen als de oude 2.0, 200 pk om precies te zijn. Renault haast zich om te zeggen dat er bijzondere aandacht is besteed aan het uitlaatgeluid. Middels het R-Sound Effect kunnen zelfs motorgeluiden van 'iconische motorblokken' worden gesimuleerd via de speakers. Maar of de nieuwe turbomotor daarmee de sensatie van het schreeuwende atmosferische blok kan overtreffen, wagen we toch een beetje te betwijfelen. Koppeltechnisch gaat de nieuwe RS er dankzij de beademing 25 Nm op vooruit. De 240 Nm is bovendien beschikbaar over een breed toerengebied: van 1.750 tot 5.600 toeren per minuut.
Als eerste RS-model wordt de motor gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling, EDC genaamd. En dan nu het slechts nieuws voor de liefhebber van het betere poken: dat is gelijk ook de enige beschikbare transmissie, een handbak komt er niet. Om dat gemis wat te verzachten, kun je als bestuurder wel kiezen uit drie verschillende schakelinstellingen, waaronder een race-modus. In die stand beloven de Fransen een schakeltijd van 150 milliseconden. Hoe snel de Clio ermee wordt, houden de Fransen jammer genoeg nog even onder de pet.
Cup chassis
Naast het standaard onderstel komt er ook weer een Cup-variant van de RS. Daarmee komt de hete Clio 5 millimeter dichter bij het asfalt te liggen en de stijfheid van de koets is zo'n 15 procent toegenomen met het Sport-chassis. De remmerij is bij beide versies overigens gelijk, geen probleem met 320 mm pizza's aan de voorzijde.
Uiteraard mag uiterlijk vertoon niet ontbreken, standaard staat de auto al op 17-inchwielen, een maatje groter kan ook nog. Een dubbele uitlaat en bodykit zorgen voor nog meer overtuigingskracht. Binnenin verwent de snelste Clio z'n bestuurders met sportieve accenten als aluminium pedalen, kuipstoelen en natuurlijk een racy stuurtje.
PRIVATE LEASE Renault Clio
