Volkswagen Golf VII weer veilig in Europa
Wat betreft het uiterlijk zijn er natuurlijk geen grote verrassingen te verwachten: Volkswagen kiest bij de Golf traditioneel voor (voorzichtige) designevolutie en dat is ook hier het geval. Maar vergis je niet: in tegenstelling tot de Golf VI is de zevende generatie een volledig nieuwe auto. De kleinere overhangen, een resultaat van een verder naar voren geplaatste vooras, duiden bijvoorbeeld zeer waarschijnlijk op meer interieurruimte.
De nieuwe Volkswagen Golf is - na de Audi A3 - één van de eerste auto's van de Volkswagen Groep die volledig kan profiteren van de nieuwe MQB-techniek. Niet alleen het flexibele platform is daar een uitvloeisel van, maar ook bijvoorbeeld de 1,4-liter TSI met uitschakelbare cilinders en z'n lagere verbruik vindt z'n weg naar de Golf VII.
Officiële details zijn er logischerwijs nog niet, maar reken op een motorenpalet dat in de eerste instantie op dieselgebied bestaat uit een 1.6 TDI en een 2.0 TDI. Bij de benzineblokken zijn dat een 1.2 TSI en 1.4 TSI. De 2.0 TSI blijft voorbehouden aan de GTI en de R. Die volgen in een later stadium en krijgen er allebei een pk of tien bij.
De gewone versies van de Golf VII beleven hun debuut op de Autosalon van Parijs, die eind september z'n persdag heeft. Kort na de jaarwisseling verschijnt de nieuwe generatie Golf dan bij onze dealers.