Mini John Cooper Works GP weer gespot

Mini JCW GP spyshots
Mini JCW GP spyshotsMini JCW GP spyshotsMini JCW GP spyshotsMini JCW GP spyshotsMini JCW GP spyshotsMini JCW GP spyshotsMini JCW GP spyshots

Eerder deze maand zagen we de Mini John Cooper Works GP al rondjes op de Ring rijden en het is Mini ernst. De zwanenzang van de tweede generatie Mini moet namelijk binnen een maand al aan het publiek getoond worden.

Net als van de eerste generatie Mini, komt er ook van de huidige incarnatie een extra strakke en sterke Mini John Cooper Works GP als afscheidsmodel. Nu heb je met een standaard Mini JCW al weinig te klagen over de wegligging, maar bij de GP gaat Mini nog een stukje verder door het onderstel nog een tandje strakker af te stellen en overbodig gewicht te lozen. De eerste generatie had bijvoorbeeld geen achterbank en naar airconditioning zocht je eveneens tevergeefs. Naar verwachting zal de tweede generatie GP ter gewichtsbesparing ook gebruik maken van koolstofvezel, onder meer voor het dak en de buitenspiegels. Met dit soort wijzigingen kun je erop rekenen dat de GP een weergaloos circuitmonster wordt.

Uiteraard kan een knallend afscheidsmodel niet zonder een dosis extra vermogen, dus wordt de 1,6-liter viercilinder turbo tot het uiterste getergd. We rekenen op 220 pk en zo'n 300 Nm. Ook zal de GP z'n prestatiepotentieel door middel van dikkere bumpers, een kloeke uitlaat en een achterspoiler wat optische en auditieve kracht bijzetten.

Zoals gezegd is de officiële onthulling van de allersnelste Mini al dichtbij, op het Mini United Festival wordt het doek van de GP afgetrokken. Dat evenement wordt van 11-13 mei gehouden in het Franse Le Castellet, bij het Circuit Paul Ricard. Vooralsnog blijft het dan bij de GP hatchback, maar een GP variant op de Mini Coupé lijkt geen ondenkbare zet.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.