VriMiBolide: Citroën SM

Citroën SM - 1972
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week de snelste voorwielaandrijver van z'n tijd: de Citroën SM!

Citroën heeft de reputatie van eigenzinnige autobouwer, iets wat de Fransen maar wat graag onderstrepen met opzienbarende concepts als de Numéro 9. Die reputatie danken ze aan auto's als de DS en CX, maar misschien wel de meest bijzondere creatie kwam in 1970 met de komst van de SM. Deze auto van de toekomst combineerde de vooruitstrevende technologie van Citroën met de kracht van een 2,7-liter V6 afkomstig van Maserati, dat Citroën twee jaar eerder had gekocht. Opzienbarend voor die tijd was dat de 170 pk van de zescilinder op de voorwielen werden losgelaten, tot dan toe waren auto's met een dergelijk vermogen altijd achterwielaangedreven. Met een topsnelheid van 220 kilometer per uur en een 0-100 sprinttijd van 8,9 seconden was het de snelste voorwielaandrijver van z'n tijdperk. Vanaf 1971 kwam er ook een 178 pk sterke 3,0-liter V6 beschikbaar voor de Amerikaanse markt en in 1972 werd de Europese 2.7 voorzien van injectie, waardoor het vermogen toenam tot 178 pk.

Maar niet alleen de ruwe kracht was bijzonder, ook de wegligging van de SM verbaasde vriend en vijand. Voor een optimale wegligging werd de V6 achter de vooras geplaatst, waardoor de SM technisch een middenmotor heeft. Citroëns hydropneumatische ophanging zorgde bovendien voor een opmerkelijk rechte koets bij heftig bochtenwerk. Bovendien was de stuurinrichting voorzien van DIRAVI, waardoor sturen op lage snelheden bijzonder licht ging, maar het gevoel toenam bij hogere snelheden. Ook meesturende koplampen en zelfs een primitieve vorm van regensensor behoorden tot de mogelijkheden.

Helaas bleef de SM slechts vijf jaar in productie, in 1974 ging Citroën op de fles en Peugeot besloot na aankoop van het merk om Maserati af te stoten. Mede door de oliecrisis van 1973 waren de verkopen van de SM al flink gekelderd en Peugeot besloot in 1975 een einde aan de productie te maken. In totaal werden er 12.920 SM's geproduceerd.

Video

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.