AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mercedes E 63 AMG nu met twinturbo V8

Mercedes-Benz E 63 AMG
Downsizing komen we zeker nu in alle soorten en maten tegen. Gelukkig hoeft het niet al te rigoureus: zo monteert Mercedes-Benz in de E 63 een ietwat kleinere V8 met twee turbo's op.

Het is geen geheim dat automotoren steeds zuiniger moeten worden, bij voorkeur zonder dat het vermogen daaronder lijdt. Mercedes-Benz lost dat op door een kleinere motor te nemen en er een turbo op te schroeven. Of twee. Zoals in het geval van de nieuwe 5.5-liter biturbo V8, die we al kennen uit de CLS 63 AMG, maar nu ook leverbaar is in de E 63 AMG.

Deze motor levert standaard 525 pk en 700 Nm, maar met het optionele AMG Performance pakket kan dit stijgen tot 557 pk en 800 Nm. In het vooronder van de E 63 AMG levert dat een acceleratie van nul tot honderd in slechts 4,3 seconden (4,2 met het extra pakket) op, tot aan een gelimiteerde topsnelheid van 250 kilometer per uur.

Tegelijkertijd is de auto met een verbruik van 9,8 liter per honderd kilometer zo'n 22 procent zuiniger dan met de oude, atmosferische 6,2-liter V8. Dit mede door een nieuw elektromagnetisch systeem voor de stuurbekrachtiging van AMG, dat alleen energie nodig heeft wanneer er daadwerkelijk gestuurd wordt. De CO2-uitstoot is 230 gram per kilometer.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.