AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Toyota Prius plug in ook in Nederland
63
In het kader van een onderzoeksproject, komen ook elf exemplaren van de plugin-Prius van Toyota naar Nederland.
Toyota doet door geheel Europa een drie jaar durende praktijktest met de plugin-versie van de Prius. Er zijn in totaal zeshonderd exemplaren bij de pilot betrokken, waarvan er elf op de Nederlandse wegen rijden. Die worden gebruikt door nutsbedrijven en de overheid. Netbeheerder Stedin en Rijkswaterstaat rijden met de testauto's.
De Plugin-Prius rijdt altijd elektrisch, maar wanneer de accu's leegraken, worden die onderweg opgeladen door een verbrandingsmotor. Daarmee zijn de beperkingen van een volledige elektrische auto verdwenen. De voornaamste klachten daarbij zijn de beperkte actieradius en de lange oplaadtijd. Met de plug in-techniek haalt de Prius een actieradius van 1.100 kilometer.
Toyota heeft gekozen voor een beperkte batterij omdat zij het nut niet zien van een groot, duur en zwaar exemplaar. Het CBS heeft berekend dat 69 procent van de Nederlandse werknemers binnen achttien kilometer van het werk woont. De meeste autoritten in ons land duren minder dan 7,5 kilometer. Die afstanden kan de auto volledig elektrisch afleggen. Pas na twintig kilometer moet de verbrandingsmotor bijspringen. De accu van de plug in-Prius is in negentig minuten op te laden aan elk 220 Volt stopcontact.PRIVATE LEASE Toyota Prius
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Voor zo weinig koop je nu een vroege hybride: Prius voor 6.000, Volt voor €7.000
Duurtest
Toyota C-HR vs. Toyota Prius - Altijd een uitgesproken keuze
Nieuws
Wereldrecord: zo extreem zuinig reed deze Toyota Prius door Amerika
Praktijkervaring
Praktijkervaring Toyota Prius 4: Opvallend … goed?
Occasiontest