AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen Passat aan het schlittschuhlaufen
76
De Autosalon van Genève biedt al het nodige Volkswagen-nieuws, maar de grote klapper volgt eind dit jaar. Dan onthult Volkswagen namelijk de geheel nieuwe Passat. Het merk uit Wolfsburg onderwerpt een mule in de buurt van de poolcirkel aan heftige wintertests.
De nieuwe Volkswagen Passat betekent voor het merk een duidelijke stap hogerop. Met een nieuw platform en talrijke voorzieningen uit hogere segmenten wil het merk uit Wolfsburg de auto dichter tegen de premiumauto's aan gaan schurken. Dat betekent dat de auto ook verkopen bij de BMW 3-serie, Mercedes C-klasse en –uit eigen huis- de A4 weg moet snoepen. De grote concurrenten blijven echter auto's als de Ford Mondeo, Toyota Avensis en Opel Insignia.
De niet helemaal goed aansluitende Passat-koets van deze mule geeft aan dat de auto behoorlijk gaat groeien. Dat is helemaal volgens de mode in dit segment, want alle concurrenten groeiden ook bij de overgang naar hun huidige generatie.
De niet helemaal goed aansluitende Passat-koets van deze mule geeft aan dat de auto behoorlijk gaat groeien. Dat is helemaal volgens de mode in dit segment, want alle concurrenten groeiden ook bij de overgang naar hun huidige generatie.
TSI
Onder de kap gaat Volkswagen alleen nog maar voor de turbomotor. Het gamma trapt af met de bekende 1,4-liter TSI's en daarna volgen exemplaren met een cilinderinhoud van 1,8- en 2,0-liter. De R36 is waarschijnlijk hetzelfde lot beschoren als de Golf R32: de huidige topmotorisering verdwijnt dus. Volkswagen verkoopt te weinig exemplaren van de zescilinder Passat en vindt de forse CO2-uitstoot niet meer bij deze tijden passen. Bluemotion-versies des te meer, dus we kunnen wel de nodige, zuinige diesels verwachten.
Volkswagen onthult de nieuwe Passat op de Autosalon van Parijs in oktober. De marktintroductie volgt in het eerste kwartaal van 2011. Eerst is er nog de Autosalon van Genève, waar we de nieuwe Touareg, Polo GTI en Sharan kunnen bewonderen.
Onder de kap gaat Volkswagen alleen nog maar voor de turbomotor. Het gamma trapt af met de bekende 1,4-liter TSI's en daarna volgen exemplaren met een cilinderinhoud van 1,8- en 2,0-liter. De R36 is waarschijnlijk hetzelfde lot beschoren als de Golf R32: de huidige topmotorisering verdwijnt dus. Volkswagen verkoopt te weinig exemplaren van de zescilinder Passat en vindt de forse CO2-uitstoot niet meer bij deze tijden passen. Bluemotion-versies des te meer, dus we kunnen wel de nodige, zuinige diesels verwachten.
Volkswagen onthult de nieuwe Passat op de Autosalon van Parijs in oktober. De marktintroductie volgt in het eerste kwartaal van 2011. Eerst is er nog de Autosalon van Genève, waar we de nieuwe Touareg, Polo GTI en Sharan kunnen bewonderen.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT Comfortline | NAV | Airco | Cruise
- 2014
- 122.085 km
€ 13.945

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Highline, LED, ACC, Navigatie, Bluetooth, Trekhaak
- 2017
- 158.600 km
€ 13.350

Volkswagen Passat Variant 1.4TSI PHEV 218PK GTE Business DSG · Navigatie · Massage functie · Camera + Parkeersensoren
- 2022
- 17.801 km
€ 31.440
Lees ook
Nieuws
Volkswagen Passat is na 37 jaar nog lang niet klaar - Liefhebber gezocht
Nieuws
Deze Volkswagen Passat R36 is een zakelijk kanon van voor de vermogensdevaluatie – In het Wild
Nieuws
Deze Volkswagen Passat 'Neusbeer' is vrijwel uitgestorven - In het Wild
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI – 2002 – 903.317 km – Klokje rond
Vergelijkende test