AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Praktische spierballen: Mercedes E 63 AMG Estate
47
Mercedes had al een E 63 AMG en een E-klasse Estate, maar er miste nog iets. Op de IAA in Frankfurt blijkt dat E 63 AMG + E Estate nog steeds gelijk is aan Mercedes E 63 AMG Estate.
De E 63 AMG Estate heeft de inmiddels overbekende 6,2-liter V8 onder de kap. Net als in de Sedan levert het blok 525 pk en 630 Nm. Dit is genoeg om de grote stationwagon in 4,6 seconden naar 100 kilometer per uur te sleuren. De topsnelheid is traditioneel begrensd op 250 kilometer per uur. De Estate staat standaard op 18-inch lichtmetaal. Lichtere wielen met een diameter van 19 inch zijn een optie.
De V8 is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, die vier modi kent: Controlled Efficiency, Sport, Sport Plus en Manual. In de Sport Plus- en de manuele stand schakelt de automaat in 100 milliseconden. Het schakelprogramma is in te stellen met een ronde knop die de naam AMG Drive Unit heeft meegekregen. Het ESP kent drie standen.
De stationwagon heeft 11 pk meer dan de vorige generatie, maar het verbruik is toch met 12 procent gedaald. Dat is goed nieuws, alhoewel het gemiddeld verbruik nog steeds 8,5 liter per 100 kilometer is. De CO2-uitstoot is 299 gram per kilometer.
Het gaat bij een Estate natuurlijk om meer dan alleen prestaties. Ook qua ruimte stelt de AMG-wagon niet teleur. De auto biedt plek aan maximaal 1.950 liter bagage. De E 63 AMG Estate staat nu al op de IAA in Frankfurt, maar we moeten wachten tot februari voor we kunnen uitvinden in hoeverre de supercarprestaties en het praktische nut te combineren zijn.
De V8 is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, die vier modi kent: Controlled Efficiency, Sport, Sport Plus en Manual. In de Sport Plus- en de manuele stand schakelt de automaat in 100 milliseconden. Het schakelprogramma is in te stellen met een ronde knop die de naam AMG Drive Unit heeft meegekregen. Het ESP kent drie standen.
De stationwagon heeft 11 pk meer dan de vorige generatie, maar het verbruik is toch met 12 procent gedaald. Dat is goed nieuws, alhoewel het gemiddeld verbruik nog steeds 8,5 liter per 100 kilometer is. De CO2-uitstoot is 299 gram per kilometer.
Het gaat bij een Estate natuurlijk om meer dan alleen prestaties. Ook qua ruimte stelt de AMG-wagon niet teleur. De auto biedt plek aan maximaal 1.950 liter bagage. De E 63 AMG Estate staat nu al op de IAA in Frankfurt, maar we moeten wachten tot februari voor we kunnen uitvinden in hoeverre de supercarprestaties en het praktische nut te combineren zijn.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse 350 CDI Avantgarde LEDER MEMORY PANODAK
- 2012
- 227.547 km
€ 13.750

Mercedes-Benz E-klasse AMG 63 S 4MATIC Edition 1 Kuipstoelen Panodak 360 Solfclose HUD Burmester Verkoelde stoelen Standkachel
- 2017
- 95.763 km
€ 69.950

Mercedes-Benz E-klasse 450 4MATIC Avantgarde | Camera | Pano | Sfeer
- 2020
- 91.661 km
€ 52.495
Lees ook
Achtergrond
Waarom de W124 de ziel van Mercedes-Benz is
Achtergrond
Niet alle exemplaren van deze generatie Mercedes E-klasse roestten: alleen als dompelbad te oud was
Mercedes-Benz E 500 Coupé (2012) - Op de Rollenbank
Achtergrond
De Brabus E65 V8 en de E V12 7.3 S degradeerden de Mercedes W124 E60 AMG tot brave Benzen
Achtergrond