Gereden: Nissan Pixo

Nissan Pixo
Hou het simpel, die gedachte loopt als een rode draad door het verhaal achter de Pixo. Want dat is niets meer dan een Suzuki Alto met een andere neus en daarmee is het A-segment een interessante meerling rijker. We reden de Nissan Pixo die technisch identiek is aan de Suzuki.
Wat maakt zo'n Japans driepittertje toch altijd een leuk geluid. In de Nissan Pixo is dat niet anders. De vijfbak waaraan hij gekoppeld wordt beschikt over ontzettend lange overbrengingen. In 1 haal je 55 km/h op de klok, in twee tikt de naald van de snelheidsmeter 100 aan en versnelling drie reikt tot 150 km/h! Lange eerste versnellingen, en dat allemaal om het verbruik in stadsverkeer te drukken. Dat lukt heel aardig, want het gemiddelde verbruik van de Nissan Pixo is net zo laag als dat van de Suzuki Alto: 4,4 liter per 100 kilometer. Of te wel, 1 op 22,7 en dat komt neer op een CO2-uitstoot van 103 gram per kilometer.
Het verbruik is lekker laag, dankzij de lange overbrengingen, toch betekent het niet dat alle fut eruit is wanneer je vroeg opschakelt. Je kunt gerust bij 20 km/h naar twee, bij 40 naar de derde versnelling en bij 60 het vierde verzet via de prettig schakelende bak inleggen. De auto versnelt daarna zonder morren. En ook de rust bij hogere snelheden is prettig. Rijd je 120 in vijf dan levert dat verrassend weinig motorgeluid op. Door het ontbreken van een toerenteller kunnen we niet vaststellen hoeveel omwentelingen de krukas per minuut maakt, maar met de Pixo kun je prima een lange rit over de snelweg maken.
Bochten schuwt de Pixo niet. Hij glijdt minder snel over de voorwielen weg dan de Toyota Aygo en ga je dan van het gas dan zet de kont zich even, maar hij komt echt niet om. Heel beheersbaar allemaal. Het overhellen valt reuze mee. Wel is de demping hard.
De volledige rij-impressie van de Nissan Pixo staat in AutoWeek 17 die vanaf woensdag 22 april in de winkels ligt.

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.