Zweten turboslang Citroen C5 HDI 2.7

Driesleo

Net ingestapt
Sinds enige tijd zweet er olie(resten) uit of langs de turboslang. Nauwelijks merkbaar aan het olieverbruik, maar geeft wel een vieze plek onder de carport. Auto uit 2008 heeft 185.000km gereden. Wat is de meeste voor de hand liggende oplossing voor dit probleem?

Turbo vervangen. Een turbo die ouder wordt gaat olie afgeven aan de inlaat. De slangen zijn geconstrueerd om luchtdruk tegen te houden, maar houden niet alles tegen. Ze gaan dus olie zweten als de luchtslangen vol met olie zitten. Je kan dan wel die afdichtingen vervangen, maar dat lost nog steeds niet het probleem op dat er eigenlijk teveel olie in die luchtslangen zit.

Een turbo vervangen is nogal kort door de bocht, dit soort antwoorden krijg je alleen zonder de juiste technische achtergrond. Als bijvoorbeeld het carterontluchtings systeem niet juist fuctioneerd kan een turbo ook overmatig olie gaan lekken, om een voorbeeld te noemen.

Een turbo zal altijd iets olie lekken in de inlaat, dit is niks ergs, alleen bij een zeer kleine lekkage kan er dan iets olie uit lekken. Vaak lekken plastic turbobuizen op de lasnaad, een niet goed gemonteerde slangklem of een intercooler wie lekkage vertoond op de bak zijn allemaal mogelijkheden.

Maak de boel een keer goed schoon en kijk waar het vandaan komt en vervang zo nodig het onderdeel, met een turbo vervangen los je het zeker niet op.

Beetje jammer om een andere goedbedoelde bijdrage af te kraken...

zeskant zei:
Maak de boel een keer goed schoon en kijk waar het vandaan komt en vervang zo nodig het onderdeel, met een turbo vervangen los je het zeker niet op.

En bovendien zeg je zelf ook "vervang het onderdeel". Wat nou als dat "onderdeel" inderdaad de turbo is? Dan zeg je hetzelfde als turbod12.
Overigens is schoonmaken natuurlijk geen gek idee!

Een goed bedoelde reactie wil nog niet zeggen dat het juist is, ik zie hier wel vaker reacties voorbij komen wie goed bedoeld zijn, maar technisch niks toevoegen.

Zoals ik aangaf los je het probleem negen van de 10 keer niet op door de turbo te vervangen, een turbo lekt altijd olie in de inlaat, wanneer er luchtlekkage in het inlaat traject is komt er iets olie uit. Als je dit schoonmaakt en kijkt waar het lekt kun je het onderdeel vervangen of repareren. Hier bedoel ik mee de onderdelen in het inlaat traject.

Ik heb dit al regelmatig bijdehand gehad, als een turbo overmatig olie lekt in de inlaat, heeft dit vaak een externe oorzaak en is de turbo niet de oorzaak.

Een turbo is een complexe stukje techniek, waar een hoop factoren de turbo doen lijken dat deze defect is, daarom vraagt een juiste turbo diagnose de nodige kennis.

Natuurlijk lekt een turbo altijd iets olie, dat weet ik ook wel. En daar kunnen die inlaatslangen ook wel tegen. Ze kunnen er niet tegen als het kleddernat van de olie wordt.

Slechte carterventilatie kan idd ook bijdragen. Moet er wel behoorlijk wat overdruk zijn. Maar goed om te checken.

Maar helaas zul je vaak zien dat die turbo TOCH minder begint te worden. Je kan het dan wellicht best een tijdje uitzingen met een nieuwe afdichtingen. Maar als blijkt dat het dan terugkomt, dan is er maar 1 oorzaak. Namelijk dat de turbo meer olie verbruikt dan wenselijk is. Dat kun je ook nog een tijdje zo laten. Ook een turbo die wat ruimer wordt kan wellicht nog best een tijd mee.

Helaas kunnen turbo's die veel olie verbruiken toch ineens plotseling klappen en een hoop nevenschade veroorzaken. Vandaar die overweging om die turbo goed in de gaten te houden. Ook is veel olie in het inlaattraject niet gunstig ivm dichtslibben van het inlaattraject en niet gunstig voor de katalysator en/of roetfilter. Ik zou daar toch niet al te lichtzinnig mee omgaan.

PS. Wat een gezeur over goedbedoelde reacties. Wat mij betreft zijn alle reacties goed bedoedd. Ook het advies om het nog eens goed te bekijken. En natuurijk bijft het op afstand gissen.

Dank voor de goed bedoelde reacties. Het beeld is nog divers, maar de verwijzingen naar de turbo zijn eensluidend. Ik ben nog steeds benieuwd naar reacties, want niet alleen mijn auto, maar veel auto's op leeftijd zullen dit probleem kennen.

Terug
Bovenaan