Zwavel uitstoot : het ganse Europese wagenpark vs 1 cruise-operator

Niseko

Kilometervreter
Dit is toch echt niet te geloven, 1 bedrijf stoot met zijn vloot 10x meer zwavel uit dan het ganse Europese wagenpark samen

Uitstoot cruiseschepen versus auto's

Leg dit maar eens uit aan mensen die met hun Euro 4 diesel (dat zijn auto's van voor 2010!) vanaf volgend jaar niet meer het centrum van Antwerpen in mogen...

Ja.

Zolang wij onze mobiliteitsbehoefte niet terugsnoeien - cruises, driemaal per jaar naar Bali of Ibiza vliegen - komt het niet goed met het milieu.

Laatst werd me nog de les gelezen op een verjaardag. Waarom mijn wagenpark nog niet (deels) elektrisch is. Heb ik vaker, dat mensen met 3 zonnepanelen op het dak ineens gaan vertellen wat ik aan het milieu moet doen. Toen ik vroeg hoe het op Bali was afgelopen zomer, bleef het stil.

Met naar elkaar wijzen komen we niet ver, doe ik zelf dus ook aan mee, maar toch ga ik in dezen met Niseko mee. Onbegrijpelijk dat die cruiseschepen nog op deze manier op grote schaal rondvaren en er op het gebied van luchtvaart weinig gebeurd in relatie tot de maatregelen m.b.t. auto's en bijvoorbeeld de veehouderij.

500 E zei:
Ja.

Zolang wij onze mobiliteitsbehoefte niet terugsnoeien - cruises, driemaal per jaar naar Bali of Ibiza vliegen - komt het niet goed met het milieu.

'wij'?

Overigens vind ik den automobiel een eerste levensbehoefte. Gek genoeg worden automobilisten al decennia een poot uitgedraaid hier; erger en erger.

Er is hoop gents. Per 2020 geldt de 0,50% m/m grens. SECA norm.
https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/GHG/Documents/2020%20sulphur%20limit%20FAQ%202019.pdf

1 cruiseschip is dan ook een kleine drijvende stad ;)
(Daar heb je dan ook de uitleg voor de mensen met een euro 4 diesel)

Don Klepp doet tenminste wat onderzoek en komt een mooie link over 1 van de maatregelen die genomen wordt. (In een mooi gesimplificeerd documentje)

Lycan Capri zei:
1 cruiseschip is dan ook een kleine drijvende stad ;)
(Daar heb je dan ook de uitleg voor de mensen met een euro 4 diesel)

Don Klepp doet tenminste wat onderzoek en komt een mooie link over 1 van de maatregelen die genomen wordt. (In een mooi gesimplificeerd documentje)

Dank U LC. Paar Nederlandse pioneers doen er ook wat aan: https://www.sprout.nl/artikel/startup-van-de-week/deze-startup-wil-de-scheepvaart-verduurzamen?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief-sprout&utm_campaign=nbr_20190508&SM_MD5=6d9037a66773dc474ad8cbbecdd273ba

NB: Bezig met een venture om van plastic afval weer fuels te maken. Plastics zijn hydrocarbons, fuels zijn hydrocarbons. Meest gunstige voor mijn clubbie is bunkerfuel.
We zouden zo kunnen (laten) blenden dat die SECA norm van 0,1% wordt gehaald. Is ook nog eens tax exempt. Gevolg is dat als je bv 100 mio kg plastics per jaar omkat naar bunkerfuel, we €25 mio EBITDA binnenharken. Ga ik snel mijn fiets inruilen voor een gorgelende V8. De bijbehorende auto verzin ik nog wel.

Nu is zwavel vooral iets wat niet geproduceerd wordt maar gewoon in de brandstof zit en dus ook wordt uitgestoten. De brandstoffen voor wegverkeer zijn Ultra Low Sulfur (en ongeacht de Euro norm stoot al het wegverkeer dus nauwelijks zwavel uit) en veel moderne schepen draaien ook op laag-zwavel brandstoffen zodra ze in de buurt van de kustlijn komen. Maar ook voor internationale wateren zijn er regels inmiddels of aanstaande.

Het is veel interessanter om te kijken naar fijnstof PM10, PM5 en PM2.5, onverbrande brandstof HC en de NOx. Dat zijn de probleemveroorzakers (smog o.a.) en hebben nog steeds een effect op gezondheid.

Carnival Corporation is neit bepaald de schoonste en eergisteren ook al bericht dat ze wéér een boete krijgen voor illegaal lozen in zee. maar alleen wijzen naar het slechtste in de klas is niet echt de oplossing.

Die uitstoot zal voornamelijk op zee plaatsvinden. Natuurlijk het blijft slecht, maar het is toch iets anders dan allerlei giftige gassen direct een binnenstad inblazen.

Wat heb je liever, een auto met draaiende motor in je huis of een cruiseschip in de tuin?

Nja, die cruisschepen varen natuurlijk wel hartje Rotterdam, Hamburg enz enz in (020 (bijna) niet meer want vrijstaat 020 maakt zich er te duur voor)

Echter moeten ze dan dus op laag-zwavelige brandstof varen en in de (nabije) toekomst in de haven op walspanning (moet nog wel het een en ander voorbereid worden voordat er een kleine stad ingeprikt kan worden op het stroomnet van de havenstad ;) )

Wij maken ons drukker over zwaveluitstoot uit cruise schepen dan ons eigen gedrag. Bakken en koken in de keuken is vele male slechter voor de mens. Toch doet vrijwel iedereen het. De uitstoot van een condenswasdroger binnenshuis is ook enorm.

Engineer2 zei:
Het is veel interessanter om te kijken naar fijnstof PM10, PM5 en PM2.5, onverbrande brandstof HC en de NOx. Dat zijn de probleemveroorzakers (smog o.a.) en hebben nog steeds een effect op gezondheid.

Uitspraak van Raad van State over het programma aanpak Stikstof, is wat betreft de NOx uitstoot natuurlijk een extra interessante. Kijkend naar de uitstoot van NOX van personenwagens is deze op papier fors gedaald, maar is dat in de praktijk ook zo? Heb ik zo mijn twijfels over, niet alleen vanwege het VAG schandaal maar ook vanwege het feit dat bij oudere voertuigen vaak het filter en / of de EGR voorziening worden verwijderd. Met alle gevolgen van dien.

De stikstofuitstoot in Nederland is in grote mate gerelateerd aan de verkeersdrukte / intensiteit. In de randstad is het niet ongebruikelijk dat waardes worden bereikt die tot 3x de norm bedragen van het toegestane jaargemiddelde. (120 mg / m3). In weekenden tijdens feestdagen ligt het nivo overdag vaak op een veel lager nivo. Het zijn vooral de voertuigen met Diesel motor die hier een bijdrage aan leveren. Sommige merken scoren hier beter dan anderen.

Aantal feiten :
1. Tot en met EURO 6 is de uitstoot van NOx bij de meeste personenwagens met Diesel als brandstof veel hoger dan voor de andere brandstoffen geldt.
2. De uitstoot van NOx voor diezelfde auto's valt ook nog eens significant hoger uitvalt dan de norm voorschrijft.
3. Vermoedelijk gaat de aanwezigheid van een werkend roetfilter hand in hand samen met het aanwezig zijn van een werkende EGR.
4. Vermoedelijk geldt ook dat veel EURO 2 tot EURO 5 modellen door ingrijpen middels afsluiten EGR en / of Chiptuning een nog hogere uitstoot hebben van NOx dan op papier bekend is.
5. Besloten is om pas te controleren op de aanwezigheid van een werkend roetfilter bij de APK voor auto's vanaf modeljaar 2011. Alle auto's van voor die tijd kunnen ongestraft in de rondte blijven rijden. Daardoor is de kans dat voorgaand punt van toepassing is veel groter.
6. Fabrikanten claimen dat de laatste generatie Diesel motoren veel schoner zijn. Maar de vraag is wel, hoe is dat over 100.000 km.

Zeker wat betreft punten 4 en 5 in het kader van de uitspraak over de PAS is mijns inziens de vraag : is dit besluit aangaande de APK nog in stand te houden? Moeten deze auto's bij steekproeven / APK keuringen niet van de weg worden gehaald mocht blijken dat ze niet meer voldoen?

En als laatste feit, qua CO2 uitstoot en gebruik lijken er inmiddels voldoende alternatieven te zijn die het gebruik van Diesel overbodig maken. Vanuit oogpunt NOx en PAS lijkt het logisch dat de overheid hier bepaalde heroverwegingen maakt. Welke dat moet zijn? Geen idee op dit moment. Minder NOx vanuit het wegverkeer (auto's en vrachtverkeer) lijkt me in ieder geval een bijdrage om de NOx naar beneden te krijgen. De subsidie op dure EV's raakt slechts een beperkt gedeelte van de vervangingsmarkt.

Niets doen is geen optie. Want de effecten op de gezondheid treffen ons allemaal, direct of indirect.

Terug
Bovenaan