Zuinige, veilige, betrouwbare en niet te tamme station tot E5000

A

Anoniem

Guest
Na briljant advies zo'n 7 jaar geleden ben ik nu voor een tweede keer op zoek naar advies.

Onze Civic Aerodeck 1.5 VTEC uit 1998 doet het nog steeds prima en heeft ons nooit in de steek gelaten, maar inmiddels hebben we een kleine en zijn we op zoek naar een iets veiliger auto. Om deze reden zijn we aan het kijken naar een waardige vervanger van de Civic:

- Stationwagen
- Veilig
- Betrouwbaar
- Relatief zuinig
- Een beetje pit
- Prijs tot E5000

Gezien de goede ervaringen met de Honda kijken we weer in deze richting, naar een auto met variable kleppentiming zoals bij de VTECs. Helaas heeft Honda geen (betaalbare) opvolger van de Civic uitgebracht en de Accords zijn niet zuinig en ook niet heel veilig.

Een optie waar we nu naar kijken: de Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi (2006-2008). Deze is veilig met 5 sterren en relatief zuinig, een combinatie die we voor de rest niet heel veel tegenkomen (kijkende naar de Lancer, Corolla, Primera.

Wat vinden jullie van de Toyota? En zijn er nog andere auto's die we niet over het hoofd moeten zien?

Alvast bedankt!

Is een Ford Focus iets?
Daar zijn er plenty van onder 5000 euro. Met 1.6, 1.8 of 2.0 motor.

Zou denk ik niet meteen naar een D-segment stationwagen overstappen.
Een B-segmenter of C-segmenter zal meer dan prima voldoen wat ruimte betreft en komt wat vaste en variabele kosten natuurlijk stukken goedkoper uit.

Paar voorbeelden die ik zo snel tegenkwam ( vanaf 2008 tot 120k ) :
- Peugeot 207 SW
- Skoda Fabia
- Chevrolet Nubira
- Kia Ceed
- Hyundai I30
- Opel Astra
- Peugeot 308

Relatief zuinig en beetje pit is wel een lastige.

Je geeft "relatief zuinig" aan...wat verwacht/hoop je? Hoeveel km's rijd je per jaar? Als dat meevalt is de Volvo V70 wellicht een optie? Voldoet aan veel van je eisen, maar met een verbruik van 1 op 10 a 12 niet heul zuinig te noemen. Maar wel eeeenorm veilig en betrouwbaar.

haarr zei:
Is een Ford Focus iets?
Daar zijn er plenty van onder 5000 euro. Met 1.6, 1.8 of 2.0 motor.

De Focus ziet er interessant uit inderdaad. Heb me een beetje blind gestaard op Japanners, door de betrouwbaarheid en zuinigheid met die variabele kleppentiming.

Zit er veel verschil tussen de 2004 en 2008 versies?

Total Loss zei:
Zou denk ik niet meteen naar een D-segment stationwagen overstappen.
Een B-segmenter of C-segmenter zal meer dan prima voldoen wat ruimte betreft en komt wat vaste en variabele kosten natuurlijk stukken goedkoper uit.

Paar voorbeelden die ik zo snel tegenkwam ( vanaf 2008 tot 120k ) :
- Peugeot 207 SW
- Skoda Fabia
- Chevrolet Nubira
- Kia Ceed
- Hyundai I30
- Opel Astra
- Peugeot 308

Relatief zuinig en beetje pit is wel een lastige.

Bedankt voor de suggesties! Op de 308 na zijn deze wel wat aan de kleine kant. Ik zou graag een maatje groter gaan tov de Civic. Mijn ouders rijden een V50 en die is vergelijkbaar met de Civic. Ik heb het idee dat oudere auto’s meer ruimte hadden, waarschijnlijk door minder veiligheidsmaatregelen.

De Civic is/was in mijn ogen relatief zuinig met nog wat pit. Reed 1 op 15 met 115pk op 1050kg. Geen sportwagen maar een inhaalmanoeuvre lukt aardig. 🙂

mikekiwi zei:
Je geeft "relatief zuinig" aan...wat verwacht/hoop je? Hoeveel km's rijd je per jaar? Als dat meevalt is de Volvo V70 wellicht een optie? Voldoet aan veel van je eisen, maar met een verbruik van 1 op 10 a 12 niet heul zuinig te noemen. Maar wel eeeenorm veilig en betrouwbaar.

De auto wordt niet heel veel gebruikt, zo’n 500km per maand en een vakantie van 2000 km in totaal.

Om eerlijk te zijn: ik heb altijd al een V70 willen hebben (pre 2000), maar ik denk dat jij op de nieuwere variant doelt? Ik wist niet dat deze qua betrouwbaarheid ook een topper was. Heb je nog een bepaalde motor in gedachten?

Er zijn al goede suggesties gegeven. Goede opties zijn ook de Renault Megane 3 en de voorganger Megane 2 maar dan de fase 2 vanaf 2007, of kijk naar de grotere broer de Laguna 2 fase 2 vanaf 2005. Doordat de Megane 2 en Laguna 2 fase 1 een hele slechte naam hebben koop je de fase 2 modellen voor weinig geld. Deze Fase 2 modellen waren echt veel beter.

Model 3 van zowel de Megane als de Laguna zijn prima auto's. Ik heb zelf al jaren een Laguna 3, dit is gewoon een hele goede en betrouwbare auto, vaak kosten ze wel wat meer dan € 5.000,00 .

Terug
Bovenaan