Zuinige Occasion voor snelweg, tot €6000

Deunan

Net ingestapt
Hallo!

Ik ben op zoek naar wat advies voor een auto die met name zuinig is op de snelweg bij een rustige rijstijl bij 100 km/u. Ik rijd jaarlijks rond de 25000 km, waarvan 90% op de snelweg.

Simpele techniek is een voordeel. Ik kan zelf een goed deel van het onderhoud zelf doen. Mijn voorkeur gaat uit naar een atmosferische motor en geen of weinig digitale schermen. Betrouwbaarheid vind ik om die reden wat minder belangrijk, maar dure onderdelen zijn een minpunt. Een jaar of 10 tot 15 is prima.

De belangrijkste eisen zijn een goede wegligging, niet al te stugge vering, weinig windgevoeligheid (geen crossovers dus), en ragfijn schakelen. Ik vind een hakerige of vage bak een absolute no go. Voor opties is alleen AC van belang.

Formaat denk ik aan een B of C segment wagen. Ik heb geen eisen aan de vorm dus 2,3,4 of 5 deurs is allemaal goed. Het mag best afwijkend zijn. Niet te zwaar, tot ongeveer 1250 kg, om niet de besparingen op brandstof via de WGB weer naar de fiscus te brengen.

Ik heb goede ervaringen met een Megane, een Jazz, Mazda 2 en een Fiesta. De Koreanen en PSA wagens vind ik erg goed, maar roepen bij mij weinig gevoel op. Ik ben benieuwd!

Ik ga de Baleno eens bekijken. Ik hoop dat deze wagen vergelijkbare rijeigenschappen heeft aan de Swift.

De meesten die ik zo snel zie zitten nog wel ruim boven budget.

Smart forfour van de 1e generatie, beproefde mitsubishi techniek. Wel voor een handbak gaan.

1.3 of 1.5 zijn langloper. 1.0 en 1.1 laten voor wat het is

Auto encyclopedie zei:
Smart forfour van de 1e generatie, beproefde mitsubishi techniek. Wel voor een handbak gaan.

Echt iets anders, leuk! Deze zijn zo te zien erg voordelig. Heeft deze Smart voordelen ten opzichte van de Colt met zelfde motoren?

Deunan 3811152 zei:
Auto encyclopedie zei:

Echt iets anders, leuk! Deze zijn zo te zien erg voordelig. Heeft deze Smart voordelen ten opzichte van de Colt met zelfde motoren?

Alleen qua uiterlijk en interieur. Motorisch is er geen verschil.
Gemiddeld 1 op 17. Snelweg weet ik niet.

Deunan 3811152 zei:
Auto encyclopedie zei:

De smart heeft een hoogwaardig interieur en fijnere stoelen (smaak) hij was destijds ook duurder dan de colt.

De colt en dan met name de 5 deurs is ruimer en heeft een flexibele in delen en in en op klapbare verschuifbare achterbank, de smart heeft alleen een verschuifbare in zijn geheel achterbank, overigens wel in en opklapbaar. Met de achterbank op geklapt kun je er een vaatwasser oid in kwijt.

Een 3 deurs colt komt qua afmetingen overeen met de forfour, en beschikt ook over een verschuifbare achterbank in zijn geheel.

Bij de facelift van de colt verdween de verschuifbare achterbank.

De forfour is er ook met een 1.0 de colt niet. Maar gun je zelf lekker een 1.3/1.5 dat zijn 4 cilinder blokken , de 1.0 en 1.1 zijn 3 pitters.

De forfour met 1.3/1.5 moet je inmiddels met een lampje zoeken, vooral met een zwart interieur, de lichtblauwe en rode interieur moet je van houden.

Van de colt is de keuze reuze, ook met rood interieur.

Deunan 3811152 zei:
met een Megane, een Jazz, Mazda 2 en een Fiesta. De Koreanen en PSA wagens vind ik erg goed, maar roepen bij mij weinig gevoel op. Ik ben benieuwd!

Gezien de wensen lijken mij de Megane, Jazz, Mazda 2 en Fiesta gewoon prima opties.

Goede alternatieven zijn vind ik de Honda Civic en Mitsubishi Lancer. Jammer dat Hyundai en Kia je niet aanspreken, deze merken passen goed binnen de wensen. Zoals de Rio 3, Ceed, I20 en I30.

Auto encyclopedie zei:
De forfour is er ook met een 1.0 de colt niet. Maar gun je zelf lekker een 1.3/1.5 dat zijn 4 cilinder blokken , de 1.0 en 1.1 zijn 3 pitters.

De forfour met 1.3/1.5 moet je inmiddels met een lampje zoeken, vooral met een zwart interieur, de lichtblauwe en rode interieur moet je van houden.

Bedankt voor de uitleg van de verschillen. De vier cylinderblokken hebben ook mijn voorkeur. Veel rustiger. Zo te zien Mitsubischi 4A90/1

Deunan 3811152 zei:
Auto encyclopedie zei:

Bedankt voor de uitleg van de verschillen. De vier cylinderblokken hebben ook mijn voorkeur. Veel rustiger. Zo te zien Mitsubischi 4A90/1

De meeste keuzes zijn tot 950 kg, de 1.5 5 deurs colt iets zwaarder dan 950 kg.

ak2 zei:
Deunan 3811152 zei:
met een Megane, een Jazz, Mazda 2 en een Fiesta. De Koreanen en PSA wagens vind ik erg goed, maar roepen bij mij weinig gevoel op. Ik ben benieuwd!

Gezien de wensen lijken mij de Megane, Jazz, Mazda 2 en Fiesta gewoon prima opties.

Goede alternatieven zijn vind ik de Honda Civic en Mitsubishi Lancer. Jammer dat Hyundai en Kia je niet aanspreken, deze merken passen goed binnen de wensen. Zoals de Rio 3, Ceed, I20 en I30.

Ik was vergeten hoe mooi de Lancer is. Zo jammer dat de Colt/Lancer verdwenen zijn. De midden 2000 Civic is ook een mooie suggestie. Hele fijne motoren ook. Bedankt

Ik heb kort een Picanto en i20 gereden voor het werk. De auto's zitten heel goed in elkaar, maar reden mij net iets te gevoelloos. Had ik ook bij de Peugeot 208, zeer goede auto, maar ook erg vanille en dat stuurtje...

Deunan 3811152 zei:
ak2 zei:
Deunan 3811152 zei:

Ik was vergeten hoe mooi de Lancer is. Zo jammer dat de Colt/Lancer verdwenen zijn. De midden 2000 Civic is ook een mooie suggestie. Hele fijne motoren ook. Bedankt

Ik heb kort een Picanto en i20 gereden voor het werk. De auto's zitten heel goed in elkaar, maar reden mij net iets te gevoelloos. Had ik ook bij de Peugeot 208, zeer goede auto, maar ook erg vanille en dat stuurtje...

Dan denk ik dat de Chevrolet cruze en laatste generatie aveo ook niet echt wat voor je is. Een cruze hatchback wordt een uitdaging binnen je budget, een sedan gaat wel lukken. Bij een aveo wel voor de laatste generatie gaan, zijn voorganger heeft nog een hoop oude deawoo gehalte. Laatste generatie helaas wel wat digitaal hier en daar

Auto encyclopedie zei:
Deunan 3811152 zei:
Auto encyclopedie zei:

Goed punt. Een driedeurs 1.5 scheelt al gauw een kleine 1000 euro aan wgb over de levensduur ten opzichte van de 5 deurs.

Auto encyclopedie zei:
Dan denk ik dat de Chevrolet cruze en laatste generatie aveo ook niet echt wat voor je is. Een cruze hatchback wordt een uitdaging binnen je budget, een sedan gaat wel lukken. Bij een aveo wel voor de laatste generatie gaan, zijn voorganger heeft nog een hoop oude deawoo gehalte. Laatste generatie helaas wel wat digitaal hier en daar

Ik heb weinig ervaring met Chevrolet/Daewoo behalve een komisch slechte matiz 20 jaar terug. De aveo biedt zo te zien wel veel auto.

Op basis van het vooraf gaande ga ik mijn huiswerk doen richting Mitsubischi/Honda.

Deunan 3811152 zei:
Auto encyclopedie zei:
Deunan 3811152 zei:
Auto encyclopedie zei:

Goed punt. Een driedeurs 1.5 scheelt al gauw een kleine 1000 euro aan wgb over de levensduur ten opzichte van de 5 deurs.

De 1.3 5deurs is nog wel net onder de 950 kg
Een Lancer is toch een klasse of 3 zwaarder

haarr zei:
De 1.3 5deurs is nog wel net onder de 950 kg
Een Lancer is toch een klasse of 3 zwaarder

Dat is zeker waar, maar daar krijg je ook meer auto voor terug. Ik heb dat idee minder bij twee autos van het zelfde type maar waar een corrosserievorm het verschil bepaald tussen twee klasses wegenbelasting. Heel subjectief natuurlijk.

Dan zou ik zoiets nemen

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138159643/Android?s=30-30-4-4-1-11

Edit
Toch wat zwaar en gebruikerssporen

Het is een fraaie wagen. Hoewel ik voor de lancer eerder voor een hatchback met 1.6 zou gaan. Bij de Civic is de keuze lastiger, 1.4 of toch de 1.8

Deunan 3811152 zei:
Het is een fraaie wagen. Hoewel ik voor de lancer eerder voor een hatchback met 1.6 zou gaan. Bij de Civic is de keuze lastiger, 1.4 of toch de 1.8

De Lancer hatchback kwam wel een klein jaartje later op de markt, dat zorgt er ook voor dat die duurder is en Nederland is geen sedan land, maar wel hatchback, dus met jouw budget is de spoeling dunner als je voor een Lancer hatchback gaat

Auto encyclopedie zei:
De Lancer hatchback kwam wel een klein jaartje later op de markt, dat zorgt er ook voor dat die duurder is en Nederland is geen sedan land, maar wel hatchback, dus met jouw budget is de spoeling dunner als je voor een Lancer hatchback gaat

Ja, daar heb je gelijk in. Na wat zoeken dit weekendvalt de Lancer toch af ivm budget en/of gewicht.

Voor mij is de shortlist dit, en ik ben nu modellen aan het bekijken voor een proefrit.

Civic (8 gen) 1.4
Colt (2004-2008) 1.5
Jazz (2 gen) 1.4
Mazda2 (3 gen) 1.5
Megane III 1.6

Bij de colt zou ik niet puur op de 1.5 zoeken, een 1.3 is ook prima. Bij de colt is de tussenfacelift fijn 2007-2008. Heeft vaak mistlampen voor

Bij jazz zeg je 2e generatie tel je het jaren 80 model ook mee?

Auto encyclopedie zei:
Bij de colt zou ik niet puur op de 1.5 zoeken, een 1.3 is ook prima. Bij de colt is de tussenfacelift fijn 2007-2008. Heeft vaak mistlampen voor

Bij jazz zeg je 2e generatie tel je het jaren 80 model ook mee?

Goede tips, dank je wel. Ik ben sneller geneigd om het grotere blok te kiezen i.v.m. lagere toerentallen en dus minder slijtage. Hoewel een 1.3 ruim voldoende is voor een lichtgewicht auto zoals de Colt/Forfour

Mijn woordkeuze bij de Jazz komt van de Engelse wiki pagina voor de Fit (Jazz) waarbij het model 2007-2008 als tweede generatie wordt aangeduid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Fit

Terug
Bovenaan