Zuinige gezinsauto budget max. €15.000

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een privé auto aangezien ik vanaf april geen leaseauto meer zal hebben. Op dit moment rijd ik een Skoda Fabia Combi die voor ons gezin (2 volwassenen en 2 kinderen (0 en 3 jaar)) groot genoeg is. Ik ben daarom opzoek naar een auto die minimaal zo groot is als de Fabia.
Daarnaast hecht ik een grote waarde aan de betrouwbaarheid. Ik verwacht ongeveer 25000km per jaar te gaan rijden, een beetje luxe is dus wel lekker. De auto zou ik in principe op willen rijden, tenzij dat zolang duurt dat de kinderen niet meer achterin passen;)

Na veel gelezen en opgezocht te hebben bleven er 3 potentiële auto`s over, namelijk de Kia Ceed, Hyundai i30 en de Toyota Auris TS Hybrid. Het beste gevoel ik heb ik bij de Auris en het feit dat deze lekker zuinig rijd maakt voor mij de keuze eigenlijk wel erg makkelijk. Daarnaast is het wat mij betreft een bijkomend voordeel dat het een automaat is.

De Auris is als ik het zo lees enorm betrouwbaar alleen lees ik dat onderhoud bij Toyota duur is. Is dit ook werkelijk zo ten opzichte van een Kia of Hyundai? Als ik de onderhoudsprijzen bij Toyota bekijk zit je volgens mij rond de €600 per jaar bij 30.000km. Komen daar normaliter nog veel bijkomende kosten bij?

Dit zou wat mij betreft een kanshebber zijn, zou ik hiermee "probleemloos" een jaar of 6 mee verder kunnen bij goed onderhoud?
Link Autotrack

Een proefrit heb ik nog niet gemaakt, maar dat ga ik zodra de showrooms weer open zijn zeker doen.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Mark

In principe is zo'n Auris Hybrid een zorgeloze auto,
iets duurder maar met minder kilometers:
https://www.autotrack.nl/a/toyota-auris-benzine-2016-50188868

Bedankt voor de snelle reactie, ik heb hem inderdaad zien staan maar mijn budget begon in eerste instantie met €10.000 euro (toen nog niet wetende dat ik bij een Auris Hybrid) zou uitkomen. Omdat deze al aanzienlijk is opgehoogd zou ik het graag bij de 15k laten:p Zijn er aandachtspunten waar ik rekening mee moeten houden bij een km-stand van ca. 125.000 en de verwachte kilometers die ik ga maken in de komende jaren?

De auto's die je noemt staan naar mijn weten gewoon goed bekend, ik heb wat minder verstand van hybride auto's.

speedtouch zei:
In principe is zo'n Auris Hybrid een zorgeloze auto,
iets duurder maar met minder kilometers:
https://www.autotrack.nl/a/toyota-auris-benzine-2016-50188868

14% meer van aanschaf prijs maar 85% minder km stand. Ik zou dit 2016 kopen ipv die 2015 met 120k km op tellee

De Auris is een hele goede keus. Onderhoudskosten zijn probleemloos te verlagen door niet naar de dealer te gaan, die doet er verder niets speciaals mee. De bougies zijn wat duurder, verder valt het allemaal wel mee. Remblokken hoef je daarentegen dan weer niet zo snel te vervangen.

De beenruimte achter vond ik matig, maar ik ben zelf heel lang. Als jij dat niet bent dan zal het wel meevallen (en indien wel dan wordt je ook niet blij van het panoramadak).

Een hybride met een hele lage kilometerstand zou ik overigens niet snel kopen. Lang stilstaan - zeker met een bijna lege accu, waar je maar beperkt invloed op hebt - is de enige technische zwakke plek voor die auto's.

Ga er wel even goed mee proefrijden; ik vond het continue aanslaan van de motor heel irritant. Anderen merken het niet eens. De automaat is geweldig, maar als je gewend bent vaak plankgas te rijden dan is deze bak wat luidruchtig.

SeatIbizaLover zei:
14% meer van aanschaf prijs maar 85% minder km stand. Ik zou dit 2016 kopen ipv die 2015 met 120k km op tellee
Goed punt, ik zal er pook zo eens naar gaan kijken.

MikeM zei:
De Auris is een hele goede keus. Onderhoudskosten zijn probleemloos te verlagen door niet naar de dealer te gaan, die doet er verder niets speciaals mee. De bougies zijn wat duurder, verder valt het allemaal wel mee. Remblokken hoef je daarentegen dan weer niet zo snel te vervangen.

De beenruimte achter vond ik matig, maar ik ben zelf heel lang. Als jij dat niet bent dan zal het wel meevallen (en indien wel dan wordt je ook niet blij van het panoramadak).

Een hybride met een hele lage kilometerstand zou ik overigens niet snel kopen. Lang stilstaan - zeker met een bijna lege accu, waar je maar beperkt invloed op hebt - is de enige technische zwakke plek voor die auto's.

Ga er wel even goed mee proefrijden; ik vond het continue aanslaan van de motor heel irritant. Anderen merken het niet eens. De automaat is geweldig, maar als je gewend bent vaak plankgas te rijden dan is deze bak wat luidruchtig.
Klopt het dat de dealer alleen maar de olie en het filter ververst bij de 15k beurten en verder alleen maar checkt? Voordeel van onderhoud bij de dealer is de pechhulp die erbij zit, maar dat is natuurlijk ook anders te regelen. Proefrijden ga ik zeker nog doen. De beperkte beenruimte lees ik vaker, maar die is in mijn Fabia ook niet geweldig. Nu de kinderen nog klein zijn gaat het wel en voor die enkele keer dat er iemand achterin zit, zet ik de stoel iets naar voren. Omdat ik meer dan 90% van de ritten alleen in de auto zit vind ik het zonde om een grotere auto aan te schaffen voor die enkele keer dat het nodig is.

R Wolters zei:
Voor dat budget kan je ook nog wel een Ceed vinden die nog fabrieksgarantie heeft.
Daar heb je gelijk in, maar het verbruik van de Auris en het feit dat het geen automaat is (voor mij geen must, maar wel een wens) brengen bij toch bij de Auris. De fabrieksgarantie is natuurlijk mooi, maar hoe is de betrouwbaarheid na die garantie?

Zowel de Kia Ceed, Hyundai I30 of Toyota Auris zijn prima auto's, ze staan alle drie bekend als goede en betrouwbare auto's. De verschillen in betrouwbaarheid zijn niet heel groot. Kijk gewoon welke auto je het fijnste vind rijden, en het meeste auto voor het geld biedt.

Misschien is de Kia Optima Hybrid nog een goed alternatief, het is wel een sedan.

Zowel een Auris TS hybrid uit 2014 gereden als nu een Corolla TS hybrid uit 2020, en daarnaast al vele jaren een Jazz hybrid uit 2011. Auris was van 20 tot 150.000km foutloos, de Jazz ook al bijna 200.000km Ik denk dat je letterlijk geen betere auto kunt kopen voor je geld, ook qua ruimte verbruik en comfort is het prima maar het moet wel bij je rijstijl passen, daarmee bedoel ik niet dat je moet rijden als een opa maar met een juiste dosering van het gaspedaal rij je vlot en comfortabel, rij je lomp zit je altijd in de herrie.

Ps ook met veel snelweg km rijden Toyotas zuinig, Auris haalden we 5,5l/100km langdurig gemiddelde (130km/u tijdperk, ik reed 120-130 op de teller). Met de Corolla en 100 km/u (altijd 110 op de teller) 4,8l/100km de afgelopen 20 000km.

"Een hybride met een hele lage kilometerstand zou ik overigens niet snel kopen. Lang stilstaan - zeker met een bijna lege accu, waar je maar beperkt invloed op hebt - is de enige technische zwakke plek voor die auto's."

Het probleem bij het lange stilstaan wordt volgens mij veroorzaakt doordat de 12v accu daar niet goed tegen kan. Als die niet goed werkt kan het systeem niet goed opstarten. De grote accu's van het hybride systeem worden hier niet minder van en een defecte 12v accu is makkelijk en tegen niet te veel kosten te vervangen. Ik zou niet zo bang zijn voor een lage kilometerstand bij een Toyota Hybride.

kalman zei:
"Een hybride met een hele lage kilometerstand zou ik overigens niet snel kopen. Lang stilstaan - zeker met een bijna lege accu, waar je maar beperkt invloed op hebt - is de enige technische zwakke plek voor die auto's."

Het probleem bij het lange stilstaan wordt volgens mij veroorzaakt doordat de 12v accu daar niet goed tegen kan. Als die niet goed werkt kan het systeem niet goed opstarten. De grote accu's van het hybride systeem worden hier niet minder van en een defecte 12v accu is makkelijk en tegen niet te veel kosten te vervangen. Ik zou niet zo bang zijn voor een lage kilometerstand bij een Toyota Hybride.

Nee, ik doelde echt op de hybride accu. Voor de normale accu kan het ook gelden (maar dat is bij elke auto), die is echter eenvoudig te vervangen.

MikeM zei:
Nee, ik doelde echt op de hybride accu. Voor de normale accu kan het ook gelden (maar dat is bij elke auto), die is echter eenvoudig te vervangen.

Ok, dat wist ik niet. Dan moet je inderdaad opletten, ook bijvoorbeeld als een auto lang te koop staat bij een autohandelaar.

MikeM zei:
kalman zei:

Het is een punt van aandacht, maar zonder toelichting klinkt het veel spannender dat het is; het zal m.i. niet snel een probleem of risico zijn want de zelfontlading van de hoogspanningsaccu is ongeveer 1-3% per maand (verschilt per merk, omstandigheden etc). Als je de auto dus met zeg 40% weg zet, kom je op z'n snelst na een maand of 10 in een kritieke zone. Maar: Toyota raadt aan om elke twee maanden dat een hybride Toyota stilstaat het contact aan te zetten, totdat de melding 'Ready' in het dashboard verschijnt.

Een Auris van 2015 met 50.000 km (dat vind ik nog laag) zou ik bij wijze van spreken blind kopen.

Volgens mij zijn alle auto's die je aangeeft prima keuzes. Vooral even proefrijden om te kijken wat je prettig vindt. Zelf rijden we nu 2,5 jaar in een Auris hybride uit eind 2015, ook een lease pro uitvoering, net als die je zelf in je openingspost aanhaalt. Die van ons had 126K KM gelopen bij aanschaf en gaat nu richting de 190K en voelt serieus nog als nieuw aan. Met zo'n auto kun je als je zelf wilt met goed onderhoud nog veel langer dan 6 jaar en 150K KM rijden. Wat ik je wel zou aanraden is een keer de olie van de eCVT automaat laten vervangen, kost een tientje of 9 bij de dealer (zie hier mijn wat uitgebreidere verhaal over dit topic op tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58878176).

Persoonlijk zou ik geen auto van 4 jaar oud met 20K KM kopen, liever een relatief jonge wagen die wat meer per jaar gereden heeft, die van ons had 50K per jaar gelopen, dus veel snelweg, veel met warmte motor en weinig slijtage. Kijk vooral ook hoe het interieur eruit ziet, dat zegt wat over de vorige bewoner. Bij ons waren er nauwelijks sporen van gebruik. Verder is die met lage KM-stand een standaard uitvoering, de Lease Pro (en Executive) hebben de wat luxere bekleding (de standaard bekleding vind ik nogal lelijk), stoelverwarming en ook een betere audio installatie, dat verschil is vrij groot met de standaard installatie die een collega van me meteen heeft laten vervangen omdat hij toch een beetje goed geluid wilde).

De eCVT kan even wennen zijn, wij vinden hem ondertussen erg fijn, vooral met dat slimme pookje, nog nooit een auto gehad waar je zo makkelijk de juiste stand kiest. Ons verbruik op spritmonitor, gemeten over dus zo'n 65K KM is net geen 1 op 20 (aan de pomp gemeten). Al met al erg netjes. Dus een mooie (lease Pro) of Executive uitvoering van 2015 / 2016 (wel facelift model, dus ergens vanaf half 2015) met 100K - 150K gelopen kun je eigenlijk geen bult aan vallen.

Veel plezier met de proefritjes en het maken van een keuze :)

Hartelijk dank voor de reacties! Ik ga alle tips en adviezen meenemen in mijn zoektocht. Zodra het weer mogelijk is ga ik wat auto's bekijken en proefritjes maken. Ik heb nog even de tijd aangezien de lease auto pas rond april de deur uit gaat:)

Terug
Bovenaan