Zuinige en betrouwbare gezinsauto

A

Anoniem

Guest
Onze VW Touran uit 2006, automaat, kan best nog even mee maar hij rijdt niet bepaald zuinig.
We zijn dus op zoek naar een andere ruime gezinsauto, zuinig en betrouwbaar die de komende 5 jaar mee kan. Er moeten drie kinderen waarvan twee in een autostoel in kunnen. Ons budget ligt rond de 10.000/11.000 euro inclusief inruil. We rijden met de gezinsauto rond de 10.000 km per jaar. Naast deze auto hebben we een Seat Mii voor het woon-werk verkeer en ritten zonder alledrie de kinderen.

We hebben ervaring met Seat, Hyundai, Toyota en Volkswagen en zijn daar altijd erg tevreden over geweest. De Frans auto’s hebben ons wel eens teleurgesteld dus daar zijn we ook nu niet naar op zoek.

We komen er niet uit nu. Gaan morgen een proefrit maken in een Skoda Rapid aangezien deze vrij zuinig is en toevallig bij onze eigen garage staat waar de Touran ook vandaan komt. Maar ik neig meer naar een Hyundai i40 of een Ford Focus.

Denk dat je eerst voor jezelf moet bepalen hoe groot de auto nu precies moet zijn.
Rapid is een grote B-segmenter, de Focus is C-segment en de I40 een D-segmenter.
Met 3 kinderen en bijpassende zooi zal je ongetwijfeld flink wat ruimte nodig hebben, zeker als je uit een MPV komt dan is alles al snel te klein, een stationwagen uit het C-segment lijkt me dan toch wel het minimale wat je wil hebben.

Is de enige reden dat er een andere auto moet komen het verbruik?

10000km per jaar is nou niet echt een hele schokkende afstand. Als je huidige Touran verder nog gewoon voldoet dan is de voordeligste optie om die gewoon te blijven rijden.

Bobslee zei:

10000km per jaar is nou niet echt een hele schokkende afstand. Als je huidige Touran verder nog gewoon voldoet dan is de voordeligste optie om die gewoon te blijven rijden.

En inderdaad is dit sowieso stap 1. Voor het bedrag wat je nu bij moet gaan leggen kan je heel erg veel benzine kopen en duurt wel even voor dat je dat "terugverdiend" hebt.

Bij 10.000 km per jaar gebruik je 1000 liter benzine met een auto die 1 op 10 loopt of 500 liter benzine met een auto die 1 op 20 loopt. Bij een benzineprijs van 2€ de liter scheelt dat dus zo'n 1000 Euro. Je moet dus even doorrekenen hoeveel jaar je moet rijden om de gemaakte kosten terug te verdienen.

Er zijn natuurlijk meerdere redenen om een andere auto te kopen; betrouwbaarheid, meer luxe/comfort, overstap naar automaat, meer ruimte etc.

De Hyundai i40 heb ik een paar dagen als leenauto gehad (model 2012) en dat vond ik geen fijne auto, rijdt heel afstandelijk en hakerig.

Wij hebben zelf met drie kinderen een 2010 Prius als gezinsauto. Qua zuinigheid niet te kloppen voor een auto van dit formaat en oerbetrouwbaar. De stoelen zijn niet de beste ter wereld en het interieur voelt wat hard en kil aan. Ook moet de CVT automaat een beetje je ding zijn maar als je zo snel mogelijk je geïnvesteerde geld terug wilt verdienen kun je bijna niet om de Prius heen.

Nee zeker niet! Moet zeggen dat dat heerlijk rijdt maar het is echt geen noodzaak.

Bobslee zei:

Het verbruik is de belangrijkste eigenlijk. De motor die er in ligt is nog maar 4 jaar oud (is er in gezet net voordat wij hem kochten). Er liggen nieuwe banden op, nieuwe accu, uitlaat al deels vervangen en nog wat andere dingen. Afgelopen jaar heeft hij ons het nodige gekost maar geen rare dingen. Het normale onderhoud volgens mij. Hij heeft 185.000 gelopen maar de motor heeft dus maar 40.000 gelopen.
Verder zijn we erg blij met hem. Lekker ruim, rijdt heerlijk, laat ons nooit in de steek. Misschien is doorrijden inderdaad wel voordeliger. Heb het zo nog niet bekeken, niet berekend zoals in een van de andere posts.

een i40 is denk ik net zo dorstig of zelfs dorstiger dan een touran.

Als je zuiniger wil , moet je opzoek naar een kleinere turbo blok of hybride techniek.

binnen je budget van 10.000 euro is er ook een hoop troep te koop op het gebied van Turbo blokken.

3 kinderen, die gaan nog groter groeien! Dan nog eens vakantie etc. Ruimte op de achterbank voor 3 op een comfoetabele manier, dat hebben niet veel auto's zoals de Touran dat juist wel heeft.

Een Prius+ komt net binnen budget, wél met hogere kilometerstand maar het voorbeeld werd door de verkopende dealer nieuw geleverd en onderhouden...
images

Steentje zei:
Bobslee zei:

Het verbruik is de belangrijkste eigenlijk. De motor die er in ligt is nog maar 4 jaar oud (is er in gezet net voordat wij hem kochten). Er liggen nieuwe banden op, nieuwe accu, uitlaat al deels vervangen en nog wat andere dingen. Afgelopen jaar heeft hij ons het nodige gekost maar geen rare dingen. Het normale onderhoud volgens mij. Hij heeft 185.000 gelopen maar de motor heeft dus maar 40.000 gelopen.
Verder zijn we erg blij met hem. Lekker ruim, rijdt heerlijk, laat ons nooit in de steek. Misschien is doorrijden inderdaad wel voordeliger. Heb het zo nog niet bekeken, niet berekend zoals in een van de andere posts.

Nou, als de auto verder nog bevalt en het verbruik is de enige reden dan is het voordeliger om deze auto gewoon te blijven rijden.

Met 3 opgroeiende kinderen heb je een grote auto nodig en grote auto's verbruiken altijd veel brandstof.
Ik gok dat jouw Touran nu zo'n 1:11 doet? Met een beetje geluk vind je iets wat 1:13 doet. Even een vlugge berekening leert mij dat je dan nog geen 300 euro per jaar gaat besparen.
Een nieuwere auto kopen kost meer geld en die gaat ook meer afschrijven, veel meer dan 300 euro per jaar.

Jammer dat je Franse auto's afschrijft

De scenic met de 1.4 turbo is een goede deal en heb ik zelf meer vertrouwen in dan een touran. Is ook nog een verlengde scenic

Bobslee zei:
Steentje zei:
Bobslee zei:

Nou, als de auto verder nog bevalt en het verbruik is de enige reden dan is het voordeliger om deze auto gewoon te blijven rijden.

Met 3 opgroeiende kinderen heb je een grote auto nodig en grote auto's verbruiken altijd veel brandstof.
Ik gok dat jouw Touran nu zo'n 1:11 doet? Met een beetje geluk vind je iets wat 1:13 doet. Even een vlugge berekening leert mij dat je dan nog geen 300 euro per jaar gaat besparen.
Een nieuwere auto kopen kost meer geld en die gaat ook meer afschrijven, veel meer dan 300 euro per jaar.

Ondanks de fijne proefrit in de Skoda Rapid, hebben we besloten het maar bij de Touran te houden dankzij de reacties hier. Dan maar even wat duurder wbt benzine maar we houden de duizenden euro’s nog maar even op zak.

en wat meer ruimte , kan niet op tegen ergernis van een te krappe auto. Dan bespaar je een dubbeltje , maar je hebt aan 100 euro ergernis.

Je gaat dit nooit terugverdienen, de berekening van Zadelsnuiver is al erg dik aangezet (van 3.0 SUV naar super zuinige Prius) en zelfs dan kom je er niet uit want je moet immers die €10k op tafel leggen waardoor de afschrijving al zo naar €5k per 3 jaar gaat.
Je kan de allrisk niet schrappen bij een wagen van 10k, er is een inruilpremie en je reparatiedrempel is ook hoger. (Een 15 jaar oude wagen die vastloopt kan je als wrak verpatsen, bij een wagen van €10k wordt dat al vervelender)

Wil je luxe, mooiere wagen: prima.

Zuinigheid: blijven rijden in de huidige.

Betrouwbaarheid: neem Anwb wegenwacht want zelfs een nieuwe wagen kan niet starten of in de soep draaien.

Terug
Bovenaan