Zuinige auto gezocht onder 15000 (21 jarige bestuurder)

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Momenteel rijd ik een Seat Ibiza SC 1.6 uit 2009, die volgens het boekje 1 op 15 rijd. Sinds kort ben ik klaar met mijn studie en ben ik begonnen met werken. Ik ben ongeveer 40 a 50 euro aan benzine kwijt en ik dacht: 'dat kan goedkoper!'. Daarnaast vind ik het gewoon geweldig om een nieuwere auto te rijden :).

Nou ben ik al een tijdje op zoek geweest op autoscout en heb ik 2 leuke auto's gevonden die onder de 15000 komen. Ik hoor graag van jullie waarom ik deze auto's wel of niet moet halen en welke alternatieven jullie hebben. Mijn enigste eisen zijn dat de auto zuiniger en nieuwer moet zijn dan mijn huidige. Sportiviteit is leuk, maar geen must. Zeker omdat ik ook nog de auto moet kunnen verzekeren. Ik ben totaal geen fan van polo's en golfjes.

- Opel astra tourer 1.0 2017 ( 1 op 22)
- Seat Leon 1.0 2016 (1 op 22) zowel hatch als station

Bedankt voor het meedenken!
 
Die auto's zullen wellicht zuiniger zijn, maar tenzij je 100 dkm per jaar rijdt ga je de investering nooit terugverdienen natuurlijk. Ik snap dat je een nieuwere/mooiere/leukere auto wilt maar verbruik kan natuurlijk nooit je main driver zijn zeg maar :)

Ik vind beide opties nu niet echt heel goede opties voor een jonge man, alhoewel de Leon er nog wel mee door kan. Wat vindt je van bijvoorbeeld de Lexus CT200h?
 
Nico van Eerden zei:
Hallo allemaal!

Momenteel rijd ik een Seat Ibiza SC 1.6 uit 2009, die volgens het boekje 1 op 15 rijd. Sinds kort ben ik klaar met mijn studie en ben ik begonnen met werken. Ik ben ongeveer 40 a 50 euro aan benzine kwijt en ik dacht: 'dat kan goedkoper!'. Daarnaast vind ik het gewoon geweldig om een nieuwere auto te rijden :).

Nou ben ik al een tijdje op zoek geweest op autoscout en heb ik 2 leuke auto's gevonden die onder de 15000 komen. Ik hoor graag van jullie waarom ik deze auto's wel of niet moet halen en welke alternatieven jullie hebben. Mijn enigste eisen zijn dat de auto zuiniger en nieuwer moet zijn dan mijn huidige. Sportiviteit is leuk, maar geen must. Zeker omdat ik ook nog de auto moet kunnen verzekeren. Ik ben totaal geen fan van polo's en golfjes.

- Opel astra tourer 1.0 2017 ( 1 op 22)
- Seat Leon 1.0 2016 (1 op 22) zowel hatch als station

Bedankt voor het meedenken!

Deze verbruiken lijken mij erg optimistisch. Realistisch is denk ik meer rond de 1 op 16. Ik zou me zo niet rijk rekenen met een lager verbruik, waarschijnlijk moet er veel geld bij, en schrijf je veel meer af.

Je hebt nu een Seat Ibiza dit is een B segment auto, voor je budget vind je bijvoorbeeld ook al het nieuwe model Renault Clio 1.0 TCe uit 2019, met fabrieksgarantie. Of andere B segment auto's uit 2018 of 2019 zoals de Peugeot 208, Ford Fiesta, of Kia Rio of iets dergelijks. Die zijn vaak goedkoper om te rijden dan het C segment zoals de Astra en Leon.
 
Nico van Eerden zei:
Hallo allemaal!

Momenteel rijd ik een Seat Ibiza SC 1.6 uit 2009, die volgens het boekje 1 op 15 rijd. Sinds kort ben ik klaar met mijn studie en ben ik begonnen met werken. Ik ben ongeveer 40 a 50 euro aan benzine kwijt en ik dacht: 'dat kan goedkoper!'. Daarnaast vind ik het gewoon geweldig om een nieuwere auto te rijden :).

Nou ben ik al een tijdje op zoek geweest op autoscout en heb ik 2 leuke auto's gevonden die onder de 15000 komen. Ik hoor graag van jullie waarom ik deze auto's wel of niet moet halen en welke alternatieven jullie hebben. Mijn enigste eisen zijn dat de auto zuiniger en nieuwer moet zijn dan mijn huidige. Sportiviteit is leuk, maar geen must. Zeker omdat ik ook nog de auto moet kunnen verzekeren. Ik ben totaal geen fan van polo's en golfjes.

- Opel astra tourer 1.0 2017 ( 1 op 22)
- Seat Leon 1.0 2016 (1 op 22) zowel hatch als station

Bedankt voor het meedenken!


Hallo, waarom een redelijk nieuwe en saaie stationwagon?
 
Oeps foutje... Had denk ik net te veel van die zin verwijderd... 40 tot 50 euro kwijt per week. Ik rij meer dan 20.000 km per jaar.
 
Nico van Eerden zei:
Oeps foutje... Had denk ik net te veel van die zin verwijderd... 40 tot 50 euro kwijt per week. Ik rij meer dan 20.000 km per jaar.

Ben je ook in de mogelijkheid om te stekkeren, dan kun je ook denken aan een plug-inn, dan kun je nog zuiniger rijden dan 1 op 22
 
Hoeveel ruimte heb je nodig? Dit is hybride dus zuinig én leuk! https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/cr-z/48839369

0-df001b4a-8169-43cc-bc47-2afac5c4a7b8.jpg
 
Nico van Eerden zei:
- Opel astra tourer 1.0 2017 ( 1 op 22)
- Seat Leon 1.0 2016 (1 op 22) zowel hatch als station

Om je even weer met beide voeten op de grond te zetten: de verbruikscijfers die je noemt zijn niet echt reëel...
De Opel Astra Tourer 1.0 heeft een werkelijk gemeten (over minimaal 15.000 km.) gemiddeld verbruik van 6,19 l/100 km. = 1:16,2 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/35-Opel/322-Astra.html?fueltype=2&constyear_s=2016&constyear_e=2019&power_s=100&power_e=110&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2
De Leon 1.0 op dezelfde manier gemeten: 5,98 l/100 km. = 1:16,7 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/44-Seat/392-Leon.html?fueltype=2&constyear_s=2015&power_s=110&power_e=120&minkm=15000&powerunit=2

Niet slecht, maar dus écht geen 1:20...

Wil je zuiniger, dan is Zadelsnuiver zijn voorstel een goede. De Lexus CT 200h heeft een werkelijk verbruik (zelfde meetcriteria) van 5,41 l/100 km.= 1: 18,5
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1228-CT_200h.html?fueltype=2&constyear_e=2016&minkm=15000&powerunit=2
Dit zijn twee voorbeelden binnen budget:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/lexus/ct/48731737 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/48731737/carfax/icr
https://www.autotrack.nl/tweedehands/lexus/ct200h/48705585 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/48705585/carfax/icr

0-a136788e-3b02-4d6c-93cf-2c5832f3385c.jpg


Maar wil je echt 1:20 of zuiniger, bijvoorbeeld 1:21, of misschien 1:22? Of zelfs 1:23? In vergelijkbaar formaat auto als de Leon of Astra is er dan maar één optie (Zadelsnuiver kan dat uit ervaring bevestigen, alhoewel hij meteen zal zeggen: "Ik vind dit nu niet echt een heel goede optie voor een jonge man" ;) ).
De Toyota Prius dus. Voorbeeld: https://www.viabovag.nl/auto/toyota-prius-18-dynamic-business-nieuwst-naviclimate-cruise-jbl-audio-cv-leer-enz-po51i72

media.0034-1024w.jpg


Dit type Prius (de III) heeft een werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van 4,49 l/100 km. oftewel 1: 22,3 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&constyear_s=2015&constyear_e=2019&minkm=15000&powerunit=2
[size=x-small].[/size]​
 
Zadelsnuiver zei:
Die auto's zullen wellicht zuiniger zijn, maar tenzij je 100 dkm per jaar rijdt ga je de investering nooit terugverdienen natuurlijk. Ik snap dat je een nieuwere/mooiere/leukere auto wilt maar verbruik kan natuurlijk nooit je main driver zijn zeg maar :)

Ik vind beide opties nu niet echt heel goede opties voor een jonge man, alhoewel de Leon er nog wel mee door kan. Wat vindt je van bijvoorbeeld de Lexus CT200h?

Terug verdienen hoef ik ook niet, dat lukt met geen enkele auto. De Lexus heb ik vaker voorbij zien komen maar vind ik persoonlijk niet zo mooi.
Hoe maakt het dat de Leon en Astra geen goede opties zijn voor een jong iemand?
 
Greg 190780 zei:
Nico van Eerden zei:
Hallo allemaal!

Momenteel rijd ik een Seat Ibiza SC 1.6 uit 2009, die volgens het boekje 1 op 15 rijd. Sinds kort ben ik klaar met mijn studie en ben ik begonnen met werken. Ik ben ongeveer 40 a 50 euro aan benzine kwijt en ik dacht: 'dat kan goedkoper!'. Daarnaast vind ik het gewoon geweldig om een nieuwere auto te rijden :).

Nou ben ik al een tijdje op zoek geweest op autoscout en heb ik 2 leuke auto's gevonden die onder de 15000 komen. Ik hoor graag van jullie waarom ik deze auto's wel of niet moet halen en welke alternatieven jullie hebben. Mijn enigste eisen zijn dat de auto zuiniger en nieuwer moet zijn dan mijn huidige. Sportiviteit is leuk, maar geen must. Zeker omdat ik ook nog de auto moet kunnen verzekeren. Ik ben totaal geen fan van polo's en golfjes.

- Opel astra tourer 1.0 2017 ( 1 op 22)
- Seat Leon 1.0 2016 (1 op 22) zowel hatch als station

Bedankt voor het meedenken!


Hallo, waarom een redelijk nieuwe en saaie stationwagon?

Tja hoe werkt smaak... Mijn voorkeur gaat uit naar coupé's, sedans en stations die iets 'volwassener' en 'luxer' zijn.
 
Auto encyclopedie zei:
Nico van Eerden zei:
Oeps foutje... Had denk ik net te veel van die zin verwijderd... 40 tot 50 euro kwijt per week. Ik rij meer dan 20.000 km per jaar.

Ben je ook in de mogelijkheid om te stekkeren, dan kun je ook denk aan een plug-inn, dan kun je nog zuiniger rijden dan 1 op 22

Wel over nagedacht... Maar ik leef jammer genoeg in een uithoek met maar 1 laadpaal in het dorp.
 
Jazzik zei:
Nico van Eerden zei:
- Opel astra tourer 1.0 2017 ( 1 op 22)
- Seat Leon 1.0 2016 (1 op 22) zowel hatch als station

Om je even weer met beide voeten op de grond te zetten: de verbruikscijfers die je noemt zijn niet echt reëel...
De Opel Astra Tourer 1.0 heeft een werkelijk gemeten (over minimaal 15.000 km.) gemiddeld verbruik van 6,19 l/100 km. = 1:16,2 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/35-Opel/322-Astra.html?fueltype=2&constyear_s=2016&constyear_e=2019&power_s=100&power_e=110&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2
De Leon 1.0 op dezelfde manier gemeten: 5,98 l/100 km. = 1:16,7 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/44-Seat/392-Leon.html?fueltype=2&constyear_s=2015&power_s=110&power_e=120&minkm=15000&powerunit=2

Niet slecht, maar dus écht geen 1:20...

Wil je zuiniger, dan is Zadelsnuiver zijn voorstel een goede. De Lexus CT 200h heeft een werkelijk verbruik (zelfde meetcriteria) van 5,41 l/100 km.= 1: 18,5
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1228-CT_200h.html?fueltype=2&constyear_e=2016&minkm=15000&powerunit=2
Dit zijn twee voorbeelden binnen budget:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/lexus/ct/48731737 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/48731737/carfax/icr
https://www.autotrack.nl/tweedehands/lexus/ct200h/48705585 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/48705585/carfax/icr

0-a136788e-3b02-4d6c-93cf-2c5832f3385c.jpg


Maar wil je echt 1:20 of zuiniger, bijvoorbeeld 1:21, of misschien 1:22? Of zelfs 1:23? In vergelijkbaar formaat auto als de Leon of Astra is er dan maar één optie (Zadelsnuiver kan dat uit ervaring bevestigen, alhoewel hij meteen zal zeggen: "Ik vind dit nu niet echt een heel goede optie voor een jonge man" ;) ).
De Toyota Prius dus. Voorbeeld: https://www.viabovag.nl/auto/toyota-prius-18-dynamic-business-nieuwst-naviclimate-cruise-jbl-audio-cv-leer-enz-po51i72

media.0034-1024w.jpg


Dit type Prius (de III) heeft een werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van 4,49 l/100 km. oftewel 1: 22,3 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&constyear_s=2015&constyear_e=2019&minkm=15000&powerunit=2
[size=x-small].[/size]​

Bedankt voor de moeite die je hierin hebt gestoken! Ik wist van tevoren dat het gebruik op papier hoger is dan het werkelijke gebruik, maar de exacte cijfers waren bij mij niet bekend. Het lijkt mij dat hetzelfde geldt voor mijn huidige Seat, waarvan het gebruik (op papier) al 1 op 15 is (wat zelfs nog onder de astra en leon komt kwa werkelijk verbruik).

Ik vraag me nu wel af hoe het komt dat zulke auto's niet erg geschikt zijn voor jonge mannen. Als het aankomt op smaak, vind ik het veel 'stoerder' als ik een 21 jarige in een dikke station of sedan zie rijden met veel opties, dan de zoveelste 21 jarige in een verlaagde hatchback. Ik geef toe dat ik het liefst een coupé zou rijden... Maar dat komt helaas niet echt goed uit met het hele 'zuinige' gedeelte :)
 
Als je meer dan 20.000 km per jaar rijdt dan zou je ook zeker een diesel kunnen overwegen. Van de Peugeot 308 2 en Renault Mégane 4 staan veel auto's te koop uit hele jonge bouwjaren en voor heel weinig geld. En ze zijn van prima kwaliteit, van de 308 vind je ook het faceliftmodel binnen het budget, die zijn beter.

Ze rijden door het hoge koppel bij lage toeren heel plezierig, soepel en stil, zijn heel zuinig, ze hebben een grote actieradius. Door het negatieve diesel sentiment zijn ze vele duizenden euro's goedkoper dan de benzine varianten, en kunnen prima uit. De PSA 1.6 en 1.5 HDI en Renault 1.5 DCI zijn goede, soepele en degelijke 4 cilinder dieselmotoren.

Je kunt er nog vele jaren plezier van hebben.
 
Je kijkt teveel naar de verbruikscijfers uit het boekje.
Vroeger was dat wel representatief, maar de laatste decennium steeds meer een illusie.

Hoe belangrijk vind je verbruik? Hybride is vrij zuinig, vooral in stadsverkeer en landwegen. Modellen: Toyota Auris, Yaris. Lexus vond je niet mooi, dat kan. Kijk eens naar de Auris, je kunt ze zelfs vinden met een strak leren interieur.

Sportiever kan ook: Ford Fiesta 1.0 Ecoboost.
Mij lukt het om 1:19 te rijden gemiddeld op de snelweg.
Stadsverkeer wordt al snel 1:14. Voor je budget kun je een ST-variant met 125pk vinden.
Door de turbo en goede geluidsisolatie rijdt deze auto echt een klasse beter dan wat je nu gewend bent. Plus voorruitverwarming, stoelverwarming, dat soort opties zitten er vaak ook op.
https://www.autoscout24.nl/lst/ford/fiesta/ve_st
 
Ik geloof dat de Mazda 3 sky active nog het dichtst bij zijn verbruik op papier komt.

De Toyota auris is er ook in hybride

Je woont in een uithoek zonder laadpaal? Maar je kan een plug inn ook thuis op je eigen oprit opladen.

Een prius plugin is ook heel zuinig zonder consequent laden. Bij een Opel ampera en dee chevy volt wordt niet laden wel gelijk afgestraft

Hier een video over de prius plugin en de Chevrolet volt (Opel ampera)
https://youtu.be/B_ySRO43kzM
 
Ik vraag me nu wel af hoe het komt dat zulke auto's niet erg geschikt zijn voor jonge mannen. Als het aankomt op smaak, vind ik het veel 'stoerder' als ik een 21 jarige in een dikke station of sedan zie rijden met veel opties, dan de zoveelste 21 jarige in een verlaagde hatchback.

dat heeft inderdaad met smaak te maken denk ik. De meeste jongere mensen rijden liever in een compacte hatchback dan in een station of sedan. Als jou smaak anders is, helemaal prima (y) zelfde geld voor de motoren, deze mini blokjes hebben vodoende pit om het verkeer mee te komen maar echt vlot is het allemaal niet. De een vind dat erg, de andere kan er prima mee leven. De Seat en Astra heb ik beide wel mee gereden. Als station vind ik de seat er beter uit zien als hatchback de astra. De astra in in algemene zin wel prettiger. Is gewoon beter in balans. Het dashboard van de seat zie je gewoon dat de auto al heel wat jaar mee gaat en de astra veel jonger en frisser model is, zeker als je iets van een innovation uitvoering weet te krijgen.

maar die verbruikcijfers? Die ga je bij lange na niet halen. Beetje afhankelijk van de omstandigheden zou je met rustig rijden 1 op 17 moeten kunnen halen maar dan houd het wel op vermoed ik.

Maar is het verbruik een excuus om een andere auto te kopen? Of wil je een andere auto komen omwille van het verbruik? Lijkt het zelfde maar het uitgaanspunt is toch wel anders.
 
Ik vind een '09 Ibiza 1.6 eigenlijk al een hele mooie auto voor iemand van 21. Op die leeftijd zou ik persoonlijk geen 15k stukslaan op een auto, of je moet al helemaal voorzien zijn qua woning. Maar ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken.

Een leuke B-segmenter met een turbomotortje lijkt mij ook de beste optie. Nog relatief goedkoop in vaste lasten, vrij zuinig en ook nog enigszins sportief.
 
Mechanix zei:
Ik vind een '09 Ibiza 1.6 eigenlijk al een hele mooie auto voor iemand van 21. Op die leeftijd zou ik persoonlijk geen 15k stukslaan op een auto, of je moet al helemaal voorzien zijn qua woning. Maar ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken.

Een leuke B-segmenter met een turbomotortje lijkt mij ook de beste optie. Nog relatief goedkoop in vaste lasten, vrij zuinig en ook nog enigszins sportief.

Maar dan heb je meestal een hatch met hier en daar een station of de Honda cr z
 
Auto encyclopedie zei:
Mechanix zei:
Ik vind een '09 Ibiza 1.6 eigenlijk al een hele mooie auto voor iemand van 21. Op die leeftijd zou ik persoonlijk geen 15k stukslaan op een auto, of je moet al helemaal voorzien zijn qua woning. Maar ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken.

Een leuke B-segmenter met een turbomotortje lijkt mij ook de beste optie. Nog relatief goedkoop in vaste lasten, vrij zuinig en ook nog enigszins sportief.

Maar dan heb je meestal een hatch met hier en daar een station of de Honda cr z
Het is mij ook onduidelijk waarom ts een station zou willen.
 
Nou extra ruimte is voor sommige elke dag weer een cadeau, ik ben ook iets kleiner gaan rijden en daar stoor ik mij regelmatig aan als iets weer niet in de auto past bij de ikea of een marktplaats aankoop.

Maar een sedan hoe mooi ik ze ook vindt kan niet op tegen de ergenis dat er minder in kan
 
Auto encyclopedie zei:
Nou extra ruimte is voor sommige elke dag weer een cadeau, ik ben ook iets kleiner gaan rijden en daar stoor ik mij regelmatig aan als iets weer niet in de auto past bij de ikea of een marktplaats aankoop.

Maar een sedan hoe mooi ik ze ook vindt kan niet op tegen de ergenis dat er minder in kan

Ik heb de afgelopen 10 jaar altijd genoeg gehad aan een compacte hatchback. Maar ik koop ook weinig rommel op Marktplaats of bij de Ikea. :)

Als je een gezin en een labrador hebt, kan ik de keuze voor een station overigens heel goed begrijpen. Of dagelijks een kofferbak vol gereedschap moet meenemen.
 
Ik vind vind van redelijk wat modellen de stations mooier dan de sedan. Dat kan voor de topicstarter net zo zijn natuurlijk. Dat hij stuk praktischer is, is dan een heel prettige bijkomstigheid (y)
 
Ik zou me helemaal niet blind staren op het verbruik wat in boekjes of folders staat.
Het is hierboven al vaker genoemd kun je beter op spritmonitor.de kijken.
Omdat het een Duitse site is staan er heel veel auto's op met heel veel gebruikers en kun je heel eenvoudig het merk en model en motorisering kiezen.
Kun je mooi precies het verbruik zien.
 
Nico van Eerden zei:
Ik geef toe dat ik het liefst een coupé zou rijden... Maar dat komt helaas niet echt goed uit met het hele 'zuinige' gedeelte :)
Dan ga je toch voor een Coupe.
Renault Megane Coupe
renault-megane-coupe-1-2tce-gt-line-navi-clima-pdc-camera-18-inch-lm.jpg


Alfa Romeo Mito
alfa-romeo-mito-1-4-t-quadrifoglio-verde-170pk-automaat-navi-ecc-lm-velgen-leer.jpg

Ik heb de eerste de beste Mito gekozen met NAP en voor de rest nergens op gelet het is dus een voorbeeld net als de Megane.
 
Nico van Eerden zei:
Ik geef toe dat ik het liefst een coupé zou rijden... Maar dat komt helaas niet echt goed uit met het hele 'zuinige' gedeelte :)

Dan heb je deze even over het hoofd gezien? https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/cr-z/48839369

0-a52844bd-ad1f-4244-a723-722c468ab18f.jpg


Zuinig (voor zo'n auto...) werkelijk verbruik 5,93 l/100 km. = bijna 1:17 gemiddeld. https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/1189-CR-Z.html?fueltype=2&minkm=15000&powerunit=2
En rijdt dat nou een beetje? https://www.youtube.com/watch?v=CTzr5644y3c

a040.gif
Gewoon hier https://www.gaspedaal.nl/honda/cr-z?srt=df-a eentje uitzoeken en je rijdt een coupé en nog zuinig ook...
[size=x-small].[/size]​
 
Epica zei:

Zo'n Mégane met 1.2 TCE 116 pk verbruikt volgens https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/41-Renault/372-Megane.html?fueltype=2&power_s=114&power_e=118&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2 gemiddeld 1:13,7 Wél een coupé, niet echt zuinig...

Een MiTo (met de 2 cylinder TwinAir) is geen coupé en is nauwelijks zuiniger dan de Mégane en als je voor de MiTo 1.4 met automaat gaat haal je gemiddeld héél misschien net, maar waarschijnlijk niet de 1:13.
 
Jazzik zei:
Epica zei:

Zo'n Mégane met 1.2 TCE 116 pk verbruikt volgens https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/41-Renault/372-Megane.html?fueltype=2&power_s=114&power_e=118&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2 gemiddeld 1:13,7 Wél een coupé, niet echt zuinig...

Een MiTo (met de 2 cylinder TwinAir) is geen coupé en is nauwelijks zuiniger dan de Mégane en als je voor de MiTo 1.4 met automaat gaat haal je gemiddeld héél misschien net, maar waarschijnlijk niet de 1:13.
Maar ja allemaal beter dan dat lelijk hok waar jij iedere keer mee aan komt en jij blijft ook maar stront eigenwijs dat spritmonitor gebruiken, waar je geen reet mee kan.
 
Epica zei:
Maar ja allemaal beter dan dat lelijk hok waar jij iedere keer mee aan komt en jij blijft ook maar stront eigenwijs dat spritmonitor gebruiken, waar je geen reet mee kan".

Dat jij "geen reet" met Spritmonitor kunt is overduidelijk je eigen tekortkoming. Je had dus moeten schrijven "waar ik geen reet mee kan.
De rest van je uitstekend onderbouwde commentaar in zeer beschaafde bewoordingen
g070.gif
laat ik maar voor wat het is...
 
Lekker zuinig, maar je moet nog wel een paar maanden doorsparen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/49045663
 
Jazzik zei:
Epica zei:
Maar ja allemaal beter dan dat lelijk hok waar jij iedere keer mee aan komt en jij blijft ook maar stront eigenwijs dat spritmonitor gebruiken, waar je geen reet mee kan".

Dat jij "geen reet" met Spritmonitor kunt is overduidelijk je eigen tekortkoming. Je had dus moeten schrijven "waar ik geen reet mee kan.
De rest van je uitstekend onderbouwde commentaar in zeer beschaafde bewoordingen
g070.gif
laat ik maar voor wat het is...
Nee het is jou tekortkoming dat je steeds iets gebruikt waar je niks mee kan, je maakt nu van je tekortkoming die van iemand anders. Wij wonen nog steeds in Nederland en dat kan je niet vergelijken met Duitsland, iets wat ik je al een paar keer heb uitgelegd maar iets wat er bij jou maar niet in wil.
 
Over Spritmonitor: uit mijn ervaring klopt het wel redelijk bij al onze (vorige) auto's. Het is in ieder geval een betere indicatie dan NEDC en WLTP.

Over je autokeuze: mijn ouders hebben een Auris Hybrid van een paar jaar oud. Daar rijd ik ook meerdere keren per week in en die rijdt heel prettig, zeker voor het dagelijkse 'van A naar B' rijden. Als je een auto wilt die je niet vaak ziet, dan zou ik voor de Honda CR-Z gaan, zoals al aangegeven door Jazzik. Zelf ben ik me toevallig aan het oriënteren voor een CR-Z en ik kan amper negatieve dingen lezen in de verhalen van eigenaren.
 
Epica zei:
Jazzik zei:
Epica zei:
Maar ja allemaal beter dan dat lelijk hok waar jij iedere keer mee aan komt en jij blijft ook maar stront eigenwijs dat spritmonitor gebruiken, waar je geen reet mee kan".

Dat jij "geen reet" met Spritmonitor kunt is overduidelijk je eigen tekortkoming. Je had dus moeten schrijven "waar ik geen reet mee kan.
De rest van je uitstekend onderbouwde commentaar in zeer beschaafde bewoordingen
g070.gif
laat ik maar voor wat het is...
Nee het is jou tekortkoming dat je steeds iets gebruikt waar je niks mee kan, je maakt nu van je tekortkoming die van iemand anders. Wij wonen nog steeds in Nederland en dat kan je niet vergelijken met Duitsland, iets wat ik je al een paar keer heb uitgelegd maar iets wat er bij jou maar niet in wil.

Tegen dovemansoren. De hybrides en Aziatische auto’s zijn heilig en owee als je daar ook maar een slecht woord over rept. Gelukkig worden we op alle momenten wel prettig op de hoogte gehouden over de situatie in Polen, de minpunten van auto’s die niet uit Azië komen ook al is dat daar totaal niet relevant en hoe Jazzik zijn eerste vrouw heeft gekozen.

Gelukkig zijn er nog mensen die verder kijken dan die saaie hokken en andere criteria hebben dan “hIj MoEt 1 oP 28 LoPeN eN iK wIl Er NoOiT eEn PrObLeEmPjE mEe HeBbEn”. Fleurt het wagenpark ten minste nog wat op.
 
Epica zei:
Jazzik zei:
Epica zei:

Zo'n Mégane met 1.2 TCE 116 pk verbruikt volgens https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/41-Renault/372-Megane.html?fueltype=2&power_s=114&power_e=118&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2 gemiddeld 1:13,7 Wél een coupé, niet echt zuinig...

Een MiTo (met de 2 cylinder TwinAir) is geen coupé en is nauwelijks zuiniger dan de Mégane en als je voor de MiTo 1.4 met automaat gaat haal je gemiddeld héél misschien net, maar waarschijnlijk niet de 1:13.
Maar ja allemaal beter dan dat lelijk hok waar jij iedere keer mee aan komt en jij blijft ook maar stront eigenwijs dat spritmonitor gebruiken, waar je geen reet mee kan.

Heel even opnemen voor Jazzik, je kunt van alles vinden over wie dan ook een suggestie. Feit is dat een aantal die met hand en tand verdedigen.

Het is geen wedstrijd, mensen komen hier voor een suggestie. Ja Jazzik haalt graag mensen onderuit. Maar feitelijk als je inderdaad ongeveer wilt weten wat je moet verwachten.....is spritmonitor echt een zeer goede website. Heel breed, veel data, betrouwbaar.

Voor mijn auto klopt die 6.4/100 ook wel vrij goed eigenlijk.
 
Jazzik zei:
Epica zei:

Zo'n Mégane met 1.2 TCE 116 pk verbruikt volgens https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/41-Renault/372-Megane.html?fueltype=2&power_s=114&power_e=118&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2 gemiddeld 1:13,7 Wél een coupé, niet echt zuinig...

Een MiTo (met de 2 cylinder TwinAir) is geen coupé en is nauwelijks zuiniger dan de Mégane en als je voor de MiTo 1.4 met automaat gaat haal je gemiddeld héél misschien net, maar waarschijnlijk niet de 1:13.

Onder coupé zou ik meer iets verstaan als een laguna coupe, hyundai coupe, etc... Auto's zoals die megane zie ik meer als... Een 2 deurs hatchback 🤡
 
Epica zei:
Nee het is jou tekortkoming dat je steeds iets gebruikt waar je niks mee kan, je maakt nu van je tekortkoming die van iemand anders. Wij wonen nog steeds in Nederland en dat kan je niet vergelijken met Duitsland, iets wat ik je al een paar keer heb uitgelegd maar iets wat er bij jou maar niet in wil.

Beste Epica, Spritmonitor is een Duitse website met internationale deelnemers. Voor hun gemak (en het jouwe) beschikbaar in 4 talen:
https://www.spritmonitor.de/ - https://www.spritmonitor.de/en/ - https://www.spritmonitor.de/fr/ - https://www.spritmonitor.de/es/

Als je je er even in verdiept kom je op Spritmonitor veel deelnemers uit vrijwel alle Europese landen (ja, ook Nederland) tegen. De meerderheid bestaat inderdaad uit Duitsers. Voor de Nederlandse deelnemers is dit wel handig: de maximum snelheden liggen in Duitsland, net als hier in Polen en veel andere landen hoger dan in Nederland.
Het gevolg zou logischerwijs moeten zijn dat de gemiddelde verbruikscijfers voor Jan de Hollander ietsje lager zouden moeten liggen.
Ik (en velen met mij) beschouwen Spritmonitor als een goede (de beste?) indicatie voor te verwachten verbruik.

Maar als jij een (nog) betere weet houd ik me van harte aanbevolen! Ik zie je link(s) graag tegemoet. Bij voorbaat dank....
a014.gif


PS [size=x-small]Van mijn laatste 3 auto's (12 jaar) heb ik het verbruik bijgehouden op Spritmonitor. En o wonder: alle drie zaten héél dicht bij het gemiddelde verbruik van die types auto met dezelfde aandrijflijn...[/size]
[size=x-small].[/size]​
 
AsconaGT zei:
Ik vraag me nu wel af hoe het komt dat zulke auto's niet erg geschikt zijn voor jonge mannen. Als het aankomt op smaak, vind ik het veel 'stoerder' als ik een 21 jarige in een dikke station of sedan zie rijden met veel opties, dan de zoveelste 21 jarige in een verlaagde hatchback.

dat heeft inderdaad met smaak te maken denk ik. De meeste jongere mensen rijden liever in een compacte hatchback dan in een station of sedan. Als jou smaak anders is, helemaal prima (y) zelfde geld voor de motoren, deze mini blokjes hebben vodoende pit om het verkeer mee te komen maar echt vlot is het allemaal niet. De een vind dat erg, de andere kan er prima mee leven. De Seat en Astra heb ik beide wel mee gereden. Als station vind ik de seat er beter uit zien als hatchback de astra. De astra in in algemene zin wel prettiger. Is gewoon beter in balans. Het dashboard van de seat zie je gewoon dat de auto al heel wat jaar mee gaat en de astra veel jonger en frisser model is, zeker als je iets van een innovation uitvoering weet te krijgen.

maar die verbruikcijfers? Die ga je bij lange na niet halen. Beetje afhankelijk van de omstandigheden zou je met rustig rijden 1 op 17 moeten kunnen halen maar dan houd het wel op vermoed ik.

Maar is het verbruik een excuus om een andere auto te kopen? Of wil je een andere auto komen omwille van het verbruik? Lijkt het zelfde maar het uitgaanspunt is toch wel anders.

Nou het verbruik is denk ik meer een excuus. Het is voor mij niet noodzakelijk om een andere auto te kopen omdat ik er anders aan onderdoor ga. Ik wil sowieso een nieuwe auto, maar als het kan zou ik die het liefst zuiniger willen hebben.
 
Nico GTR zei:
Ja Jazzik haalt graag mensen onderuit. Maar feitelijk als je inderdaad ongeveer wilt weten wat je moet verwachten.....is spritmonitor echt een zeer goede website. Heel breed, veel data, betrouwbaar.

Nico, ik denk niet dat ik mensen onderuit haal. Wél beweringen die hier worden gepresenteerd als feiten die naar mijn mening niet kloppen.
Als ik er naast zit: corrigeer me maar.

Op Haze zijn commentaar ga ik maar niet in. Alléén een vraagje: vind je een CR-Z ook al een saai hok? In welk opwindend voertuig verplaats jij je dan? O... ehhh...
a068.gif
 
speedtouch zei:
Wat vind je dan van mijn ´aanbod´ van 15.05u.?

Interieur ziet er erg netjes uit! Hoe die er van de buitenkant uit ziet, moet ik nog even naar blijven kijken. Misschien als ik het in het echt voorbij zie komen zie ik eventuele mogelijkheden 🤡.

Hybride is voor mij nog erg nieuw... Het idee klinkt leuk, maar we hebben geen stopcontact buiten en ik heb geen idee hoe lang zo'n beestje oplaad en hoe vaak ik moet laden bij 96 km per dag. Elke dag de deur open laten staan voor 3 uur lang lijkt me in de winter niet heel prettig.

(Mitsubishi Outlander phev vind ik stiekem ook wel kei tof)
 
Nico van Eerden zei:
speedtouch zei:
Wat vind je dan van mijn ´aanbod´ van 15.05u.?

Interieur ziet er erg netjes uit! Hoe die er van de buitenkant uit ziet, moet ik nog even naar blijven kijken. Misschien als ik het in het echt voorbij zie komen zie ik eventuele mogelijkheden 🤡.

Hybride is voor mij nog erg nieuw... Het idee klinkt leuk, maar we hebben geen stopcontact buiten en ik heb geen idee hoe lang zo'n beestje oplaad en hoe vaak ik moet laden bij 96 km per dag. Elke dag de deur open laten staan voor 3 uur lang lijkt me in de winter niet heel prettig.

(Mitsubishi Outlander phev vind ik stiekem ook wel kei tof)
Eem gewone hybride zoals de Auris en de CRZ kan je niet opladen alleen auto's zoals de Plug in hybride als de Outlander waarvan de naam het al zegt oplaad auto die moet je inpluggen.
 
Ik heb 1 persoon over diesel horen praten... Zou dit ook iets zijn wat ik kan bekijken?
 
Terug
Bovenaan