Zuinig, 5 persoons, voldoende ruimte en en en en en

Robert 9775288

Net ingestapt
Hallo,

Ja, en dit, en dat, we kennen het wel.
We willen alles, voor weinig.
Nu wederom weer zo'n topic.

Wij bezitten nu een aygo uit 2014 (erste type)
Die rijdt gemiddeld 20dkm per jaar.

En een Kia ceed sw uit 2008. Die rijdt slechts een 7500 dkm.

We zijn een gezin van 5. Met een vouwwagen.

Nu zit ik al lange tijd te dubben over een andere auto (vervanger kia)
Maar kom er niet echt uit

Ik wil het nu anders proberen.

De aygo vervangen voor een maatje groter, waar we met z'n allen in kunnen, en de vouwwagen kunnen trekken.

De eisen.

Budget 10.000
5 persoons.
Zuinig, zo zuinig mogelijk.
In de maat voering van een b Max, meriva, yaris, clio
Niet boven de 1150 kilo.

Lang verhaal, ben heel benieuwd waar jullie mee komen.
Vooral betreft het verbruik. Fabriek opgave zijn altijd geweldig.maar ben toch benieuwd naar het werkelijke verbruik

1:13 en 1:15 scheelt je op dit moment zo’n 100€ per maand bij 30k per jaar , persoonlijk zou ik met een gezin van 5 nog een maatje groter gaan als Yaris en Clio .

Een door jou aan gehaalde meriva zit al zowat tegen de 1300kg aan .

Auto die in me opkomt is een Skoda Rapid , die zit een beetje tussen B en C segment in .

Voor een vakantie, aanname want een vouwwagen lijkt mij de Clio niet prettig. Auto is wat smal van binnen voor 5 personen, de meest voorkomende geleverde motor de 0.9TCe. is perfect voor in Nederland maar voor een ritje met vouwwagen en vol bepakt lijkt mij geen pretje.

De Meriva en B-Max lijken mij betere alternatieven. Toch zou ik persoonlijk naar iets uit het C segment zoeken. Net allemaal wat groter, ook wel zwaarder, maar toch ook wel meer auto. Ik denk daarbij aan een Ford Focus.

De eerder genoemde Rapid is erg smal in het interieur. Ik zou inderdaad een C segment station zoeken zoals een Focus of Megane, als jullie allemaal erg lang zijn zou een Octavia een optie kunnen zijn, al kom je dan mogelijk bij motoren uit die niet als extreem betrouwbaar te boek staan.

Hoge auto's zijn zwaar en niet zuinig, maar wel populair. Lekker een station zoeken.

Een Renault Clio Estate is best een goede optie, mits de kinderen niet heel lang zijn.

Een goed alternatief is de Dacia Logan MCV, die veel ruimte en betrouwbaarheid biedt voor relatief weinig geld, ze zijn ook niet erg zwaar.

Of kijk gewoon naar een C segment stationwagon als weer een Kia Ceed, een Ford Focus, Renault Megane 1.4 TCe of 1.6 16V.

ik moet gelijk aan een S-cross denken, maar dat wordt een uitdaging met je budget. https://www.gaspedaal.nl/suzuki/sx4-s-cross/benzine?pmax=12500&srt=pr-a

Het is afhankelijk hoe oud je kinderen zijn en hoe lang je met de auto wilt rijden.
De meesten auto's hebben achterin 2 zetels plus middenin een bobbel en een tunnel tussen de benen.
Met 3 kinderzitjes zitten de kids bij veel auto schots en scheef.

Daarom raad ik een auto aan met 3 volledige zetels achterin: Toyota Verso, VW Touran, Opel Zafira, Ford S-Max, Mazda 5.
Van Toyota weet ik dat deze niet eens een tunnel midden in heeft.
Al deze auto's hebben 3 onafhankelijk instelbare stoelen achterin. En een kofferbak ruimte: heerlijk! Als je gaat camperen kun je elke cm3 gebruiken.
Dat zijn dan ook auto's waar de kinderen als tiener nog comfortabel kunnen zitten. Deze is ook als 7-zits verkrijgbaar: handiger dan je vermoedt. Bij VW kun je die stoelen er ook uit klikken: maximale ruimte.

Toyota Urban Cruiser, heeft een behoorlijk zuinige 1.3L motor en 6-versnellingen.

https://www.autoweek.nl/auto/52148/toyota-urban-cruiser-13-vvt-i-aspiration/
https://www.gaspedaal.nl/toyota/urban-cruiser?pmin=6000&pmax=10000&kmax=160000&srt=pr-a

Volt zei:
Toyota Urban Cruiser, heeft een behoorlijk zuinige 1.3L motor en 6-versnellingen.

https://www.autoweek.nl/auto/52148/toyota-urban-cruiser-13-vvt-i-aspiration/
https://www.gaspedaal.nl/toyota/urban-cruiser?pmin=6000&pmax=10000&kmax=160000&srt=pr-a

zal mijn keuze ook zijn, alleen vind ik het trekgewicht wel wat tegen vallen.

Misschien mis ik iets? Waarom ga je niet met je kia ceed sw op vakantie? Of ga je van 2 naar 1 auto?

Honda Jazz een ruimtewonder en wat nieuwer te krijgen.

https://www.autoweek.nl/auto/60798/honda-jazz-14-trend/
https://www.gaspedaal.nl/honda/jazz/handgeschakeld?bmin=2010&pmin=6000&pmax=10000&kmax=160000&tmin=750&srt=pr-a

Ik zou de Aygo houden en de Kia vervangen, veel zuiniger de Aygo wordt het niet en je vind het niet erg om 20dkm per jaar mee te rijden.
Maar ik betwijfel of je heel vrolijk wordt met kinderen achter in een b-segmenter.

met een grand modus kom je wellicht nog een eind qua ruimte, maar die houdt qua trekgewicht weer niet over, ohja de 1.6 is 1 categorie zwaarder

Er zitten Intresante opties tussen ja. Leuk om te lezen.

Ik ben opties aan het overwegen.
De aygo rijdt veel. Paar keer per week ritjes van 80km per dag.
Eigenlijk mag die wel vervangen voor een maatje groter. Zodat de vrouw des huize iets meer confort heeft.
De aygo rijdt niet zo zuinig trouwens, 1.15 ongeveer. Puur omdat je ook nog een beetje vooruit wilt komen.

De kia opzich is wel prima. Wat ouder, maar niet zwaar, hoop ruimte. Vol opties
Alleen die staat de hele week praktisch stil en wordt enkel gebruikt voor vakantie, of als we met z'n alen weg gaan.

En vandaar dat ik dacht, aygo eruit voor iets groters, waar we ook mee op vakantie kunnen en de vouw wagen kunnen trekken.
Laatst genoemde is een oudje, maar veel opberg ruimte. De kofferbak van de ceed is niet propvol waardoor wij net iets klein toe kunnen.

Hele lange uitleg. Maar dat is het dan zo'n beetje.

De kia gaat er dan trouwens uit. Daar komt ook iets anders voor. Of een cabrio, of iets anders kleins en goedkoops, gezien die gewoonweg heel weinig rijdt.

Tja, je wil wel eens wat...
Zelf zou ik gewoon je vrouw in de kia laten rijden, en zelf in de toyota. Veel zuiniger wordt het niet, zeker wanneer je de extra afschrijving van nieuwe auto's mee gaat rekenen. Lekker doorsparen zou ik zeggen...

De Fiat 500L is ook goed te vinden voor het budget. Dat is wel een ruime MPV auto. Zuinige motoren hebben ze niet echt, op de diesel en LPG na wellicht. Wij hebben zelf 4 jaar lang de 0.9 TwinAir gereden en die zat gemiddeld op de 1 op 14, wel erg afhankelijk in welke omstandigheden je rijdt.

fiat-500-l-0-9-twinair-trekking-navi-airco-cruise-pdc-lmv-nap-goed-onderhouden.jpg

1:15 met een Aygo, wauw. Dan moet je je best doen. Ik kwam nooit onder de 1:17.
Heb nu een Focus wagon (1216kg, wel binnen jouw budget) en die doet 1:16 a 1:17 gemiddeld. Mag ook 1200kg trekken.

Wij hebben een 2017 Aygo, die wordt ook niet rustig bereden. Maar we halen daar toch met relatief gemak 1:20 mee. In de 130 tijd was dat eigenlijk net niet te doen dan kwam je toch al snel op 1: 19 uit maar veel lager dan dat heb ik nog niet gemerkt.

Heb je al een generatie 2 of is het een gen 1?

Een Citroen C4 Cactus al bekeken? Ik haalde daar met 120 door België gewoon 1 op 16,5 mee. Weegt 950 kg. Wel even opletten dat die altijd netjes op tijd is onderhouden met de juiste olie en kijk even goed door de oliedop hoe de distributieriem is. Die willen soms wel eens afbrokkelen met vervelende resultaten tot gevolg.
Verder geen onbetrouwbare auto maar wel eentje die soms een beetje aandacht nodig heeft.

Yaris Hybride stond hier ook op het lijstje maar ik weet niet of die wat mag trekken.

Anders een Megane 3 met een 1.5 DCi. Enorm veel geleverd en als je die dan vaak inzet kom je wel net uit met je hogere MRB. Is feitelijk gewoon te zwaar voor je wensen...maar wel een zuinige auto met dito ruimte en trekvermogen.

Barri zei:
1:15 met een Aygo, wauw. Dan moet je je best doen. Ik kwam nooit onder de 1:17.
Heb nu een Focus wagon (1216kg, wel binnen jouw budget) en die doet 1:16 a 1:17 gemiddeld. Mag ook 1200kg trekken.
Precies, heb ook 2 Aygo's gehad. Ik zou niet weten hoe je 1:15 kan rijden. Ben nooit onder de 1:18 gekomen, 1:21 op lange afstanden is normaal. Ook er optrekken tot 105km/u in zijn 2e versnelling. Wel zorgelijk: wijst om een bijzondere rijstijl die wél heel duur kan uitvallen bij een grotere auto.

Onze Aygo 1 haalde ook maar 1 op 15. Door veel snelweg waar de motor erg hard moet werken, en files. En de motor van de Aygo had al snel last van kantelende zuigers en een hoog olie verbruik. De auto was ook niet fijn op de snelweg. De opvolger de Citroën C3 1.6 E HDI haalde onder de zelfde omstandigheden gewoon 1 op 22, de motor is na veel kilometers nog als nieuw.

Succes met de zoektocht.

De aygo is een eerste type. Laatste model. Dus met dag rij verlichting
Hiervoor reed ze een eerste type. Met van 2005 uit mijn hoofd. Die was wel zuinig.

Dat de laatste model minder zuinig is, komt door de bak.
Verhoudingen liggen te ver uit mekaar. Vooral de 3de versnelling is mega lang.

Ze haald er ook gerust wel 1.20 mee.
Alleen ze rijdt deels binnendoor boerenland routes. Daar geef je eenmaal wat meer gas
Verder relatief korte stukjes
Lage km stand. Netjes onderhoud etc.

De kia is geen optie met de km die ze maakt.
De kia is helemaal geen zuinige auto.
Slechts een 1.4 met 109 pk.
Zonder 6 bak.
Die haald amper de 1.12
Lange afstand doet die het wel goed.

Yaris hybrid heb ik al eens naar gekeken. Al weet ik niet of die wat mag trekken.
Had ook wel een blik geworpen op een Clio estate gt. 1.2 tce.
Alleen daarvan is het verbruik een bijzonder verhaal

Moet eerlijk zeggen, dat van best veel auto's het verbruik gewoon weg hoog is. B of c segment rijden in praktijk toch best duur.

Onderhoud vind ik minder boeiend. Kan veel zelf.

Had al eerder gedacht de kia in te ruilen voor een andere station.
Maar kan de juiste niet vinden.

Of te zwaar, onbetrouwbare motoren, hoog verbruik. Vaak storingen. Te weinig vermogen. Niet praktisch.

Een x aantal jaar geleden kocht ik elk jaar een andere auto. Was gewoon genoeg te koop wat leuk was.
Zit nu denk ik in een face waarin het niet te vinden is.

Ik moet er toch nog maar over nadenken ☺️

Ik zou die 1150 kg eis laten vallen, een auto van 1350 kg (Prius bijvoorbeeld) kost slechts 15 euro per maand meer aan wegenbelasting en in het verbruik scheelt het ook amper.

Terug
Bovenaan