Zomerbanden advies

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar nieuwe zomerbanden voor mijn Nissan Note. Er zitten nu Continentals onder maar die wil ik liever niet meer omdat ik het idee heb dat deze snel slijten, en ik geloof dat zowiezo banden onder een Note snel slijten en een bekend euvel schijnt te zijn. Ik heb de auto tweedehands gekocht met deze banden binnen de 'norm' aldus de dealer, nu na 16.000 km en 7 maanden later zijn ze versleten.
LV 2,8 RV 2,4
LA 2,2 RA 1,6

Via de dealer kosten incl montage 4 nieuwe banden 550,-. Dat zouden dan weer Continental banden zijn en ik denk dat het goedkoper kan incl montage.

De bandenmaat is 185/55 R16
Ik ben geen sportieve rijder, maar maak wel veel (snelweg) kilometers.
Nu twijfel ik tussen de bekende a-merken zoals Vredestein, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Pirelli.

Wie kan mij een zomerband aanraden die het minst snel slijt maar ook veilig is?

Klopt de opgegeven bandenmaat wel? Krijg namelijk niet zo heel resultaten op deze maat.

Bandenprijzen kun je vergelijken kan via bandenspotter.nl, montage hoeft niet meer dan €15 per band te kosten.

Ik rij nu toyo's de beste prijs/kwaliteit voor mijn velgen.

+ me auto is geleverd op toyo banden.

In de nissan garage legde we bijna altijd michelins er onder. Die paste beter bij de nissan note.

Je weet nu eigenlijk niets. Binnen de norm kopen is leuk, maar als je geen beginwaarde weet, weet je ook niet of ze snel versleten zijn. De APK-norm is 2.6mm. Als die band rechtsachter daar net boven zat, bijv 2.8mm, ben je dus 1.2mm kwijtgeraakt in 16k km's. Uitgaande dat nieuwe banden met zo'n 8,5 à 9 mm profiel geleverd worden, zou je er 8,5-2=6,5mm af kunnen rijden. (6,5/1,2)*16.000=86.666km mee kunnen rijden. Dat lijkt me bijzonder netjes en is nog voorzichtig gerekend.

Piet_Piraat zei:
De APK-norm is 2.6mm.

De APK norm is zelfs 1,6 mm. Maar, zoals je al zegt, als je de beginwaarde niet weet kan je helemaal niets zeggen over snelle slijtage.

RobG zei:
Piet_Piraat zei:
De APK-norm is 2.6mm.

De APK norm is zelfs 1,6 mm. Maar, zoals je al zegt, als je de beginwaarde niet weet kan je helemaal niets zeggen over snelle slijtage.

Klopt, echter had ik dat bij aanschaf natuurlijk niet verwacht en er ook niet aan gedacht het te vragen. Ik las wel op internet dat Nissan notes bekend staan om de snellere slijtage van banden vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar banden die zo lang mogelijk meegaan.

Slijtage is niet het enige criterium. Wegligging en grip, vooral bij nat wegdek, zijn naar mijn mening veel belangrijker dan slijtage.

ForEverFord zei:
Slijtage is niet het enige criterium. Wegligging en grip, vooral bij nat wegdek, zijn naar mijn mening veel belangrijker dan slijtage.

Klopt, dat zijn ook fijne eigenschappen, heb je een advies qua banden merk / type?

Michelin energy saver is voorbeeld van een band met redelijke tot goede grip, zeker op nat en goede slijtage.

Maar hoe beter een band bestand is tegen slijtage, hoe harder deze meestal is en vaak is de grip om deze reden ook minder.

De Pirelli Cinturato P1 Verde lijkt mij de beste keus, ik kwam ze tegen voor
€ 83,99 per stuk. Scoorde goed in de laatste bandentest.

Carfanatic zei:
... montage hoeft niet meer dan €15 per band te kosten.

Dino in Delft, €7,50 inclusief balanceren, nieuw ventiel, (de)monteren van wielen. Letterlijk in 10 minuten klaar, je krijgt je koffie niet op.

ak2 zei:
De Pirelli Cinturato P1 Verde lijkt mij de beste keus, ik kwam ze tegen voor
€ 83,99 per stuk. Scoorde goed in de laatste bandentest.

Het zijn deze geworden. Binnenkort worden ze erop gezet. Ik ben benieuwd. Bedankt voor de tips

Jammer. Falken Sincera Ecorun. Niet duur en juist een goede band op nat wegdek. Falken is een merk uit de Goodyear/Dunlop stal.

Kijk is op een site als autobandenmarkt.nl test winnaars worden hier goed weergegeven.

Prijsverschillen oplopend tot 50% tov de dealer zijn geen uitzondering.

Denk wel dat slijtage van de band altijd ondergeschikt zou moeten zijn aan veiligheid.

De Pirelli's kwamen goed uit de test, ben er blij mee. Stevig bandje met goede eigenschappen. Via Bandenmarkt besteld, montage incl balanceren kwam 180,- goedkoper uit dan bij de Nissan dealer. Scheelt nogal.

Terug
Bovenaan