Zoemende auto bij bepaalde snelheden

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en plaats bij deze mijn eerste bericht, omdat ik een probleem heb met mijn auto.

Situatie:
Sinds 2 weken ben ik eigenaar van een tweedehands Seat Leon uit 2016 met 50.000 kilometer op de teller. Deze heb ik gekocht met Bovag garantie erbij.
Meteen na de eerste paar honderd kilometers te hebben gereden, viel mij meteen al iets op. Ik hoor een duidelijk zoemend geluid in mijn auto bij bepaalde snelheden. Dit geluid is waarneembaar als ik rechtdoor rij rond de 70km/h en zeer duidelijk hoorbaar rond de 100 km/h (95-110 ong). Het geluid wordt frequenter zodra ik met mijn auto een bocht naar links maak. Hiermee bedoel ik dat het zoemende geluid sneller gaat. Ik vind het zeer lastig om te bepalen waar het geluid nou precies vandaan komt, maar ik weet dat het op de bestuurders stoel waarschijnlijk het meest hoorbaar is.
Ik heb meteen een afspraak gemaakt bij de garage waar ik deze auto heb gekocht. Zij hebben de auto op de brug gezet en gekeken naar de banden en de wiellagers voor. Wat ik kon zien, is dat ze de wiellagers hebben getest door 1 monteur gas te laten geven en door een ander persoon een schroevendraaier(?) tegen de wiellager aan te zetten om trillingen te voelen. Ze voelden bij de rechtervoorband geen trillingen en bij de linkervoorkant een heel klein beetje. Vervolgens hebben ze de banden getest op 'cuppen'. Na een testritje van 1 van de monteurs, was de conclusie dat ze het niet precies weten wat er aan de hand is. Wellicht de wiellager? Maar ze geven mij nu aan dat ik maar de komende tijd er mee moet rijden. Als het erger wordt, dan zouden het de wiellagers kunnen zijn. Ze willen dat nu niet meteen vervangen, want als dat het niet is, dan zou ik dan voor die kosten moeten opdraaien.

Ik ben dezelfde dag nog naar een andere garage geweest, waar ik normaal gesproken altijd kom. Zij hebben ook de auto op de brug gezet en de auto geïnspecteerd. Zij konden niks geks vinden. De banden waren wel ietwat beschadigd was de conclusie. Niet helemaal rond. In deze garage zagen ze wel dat er rechtsachter wat onderdelen nieuw gespoten waren. Waarschijnlijk is er ooit schade geweest. Voor een leek is dit niet te zien, omdat het in mijn mening aardig netjes was hersteld.
Deze garage heeft gevoeld aan de voorbanden maar kon geen speling vinden. De monteur heeft even met de auto gereden en vond het geluid niet per se op een lager lijken.

Conclusie:
Ik zit dus met een irritant zoemend geluid wat op dit moment niet te achterhalen lijkt te zijn.
Bij deze wil ik jullie kenners vragen of het verhaal herkenbaar is en of jullie hieruit misschien de oorzaak van het geluid kunnen achterhalen?

Met vriendelijke groet,

Chris

Het klinkt mij als een gecupte of gewoon beschadigde band. Bij een bocht linksom gaan je rechterwielen sneller draaien en krijgen ze meer belasting, het lijkt dus rechts maar wees voorzichtig met die conclusie.

Een echt goeie garage heeft een setje met 4 of meer draadloze microfoontjes, zo kunnen ze goed bepalen waar de herrie vooral vandaan komt. Je kan dit zelf nadoen door bijvoorbeeld een bluetooth headsetje vast te tapen bij het ene wiel en zo verder. Soms werkt onder de voetenmat leggen al duidelijk genoeg. Iemand vragen die dit voor je doet terwijl je rijdt werkt wat sneller.

Ga vooral stevig in je schoenen terug: zij verkopen auto met garantie, jij bemerkt mankement, zij horen het ook: oplossen die handel. Nog even proberen en zwetsen met kosten voor jou daar heb je zeer vriendelijk geen boodschap aan, zij verkopen die auto met garantie al moeten ze het motorblok 6 keer vervangen voor niets dat is hun verantwoordelijkheid. Overdrijven helpt helaas, "het wordt steeds erger, soms is het echt nog veel erger".

Ga niet te hard erin tijdens je tweede bezoek, misschien kan je beter even bellen zodat ze ook echt tijd voor je kunnen inplannen., geef het eventueel nog een proeftijd. Wordt de service heel stroef dan kan je zelf nog wat klussen zoals ik hieronder schrijf, pas daarmee op want als je wielen gaat wisselen en je doet iets fout of ze zien het ergens aan dan kunnen ze daarover gaan zeuren.

(Eigenlijk moet je de volgende stap eerst aan de verkoper voorleggen en zeggen dat ze die kosten moeten vergoeden)
Heb je een reserve band? Die kan je even wisselen met de vermeende boosdoener. Wat je ook kan doen is naar een welwillende bandenzaak. Ik ken een zaak die waarschijnlijk binnen 3 minuten andere wielen eronder heeft gezet, maar dan moeten zie die wel hebben liggen.
Je kan ook vragen of ze voor een paar tientjes onderzoeksgeld de banden wisselen, bijvoorbeeld eerst rechtsvoor. Helpt het niet dan moet de oude band weer terug helpt het wel dan kan je de nieuwe band laten zitten en stel je bij de verkoper voor om het voor bedrag X af te handelen.

Na druk op de garage te zetten, hebben ze ten eerste de banden voor verwisseld. Dit had het probleem niet verholpen. Vervolgens heeft de garage toch maar de wiellager rechtsvoor vervangen. Dit heeft het probleem wel verholpen! Waarschijnlijk doordat de vorige eigenaar een keer een stoeprand heeft geraakt, heeft de wiellager ook een opdonder gekregen. Het zoemen is weg. Ik heb alleen voor het setje nieuwe banden betaald. (2 banden voor de prijs van 1) De vorige banden waren niet helemaal rond meer, dus ben blij dat ik voor een goedkope prijs 2 nieuwe banden heb. Bedankt voor jullie tips

Terug
Bovenaan