Zoemend geluid vanaf 60 km/h

HMZZZZ

Startmotor
Goedendag .

Onze (oude Mazda) 165:000 km gelopen uit 2008 maakt vanaf 60 km/h een zoemend geluid , naar mijn idee vanaf rechts - achter , hoe harder je rijdt hoe harder het zoemend geluid. Geen trillingen enz.

Is dit een wiellager dat vervangen dient te worden ? Of toch iets anders , voor eind volgende week een afspraak bij de lokale garage gepland.

Groeten

Een defect wiellager is zeker wel mogelijk. Kijk eens of je eens een paar keer een bocht kunt nemen bij meer dan 60 km/h, en luister dan eens goed. Een defect wiellager, laat zich nog meer van zich horen, bij zijdelingse belasting van het wiel.

Laatst bewerkt:
Het kan ook zijn dat de achterwielen aan het cuppen zijn. Diverse automodellen hebben daar met bepaalde bandencombinaties meer last van.

Even naar de garage voor een diagnose

Achterwiel even van de grond, wiel ronddraaien en vaak kan je dan trillingen voelen aan de veerschotel. Zo ja, lager versleten..

Een defect wiellager is zeker wel mogelijk. Kijk eens of je eens een paar keer een bocht kunt nemen bij meer dan 60 km/h, en luister dan eens goed. Een defect wiellager, laat zich nog meer van zich horen, bij zijdelingse belasting van het wiel.
bij een bocht , maakt het niet meer lawaai , is vanaf 60 to 80 een zachte brom , zoem bij 100 wordt het luider.

Het kan ook zijn dat de achterwielen aan het cuppen zijn. Diverse automodellen hebben daar met bepaalde bandencombinaties meer last van.

Even naar de garage voor een diagnose
Heb een afspraak voor as week bij mijn vaste garage , cuppen lijkt mij niet , vorig jaar banden aangeschaft (premium contact 6)

Yep, vermoed ook een wiellager. Dat past ook wel een beetje bij de leeftijd en km stand (ervanuitgaande dat het de eerste keer is).

Ben weer terug , wielager rechtsachter.

Maandag maar eens een nieuwe bestellen , SKF of originele? Welke is beter?

Terug
Bovenaan