Zoem in Renault Mgane

Guest
Beste AW'ers!

Ik heb vanochtend mijn eerste auto gekocht en ben er mee gaan rijden.
Het betreft een Renault Mégane uit 2003.
Tijdens de proefrit hoorde ik al een nare zoem in de auto, maar zit zou de distributieriem zijn.
Deze was toen 9 jaar en 80.000km voor het laatst vervangen. De huidige kilometerstand is 127.000km.
Nu ligt er een nieuwe in, maar de zoem is nog steeds duidelijk hoorbaar.

Het komt rechtsvoor uit de auto, waarschijnlijk onder de motorkap.
Ook is het alleen te horen als de auto rijdt en dan met name bij het indrukken van het gaspedaal.

Na enig online onderzoek, kwam ik tot de conclusie dat het (waarschijnlijk) de turbo is.
De autogarage geeft echter aan dat dit geluid normaal is en dat er niets mankeert aan de turbo.
Andere Renault Méganes waar ik in gereden heb, hadden deze zoem niet. Dus dat het 'hoort' lijkt mij sterk.

Heeft iemand van jullie misschien enig idee wat het zou kunnen zijn, behalve de turbo?

Moeilijk te zeggen zo op 'papier'. Volgens mij kan je het beste even langs een Renault garage gaan en daar een deskundige naar laten kijken. Dat kost je op zich niets en je krijgt een duidelijk advies.

Is het ook aanwezig als de airco uit staat?
Ik heb hetzelfde gehad en kreeg toen de tip om de airco eens uit te zetten. Het geluid was vervolgens weg en airco onderhoud deed wonderen.

T.Verhoeven zei:
Na enig online onderzoek, kwam ik tot de conclusie dat het (waarschijnlijk) de turbo is.
De autogarage geeft echter aan dat dit geluid normaal is en dat er niets mankeert aan de turbo.
Andere Renault Méganes waar ik in gereden heb, hadden deze zoem niet. Dus dat het 'hoort' lijkt mij sterk.

Heeft iemand van jullie misschien enig idee wat het zou kunnen zijn, behalve de turbo?
Als de auto klopt met wat je ingevuld hebt in je profiel (1.6 16v), is het heel waarschijnlijk niet je turbo, want die heb je dan niet...

Varieert de zoem mee met het toerental of blijft het gelijk?

Charlie V zei:
Moeilijk te zeggen zo op 'papier'. Volgens mij kan je het beste even langs een Renault garage gaan en daar een deskundige naar laten kijken. Dat kost je op zich niets en je krijgt een duidelijk advies.

De garage gaf aan het uurloon te hanteren voor te luisteren, om nu veel extra kilometers te maken voor een gratis garage kost me ook geld. Als ik van dit forum niet veel wijzer word ga ik dat ook zeker doen, maar voor nu wil ik even zoveel mogelijk informatie inwinnen voordat ik kosten ga maken.

michelvd zei:
Is het ook aanwezig als de airco uit staat?
Ik heb hetzelfde gehad en kreeg toen de tip om de airco eens uit te zetten. Het geluid was vervolgens weg en airco onderhoud deed wonderen.

De airco/blazer/verwarming etc. staan allemaal uit, dus hier heeft het zeker niets mee te maken.

EVV zei:
Als de auto klopt met wat je ingevuld hebt in je profiel (1.6 16v), is het heel waarschijnlijk niet je turbo, want die heb je dan niet...

Varieert de zoem mee met het toerental of blijft het gelijk?

Sorry, had het verkeerde model aangeklikt. Ik heb de 2.0 versie, de Dynamique Comfort. Tenzij die ook geen turbo heeft natuurlijk, dan heb ik dat gewoon mis.

Verder varieert het wel met het toerental ja. In het onderstaande filmpje kun je er eens naar luisteren.

Nog even wat extra info:
Het zoemgeluid is er alleen als ik gas geef of de auto toeren heeft (dus bij loslaten nog een paar seconden dat geluid en dan is het weg).
Tijdens het rijden is het dus constant, maar bij het stilstaan is de zoem weg.
Zet ik de auto in Neutraal (ik heb een automaat) en geef ik gas, dan is de zoem er wel.

Ik hoop dat je het hier voldoende kunt horen: https://www.youtube.com/watch?v=IklKk2jaqoE&feature=youtu.be

De turbo zit alleen in de 2.0 16V T modellen en die zijn van 2004 of later, maar kijk het even na, hoeveel pk/kW heb je?

Gewoon teruggaan naar de verkoper, dit is geen normaal geluid, je had het al eerder aangegeven,    erop staan dat ze er naar kijken (aardig blijven) doen ze het echt niet dan kan je zeggen dat je ergens anders om advies gaat vragen en dat die kosten dan voor hen zijn.

Het klinkt wel een beetje turbo achtig, carter onluchting ofzo? Vacuumslangetje.

https://www.2carpros.com/articles/how-to-use-an-engine-vacuum-gauge

Je moet nog zo'n filmpje maken, iemand anders even laten gassen en zelf je telefoon op diverse plekken bij de motor houden (ook op de grond onder bij de motor). Kijk ook even met een goeie zaklamp naar alle slangen, zitten ze goed stevig, geen barstjes/scheurtjes?

Ben je al ANWB lid? Die kan je ook telefonisch om raad vragen.

Ik heb een vermogen van 99 kW (136 pk).
Heel stom, maar er zit dus inderdaad geen turbo op de auto!

Wat hebben ze bij die distributiewissel allemaal vervangen, alleen de riem of ook spanrollen e.d. Het klinkt volgens mij als een kapot lager. Als je veel elektrische dingen aan zet (achterruitverwarming, verlichting), klinkt het dan anders?

ik heb precies hetzelfde geluid gehad,bleek afgebroken bout van het bovenste motorsteun(hydraulische lager) van de motor
dat was gebeurd na het vervangen van distubutie riem,wellicht is de bout niet goed aangedraaid of motorsteun kapot.
tenminste dat was bij mij,en het klinkt alsof iets bromt.
kijk ook of    onderste motorsteun    geen spelling vertoont.

Dat kun je ook makklijk testen,motorkap open en motor flink schudden,als je beweging in krijgt dan is het motorsteun versleten.

Het was een kapotte lager, allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!
Nu wel een nieuw probleem :( Wie helpt weer mee:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5481318

Terug
Bovenaan