Marco85

Startmotor
Goeiedag,

ik ben al een tijdje op zoek naar een goeie en betrouwbare station om mijn Kia Rio te vervangen. Ik zal er voornamelijk veel snelweg km's mee gaan rijden maar ook wat in de stad (boodschappen en kind naar school brengen etc.). ik zie door de ruime keuze en wat ik lees op google het bos niet meer.

Wat voor mij belangrijk is dat ik met comfort kan gaan rijden, met name de lange stukken. met de Kia Rio mis ik dat nogal. Ik heb wat opties op het oog maar ben benieuwd waar ik goed aan doe en benieuwd naar wat de beste optie is ook kwa betrouwbaarheid. Ik vind het niet erg om te blijven schakelen (is een goedkoper meestal) maar automaat is ook zeker een optie.

Hieronder de opties voor de auto's met een handbak:

Seat Leon ST 1.4 TSI Style FR uit 2016 - 135.000 gereden (prijs 14k)
Mazda 6 Sportback 2.0 uit 2019 - 85.000 gereden (prijs 22k)

Automaat:

Seat Leon ST 1.5 TSI uit 2020 - 67.000 gereden (prijs 22k)
Ford Focus 1.0 EcoBoost uit 2019 - 69.000 gereden (prijs 20k)
Toyota Corolla 2.0 Hybrid uit 2019 - 102.000 gereden (prijs 21,5k)

of zijn er eventueel goedkopere en beter opties?
Alvast bedankt voor alle reacties!

De Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid lijkt mij een prima optie. Zuinig in de stad, op de snelweg en in de file. Ook betrouwbaar en een sterke verfijnde aandrijflijn met 180 pk gecombineerd vermogen!

Laatst bewerkt:
Voor de snelweg is een Golf of Octavia ( of Leon natuurlijk) met 1,0 TSi motor zeer geschikt. Geen sprintkanonnen, maar wel zuinig, en stil. Een Focus 1,0 ecoboost is ook een goede optie. Allemaal leverbaar handbak of automaat.

Een Corolla 2.0 is ook een prima optie, al zal die op de snelweg iets meer dorst hebben, dan een 1,0 van bovenstaande merken. In de stad kun je dat weer goedmaken, met het hybridesysteem

Voor de snelweg is een Golf of Octavia ( of Leon natuurlijk) met 1,0 TSi motor zeer geschikt. Geen sprintkanonnen, maar wel zuinig, en stil. Een Focus 1,0 ecoboost is ook een goede optie. Allemaal leverbaar handbak of automaat.

Een Corolla 2.0 is ook een prima optie, al zal die op de snelweg iets meer dorst hebben, dan een 1,0 van bovenstaande merken. In de stad kun je dat weer goedmaken, met het hybridesysteem
Is een 1.0 ‘sterk’ en goed genoeg? Aangezien het een grote wagen is zo’n station. Wel zuiniger neem ik aan dan een 4 cilinder met meer vermogen. Heb het idee dan je met een 4 cilinder makkelijker de 200.000 haalt (misschien wel meer). En zal ook rustiger rijden.

Je opties zijn prima. Ik denk wel dat je meer comfort krijgt bij een Octavia in plaats van een Leon.

Als je op zoek bent naar comfort en betrouwbaar dan zou ik ook zeker de Kia Ceed en Renault Megane bekijken.

Op de Kia Ceed zit nog fabrieks garantie. En is een moderne auto.
De Megane is alleen met stille, zuinige en soepele 4 cilinder motoren geleverd. De 1.3 en 1.6 hybride zijn aanraders.

Is een 1.0 ‘sterk’ en goed genoeg? Aangezien het een grote wagen is zo’n station. Wel zuiniger neem ik aan dan een 4 cilinder met meer vermogen. Heb het idee dan je met een 4 cilinder makkelijker de 200.000 haalt (misschien wel meer). En zal ook rustiger rijden.
Over de 1,0 van VAG hoef je je geen zorgen te maken. Op gaspedaal.nl staan tientallen VW's en Skoda's met 1,0 motor die ruim de 200000 km gepasseerd zijn. En met 110 pk en 200 nm heb je meer dan voldoende voor vrijwel alle situaties. Mocht je toch een grotere motor willen, dan is er de 1,5 4 cilinder met 130 of 150 pk.

Relatief goedkope optie waarvan heel erg veel aanbod is zou de Opel Astra zijn. Vanaf 2019 met kilometerstanden ruim onder de 100k voor 12-14k, voor luxere uitvoeringen wat meer uiteraard maar indien je voor de "veel voor weinig" optie wil gaan niet te negeren.

Voordelige optie, relatief kale versie

Luxere optie

Uit je rijtje sowici de Corolla qua kwaliteit. Mocht een segment hoger (lees zwaardere auto dus meer belasting, iets meer verbruik maar qua ruimte en afwerking een pak beter) ook ok zijn, Mazda 6, wel facelift model voor mooiere interieur!

Opel Astra is genoemd en inderdaad ook prima. Evenals de Megane met de 1.3 tce motor.

Uit je rijtje sowici de Corolla qua kwaliteit. Mocht een segment hoger (lees zwaardere auto dus meer belasting, iets meer verbruik maar qua ruimte en afwerking een pak beter) ook ok zijn, Mazda 6, wel facelift model voor mooiere interieur!

Opel Astra is genoemd en inderdaad ook prima. Evenals de Megane met de 1.3 tce motor.
Je kan ook kiezen voor de Suzuki Swace , weliswaar een 1,8 met "maar" 122 pk maar verder hetzelfde als de oerbetrouwbare Corolla maar voor een meestal lagere prijs.

Ik ken de Toyota zelf niet, maar lees hier regelmatig dat ze erg rumoerig zijn op de snelweg.
Proefrijden is dus zeker belangrijk.

Ik heb een Octavia gehad met de 1.0.
Het verbaasde mij met de proefrit meteen hoe pittig de motor is. Voor gewoon dagelijks verkeer is het voldoende.
Ik heb er ook een caravan van 1300Kg mee getrokken. Zelfs dat gaat nog heel behoorlijk.
Solo is ruim 1 op 20 heel goed haalbaar op ritjes van 30-40Km (was mijn woon-werkverkeer)

Heb nu een 1.5 in mijn Octavia. Die is een flinke stuk dorstiger. Scheelt 15-20%
Heb ik me echt op verkeken toen ik de 1.0 inruilde.
Met veel kilometers per jaar wel iets om rekening mee te houden

Ik ken de Toyota zelf niet, maar lees hier regelmatig dat ze erg rumoerig zijn op de snelweg.
Proefrijden is dus zeker belangrijk.

Ik heb een Octavia gehad met de 1.0.
Het verbaasde mij met de proefrit meteen hoe pittig de motor is. Voor gewoon dagelijks verkeer is het voldoende.
Ik heb er ook een caravan van 1300Kg mee getrokken. Zelfs dat gaat nog heel behoorlijk.
Solo is ruim 1 op 20 heel goed haalbaar op ritjes van 30-40Km (was mijn woon-werkverkeer)

Heb nu een 1.5 in mijn Octavia. Die is een flinke stuk dorstiger. Scheelt 15-20%
Heb ik me echt op verkeken toen ik de 1.0 inruilde.
Met veel kilometers per jaar wel iets om rekening mee te houden
De Toyota/Suzuki Swace is juist totaal niet rumoerig op de snelweg ! Met constante snelheden juist één van de stilste uit zijn klasse ! Als je met techniek kunt omgaan kun je ook op een normaal geluidsniveau accelereren naar kruissnelheid op de snelweg. Als je Jos Verstappen wil evenaren en lomp gaat planken , ja dan kun je extra geluid horen en ook verwachten .

Betrouwbaarder dan de genoemde Mazda 6 ga je niet krijgen. Je hebt het over bouwjaar 2019, dus met de laatste facelift. Qua interieur (kwaliteit) overstijgt het ook de Leon, Corolla en Focus, Megane met afstand.

Nadelen? Zwaarder en vermoedelijk minder zuinig dan de andere opties, niet raar want het is een D segmenter, de andere C segementers.

Als het lukt: ga voor leren zetels. Mocht een automaat niet haalbaar zijn, Mazda handbakken horen bij de top en zijn een feest om mee te schakelen.

Betrouwbaarder dan de genoemde Mazda 6 ga je niet krijgen. Je hebt het over bouwjaar 2019, dus met de laatste facelift. Qua interieur (kwaliteit) overstijgt het ook de Leon, Corolla en Focus, Megane met afstand.

Nadelen? Zwaarder en vermoedelijk minder zuinig dan de andere opties, niet raar want het is een D segmenter, de andere C segementers.

Als het lukt: ga voor leren zetels. Mocht een automaat niet haalbaar zijn, Mazda handbakken horen bij de top en zijn een feest om mee te schakelen.
Een Mazda 6 staat nu hoog op mijn 'verlanglijst' mooie en ruimte auto vind ik. Schakelen vind ik geen probleem en hoorde inderdaad al dat die een fijne handbak heeft.

Er worden hier veel auto's genoemd, maar de Mazda blijft toch steeds terug komen in mijn zoekopdrachten. Er is ECHT veel keus namelijk..

Megane estate 1.3 is ook een mooie auto, maar minder ruim dan de Mazda
En de Octavia is ook nog een optie.

dank voor de antwoorden, mijn zoektocht gaat nog even verder.

EV is ook nog niet uitgesloten, met de km's die eraan gaan komen de komende tijd..

Terug
Bovenaan