Zoektocht naar een stationwagen

A

Anoniem

Guest
Dag allen,

Vanwege een verwachte gezinsuitbreiding, willen wij graag één van onze auto's inruilen voor een stationwagen.
Op dit moment rijden we een vijfdeurs Opel Corsa 1.4 uit 2012 en een Opel Astra OPC uit 2006.
Waarschijnlijk gaat de Corsa ingeruild worden, de OPC is simpelweg nog te leuk.

Na een grondige online zoektocht heb ik een selectie gemaakt van kanshebbers.
Belangrijke criteria daarbij waren dat de auto ruim genoeg moet zijn, betaalbaar en leuk.
Nu ben ik in het verder onderzoeken van deze lijst vooral benieuwd naar jullie ervaringen, tips en meningen.
Daarbij gaat het mij ook vooral om betrouwbaarheid, onderhoud/kosten en in hoeverre ze nog 'verstandig' zijn.
Aangezien ons budget rond de € 10.000 ligt, zullen onderstaande modellen kilometerstanden tussen de 150.000 - 200.000 km hebben.

Mijn nog niet erg korte shortlist bestaat nu uit de volgende auto's:
- BMW 3-serie Touring (2001 - 2005)
- BMW 3-serie Touring (2005 - 2013)
- BMW 5-serie Touring (2004 - 2010)
- Cadillac BLS Wagon (2007 - 2009) (wel erg moeilijk te vinden)
- Ford Mondeo Wagon (2007 - 2014)
- Jaguar X-Type Estate (2004 - 2010) (ook nauwelijks te vinden met acceptabele kilometerstand)
- Mazda 6 SportBreak (2008 - 2012)
- Mercedes-Benz C-klasse Estate (2007 - 2014)
- Opel Insignia Sports Tourer (2009 - 2017)
- Saab 9-3 Sport Estate (2007 - 2011)
- Saab 9-5 Sport Estate (2005 - 2010)
- Subaru Legacy Touring Wagon / Outback (2003 - 2009)
- Volvo V50 (2007 - 2012)
- Volvo V60 (2010 - 2018) (eigenlijk te duur)
- Volvo V70 / V70 Cross Country / XC70 (2000 - 2008)
- Volvo V70 (2007 - 2016)

Welke modellen hiervan zijn aanraders en waar moet ik echt met een grote boog omheen lopen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!

De Mazda 6 en Ford Mondeo zijn aanraders, maar waarom allemaal van die grote dure auto's?
Wat is er mis met een Renault Megane, Ford Focus, Opel Astra.

Ligt ook aan de motoren. Mazda kon last hebben van roest, en de Ford en Mazda deelden toen misschien nog die soms niet de beste Ford motoren toch? Tja de rest, allemaal hun eigen dingen, per motortype of de auto opzichzelf met belangrijke kwalen. In die zin mag je hopen dat die door de vorige eigenaren zijn opgelost, of juist niet en daardoor zijn weggedaan! Onderhoudshistorie is wel 'key' bij genoemde auto's. Ik mis nog de erg goede, Honda Accord Tourer in je rijtje, die staat alvast niet bekend om roest, kwetsbare motortype's, of ander potentieel dure reparaties, zoals bij de rest zoals: falende distributiekettingen (bmw, mercedes), 4wd ellende (v70 cross country), subframe scheuren ( bmw 3), koppakking lekkage en olieverbruik, (nog wat andere uit het rijtje)..

Gezien de Opels zou ik ook een Astra wagon van de vorige generatie proberen te vinden.

De Ford Mondeo is een aanrader, je koopt ze uit relatief jonge bouwjaren,
en de Ford is lekker ruim en betrouwbaar. De Saabs en Cadillac zijn ook leuke keuzes.

Ik zou niet zo snel beginnen aan een oude BMW, het zijn vrij complexe auto's waar veel aan stuk kan gaan.

De Volvo V50 viel mij zelf tegen, de auto is niet erg ruim, en rijdt niet erg bijzonder of comfortabel. Een Renault Laguna 3 die ik zelf 9 jaar heb gehad rijdt heel veel beter, is in mijn ogen een aanrader, en scoort ook goed op betrouwbaarheid.

De Volvo V70 rijdt lekker en comfortabel, maar is wel relatief duur voor wat je krijgt. Volgens de statistieken scoren de Ford Mondeo en Renault Laguna 3 hoger op betrouwbaarheid.

Let bij de Subaru Legacy en Mazda 6 wel goed op roest, de techniek is goed, maar de roestpreventie valt tegen. Zet ze dus altijd op de brug en inspecteer ze goed.

Je kijkt naar oude auto's, de betrouwbaarheid wordt ook bepaald hoe de vorige eigenaren er mee om zijn gegaan.

Zoals aangegeven door Frits kijk ook naar de Ford Focus, Renault Megane, Opel Astra vanaf 2016 en bv Kia Ceed vanaf 2012. Bij de Megane 3 kun je het beste de 1.6, 2.0 of de 1.5 diesel motor nemen.

Terug
Bovenaan