Zoektocht naar een eerste auto, max €3500, mag zo lelijk zijn als jij wilt

A

Anoniem

Guest
Beste autofanaten,

Volgende week ga ik mijn rijbewijs ophalen en ik ben van plan rijwel direct een occasion uit te zoeken. Nu voel ik mij als leek een beetje verloren in het gigantische aanbod, maar na wat onderzoek heb ik voor mijn gevoel toch een beetje een beter idee van wat er allemaal op de markt is.

Ik ben van plan maximaal €3500 uit te geven. In mijn hoofd wordt dit dan uiterlijk €2500 voor de aankoop zelf, waarna ik nog €1000 achter de hand heb voor eventueel noodzakelijk onderhoud. Het liefst heb ik een auto die ik gewoon oprijd. Mijn situatie gaat de komende tijd niet veranderen, dus ik ben niet bang dat een Aygo'tje straks opeens te klein is o.i.d.

Gezien ik mijn dagelijkse tripjes voornamelijk op de fiets of lopend doe wordt het voornamelijk een auto om:

-Één keer per week 100 km heen en 100 km terug te rijden naar mijn partner
-Ritten naar familie door heel het land heen (ongeveer eens in de 1, 2 weken)
-Uiteindelijk ook dagelijks naar werk, waarvoor de brandstof (deels) wordt vergoed

Daarom zoek ik een zuinige auto (1 op 15?) die niet al teveel kost in wegenbelasting. 5-deurs zou mooi zijn, maar dit is geen must. Ik ben zelf vrij lang, dus ik zoek toch iets waar ik als man van 1.95 comfortabel in kan zitten. Hoe de auto eruit ziet kan mij niet minder uitmaken, gezien de voorbumper ergens in de eerste 6 maanden wel een keer een paaltje gaat zien ben ik bang. Goedkoop verzekeren is voor mij ook belangrijk, en ik wil ook niet om de haverklap naar de garage moeten.

Tot nu toe is dit mijn short list, vooral gebaseerd op verbruik, betrouwbaarheid en verzekering:
-Fiat Panda (standaard 5-deurs, ruim maar wel goedkoop in de wegenbelasting, zuinig en goedkoop te verzekeren)
-Nissan Micra (zuinig, betrouwbaar, goedkoop te verzekeren, ziet er komisch uit)
-Mitsubishi Colt
-Peugeot 206
-Citroen C3
-Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 -> Bij deze maak ik mij een beetje zorgen over het comfort bij lange ritten. Ook kon ik voor mij idee voor hetzelfde geld een even mooi exemplaar van een van de bovenstaande modellen kopen

Alvast bedankt voor de reactie. Zeg het vooral als ik ergens iets over het hoofd heb gezien of iets verkeerd heb gezegd!

Edit:
Bedankt voor alle reacties! Fijn dat mijn vermoeden over de Aygo/107/C1 een beetje is bevestigd, deze heb ik van mijn lijst gehaald omdat ik comfort toch wel belangrijk vind. Ga van het weekend een Panda, 1e generatie Sirion, C3 en een 206 bekijken. Hopelijk zit er wat moois tussen!

De standaardstoelen bij een 107 zijn inderdaad bij langere ritten niet heel comfortabel. Wij hebben ze gewisseld voor stoelen uit een duurdere uitvoering (deels leder) en dat maakt wel verschil. Stoelen uit een 108 passen eventueel ook in de 107.

Ik sluit mij aan bij de suggesties van Volt en zou daar nog de Mazda 2 aan toe willen voegen.

Als uiterlijk niet belangrijks is
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138129190/Android?s=198-50-15-15-1-20

Of

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/137401207/Android?s=43-43-2-2-1-42

Smeerbeer 2285993 zei:
Beste autofanaten,
Tot nu toe is dit mijn short list, vooral gebaseerd op verbruik, betrouwbaarheid en verzekering:
-Fiat Panda (standaard 5-deurs, ruim maar wel goedkoop in de wegenbelasting, zuinig en goedkoop te verzekeren)
-Nissan Micra (zuinig, betrouwbaar, goedkoop te verzekeren, ziet er komisch uit)
-Mitsubishi Colt
-Peugeot 206
-Citroen C3
-Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 -> Bij deze maak ik mij een beetje zorgen over het comfort bij lange ritten. Ook kon ik voor mij idee voor hetzelfde geld een even mooi exemplaar van een van de bovenstaande modellen kopen

Alvast bedankt voor de reactie. Zeg het vooral als ik ergens iets over het hoofd heb gezien of iets verkeerd heb gezegd!

Eigenlijk is de shortlist prima, bij de Aygo, C1 en 107) vond ik het comfort erg tegenvallen die zou ik niet kiezen. Dan zou ik eerder een Renault Twingo 2 vanaf 2007 kiezen, die staat bekend als betrouwbaar en is comfortabeler.

Wat een vertrouwen in jezelf. Als je je rijbewijs hebt zou je goed genoeg moeten kunnen rijden om geen plaatjes te raken. Is mij in 18 jaar ook nooit overkomen en heb toch best een hoop kilometers gemaakt.

Jouw lijstje ziet er prima uit. Heb zelf alleen de 206 gehad. Vind het nog altijd een leuk model. Zijn er ook in luxe uitvoeringen geweest met leer en climate control.

Pepe41 zei:
Ik sluit mij aan bij de suggesties van Volt en zou daar nog de Mazda 2 aan toe willen voegen.

Ik rij in een Sirion van de 2e generatie en ik kom uit een Siron 1.3 van de 1e generatie. De Sirion 1.3 van de 1e generatie van na de facelift heeft een ontzettend hoogwaardige interieur en fijne kuipstoelen. De Sirion van de 2e generatie is 1 en al goedkoop plastic en vlakke a-segment stoelen zonder steun. Een sirion 1.3 van de 1e generatie met automaat en airco ga je denk ik niet vinden, dat was de reden dat ik voor een sirion van de 2e generatie ging. De 1.3 is wel fluisterstil. Tot een bepaalde bouwjaar is er een ontzettend irritant piepje bij het achteruit rijden, die kun je laten verwijderen , maar dan heb je ook kans dat je de auto lampen laat branden.

Nissan spreekt mij qua Japans het minste aan, hier en daar toch wat missers. ano 2020 staan alle Japanse en Koreaanse auto's in de top 10 van de tevredenheids onderzoek van de consumenten bond, maar Nissan staat moet het met plek 17 doen.

Eigenlijk is de shortlist prima, bij de Aygo, C1 en 107) vond ik het comfort erg tegenvallen die zou ik niet kiezen. Dan zou ik eerder een Renault Twingo 2 vanaf 2007 kiezen, die staat bekend als betrouwbaar en is comfortabeler.

wij stonden jaren geleden voor de zelfde keuze. De Aygo en soortgenoten viel al snel af.

Juist positief viel de twingo van de 2e generatie op. Prima stoelen en rij eigenschappen. Rustige 4 cilinder, super zuinig, goedkoop om te rijden, betrouwbaar en we konden ook relatief eenvoudig een luxe exemplaar vinden met o.a. cruise control en climat control. Heeft ons 70.000 km fijne goedkope kilometers bezorgd. Het is wel een 3 deurs, maar dat is blijkbaar voor de topicstarter geen groot probleem. Verbruik lag altijd rond de 1 op 20. Wat ook erg fijn was is dat deze auto als een van de weinige relatief weinig toeren maakt op de snelweg. Door de lange bakverhoudingen voelt hij wel wat futloos aan maar is daardoor wel relatief stil op hogere snelheden.

we even letten op dat de distributieriem vervangen moet worden om de zoveel tijd. Anders moet je zo'n 600 euro er bij op rekenen mocht die er aan zitten te komen.

Terug
Bovenaan