Zoektocht naar andere auto, C Segment 10K

A

Anoniem

Guest
Onze Peugeot 207 begint wat minder te worden en ik ben mij aan het orienteren op een andere, grotere auto. Echter zit ik hiermee in een dilemma. Grofweg heb ik de volgende opties gezien het budget van 10K:

1. Een benzineauto kopen van omstreeks 2012/2013 met een km stand van 100-120K. Ik denk hierbij zelf aan een Renault Megane, Ford Focus of een Koreaan (bijv. Hyundai i30/Kia Cee'd)
2. Een ex leaseauto op diesel aanschaffen. Vanaf 2014 zijn deze Euro 6 en mogen ze vooralsnog de meeste steden wel in, ook in Duitsland. Met mijn budget kan ik richting een Peugeot 308SW of Skoda Octavia kijken.

De auto zal voornamelijk voor woon/werk gebruikt worden (65km per dag) en daar buiten voor vakantie en familiebezoek. Ik reken ongeveer 20K per jaar.

Nu is eigenlijk de grootste vraag die ik heb: Is het verstandig om een ex lease diesel aan te schaffen, gezien de gunstige aanschafprijzen en lagere verbruik van een diesel? 10-20 euro verschil op maandelijkse brandstofkosten/wegenbelasting vind ik niet heel spannend. Maar hoe zit het met extra onderhoudskosten of reparaties aan een diesel. Kan het uberhaupt enigzins uit om zo'n diesel aan te schaffen gezien de gunstige aanschaf/vermoedelijk hoge afschrijving?

Mochten jullie nog geweldige suggesties hebben voor een goede auto in mijn budget, dan hou ik mij van harte aanbevolen! Alvast dank!

Met jou km per jaar zou ik zeker geen diesel nemen. Waar voorheen diesels zonder reparaties 3 ton haalden krijg je nu geheid problemen met EGR kleppen, roetfilters, verstuivers etc. Ik had bij een 2012 diesel tussen 120.000 en 165.000 km € 2.500,= aan reparaties, incl 1x afslepen. gezien mijn km/per jaar deed dat niet veel pijn maar het omslagpunt ligt wel een stuk hoger dan je verwacht.

Renault Megane lijkt me een prima auto. Of eventueel een Laguna, deze zit vaak in de zelfde gewichtsklasse, maar dan heb je wel een mooie 2.0 atmosferisch blok ipv een 1.2-1.4 TCE.

https://www.vakgarage.nl/occasions?u=https%253A%252F%252Fvoorraad.vakgarage.nl%252Frenault%252Flaguna%252F20-16v-t-gt%252Focc12995228

Ik rij zo'n 60km per dag en ben vorig jaar overgestapt naar benzine. Diesel zou ook kunnen, zo'n ex-14% bijteller is tegenwoordig bijna te geef. Maar inderdaad, de techniek is tegenwoordig vrij complex en gevoelig.
Ik zat in dezelfde situatie en heb toen een Focus gekocht. Collega van me is voor een Megane 1.4 TCE gegaan. Beide prima en fijne auto's. Een Kia Ceed is ook leuk, maar met dat budget heb je net niet het nieuwere type vrees ik.

ik heb jarenlang diesel gereden (lease) en ben vorig jaar bij een ander werkgever begonnen die niet aan lease deed (wel leasevergoeding). Aangezien ik erv anuit ging dat ik veel km ging maken, heb ik besloten om (wederom) een diesel prive te nemen.
nadeel van altijd lease rijden is dat je niet echt op de hoogte bent van de maandelijkse kosten... voor de wegenbelasting... ±150 euro per maand.. verzekering, brandstof etc... diesel rijden is echt niet meer zo voordeling als voorheen... zeker de bijkomende kosten....
uiteindelijk reed ik minder dan 40k km per jaar... (niet eens de helft) en ben overgestapt op benzine...(wat een kostelijk verademing)... restwaarde van diesels neemt rap af... maar de navenante kosten alleen maar toe...
ik heb gekozen voor een volvo v70 2.5t uit 2008 en die bevalt uitstekend... 150k op de teller, wel een dorstige motor maar heb mijn rechtervoet goed onder controle...

ik zou echt opteren voor een benzine motor.. zeker gezien de vaste lasten.... onderhoud is altijd afhankelijk van de vorige berijders maar vaste lasten is een concreet gegeven

MRB voor benzine is beduidend lager dan voor een diesel (BMW diesel 475 per kwartaal tegen Volvo benzine 230 per kwartaal)
brandstof kosten voor benzine is daarentegen weer hoger (benzine ±158 tegen ±130 diesel)
verzekering... (afhankelijk van schadevrije jaren, regio en event collectieve korting)

kosten die ik had voor de diesel : nwe set banden, schokdempers voor vervangen... en regulier (groot en klein) onderhoud... (1450 euro)
benzine : (nog) geen.. maar heb deze ook nog niet lang in bezit

Een ex lease diesel kan best aantrekkelijk zijn, mits je er lang mee door rijdt. Je koopt ze nu immers voor heel weinig. Voor 10 k koop je bijvoorbeeld een relatief jonge Megane of 308 van het laatste model. De techniek is wat complexer, maar het kan ook heel lang goed gaan.

Er zijn al hele goede voorstellen gedaan, wat ik zelf ook een erg leuke auto vind is de Alfa Giulietta.

En wat dacht je van een hybride? Zuinig als een diesel en betrouwbaar. Voorbeeld: https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-8-full-hybrid-aspiration-28717624/foto.html

toyota-auris-1-8-full-hybrid-aspiration-1-8-full-hybrid-aspiration.jpg

Je zit rond het omslagpunt en hebt daarmee de luxe dat je je keus niet direct hoeft te laten afhangen van een specifieke brandstof. In jouw geval zou ik eerst één of twee auto’s uitzoeken die je bevallen. Voor deze specifieke auto’s kan je dan een berekening maken.

Bijvoorbeeld:
Je wilt een Volvo V40 (model vanaf 2012). Dan ligt diesel voor de hand. De prijsverschillen en het aanbod tussen diesel en benzine zijn dermate groot dat ookal zou je duurdere reparaties krijgen (vergis je niet, benzine motoren hebben ook steeds vaker complexe techniek zoals DualMass vliegwielen) diesel alsnog de goedkoopste keus zou zijn. De omslagpunten van deze ex lease diesels liggen vaak echt bizar laag.

Bij een Renault Megané ligt dit bijvoorbeeld al weer iets anders. Daar zijn de diesel ook erg goedkoop (5000-6000€ red je wel), maar de benzines niet extreem veel duurder. Dat verandert de rekensom aanzienlijk.

Wat mij opviel toen ik een zelfde zoektocht deed een tijd geleden is dat de Koreaanse merken nogal zwaar zijn. Scheelt zo 1 of 2 klassen in de wegenbelasting ten opzichte van een Mégane of 308.
Grote kans dat het verbruik dan ook hoger is.

Heb je die grotere auto echt nodig?
Ik kom uit een 207sw en vind mijn Clio IV veel volwassener aanvoelen. Het interieur is veel stiller en hij rijdt echt goed. Zowel de diesel als benzine zijn volgens mij betrouwbare motoren en best zuinig (behalve de 1.2 benzine)
De diesel kun je nu ook voor heel leuke prijzen vinden.

Excuses voor de late reactie! Er staan bruikbare tips tussen :) Echter heeft een en ander een wending gekregen, ik krijg een leaseauto. Mijn vriendin maakt met de privéauto de meeste km van/naar haar werk. Dit kan ook prima met een klasse kleiner. We zijn ons nu aan het oriënteren op een Peugeot 208 of Renault Clio vanaf bj. 2013, met een budget van ongeveer 9000 euro. Voor dit geld staan er best leuke auto's te koop.

Wat mij wel opviel is dat een aantal van die auto's een verleden hebben in Spanje voor een korte periode. Waarschijnlijk als huurauto. Moet ik hier nog voor uitkijken, of is het een kwestie van: auto is netjes, rijdt goed, 6 maand garantie, dus doen?

NoepZor zei:
Excuses voor de late reactie! Er staan bruikbare tips tussen :) Echter heeft een en ander een wending gekregen, ik krijg een leaseauto. Mijn vriendin maakt met de privéauto de meeste km van/naar haar werk. Dit kan ook prima met een klasse kleiner. We zijn ons nu aan het oriënteren op een Peugeot 208 of Renault Clio vanaf bj. 2013, met een budget van ongeveer 9000 euro. Voor dit geld staan er best leuke auto's te koop.

Wat mij wel opviel is dat een aantal van die auto's een verleden hebben in Spanje voor een korte periode. Waarschijnlijk als huurauto. Moet ik hier nog voor uitkijken, of is het een kwestie van: auto is netjes, rijdt goed, 6 maand garantie, dus doen?
Kan je voor jou budget ook een nette Nederlandse auto krijgen? Zo ja zou daar mijn voorkeur liggen.

Die staan er inderdaad ook bij. Ik heb al diverse auto's gezien waarbij het een ex Spaanse auto betreft. Dit is via de CARFAX inzichtelijk via een welbekende autosite.

Als ze er zijn zou ik gewoon opzoek gaan naar een mooie Nederlandse auto, persoonlijk zou ik voor de 208 gaan.

Zoiets heb ik inderdaad op het oog. Alleen ga ik liever iets dichterbij kijken (Twente en net daar buiten (achterhoek, deventer/apeldoorn/zwolle)). Staan er bij de dealers wel wat te koop. Alleen klein dilemma om voor een iets vollere Envy/Urban Soul te gaan uit 2014 of een Active uit 2016. Scheelt max 2000 euro voor een stuk jongere auto.

Afgelopen zaterdag nog weer gekeken en de knoop doorgehakt. Het is een witte 208 uit 2015 geworden met 50K op de klok. Voorzien van style pakket (chromen details), climate control, navi, lichtmetalen velgen, PDC, regensensor etc. Auto reed prima, mooi stabiel op de snelweg. Alleen met optrekken een brom, eenmaal op snelheid werd het stiller aan boord.

Nee, het is nog een model van voor de facelift. Ik vind er persoonlijk weinig verschil in zitten. Het frontje met de equalizer krijg je toch alleen op de dikke versies. Op de style versie die ik nu heb zitten lichtmetalen velgen en chromen spiegelkappen. Vind ik persoonlijk meer toevoegen dan het "standaard" model van de facelift. Kan zijn dat ik zaken mis hoor, heb me niet heel erg verdiept in de facelift.

Terug
Bovenaan