Zoektocht A of B segmenter max € 5000

Adam2014

Wegverkenner
Ik ben me aan het oriënteren voor een tweedehands A-segmenter of B-segmenter rond € 5000,- die ik binnen een maand of 2 hoop te gaan aanschaffen.

Vele opties passeren de revue zoals de Suzuki Swift, Mazda 2, Hyundai i20, Ford Fiësta maar ook de Nissan Micra (model vanaf 2011, zogenaamde K13 model).

Dit type Micra is van genoemde opties wellicht de meest saaie keuze, maar wat mij opvalt is dat ze in vergelijking met de andere modellen voor heel schappelijke bedragen te koop staan (als je kijkt naar kilometerstand, bouwjaar en uitrustingsniveau).

Nu heb ik wat moeite veel bruikbare ervaringen te vinden van eigenaren van een Nissan Micra of Nissan Note met dezelfde motor. Her en der lees ik een paar verhalen over extreem olieverbruik en voortijdige vervanging van distributiekettingen bij de 1.2 DIG-S motoren, maar vooral van de 1.2 DIG-T motoren bij de Nissan Quashqai.

De ervaringen van de Nissan Quashqai las ik overigens als eerste waar ik op aan sloeg en me ben gaan verdiepen in de motoren van de Micra en Note.

Zijn deze problemen exemplarisch? Want ontzettend veel vindt je hierover ook niet terug op internet, of moet ik hier ook met een grote boog omheen lopen net als bij de TSI motoren van Volkswagen en de THP motoren van Peugeot?
 
Als je het niet vertrouwd kun je ook voor een colt gaan, die staan over het algemeen ook net als de micra voor schappelijker prijzen te koop dan de concurrent.

Zelfde verhaal voor de daihatsu charade

Chevrolet aveo ook
 
Bij de 1.2 DIG S motor zijn in de beginjaren wat kinderziektes geweest, rond 2016 was dit opgelost.
Kinderziektes waren een rekkende distributieketting en hoog olieverbruik. Kijk of de ketting al vervangen is, en er is een elektronische update geweest voor het olie verbruik. Koop een auto die dealer onderhouden is, en/ of alle updates heeft gehad.

In de basis is het zeker geen slechte motor, voor hedendaagse begrippen is het zelfs een vrij eenvoudige motor. Het is dus geen probleem blok.

Bij de zwaardere Qashqai zullen er eerder problemen met de distributieketting zijn.
 
Bedankt voor het verhelderende antwoord Ak2!

Met alle respect, maar als ik dat zo lees durf ik die Nissan Micra niet meer aan. Of heeft de 82 pk versie van die 1.2 zonder compressor (de DIG motor zonder S) geen last van genoemde kinderziekten?
 
AJ Schuurmans zei:
Bedankt voor het verhelderende antwoord Ak2!

Met alle respect, maar als ik dat zo lees durf ik die Nissan Micra niet meer aan. Of heeft de 82 pk versie van die 1.2 zonder compressor (de DIG motor zonder S) geen last van genoemde kinderziekten?

Bij minder vermogen zijn de krachten die op een distributieketting komen kleiner. Een distributieketting zal hierdoor minder snel, minder of amper oprekken. Je zag ook bij VAG en PSA dat juist de motoren met het meeste vermogen de grootste problemen kenden met de distributieketting.
 
ak2 zei:
AJ Schuurmans zei:
Bedankt voor het verhelderende antwoord Ak2!

Met alle respect, maar als ik dat zo lees durf ik die Nissan Micra niet meer aan. Of heeft de 82 pk versie van die 1.2 zonder compressor (de DIG motor zonder S) geen last van genoemde kinderziekten?

Bij minder vermogen zijn de krachten die op een distributieketting komen kleiner. Een distributieketting zal hierdoor minder snel, minder of amper oprekken. Je zag ook bij VAG en PSA dat juist de motoren met het meeste vermogen de grootste problemen kenden met de distributieketting.

Ik ben er toch niet gerust op. :)

De Nissan Micra laat ik dus ook varen als optie.

Al is het lastig een model te vinden zonder (grote) specifieke klachten. Zo is mijn aandacht vandaag bijvoorbeeld gevallen op de Chevrolet Spark als mogelijkheid. Lees vrij weinig klachten over dit model op benzine (heb geen interesse in de LPG variant), maar heb desondanks toch 3 verhalen gevonden op internet dat de lagers in de versnellingsbak van de Chevrolet Spark vroeg of laat problemen gaan geven, met een dure vervanging of revisie van de versnellingsbak als gevolg. Maar geen idee of dat toeval is of dat dit een constructiefout betreft van Chevrolet of GM.

Misschien ben ik een pietlut maar zulke verhalen schrikken me toch af. Aan de andere kant kun je over werkelijk elk model wel horrorverhalen vinden.
 
De spark is een a-segmenter, de aveo is auto uit b-segment, net als de micra en alle andere auto's die je in je openingspost noemt

De eerdere genoemde alternatieven van mij, zijn weinig euvels over bekend als je voor een handbak gaat.
 
Auto encyclopedie zei:
De spark is een a-segmenter, de aveo is auto uit b-segment, net als de micra en alle andere auto's die je in je openingspost noemt

De eerdere genoemde alternatieven van mij, zijn weinig euvels over bekend als je voor een handbak gaat.

Ben ik mij bewust van, maar ik orienteer mij ook op A segmenters. De Mitsubishi Colt die je noemde vind ik ook wel interessant, maar de Chevrolet Aveo wordt weer meteen een stuk zwaarder (en volgens mij onzuiniger).

Ik kijk verder ook naar onder meer de Chevrolet Spark, Toyota IQ, Fiat 500 (maar kent vele kleine probleempjes), Smart ForTwo mhd, Toyota Aygo / Citroën C1 / Peugeot 107 (kent behoorlijk wat problemen met lekkage, waterpomp, bovenmatig slijtende koppeling).

Punt is dat ik de ruimte van een B segmenter eigenlijk niet nodig heb en de efficiëntie van een A segmenter wel kan waarderen, maar dat ik het comfort en wegligging van een B segmenter wel op prijs stel.

Met andere woorden; ik zoek dus eigenlijk de meest volwassen A segmenter binnen mijn budget, of anders een B segmenter die aangenaam licht en zuinig is, maar toch lekker rijdt (maar betrouwbaarheid is doorslaggevend in mijn keuze).
 
Mitsubishi Spacestar (huidig model, pre-pre-facelift) een optie. Past makkelijk binnen budget. En het is een A+ segment en beetje bejaarde auto....
 
Don H zei:
Mitsubishi Spacestar (huidig model, pre-pre-facelift) een optie. Past makkelijk binnen budget. En het is een A+ segment en beetje bejaarde auto....

Ik vind er slechts enkelen binnen of rond mijn budget van € 5.000,- hoor, en het gros bij vage adresjes (wat niet persé een bezwaar hoeft te zijn, maar ik geef wel de voorkeur aan een Bovaggarage of merkdealer), en bij voorkeur een kilometerstand minder dan 150.000.
 
Dan wordt het deze:
https://www.gaspedaal.nl/mitsubishi/space-star?grn=63&kmax=160000&pmax=5000&pmin=4000&srt=pr-a
 
Je had zelf ook al de spark in gedachten, misschien idee om alleen te focussen op de 1.2 omdat deze meer volwassen presteerd dan de 1.0 en de meeste andere auto's uit het a-segment.
 
AJ Schuurmans zei:
Punt is dat ik de ruimte van een B segmenter eigenlijk niet nodig heb en de efficiëntie van een A segmenter wel kan waarderen, maar dat ik het comfort en wegligging van een B segmenter wel op prijs stel.

Met andere woorden; ik zoek dus eigenlijk de meest volwassen A segmenter binnen mijn budget, of anders een B segmenter die aangenaam licht en zuinig is, maar toch lekker rijdt (maar betrouwbaarheid is doorslaggevend in mijn keuze).

Als dit
images
ruim genoeg is lijkt het me een uitstekende keus.
Twee voorbeeldjes:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/iq/49104742 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/48705729/carfax/icr
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/iq/48705729 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/49104742/carfax/icr

0-472dacc6-0d31-498b-8288-d1028d0fdf49.jpg


Is 't wat, zo'n iQ? https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=toyota/model=iq/occasiontest/21d055c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=toyota/model=iq

Onze Toyota dealer hier in Torun heeft er eentje met CVT staan als leenauto. Dat ding één keer mee gehad en wij waren totaal verrast door dat "koekblik" van nog geen 3 meter lang: letterlijk in elk gaatje te parkeren, redelijk vlot, uiterst wendbaar met zéér korte draaicirkel, veel comfortabeler dan verwacht en een zeer verzorgd interieur. O, en nog zuinig ook...
 
Hier een spark 1.2 met iets meer dan 50.000 km op de teller. Lekker 85 pk aan boord en ook nog 4 cylinders

https://www.autowereld.nl/chevrolet/spark/1-2-16v-lt-clima-elekterische-pakket-lmv-33152006/details.html

Herstel 82 pk
 
Don H zei:
Dan wordt het deze:
https://www.gaspedaal.nl/mitsubishi/space-star?grn=63&kmax=160000&pmax=5000&pmin=4000&srt=pr-a

Nah, sorry, ik ben nogal kritisch. Ik vind deze nogal suf.

Dan hoop ik er liever één te vinden met meegespoten spiegels, leuke velgjes en een fabrieksradio in het interieur (oogt netter afgewerkt naar mijn mening).
 
Jazzik zei:
AJ Schuurmans zei:
Punt is dat ik de ruimte van een B segmenter eigenlijk niet nodig heb en de efficiëntie van een A segmenter wel kan waarderen, maar dat ik het comfort en wegligging van een B segmenter wel op prijs stel.

Met andere woorden; ik zoek dus eigenlijk de meest volwassen A segmenter binnen mijn budget, of anders een B segmenter die aangenaam licht en zuinig is, maar toch lekker rijdt (maar betrouwbaarheid is doorslaggevend in mijn keuze).

Als dit
images
ruim genoeg is lijkt het me een uitstekende keus.
Twee voorbeeldjes:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/49104742/carfax/icr Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/48705729/carfax/icr
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/iq/48705729 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/49104742/carfax/icr

0-472dacc6-0d31-498b-8288-d1028d0fdf49.jpg


Is 't wat, zo'n iQ? https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=toyota/model=iq/occasiontest/21d055c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=toyota/model=iq

Onze Toyota dealer hier in Torun heeft er eentje met CVT staan als leenauto. Dat ding één keer mee gehad en wij waren totaal verrast door dat "koekblik" van nog geen 3 meter lang: letterlijk in elk gaatje te parkeren, redelijk vlot, uiterst wendbaar met zéér korte draaicirkel, veel comfortabeler dan verwacht en een zeer verzorgd interieur. O, en nog zuinig ook...

Ik vind de Toyota IQ echt een ontzettend leuke auto, en de IQ staat dan ook in mijn top 3 qua te overwegen auto's, al heb ik er nog niet mee gereden.

Maar heeft de IQ niet dezelfde 3 cilinder als de Aygo? Dus ook dezelfde probleempjes met de waterpomp en kantelende zuigers bijvoorbeeld?

Maar misschien moet ik me daar met deze kilometerstanden niet zo druk over maken.
 
Auto encyclopedie zei:
Hier een spark 1.2 met iets meer dan 50.000 km op de teller. Lekker 85 pk aan boord en ook nog 4 cylinders

https://www.autowereld.nl/chevrolet/spark/1-2-16v-lt-clima-elekterische-pakket-lmv-33152006/details.html

Herstel 82 pk

De Spark vind ik ook een leuke auto, schijnt - volgens de recensies - best volwassen te rijden. Vind dat aparte interieur ook wel leuk.

Maar ik heb nog geen duidelijkheid of de versnellingsbak bij de Chevrolet Spark een specifiek zwak punt is of niet.
 
AJ Schuurmans zei:
Ik ben me aan het oriënteren voor een tweedehands A-segmenter of B-segmenter rond € 5000,- die ik binnen een maand of 2 hoop te gaan aanschaffen.

Vele opties passeren de revue zoals de Suzuki Swift, Mazda 2, Hyundai i20, Ford Fiësta maar ook de Nissan Micra (model vanaf 2011, zogenaamde K13 model).

Dit type Micra is van genoemde opties wellicht de meest saaie keuze, maar wat mij opvalt is dat ze in vergelijking met de andere modellen voor heel schappelijke bedragen te koop staan (als je kijkt naar kilometerstand, bouwjaar en uitrustingsniveau).

Nu heb ik wat moeite veel bruikbare ervaringen te vinden van eigenaren van een Nissan Micra of Nissan Note met dezelfde motor. Her en der lees ik een paar verhalen over extreem olieverbruik en voortijdige vervanging van distributiekettingen bij de 1.2 DIG-S motoren, maar vooral van de 1.2 DIG-T motoren bij de Nissan Quashqai.

De ervaringen van de Nissan Quashqai las ik overigens als eerste waar ik op aan sloeg en me ben gaan verdiepen in de motoren van de Micra en Note.

Zijn deze problemen exemplarisch? Want ontzettend veel vindt je hierover ook niet terug op internet, of moet ik hier ook met een grote boog omheen lopen net als bij de TSI motoren van Volkswagen en de THP motoren van Peugeot?

Kijk anders eens naar de Renault Twingo 2 ( vanaf 2007) of de Clio 3.

De Renault Twingo 2 staat op het onderstel van de Clio, en is hierdoor relatief ruim en rijdt voor dit segment heel volwassen. De motor is een degelijke en betrouwbare 4 cilinder met 75 pk ( 1.2 16V) zonder turbo, de auto staat bekend als als heel betrouwbaar en heeft een aantrekkelijk prijs.

Een Twingo 3 past ook binnen het budget en is volgens de ANWB heel betrouwbaar, kijk wel of je de auto voldoende stabiel op de snelweg vind.


De Clio 3 biedt gewoon veel auto voor het geld, de auto is iets minder betrouwbaar dan de Clio 4, maar in mijn ogen een prima keus. Erg ligt is de auto niet.
 
Naast of een auto wat zwakkere punten kent zou je ook mee kunnen nemen wat het prijsniveau van onderhoud en reparatie is.

En dan gaat er niets boven een C1, Aygo of 107.
Voor 5000 Euro koop je met gemak een goed uitgeruste 2013 met lage km stand.
Koppeling is vanaf 2009 beter, moet je wel -en dat is de reden van veel malheur- stellen als de vrije slag daar aanleiding toe geeft.
Kantelende zuigers? Daar wordt ie heel oud mee (ook in kilometers).
Toch motor vervangen? Die meest extreme swop lukt voor 1000 Euro inclusief nieuwe koppeling.
Ter vergelijk: Een distributieriem plus waterpomp vervangen bij een Clio IV (iedere 5 jaar of 120tkm) kost al 600-750 Euro, en bij het Renault glaspaleis nog wat meer.

Onderhoud kan zelfs iemand met twee linkerhanden zelf doen.
Natuurlijk raad ik af aan de remmen te werken zonder ervaring.
(Op 200tkm wordt meestal maar 1 setje schijven en blokken vervangen, dat is 180 Euro):LOL:.

De reparatie en vervangcatalogus van een citybug specialist:
https://www.c107go.nl/
 
Hans in de Clio 4 0,9 TCe en 1.2 TCe zit helemaal geen distributieriem maar een distributieketting die normaal volgens Renault niet tussentijds vervangen hoeft te worden.

Bij de 1.2 TCe zijn tot ongeveer 2016 wel problemen geweest, als ze rekten dan werden ze onder garantie vervangen. (in mijn Renault zit na bijna 180.000 km nog gewoon de orginele distributieketting)

In de Twingo 2 1.2 16 V zit wel een distributieriem, die moet om de 5 jaar of 120.000 km vervangen worden. Volgens de site van Renault kost het vervangen inclusief spanners € 351,00 all Inn, verstandig is om dan ook de waterpomp te vervangen.

In de Twingo 3 1.0 TCe zit een distributieketting, broertje Smart ForFour is technisch vrijwel identiek en komt uit de zelfde fabriek.

We hebben 7 jaar lang een Aygo 1 gehad van nieuw tot 99000 km, tussentijds zijn ook de remschijven vervangen. Ik vind zelf de Twingo 2 een stuk fijner en volwassener rijden.
 
@ AK2
Je hebt helemaal gelijk dat ik niet Clio 4 had moeten typen maar Clio 3.

TS wil een auto < 5000 Euro
Voor een Clio IV benzine wordt dat dan een afgetrapt exemplaar met 200tkm of meer.
Dat wordt dus een III, en die hebben echt een distributieriem en een wrakke waterpomp die je beslist mee moet vervangen.
En dan zit je aan de bedragen die ik noem en niet aan de website werkplaats lokkertjes die jij vermeldt.

Een Aygo voor 100 tkm remmen vervangen dan rij je of alleen maar in de stad of je moet leren autorijden :T;).

Twingo's... proberen waard, wel wat hoger brandstofverbruik.
Let dus op de onderhoudshistorie rond 5 jaar en/of 120tkm.
Jammer dat die o zo prachtige Gordini in Gordini blauw ver buiten het prijs bereik ligt.
 
Oh ja, voordat we weer een nieuwe ronde moeten.
Ik weet dat de III Tce een distributieriem heeft, ik hoop dat ook jij weet waarom je type III Tce gewoon op het terreintje van de lokale autohandelaar in mislukte auto's moet laten staan.
Tegen een type III met 1.2 16v of 1.4 16v of 1.6 16v valt weinig in te brengen.
Het zijn niet de allergoedkoopste in gebruik maar beslist lekker rijdende auto's.
En de prijzen zijn scherp. En de meerprijzen voor de 'dikke' uitvoeringen heel beperkt.
 
Hans Incog zei:
Naast of een auto wat zwakkere punten kent zou je ook mee kunnen nemen wat het prijsniveau van onderhoud en reparatie is.

En dan gaat er niets boven een C1, Aygo of 107.

Hier moet ik Hans gelijk in geven... Mijn dochter kocht begin 2016 een ruim 4 jaar oude C1, particulier van eerste eigenaar. Niet lachen: een "Exclusive", met fraaie LM velgen, half leren bekleding, getinte ramen, keyless entry etc. Boekjes en rekeningen aanwezig. Het ding had al ruim een ton op het klokje en was niet te duur. Het enige wat vervangen was, was de waterpomp en deurrubbers...
Waarom een C1? Het moest een klein autootje worden en in de drieling kon ze met haar bijna 1.90 m. fatsoenlijk zitten. Hij is tot op heden in gebruik voor woon-werkverkeer Groningen-Emmen v.v. (125 km. per dag, 25k kilometer per jaar) plus wat fun en shopping kilometers. De teller staat nu op bijna 230.000 km. Het ding krijgt op tijd z'n beurtjes en zélfs de koppeling is nog oké... Volgens haar houdt ze hem tot 'ie uit elkaar valt en dat kan (zegt ze...) nog héél lang duren...
Verbruik is rond de 1:24...
 
Jazzik zei:
Hans Incog zei:
Naast of een auto wat zwakkere punten kent zou je ook mee kunnen nemen wat het prijsniveau van onderhoud en reparatie is.

En dan gaat er niets boven een C1, Aygo of 107.

Hier moet ik Hans gelijk in geven... Mijn dochter kocht begin 2016 een ruim 4 jaar oude C1, particulier van eerste eigenaar. Niet lachen: een "Exclusive", met fraaie LM velgen, half leren bekleding, getinte ramen, keyless entry etc. Boekjes en rekeningen aanwezig. Het ding had al ruim een ton op het klokje en was niet te duur. Het enige wat vervangen was, was de waterpomp en deurrubbers...
Waarom een C1? Het moest een klein autootje worden en in de drieling kon ze met haar bijna 1.90 m. fatsoenlijk zitten. Hij is tot op heden in gebruik voor woon-werkverkeer Groningen-Emmen v.v. (125 km. per dag, 25k kilometer per jaar) plus wat fun en shopping kilometers. De teller staat nu op bijna 230.000 km. Het ding krijgt op tijd z'n beurtjes en zélfs de koppeling is nog oké... Volgens haar houdt ze hem tot 'ie uit elkaar valt en dat kan (zegt ze...) nog héél lang duren...
Verbruik is rond de 1:24...
Maar je moet het maar kunnen, goedkoop rijden is leuk dn als je niet teveel eisen stelt kan het prima met dit soort auto's, maar ik stap na 30 km al gebroken uit, ik zit heel slecht in deze auto.
 
Tijdje niks van me laten horen, maar de zoektocht gaat onverminderd door. Zeker nu ik tijd zat heb gedurende deze Corona crisis.

Inmiddels heeft de Dacia Sandero mijn interesse gewekt.

Met mijn budget kom ik uit bij Dacia Sandero's van zo'n 9 a 10 jaar oud met een kilometerstand rond de 100.000 kilometer (of net daaronder of net daarboven).

Mijn voorkeur gaat uit naar een Sandero 1.2 Laureaté uitvoering. Uiteraard heb ik alle informatie die ik heb kunnen vinden al gelezen (reviews, aankoopadviezen enz). Ze lijken behoorlijk betrouwbaar, maar hoe houden die Dacia's zich op hogere leeftijd en/of hogere kilometerstanden (ik wil namelijk wel even vooruit met de aan te schaffen auto).

Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
 
AJ Schuurmans zei:
Inmiddels heeft de Dacia Sandero mijn interesse gewekt.

Met mijn budget kom ik uit bij Dacia Sandero's van zo'n 9 a 10 jaar oud met een kilometerstand rond de 100.000 kilometer (of net daaronder of net daarboven).

Mijn voorkeur gaat uit naar een Sandero 1.2 Laureaté uitvoering. Uiteraard heb ik alle informatie die ik heb kunnen vinden al gelezen (reviews, aankoopadviezen enz). Ze lijken behoorlijk betrouwbaar, maar hoe houden die Dacia's zich op hogere leeftijd en/of hogere kilometerstanden (ik wil namelijk wel even vooruit met de aan te schaffen auto).

Iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Dan moet je nog wel je topic omschrijving wijzigen!
 
speedtouch zei:
Dan moet je nog wel je topic omschrijving wijzigen!

Goeie tip, inmiddels aangepast. (y)

Topic titel algemeen gehouden omdat het wat mij betreft nog niet zeker is dat de keuze op Dacia gaat vallen.

Maar ben dus benieuwd wat jullie kunnen vertellen over de kwaliteit van Dacia, ook als ze wat ouder worden of hogere kilometerstanden bereiken.
 
Zijn best goede dingen, maar ik heb begrepen dat ze best wat toeren maken op snelheid. Daar moet je van houden.
 
Maar als je dan toch voor een Sandero gaat, waarom niet een met iets meer kilometers maar wel de moderene 0.9tce motor?
Sandero
dacia-sandero-0-9-tce-ambiance-airco-eco-stuurbekr-5drs-radio-cd-usb-aux-lmv-zeer-nette.jpg

Geen Laureaté maar wel met airco.
 
Epica zei:
Maar als je dan toch voor een Sandero gaat, waarom niet een met iets meer kilometers maar wel de moderene 0.9tce motor?
Sandero
dacia-sandero-0-9-tce-ambiance-airco-eco-stuurbekr-5drs-radio-cd-usb-aux-lmv-zeer-nette.jpg

Geen Laureaté maar wel met airco.

Want? Zou liever een 1.2 hebben dan zo'n opgevoerde koffiemolen. Die 0.9 motoren zijn aardig grillig als ze koud zijn.
 
Gideon zei:
Epica zei:
Maar als je dan toch voor een Sandero gaat, waarom niet een met iets meer kilometers maar wel de moderene 0.9tce motor?
Sandero
dacia-sandero-0-9-tce-ambiance-airco-eco-stuurbekr-5drs-radio-cd-usb-aux-lmv-zeer-nette.jpg

Geen Laureaté maar wel met airco.

Want? Zou liever een 1.2 hebben dan zo'n opgevoerde koffiemolen. Die 0.9 motoren zijn aardig grillig als ze koud zijn.
Want het is een modernere motor met betere prestaties, maar wat jij wil is niet van toepassing TS zoekt een auto en niet gideon. Maar sommige moeten overal hun plasje over doen.
 
Hans Incog zei:
@ AK2
Je hebt helemaal gelijk dat ik niet Clio 4 had moeten typen maar Clio 3.

TS wil een auto < 5000 Euro
Voor een Clio IV benzine wordt dat dan een afgetrapt exemplaar met 200tkm of meer.
Dat wordt dus een III, en die hebben echt een distributieriem en een wrakke waterpomp die je beslist mee moet vervangen.
En dan zit je aan de bedragen die ik noem en niet aan de website werkplaats lokkertjes die jij vermeldt.

Standaard prijzen bij Renault tegenwoordig, zeker voor dit soort dingen. Mijn distributieriem vervangen kost ook maar 95 euro. Oke zelf erin zetten.
Maar hoe kom je op 750 euro? Het onderdeel origineel Renault kost je 150 euro (minder zelfs, 133,58) en dan gaan ze daar 6 uur lopen sleutelen? a 100 euro per uur?
Breng dan maar bij mij langs, ik ben er 4 uur mee bezig....250 is prima, zwart.
 
De Dacia Sandero staat bekend als betrouwbare auto, Dacia gebruikt bewezen Renault techniek, en technisch zijn ze relatief eenvoudig en robuust uitgevoerd voor slechte wegen. En alles wat er niet op zit gaat ook niet stuk, ze zijn voordelig in aanschaf en in onderhoud.

Dacia gebruikt net als Renault vaste, scherpe onderhouds en reparatie prijzen. Je weet van te voren precies hoeveel het gaat kosten, mijn ervaring bij Renault is dat dit ook altijd klopt. De onderhouds en reparatiekosten liggen prettig laag. De prijzen zijn zeker geen werkplaats lokkertjes is mijn eigen ervaring

Bij Dacia is wel de roestbehandeling minder dan die van Renault (die vaak erg goed is), controleer een oudere Dacia gewoon goed op roest. Dacia gebruikt wel degelijke kunststoffen, maar zien er niet heel luxe uit, kijk ook of je er goed in zit. Als je voordelig en betrouwbaar wil rijden dan is een Dacia zeker een goede optie.
 
Epica zei:
Gideon zei:
Epica zei:
Maar als je dan toch voor een Sandero gaat, waarom niet een met iets meer kilometers maar wel de moderene 0.9tce motor?
Sandero
dacia-sandero-0-9-tce-ambiance-airco-eco-stuurbekr-5drs-radio-cd-usb-aux-lmv-zeer-nette.jpg

Geen Laureaté maar wel met airco.

Want? Zou liever een 1.2 hebben dan zo'n opgevoerde koffiemolen. Die 0.9 motoren zijn aardig grillig als ze koud zijn.
Want het is een modernere motor met betere prestaties, maar wat jij wil is niet van toepassing TS zoekt een auto en niet gideon. Maar sommige moeten overal hun plasje over doen.

Was jij niet de persoon die in een ander topic iets schreeuwde over een leukere auto omdat je blijkbaar wist dat ze wel genoeg budget hadden voor een auto die wat minder zuinig was? Of was dat een andere Epica? Dus beetje pot ketel niet?


Even terugkomende op je reactie, ik ben persoonlijk niet heel erg bekend met de 1.2 motor, maar aangezien deze van een oudere generatie is dan de nieuwere 0.9 kan ik mij ook voorstellen dat de oudere lekkerder rijdt, omdat deze minder milieu geknepen is. Verder is betere prestaties leuk van zo'n 0.9 maar het blijft een 0.9 motor die hetzelfde of meer vermogen moet geven dan de 1.2. En we weten allemaal wat dat doet met de levensduur van de motor
 
Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in een wat oudere, doorontwikkelde, motor, dan een downsize motor.

Bovendien kom ik slechts enkele Sandero's tegen van het huidige type vanaf 2013 binnen mijn budget.

De Dacia Sandero model 2008 - 2012 is een serieuze kanshebber als ik het zo bekijk.

Andere opties wat mij betreft ook: Fiat Panda (model 2003 - 2012), Renault Twingo II, en een Citroën C1 vind ik ook leuk.

Wat dat betreft ben ik er nog lang niet uit. Voor iedere optie valt iets te zeggen, en vallen er ook specifieke kwaaltjes te vinden. Maar daar ontkom je niet aan helaas.
 
Terug
Bovenaan