Zoek occasion Stationwagen (bj vanaf 2015), hulp/tips gevraagd.

Dan 3751622

Startmotor
Beste kenners,

Ik heb te maken met gezinsuitbreiding en wil een nieuwe occasion aanschaffen. Graag wil ik jullie advies over hetgeen ik wil aanschaffen.

Ik ben op zoek naar een stationwagen.
Ik ben niet zo veeleisend. Wil dat de volgende zaken er zijn:

- ruime kofferbak van 525l of meer
- opties: cruise control, parkeersensoren achteren, mag handgeschakeld, isofix voor 2 babystoelen, airco/climate controle en dat ik m'n telefoon kan aansluiten op het schermpje voor navigatie googlemaps.
- prijs: 10.000-12.000
- denk aan bouwjaar tussen 2015-2018

Voor de rest moet de auto functioneel zijn, betrouwbaar, en me van a naar b brengen en in mijn budget passen Ik heb zelf geen ervaringen met merken en kilometerstanden etc.

Ik had wel voor me zelf een shortlist staan.

1. Opel Astra Sports tourer
2. Opel Insignia Sports tourer
3. Peugeot 308 sw
4. Peugeot 508 sw
5. Skoda Octavia
6. Ford Focus wagon (twijfel alleen of grote van de kofferbak)
7. Kia Ceed wagon
8. Renault Megane station?

Hebben jullie ervaringen of tips/aanbevelingen over 1 van bovenstaande wagens (of andere evt).

Verder extra vragen:
A. Ik wil proefrijden en een aankoopkeuring laten doen. Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Las wel iets over autocoach.nl, ervaringen?
B. Is vaartland een betrouwbare dealer, ervaringen?

Gr
Dan

Heb je harde eis wat de kilometers betreft? Ik ervaar zelf dat onderhoud belangrijker is dan kilometers.

Mijn ervaring met Vaartland is negatief, maar dat is maar 1 keer... ik moest het eerst eens worden over de prijs voordat ik mocht proefrijden. Nog nooit meegemaakt, was wat mij betreft gelijk klaar.

Zelf laat ik nu een keuring uitvoeren door autocoach, dat loopt nog, zijn vast wel anderen met ervaring!

Verder bij aantal merken goed op de motoren letten, maar zijn andere lezers die je daar beter bij kunnen helpen. Peugeot, Renault en Skoda weet ik bijvoorbeeld bepaalde typen, maar daar is ook onderhoud belangrijkste volgens mij.

Veel handelaren laten je pas een proefrit maken als ze denken dat ze daar een deal uit komt.
Merkdealers doen daar iets minder moeilijk over dan dozen schuivende handelaren.
Je moet dus eerst weten welke model je op je shortlist wil hebben.
Stap 1 is: showrooms aflopen en proefzitten. En reviews lezen.

Ik zie dat je C en D segmenters op de lijst hebt staan.
D rijdt fijner, meer ruimte, maar ook meer kosten.
Vooral in de stad is een lel van een auto onhandig en vrij duur in gebruik.
Dus wil je C of D?
Bedenk ook hoe je op vakantie wilt als je vast zit aan de schoolvakanties. Wil je ooit een caravan?

Stap 2 is: proberen proefritten te regelen.

Ik ben 1x vaartland binnen geweest. Proefrit? Daarvoor moesten we er eerst uitkomen over de prijs. Je kunt dan eigenlijk net zo goed van marktplaats kopen.

Als de Focus te klein is, bekijk dan de Mondeo.
Volvo V60 is ook een mooie D-segmenter.

Van de auto's die ik heb gepost weet ik niet meteen welke de C en D segmenters zijn. Ik denk dat C genoeg is.

Voldoende bagage ruimte is belangrijkste.

Ik ben zelf niet van plan een caravan te nemen. Ik ga op reis naar huisjes en alles moet wel kunnen passen in de kofferruimte.

Ik zal binnenkort inderdaad wat showrooms aflopen en zitten e. d. Voor het gevoel.

De mondeo kan ik bekijken, maar zit wel met een max budget van 12k.

Ik dacht dat het wel aantrekkelijk was bij vaartland te gaan (reclame enzo). Vooral het 2 weken kunnen uitproberen, maar dan moet je hem blind kopen en dat wil ik niet.

Vraagje over proefrit: bij vaartland wilde ze dus de prijs al hebben vooraf. Dat is niet de normale gang van zaken?

Wanneer kan ik trouwens die Autocoach erbij halen? Is het na proefrit en dan de aankoopkeuring doen de eerstvolgende dag doen ofzo. En hoe kun je dat voorstellen aan de dealer. Ervaringen? Soms hoor je dat je onder voorbehoud van aankoopkeuring iets kan doen

Ik heb autocoach ook gebeld en die hadden het over dat je de auto ook zonder proefrit kon kopen en dat zij alles voor je doen, maar ik wil ook ff rijden in de wagen.

Ik heb wel een mooie Mondeo in de aanbieding, zie je pb, ruim binnen je budget.

Ik zou altijd een proefrit maken. Ik heb dat nu dus ook gedaan en vervolgens autocoach gevraagd voor de keuring, omdat ik particulier koop (en nu dus ook verkoop).

Ik ben bij alle garages (dealer of niet) gewend eerst een proefrit te maken en op afstand inruil te bespreken. Bij Vaartland moest ik langskomen voor de inruil om vervolgens te horen dat ik geen proefrit kon maken voordat we het eens waren over de prijs.
Snap dat ze niet iedereen in de auto willen, maar ik wil toch echt een proefrit maken voordat ik iets over een auto kan zeggen...
Ze zeiden dat proefritten niet zijn verzekerd, maar dat kan ik mij niet voorstellen.

Heb je nog een auto in te ruilen en wat is daarvan de waarde, resp. wat wil je bij betalen op de nieuwe?

Voorbeeld,nog los van bovenstaande:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-308-sw-1e-eigenaar-1-2-puretech-blue-lease-benzine-grijs-77deea55-f202-48cf-897e-e49027ec1813?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=142&position=142&search_id=vxwr341kb0&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown

speedtouch zei:
Heb je nog een auto in te ruilen en wat is daarvan de waarde, resp. wat wil je bij betalen op de nieuwe?

Voorbeeld,nog los van bovenstaande:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-308-sw-1e-eigenaar-1-2-puretech-blue-lease-benzine-grijs-77deea55-f202-48cf-897e-e49027ec1813?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=142&position=142&search_id=vxwr341kb0&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown

Deze heeft handmatig bediende airco. In de 308 lijkt me dat heel vervelend omdat dat via het scherm bediend moet worden
Heb zelf ook een 308 gehad van die generatie. Met automatische airconditioning is het wel een prima systeem. Fijne auto verder ook.
Dit lijkt wel een heel basic uitvoering, want de parkeersensoren zijn achteraf ingebouwd.

Met jouw budget kom je waarschijnlijk ook wel bij auto's uit met hogere kilometerstanden en of basic uitvoeringen.

Heb zelf nu een Octavia 3. Heel ruim en ook een fijne auto.

Dat de auto handmatige airco heeft is niet echt relevant, er worden hier over het algemeen voorbeelden gegeven van auto's.

Met jou budget zit je dan nog net niet aan het laatste model (generatie B (2017-2022) maar aan het oude model (generatie A 2008-2017). Dat zou ik dan niet zo snel doen. Generatie B staat als prima auto te boek en bovenal een een klap moderner. De generatie A is relatief zwaar, geen fijne motoren en in de basis al een wat oudere auto wat je ziet in multimedia,veiligheid en andere comfortzaken

Bij de astra zal het er om spannen. Generatie J (2009-2015) zou ik ook laten staan, beetje om het zelfde als de Insignia A. Met jou budget kun je wel net een generatie K krijgen (2015-2022), daar zou ik dan naar zoeken. Zijn fijne auto's , relatief licht en ruim, modern en veel waar voor je geld.

Voorbeeld 1 deze heeft lichte bekleding en een chromestrip. Mooie luxe innovation uitvoering (y) Net wat je mooi vind. Je hebt ze ook met donkere bekleding en/of zwarte strip zoals voorbeeld 2. Alleen zit in dit specifieke exemplaar handmatige airco in en geen climat control wat voorbeeld 1 dus wel heeft

Er is heel veel keuze dus qua kleur en luxe mag je best wat wensen

Dan 3751622 zei:
Beste kenners,

Ik heb te maken met gezinsuitbreiding en wil een nieuwe occasion aanschaffen. Graag wil ik jullie advies over hetgeen ik wil aanschaffen.

Ik ben op zoek naar een stationwagen.
Ik ben niet zo veeleisend. Wil dat de volgende zaken er zijn:

- ruime kofferbak van 525l of meer
- opties: cruise control, parkeersensoren achteren, mag handgeschakeld, isofix voor 2 babystoelen, airco/climate controle en dat ik m'n telefoon kan aansluiten op het schermpje voor navigatie googlemaps.
- prijs: 10.000-12.000
- denk aan bouwjaar tussen 2015-2018

Voor de rest moet de auto functioneel zijn, betrouwbaar, en me van a naar b brengen en in mijn budget passen Ik heb zelf geen ervaringen met merken en kilometerstanden etc.

Ik had wel voor me zelf een shortlist staan.

3. Peugeot 308 sw
4. Peugeot 508 sw
5. Skoda Octavia
6. Ford Focus wagon (twijfel alleen of grote van de kofferbak)
7. Kia Ceed wagon
8. Renault Megane station?

Hebben jullie ervaringen of tips/aanbevelingen over 1 van bovenstaande wagens (of andere evt).

Verder extra vragen:
A. Ik wil proefrijden en een aankoopkeuring laten doen. Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Las wel iets over autocoach.nl, ervaringen?
B. Is vaartland een betrouwbare dealer, ervaringen?

Gr
Dan
De Opel Astra en Insgnia zijn al uitgelegd door Ascona GT.

Neem bij de Peugeot 308 een diesel, of het faceliftmodel ( kwam in 2017), liefst dus zo nieuw mogelijk. Belangrijk is de historie van de auto dus op tijd olie verversen en met de juiste olie.

Bij de Peugeot 508 neem het faceliftmodel die kwam in september 2014 met 1.6 e THP, erg onderschatte auto door de problemen bij het pre faceliftmodel, in de eerste bouwjaren.

Bij de Skoda Octavia kwam de facelift eind 2016, die zou ik kiezen maar lukt niet met het budget. Let bij oudere versies wel op het olieverbruik.

Bij de Ford Focus is ook de historie heel belangrijk, zie Peugeot 308, de Focus en 308 hebben een natte distributieriem.
De Focus is relatief al wel een oude auto, het nieuwe model kwam mei 2018, maar valt buiten het budget.

De Kia Ceed is gewoon een goede auto, Kia geeft 7 jaar garantie.

Bij de Renault Megane neem of een diesel.
De beste benzinemotor is de 1330 CC ( 1.3 TCe) 4 cilinder vanaf 2018, alleen lukt dat denk ik niet met het budget. De 1.2 TCe werdt steeds verbeterd, een goed onderhouden Megane 4 vanaf 2016 is dan ook een optie. Beter kun je ietst meer uitgeven voor een 1.3 TCe. Het is een hele moderne en comfortabele auto.

Dank voor de reacties heren. Mijn gevoel gaat uit naar de Astra Sports Tourer (K, 2015-2022) als ik het zo lees. Daarna de Peugeot 308 SW/Octavia na 2016.

Zijn er nog andere specifieke zaken waarmee ik rekening dien te houden als ik voor de Astra kies. Zaken met betrekking tot het onderhoud (distributieriem, vervangingen na xxx kilometer, etc) en welke type motor?
Hetzelfde geldt ook voor de 308 en Octavia?

Verder ben ik het volgende van plan: zelf een proefrit doen. Dan via Autocoach een autokeuring laten doen en eventueel hen te laten onderhandelen nadat ze de keuring e.d. hebben gedaan. Hebben jullie ervaring met een aankoopkeuring? Kan ik dat zo na de proefrit aan de dealer voorstellen? Als het goed aanvoelt, dan wil ik wel de aankoopkeuring doen, zodat ik aan mijn onderzoeksplicht (en het belangrijkste, mijn gemoedsrust) voldoe.

Vindt het toch wel spannend een occasion te halen. Ik wil niet met een "probleem" auto thuiskomen en wil zo goed mogelijk waar kan de zaken onderzoeken.

Dan 3751622 zei:
Verder ben ik het volgende van plan: zelf een proefrit doen. Dan via Autocoach een autokeuring laten doen en eventueel hen te laten onderhandelen nadat ze de keuring e.d. hebben gedaan. Hebben jullie ervaring met een aankoopkeuring? Kan ik dat zo na de proefrit aan de dealer voorstellen? Als het goed aanvoelt, dan wil ik wel de aankoopkeuring doen, zodat ik aan mijn onderzoeksplicht (en het belangrijkste, mijn gemoedsrust) voldoe.

Vindt het toch wel spannend een occasion te halen. Ik wil niet met een "probleem" auto thuiskomen en wil zo goed mogelijk waar kan de zaken onderzoeken.

Ik heb inmiddels via Autocoach een keuring laten doen en de auto vervolgens gekocht. Ik vond het echt een prettige manier van werken. Ik was zelf niet bij de keuring en kreeg netjes een belletje en een uitgebreid rapport. Bij een dealer vind ik het persoonlijk een ander verhaal, andere auto's daar gekocht en zonder keuring. Als je bij de dealer een garantieperiode afsluit is dat wel duurder, maar dan heb je garantie. Die heb je niet na een aankoopkeuring.

Mooi! Ik ken Autocoach niet maar zo te lezen hebben ze een prima werkwijze. Gefeliciteerd met de aankoop!

Ik heb op autotrack een vakgarage gevonden die een aantal stationwagens verkoopt, die in mijn lijstje stonden. Daar wil ik binnenkort een keer langsgaan. Zie de auto's: Vakgarage stations.
Ik wil zoizo een proefrit maken en dan pas een aankoopkeuring laten doen.

Vragen:
1. Zijn vakgarages betrouwbaar en zijn dit dealers (zoals hierboven bij het verhaal van Michiel)? Ervaringen.?

2. Ik heb 2 opties voor een aankoopkeuring.
A. Autocoach die dit na mijn eigen proefrit kan doen op locatie (daar hoef ik niet bij te zijn)
B. Langsbrengen bij bijvoorbeeld een Opeldealer (ik kijk naar Astras). Die kunnen voor 150 euro de auto bekijken heb ik vernomen.

Wat is wijsheid?

Het is uiteindelijk een Opel Astra Sport Tourer 1.4T uit Nov 2016 geworden met 130K op de teller. Gekocht bij motorhuis met extra garantie. Hopenlijk dat het gezinnetje er nog een jaartje of 7 van kan genieten.

Binnenkort ophalen.

Dank voor de tips e. d.

Terug
Bovenaan